Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
RAsc7ibCfA3PX11
Ćwiczenie 1
Obraz przedstawia pole zboża. Pod drzewem siedzi grupa żniwiarzy i żniwiarek. Jedzą posiłek. Nieopodal nich stoją snopy skoszonego zboża oraz pole, które koszą dwaj mężczyźni.
Ćwiczenie 1
R1AlaR9Q03xsu
(Uzupełnij).
Rh3VYpnby7mkh11
Ćwiczenie 2
Połącz poetyckie definicje z właściwymi nazwami gatunkowymi. pieśń Możliwe odpowiedzi: 1. Wszytki płacze, wszytki łzy Heraklitowe
I lamenty, i skargi Symonidowe,
Wszytki troski na świecie, wszytki wzdychania
I żale, i frasunki, i rąk łamania,
Wszytki a wszytki zaraz w dom sie mój noście...
, 2. Lutnia — wódz tańców i pieśni uczonych,
Lutnia — ochłoda myśli utrapionych:
Ta serce miękczy swym głosem przyjemnym
Bogom podziemnym
, 3. Nie dbają moje papiery
O przeważne bohatery;
Nic u nich Mars, chocia srogi,
I Achilles prędkonogi;
Ale śmiechy, ale żarty
Zwykły zbierać moje karty.
fraszka Możliwe odpowiedzi: 1. Wszytki płacze, wszytki łzy Heraklitowe
I lamenty, i skargi Symonidowe,
Wszytki troski na świecie, wszytki wzdychania
I żale, i frasunki, i rąk łamania,
Wszytki a wszytki zaraz w dom sie mój noście...
, 2. Lutnia — wódz tańców i pieśni uczonych,
Lutnia — ochłoda myśli utrapionych:
Ta serce miękczy swym głosem przyjemnym
Bogom podziemnym
, 3. Nie dbają moje papiery
O przeważne bohatery;
Nic u nich Mars, chocia srogi,
I Achilles prędkonogi;
Ale śmiechy, ale żarty
Zwykły zbierać moje karty.
tren Możliwe odpowiedzi: 1. Wszytki płacze, wszytki łzy Heraklitowe
I lamenty, i skargi Symonidowe,
Wszytki troski na świecie, wszytki wzdychania
I żale, i frasunki, i rąk łamania,
Wszytki a wszytki zaraz w dom sie mój noście...
, 2. Lutnia — wódz tańców i pieśni uczonych,
Lutnia — ochłoda myśli utrapionych:
Ta serce miękczy swym głosem przyjemnym
Bogom podziemnym
, 3. Nie dbają moje papiery
O przeważne bohatery;
Nic u nich Mars, chocia srogi,
I Achilles prędkonogi;
Ale śmiechy, ale żarty
Zwykły zbierać moje karty.
R1WAzNq3yteh41
Ćwiczenie 3
Zaznacz, który z wymienionych gatunków wyróżnia się następującymi cechami: 1) regularna budowa z podziałem na strofy, 2) wyrazisty rytm, 3) paralelizmy, 4) tematyka np. religijna, filozoficzna, biesiadna. Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. pieśń, 2. fraszka, 3. tren, 4. epigramat, 5. hymn, 6. madrygał
R1A1m3Sxd6PLO11
Ćwiczenie 4
Przeczytaj podane fraszki Jana Kochanowskiego, a następnie przyporządkuj je do odpowiedniej grupy tematycznej. tematyka miłosna Możliwe odpowiedzi: 1. O żywocie ludzkim Fraszki to wszytko, cokolwiek myślemy, Fraszki to wszytko, cokolwiek czyniemy; Nie masz na świecie żadnej pewnej rzeczy, Próżno tu człowiek ma co mieć na pieczy., 2. Na sokalskie mogiły Tuśmy się mężnie prze ojczyznę bili I na ostatek gardła położyli. Nie masz