Sprawdź się
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk powołano w 1946 r. | □ | □ |
Za pierwszy tabloid w historii uważany jest angielski dziennik „Daily Mirror”. | □ | □ |
Cenzura prewencyjna polega na konfiskowaniu materiału już opublikowanego i karaniu jego twórców. | □ | □ |
W formule neotelewizji przedefiniowano role odbiorców i nadawców. | □ | □ |
Zapoznaj się z mapą i wykonaj ćwiczenie.
Rozstrzygnij, które informacje dotyczące Indeksu Wolności Prasy w 2020 r. są prawdziwe, a które – fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Na mapie został przedstawiony Indeks Wolności Prasy przygotowany przez organizację pozarządową. | □ | □ |
Według Indeksu najtrudniejsza sytuacja występuje w państwach, które są słabe gospodarczo. | □ | □ |
Indeks pokazuje także, że państwa z dobrze funkcjonującym reżimem demokratycznym sprzyjają wolności prasy. | □ | □ |
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
„Dziady” – pretekst do antysemickiego Marca 196830 stycznia 1968 studenci przeprowadzili pod pomnikiem Adama Mickiewicza w Warszawie demonstrację przeciwko zdjęciu przez cenzurę spektaklu Dziady w reżyserii Kazimierza Dejmka.
Spektakl, wystawiany w Teatrze Narodowym od 25 listopada 1967, miał uświetnić obchody 50. rocznicy rewolucji październikowej. Władze Polski Ludowej uznały, że spektakl ma charakter „antyradziecki” i „antyrosyjski”. (…)
Ostatnie przedstawienie odbyło się 30 stycznia 1968. Bezpośrednio po zakończeniu spektaklu grupa młodzieży ruszyła pod pomnik Adama Mickiewicza na Krakowskim Przedmieściu z hasłem przywrócenia spektaklu. Jednocześnie skierowano kilkutysięczną petycję do sejmu w tej sprawie.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Tabloidyzacja i dziennikarstwoWspółczesne media masowe są zorientowane rynkowo – muszą rywalizować o uwagę, muszą zarabiać na inwestycje, muszą być silne finansowo, gdyż tylko dzięki temu są w stanie zachować niezależność, co oznacza daleko idące zmiany w ich społecznym funkcjonowaniu i roli, którą pełnią. Muszą liczyć się z tym, co może zainteresować odbiorców, a nie z tym, co odbiorców powinno interesować. Tradycyjny podział na media poważne i niepoważne, informacyjne i rozrywkowe przestaje odpowiadać rzeczywistości.
Zapoznaj się ze skanem dokumentu, a następnie wykonaj ćwiczenie.