Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Rozstrzygnij, czy podane niżej stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.

RRjVJMOppLidi
Łączenie par. . Totalitaryzm jako system polityczny oparty na przemocy stanowi fenomen ostatniego stulecia.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Systemy totalitarne narodziły się w Europie na fali rozczarowań wynikami I wojny światowej i społecznych frustracji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Obecnie na świecie nie istnieją państwa o totalitarnych reżimach politycznych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Reżim polityczny zwany totalitarnym od początku miał wydźwięk silnie negatywny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Najwięcej państw o systemach totalitarnych powstało na świecie w oparciu o ideologię komunistyczną.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
111
Ćwiczenie 2

Przeanalizuj poniższe zdjęcia. Dopasuj do nich tytuły, a następnie wskaż, do którego z państw totalitarnych się odnoszą: ZSRS czy Trzeciej Rzeszy (uwaga – jedna odpowiedź nie pasuje; numery zdjęć są wyraźniej widoczne po kliknięciu na nie). Na tej podstawie określ, co było ważnym elementem rządów totalitarnych w tych państwach.

RrEVGwpvCWczH
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RFW4JwEglin4v
Do Trzeciej Rzeszy odnoszą się ilustracje numer: Możliwe odpowiedzi: 1. 1, 2. 2, 3. 3, 4. 4, 5. 5
Rmspxl5FyZgkz
Do ZSRS odnoszą się ilustracje numer: Możliwe odpowiedzi: 1. 1, 2. 2, 3. 3, 4. 4, 5. 5
REG0N1Nl6qXOu
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Ćwiczenie 2
RPHLJHwhEH2uS
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z poniższym fragmentem i rozstrzygnij, którego z państw totalitarnych on dotyczy. Uzasadnij swoją odpowiedź. Wyjaśnij na podstawie tekstu, na czym miał polegać charakter totalny państwa.

Państwo [...], najwyższa i najpotężniejsza forma osobowości jest siłą, ale siłą duchową. Skupia ona wszystkie formy moralnego i intelektualnego życia człowieka. Nie może się więc ograniczyć do zwykłych czynności utrzymania porządku i sprawowania opieki, jak tego chciał liberalizm. Nie jest prostym mechanizmem, który ograniczałby sferę domniemanych swobód indywidualnych. Jest formą i normą wewnętrzną, jest ujęciem w karby dyscypliny całego człowieka, przenika tak wolę, jak i rozum. Jego zasada, ożywiająca go centralna idea, najistotniejsze natchnienie osobowości ludzkiej, żyjącej we wspólnocie obywatelskiej, zstępuje do głębi i zagnieżdża się w tak w sercu człowieka czynu, jak i myśliciela, tak artysty, jak i uczonego: ona, co jest istotą duszy.

1 Źródło: http://pthlodz.uni.lodz.pl/dydaktyka/zrodla/zrodlo07b.pdf.
R1OxpbLoQcrOr
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Przeanalizuj poniższe ilustracje przedstawiające Hitlera i Stalina. Jaki charakter one mają? Czy przedstawiają rzeczywistość? Wyjaśnij na ich przykładzie, jakimi metodami posługiwali się twórcy tego rodzaju obrazów i w jaki efekt końcowy chcieli osiągnąć.

RJyxT8vvRcrWQ
Źródło: Wolfmann, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
RpSch17C75DWM
Źródło: dostępny w internecie: flickr.com, licencja: CC BY-NC-SA 2.0.
RNP9ZMkM5uK61
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z poniższym tekstem i zdjęciem, a następnie rozstrzygnij, do jakiego przejawu totalitaryzmu oba źródła się odnoszą. Wyjaśnij, jakie znaczenie dla kształtowania systemu władzy totalitarnej miały oba zasygnalizowane przejawy.

Józef Stalin Wystąpienie kończące zjazd partii bolszewickiej (1934 r.)

Towarzysze! dyskusja na zjeździe wykazała, całkowitą jedność poglądów naszych kierowników partyjnych [...] we wszystkich zagadnieniach polityki partyjnej. Żadnych wystąpień przeciw referatowi sprawozdawczemu, jak wiecie, nie było. Ujawniła się zatem niezwykła ideowopolityczna jedność i organizacyjna zwartość szeregów naszej partii . (oklaski). Powstaje pytanie, czy wobec tego potrzebne jest wygłoszenie słowa końcowego? Sądzę, że nie jest potrzebne. Pozwólcie mi więc zrzec się słowa końcowego. (Burzliwa owacja, cał zjazd wstaje potężne “hura”, chóralne okrzyki: Niech żyje Stalin”. Zjazd stojąć śpiewa MIędzynarodówkę”. Po jej odśpiewaniu zaczyna się na nowo. Okrzyki “hura”, “Niech żyje Stalin”, “Niech żyje KC”).