przecz, gościu, złez nad nami tracić, Taką śmierć mógłbyś sam drogo zapłacić., 3. Do Hanny Na palcu masz dyjament, w sercu twardy krzemień, Pierścień mi, Hanno, dajesz, już i serce przemień!, 4. Na nabożną Jesli nie grzeszysz, jako mi powiadasz, Czego się, miła, tak często spowiadasz?, 5. O miłości Próżno uciec, próżno się przed miłością schronić, Bo jako lotny nie ma pieszego dogonić? tematyka refleksyjno-filozoficzna Możliwe odpowiedzi: 1. O żywocie ludzkim Fraszki to wszytko, cokolwiek myślemy, Fraszki to wszytko, cokolwiek czyniemy; Nie masz na świecie żadnej pewnej rzeczy, Próżno tu człowiek ma co mieć na pieczy., 2. Na sokalskie mogiły Tuśmy się mężnie prze ojczyznę bili I na ostatek gardła położyli. Nie masz przecz, gościu, złez nad nami tracić, Taką śmierć mógłbyś sam drogo zapłacić., 3. Do Hanny Na palcu masz dyjament, w sercu twardy krzemień, Pierścień mi, Hanno, dajesz, już i serce przemień!, 4. Na nabożną Jesli nie grzeszysz, jako mi powiadasz, Czego się, miła, tak często spowiadasz?, 5. O miłości Próżno uciec, próżno się przed miłością schronić, Bo jako lotny nie ma pieszego dogonić? tematyka patriotyczna Możliwe odpowiedzi: 1. O żywocie ludzkim Fraszki to wszytko, cokolwiek myślemy, Fraszki to wszytko, cokolwiek czyniemy; Nie masz na świecie żadnej pewnej rzeczy, Próżno tu człowiek ma co mieć na pieczy., 2. Na sokalskie mogiły Tuśmy się mężnie prze ojczyznę bili I na ostatek gardła położyli. Nie masz przecz, gościu, złez nad nami tracić, Taką śmierć mógłbyś sam drogo zapłacić., 3. Do Hanny Na palcu masz dyjament, w sercu twardy krzemień, Pierścień mi, Hanno, dajesz, już i serce przemień!, 4. Na nabożną Jesli nie grzeszysz, jako mi powiadasz, Czego się, miła, tak często spowiadasz?, 5. O miłości Próżno uciec, próżno się przed miłością schronić, Bo jako lotny nie ma pieszego dogonić? tematyka obyczajowa Możliwe odpowiedzi: 1. O żywocie ludzkim Fraszki to wszytko, cokolwiek myślemy, Fraszki to wszytko, cokolwiek czyniemy; Nie masz na świecie żadnej pewnej rzeczy, Próżno tu człowiek ma co mieć na pieczy., 2. Na sokalskie mogiły Tuśmy się mężnie prze ojczyznę bili I na ostatek gardła położyli. Nie masz przecz, gościu, złez nad nami tracić, Taką śmierć mógłbyś sam drogo zapłacić., 3. Do Hanny Na palcu masz dyjament, w sercu twardy krzemień, Pierścień mi, Hanno, dajesz, już i serce przemień!, 4. Na nabożną Jesli nie grzeszysz, jako mi powiadasz, Czego się, miła, tak często spowiadasz?, 5. O miłości Próżno uciec, próżno się przed miłością schronić, Bo jako lotny nie ma pieszego dogonić?
1
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z komentarzem dotyczącym różnorodności tematycznej fraszek Jana Kochanowskiego, a następnie wskaż, o którym kręgu tematycznym nie wspomniano w przytoczonej wypowiedzi.

