1
Pokaż ćwiczenia:
R3213jUCsSfci1
Ćwiczenie 1
Ułóż imiona filozofów od tego, który urodził się najwcześniej, do tego, który urodził się najpóźniej. Elementy do uszeregowania: 1. Plotyn, 2. Chryzyp z Soloi, 3. Parmenides z Elei, 4. Zenon z Kition
Rbq6lCT5eGb3Y1
Ćwiczenie 2
Połącz w pary przedstawiciela ruchu z jego nazwą. Parmenides Możliwe odpowiedzi: 1. pierwszy stoicyzm, 2. późny stoicyzm, 3. mediostoicyzm, 4. neoplatonizm, 5. szkoła elejska Chryzyp Możliwe odpowiedzi: 1. pierwszy stoicyzm, 2. późny stoicyzm, 3. mediostoicyzm, 4. neoplatonizm, 5. szkoła elejska Epiktet Możliwe odpowiedzi: 1. pierwszy stoicyzm, 2. późny stoicyzm, 3. mediostoicyzm, 4. neoplatonizm, 5. szkoła elejska Plotyn Możliwe odpowiedzi: 1. pierwszy stoicyzm, 2. późny stoicyzm, 3. mediostoicyzm, 4. neoplatonizm, 5. szkoła elejska Panaitios Możliwe odpowiedzi: 1. pierwszy stoicyzm, 2. późny stoicyzm, 3. mediostoicyzm, 4. neoplatonizm, 5. szkoła elejska
11
Ćwiczenie 3

Własnymi słowami wyjaśnij, na czym polega zasada creatio ex nihilo.

RD6yCoikc6uNq
(Uzupełnij).
Rib3sDlDyWcTJ11
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj odpowiednie cechy dwóm postawom metodologicznym i filozoficznym, jakie wymieniono poniżej. Podejście teleologiczne Możliwe odpowiedzi: 1. Kładzie większy nacisk na efekty konkretnych działań., 2. Kładzie większy nacisk na powody konkretnych działań., 3. Zakłada, że aby poznać naturę zachodzących zjawisk należy badać powody ich zaistnienia., 4. Zakłada, że wszystkie byty dążą do najlepszego dla siebie położenia., 5. Obowiązuje w nauce i filozofii nowożytnej i współczesnej., 6. Obowiązywało w koncepcji Arystotelesa., 7. Zakłada działanie celowe., 8. Zakłada działanie przyczynowe. Podejście przyczynowo-skutkowe Możliwe odpowiedzi: 1. Kładzie większy nacisk na efekty konkretnych działań., 2. Kładzie większy nacisk na powody konkretnych działań., 3. Zakłada, że aby poznać naturę zachodzących zjawisk należy badać powody ich zaistnienia., 4. Zakłada, że wszystkie byty dążą do najlepszego dla siebie położenia., 5. Obowiązuje w nauce i filozofii nowożytnej i współczesnej., 6. Obowiązywało w koncepcji Arystotelesa., 7. Zakłada działanie celowe., 8. Zakłada działanie przyczynowe.
21
Ćwiczenie 5

Własnymi słowami wyjaśnij, co oznaczają stwierdzenia głoszące, że nieruchomy poruszyciel jest skupiony tylko na sobie i że rozważa tylko samego siebie, a świata zapewne nawet nie zauważa.

R18qD4FKpyGdZ
(Uzupełnij).
R17eaxfRb7SV321
Ćwiczenie 6
Poniżej znajdują się twierdzenia dotyczące teorii Plotyna. Oceń ich prawdziwość. Jednia Plotyna jest rozumną doskonałością, a zatem da się ją wyrazić w słowach poprzez racjonalny opis. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jednia dokonuje aktu emanacji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Najdoskonalszym tworem, jaki „wyłonił się” z Jedni, jest człowiek. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jednia bywa też nazywana Prajednią, jako że jest przyczyną istnienia całej rzeczywistości. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Człowiek doskonali się poprzez zwrócenie się w stronę tego, co duchowe. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 7

Własnymi słowami wyjaśnij sens stwierdzenia Parmenidesa: Byt jest, niebytu nie ma.

R11FD39GpUOKw
(Uzupełnij).
R1NlAc4xrv0mF31
Ćwiczenie 8
Zaznacz które idee filozoficzne pojawiają się w teoriach wskazanych filozofów. Wskazanie bytu najwyższego, który istnieje prawdziwie. Możliwe odpowiedzi: Parmenides, Platon, Arystoteles, Plotyn. Gradacyjna hierarchia bytów. Możliwe odpowiedzi: Parmenides, Platon, Arystoteles, Plotyn. Wiara w realne istnienie świata zmysłowego. Możliwe odpowiedzi: Parmenides, Platon, Arystoteles, Plotyn. Dualizm świata. Możliwe odpowiedzi: Parmenides, Platon, Arystoteles, Plotyn. Ukazanie istoty, która stworzyła świat. Możliwe odpowiedzi: Parmenides, Platon, Arystoteles, Plotyn. Podważanie realnego istnienia materii. Możliwe odpowiedzi: Parmenides, Platon, Arystoteles, Plotyn. Istota najwyższa jako podtrzymująca wieczne „stawanie się” świata. Możliwe odpowiedzi: Parmenides, Platon, Arystoteles, Plotyn