2 Źródło: Józef Stalin, Wystąpienie kończące zjazd partii bolszewickiej (1934 r.), [w:] Wiek XX w źródłach, oprac. S. B. Lenard, M. Sobańska-Bondaruk, Warszawa 2002, s. 104.
Rw7B9VKX5pnZb
Zdjęcie przedstawiające zjazd partii NSDAP w Norymberdze w 1935 r.
Źródło: Bundesarchiv, Bild 102-04062A / Georg Pahl, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1BjGuRgaBEOb
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Totalitaryzm jest terminem trudnym do zdefiniowania. Od lat pisarze, filozofowie i politycy starają się wskazać najważniejsze cechy tego terminu. Ułóż własną definicję totalitaryzmu, zawrzyj w niej najważniejszą twoim zdaniem cechę systemów totalitarnych. Wyjaśnij, odwołując się do konkretnych przykładów, dlaczego wybrałeś te właśnie cechy.

RIV9L73FVEUE6
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Wielu autorów od dawna zajmuje się poszukiwaniem źródeł totalitaryzmu we współczesnym świecie. Przeanalizuj poniższy tekst i odpowiedz na pytania.

1
W. Roszkowski Dla horyzontu i z powrotem. Eseje o historii i współczesności

Korzenie międzynarodowego totalitaryzmu tkwią głęboko w XIX i początku XX wieku. Nawet wcześniej zdarzały się przypadki rewolucyjnego idealizmu, zamieniające się w tyranię. [...] Większość tyranii sprzed rewolucji przemysłowej i powstania otwartego społeczeństwa nie miała wiele wspólnego z ideową pewnością o posiadaniu monopolu na prawdę,  a jeśli nawet taki związek istniał, to nie były to tyranie totalitarne, typowe dla XX wieku. W wieku XIV i XVIII nie istniały ani środki techniczne ani warunki społeczne umożliwiające masowy terror fizyczny ani manipulację ludzkimi postawami.

Historycy na ogół zgadzają się, że u źródeł współczesnego totalitaryzmu znajduje się nacjonalizm [...] końca poprzedniego stulecia połączony z rozwojem wiary w nieograniczone możliwości sztuki. Naukowa pewność XIX wieku była jednak czymś jakościowo różnym od pewności religijnej. W ostatnich dwóch stuleciach religijne rozumienie transcendencji coraz wyraźniej hamowało zapędy tych, którzy byliby skłonni realizować ostateczną prawdę o świecie. Natomiast coraz pewniejsi stawali się „uczeni” twierdzący, iż to nauka prowadzi do ostatecznego wyjaśnienia zagadek tego świata. Myślę, że krytyka samej tylko wiary jako źródła totalitaryzmu jest chybiona, gdyż nie tylko wiara zwodziła konstruktorów totalitaryzmu, ale postawa „wierzę, ale wiem”, bardziej typowa dla scjentyzmu dominującego w myśli europejskiej od połowy XIX wieku niż dla współczesnej religii.

3 Źródło: W. Roszkowski, Dla horyzontu i z powrotem. Eseje o historii i współczesności, Kraków 2000. Cytat za: s. M. Gładysz, Historia II, GWO, Gdańsk 2000, s. 35.
R1HjbqXLIxjOD
Czy autor tekstu jest zwolennikiem tezy, że totalitaryzm został zrodzony przez światopogląd religijny? Uzasadnij swoją odpowiedź. Czy zgadzasz się z wywodem autora? Podaj przykład jednego państwa na poparcie zdania autora tekstu. (Uzupełnij) Jakie są zdaniem autora źródła systemów politycznych wykazujących cechy totalitarne? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wskaż cztery różnice między państwami totalitarnymi w dwudziestoleciu międzywojennym. Rozważ następujące kwestie: typ ideologii, forma państwa, przeciwnicy władzy, polityka wewnętrzna, zagraniczna, społeczeństwo, gospodarka, religia i Kościół, terror. Wyjaśnij, któremu z przywódców: Hitlerowi, Stalinowi czy Mussoliniemu udało się w najmniejszym stopniu zbudować państwo totalitarne. Uzasadnij odpowiedź.

Rf8d067jGpR7V
Różnica 1 (Uzupełnij) Różnica 2 (Uzupełnij) Różnica 3 (Uzupełnij) Różnica 4 (Uzupełnij).