Stefania Skwarczyńska Aspekt genologiczny „Fraszek” Jana Kochanowskiego

Wglądając w poszczególne utwory Fraszek Kochanowskiego, a jak pamiętamy jest ich 300, uderza nas [...] rozmaitość ich formy oraz ich treści. [...] Rozmaitość ta ujawnia się [...] tak bujnie, że w sferze treściowo‑tematycznej ogółu poszczególnych utworów zmierza ona wyraźnie do objęcia i wyeksponowania wszystkości wszelkiego istnienia – bez stosowania jakichkolwiek kryteriów ważności. Wszystko jest ważne. Owa wszystkość we fraszkach Kochanowskiego obejmuje zaświat z Bogiem, […] oraz świat ziemski z człowiekiem różnego stanu, zawodu i charakteru, z całym urokiem przyrody. […] Nie ma takiego przedmiotu, który by nie był godny fraszki w jej opisie czy metaforycznym wykorzystaniu; figurują w nich takie apoetyckie przedmioty, jak brzytwa, grzebień, [...] most na Wiśle. Figuruje w nich życie sielsko‑anielskie – ziemiańskie, na wielkopańskich dworach – obok chłopskiego bytowania i karczmy. Figuruje spokój codzienności i bohaterstwo w służbie ojczyzny. Figuruje miłość – w najsubtelniejszych odczuciach, ale też prostacki erotyzm […]. I to żartobliwe przekomarzanie się poety z fraszkami jako zwierciadełkami wszechświata – łącznie z głębią człowieka”

pp Źródło: Stefania Skwarczyńska, Aspekt genologiczny „Fraszek” Jana Kochanowskiego, „Prace Polonistyczne” 1985, s. 66–67.
RjFNaknLGPS89
Możliwe odpowiedzi: 1. tematyka miłosna, 2. tematyka patriotyczna, 3. tematyka filozoficzna, 4. tematyka religijna, 5. tematyka polityczna, 6. tematyka erotyczna, 7. tematyka egzystencjalna, 8. tematyka ziemiańska
11
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij powód nazwania fraszek „zwierciadełkami wszechświata”. Odpowiedz na pytanie.

RH2hWxcoPHhhk
Jak rozumiesz tę metaforę? (Uzupełnij).
RiAiS8lTs7gw42
Ćwiczenie 7
Zaznacz, jakie cechy gatunkowe fraszki uwypuklono za pomocą metafory „zwierciadełka wszechświata”. Możliwe odpowiedzi: 1. akcenty humorystyczne obecne we fraszkach, 2. zwięzłość (zdrobnienie wskazuje na niewielki rozmiar), 3. różnorodność tematyczną i wnikliwość zawartych obserwacji
proweniencja
skodyfikowanych
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z tekstem Piotra Wilczka, a następnie wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z tekstem Piotra Wilczka, a następnie wykonaj polecenia.
Piotr Wilczek Literatura polskiego renesansu

Nauka o rodzajach i gatunkach literackich w teorii i praktyce literackiej renesansu nie ma jednolitego charakteru [...]. Obok gatunków skodyfikowanychskodyfikowanychskodyfikowanych przez poetyki oparte na antycznych wzorcach istniały gatunki nieskodyfikowane, wyrosłe z tradycji ludowej lub łączące normy poetyki z tradycją literacką danego regionu. W sztuce tego czasu obowiązywały reguły, zawarte w traktatach teoretycznych, gdyż poezja (pojęcie to oznaczało często wszystkie rodzaje literackie) była sztuką, umiejętnością (ars), której uprawianie wymagało znajomości reguł wywiedzionych z antycznej teorii i praktyki twórczej i dotyczących zwłaszcza sfery verba, czyli słownego ukształtowania dzieła. Z czasem reguły objęły również sferę res, czyli świata przedstawionego. Często się zdarzało, że twórcy wybitni przestrzegali reguł tylko częściowo, ale tworząc w ten sposób arcydzieła, sami wyznaczali nowe reguły [...].

Obserwacja gatunków literackich w epoce renesansu jest trudna [...]. Poza oficjalną poetyką, wywodzącą się wprost ze starożytności pogańskiej, znajdowały się również gatunki o proweniencjiproweniencjaproweniencji biblijnej i chrześcijańskiej, takie jak psalm czy moralitet. [...] W poetykach ówczesnych znajdują się definicje i przykłady gatunków, których my dziś nie znamy, a które wówczas cieszyły się popularnością i były pisane po polsku i po łacinie przez najlepszych twórców. Wymieńmy niektóre: epitafium – utwór nagrobny, epitalamium – utwór napisany z okazji wesela, hodoeporicon – utwór będący opisem podróży, macaronicum – utwór pisany po łacinie z wplecionymi wyrazami w języku narodowym posiadającymi łacińskie końcówki. Wszystkie wymienione utwory możemy odnaleźć w twórczości Jana Kochanowskiego.

Teoretycy ówcześni mieli trudności z kryteriami podziału gatunkowego. Gatunki wyodrębniano na podstawie bardzo różnych kryteriów, a wyróżnikiem określającym istotę jakiegoś gatunku mógł być układ metryczny (jak w przypadku elegii), długość i forma kompozycyjna (jak w przypadku epigramatu i fraszki) czy tematyka (jak w przypadku epicedium, czyli utworu żałobnego). Do tego dochodziły dalsze, szczegółowe zasady tworzenia każdego gatunku. [...]

Współczesna refleksja nad renesansowymi gatunkami literackimi zawsze musi uwzględniać jednocześnie dwa czynniki – teorię zawartą w poetykach oraz ówczesną świadomość gatunkową twórców i czytelników. [...] Dobrym przykładem byłaby tu twórczość Jana Kochanowskiego, a problem ten może najlepiej widoczny jest w Trenach, gdzie konwencja gatunkowa epicedium – utworu żałobnego o określonej strukturze – zderza się z talentem i indywidualizmem poety [...]. Widoczne w Trenach napięcie między indywidualnym aktem twórczym a obowiązującym wzorem to jeden z przejawów dylematu, jaki [...] przeżywali renesansowi [...] [twórcy], pytając, co jest ważniejsze: sztuka (reguły) czy natchnienie (szał poetycki). Renesansowa teoria gatunków literackich, tworząc niezbędne reguły i ograniczenia, pozwalała twórcom odnajdywać w ramach tych reguł konieczny margines swobody.

pw Źródło: Piotr Wilczek, Literatura polskiego renesansu, Katowice 2005, s. 84–89.
RD84NV6jQk5kU
1. Podaj dwa źródła pochodzenia gatunków uprawianych przez twórców renesansowych. (Uzupełnij). 2. Wypisz z tekstu przykład renesansowego utworu, w którym przełamano klasyczne reguły gatunkowe. Podaj tytuł i autora. (Uzupełnij).
R4ARRaZe2XfBv3
Ćwiczenie 9
Wybierz poprawne dokończenie zdania. W renesansie przywiązywano dużą wagę do reguł poetyckich, ponieważ: Możliwe odpowiedzi: 1. piękno sztuki łączono z klasycznymi wzorcami., 2. nie ceniono inwencji artystycznej i nowatorstwa.
R1cMHm5UqWMx43
Ćwiczenie 10
Przyporządkuj podane elementy do właściwych sfer. sfera verba Możliwe odpowiedzi: 1. rodzaj miary wiersza, 2. temat, 3. styl wypowiedzi, 4. środki językowe, 5. motyw sfera res Możliwe odpowiedzi: 1. rodzaj miary wiersza, 2. temat, 3. styl wypowiedzi, 4. środki językowe, 5. motyw
RfRrRrwfPUpmy3
Ćwiczenie 11
Zaznacz zagadnienia, które poruszono w tekście. Możliwe odpowiedzi: 1. renesansowe kryteria podziału gatunków, 2. gatunki, które wprowadził do literatury polskiej Jan Kochanowski, 3. gatunki literackie popularne w renesansie, 4. ewolucja gatunkowa epicedium
31
Ćwiczenie 12

Napisz streszczenie tekstu Piotra Wilczka Gatunki literackie liczące 40–60 słów.

RSv8evXKrwVhw
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 13

Napisz własny utwór w konwencji fraszki, pieśni lub sielanki inspirowany obrazem Pietera Breugla Sianokosy.

RlrvJtP3VXEwY
Pieter Bruegel, Sianokosy, 1565.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RNxjIvca8vGwx
(Uzupełnij).