Tekst do ćwiczeń 1–7

Jalu Kurek Poezja

Wypływasz mi z ust kotwicą, uśmiechem nieznanych podróży
o maszcie natchnień naszych, wiązana mowo lin

Ból, który nas piecze, jest bólem, który nie nuży,
a serce, nie spięte klamrami ucieka od nas jak dym

Ten dzień, który patrzy w nasze opalone twarze
nie jest dniem, jest szeleszczącym zegarem

Minuta jest tylko pięścią niespełnionych marzeń,
którą chcemy odgonić psy od naszych barek

Godziny jak kobiety wołały nas od wybrzeży
i ziemię jak płacz kołysała macierz

Uspokój się lądzie szumiących pól i pasterzy
słowa są jak wiosła, a wiosła wiotkie jak pacierz

Tam jest słodziutki szloch nieba pod mokra płachtą dymów
i święte piersi zatoki, pachnące dzwonnym śmiechem wzgórz

U nas śpiewają ręce zdrowe w takt maszyn i rymów
i szumi świst okrętu krający Bałtyk jak nóż

Każde zdanie jest okrętem, okrętem bez nazwiska
i jeden jest tylko gościniec, nie ma żadnych ulic

Na zdaniu można przepłynąć od Gdyni do San Francisco
i tylko tobą jak flagą się otulić

O mowo, wodo słona, która ciekniesz z naszych dłoni,
Jak dym z kominów odlata od nas smutek

Kiedy nam śpiącym na linach na śmierć się rozdzwonisz
w głowach, kolcem księżyca jak strachem przekłutych

Pan zielonych horyzontów otworzy nam rano powieki,
o rozkwieć nam łona niebem cieplutkim i deszczem

Dniu, który przyjdziesz jutro, dniu, który jesteś daleki,
biało‑czerwona flago, ginąca na wietrze

jalu1 Źródło: Jalu Kurek, Poezja, [w:] .
1
Pokaż ćwiczenia:
R1VDGrIr02lkm11
Ćwiczenie 1
W wierszu Poezja Jalu Kurka funkcjonują dwa wyobrażenia świata. Pierwszy to świat, który został ukształtowany przez ludzi. O drugim wszyscy marzą, tęsknią do niego. Dobierz do tych dwóch obrazów świata odpowiednie sformułowania z tekstu. Świat, który ukształtowali ludzie Możliwe odpowiedzi: 1. słońce i księżyc, 2. maszt, 3. takt maszyn i rymów, 4. flaga na wietrze, 5. kotwica, 6. dym z komina, 7. rejs od Gdyni do San Francisco, 8. woda pola i pastwiska, 9. gościniec, 10. barki, 11. deszcz, 12. liny Świat, o którym marzą ludzie Możliwe odpowiedzi: 1. słońce i księżyc, 2. maszt, 3. takt maszyn i rymów, 4. flaga na wietrze, 5. kotwica, 6. dym z komina, 7. rejs od Gdyni do San Francisco, 8. woda pola i pastwiska, 9. gościniec, 10. barki, 11. deszcz, 12. liny
11
Ćwiczenie 2

Niektóre z przywołanych elementów rzeczywistości ukazanej w wierszu należą do cywilizacji, a niektóre do natury. Wybierz po dwa i wpisz je poniżej. Omów ich znaczenie.

RVDuhCKJh9oOD
Cywilizacja (Uzupełnij). Natura (Uzupełnij). Znaczenie (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Na podstawie całego tekstu rozszyfruj metafory poezji jako wiązanej mowy lin oraz poetów śpiących na linach.

R1cTtJBuLIaB2
Poezja jako wiązana mowa lin (Uzupełnij). Poeci śpiący na linach (Uzupełnij).
R1JluZMz4ROtS11
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst. Człowiek w wierszu Poezja Jalu Kurka żyje w świecie 1. wiązanej mowy lin, 2. idealnym, 3. metafory, 4. modlitwa, 5. natury, 6. nieszczęśliwym, 7. wolny, 8. zniewala, 9. daje poczucie wolności, 10. jak flaga na wietrze, 11. linach, 12. zniewolony, 13. ukształtowanym przez innych, 14. poezja i siebie. Czuje się w nim 1. wiązanej mowy lin, 2. idealnym, 3. metafory, 4. modlitwa, 5. natury, 6. nieszczęśliwym, 7. wolny, 8. zniewala, 9. daje poczucie wolności, 10. jak flaga na wietrze, 11. linach, 12. zniewolony, 13. ukształtowanym przez innych, 14. poezja i zatrwożony. Aby wyrazić ten stan, używa między innymi 1. wiązanej mowy lin, 2. idealnym, 3. metafory, 4. modlitwa, 5. natury, 6. nieszczęśliwym, 7. wolny, 8. zniewala, 9. daje poczucie wolności, 10. jak flaga na wietrze, 11. linach, 12. zniewolony, 13. ukształtowanym przez innych, 14. poezja bólu i serca. Bohater tekstu jednocześnie marzy o lepszym świecie, 1. wiązanej mowy lin, 2. idealnym, 3. metafory, 4. modlitwa, 5. natury, 6. nieszczęśliwym, 7. wolny, 8. zniewala, 9. daje poczucie wolności, 10. jak flaga na wietrze, 11. linach, 12. zniewolony, 13. ukształtowanym przez innych, 14. poezja, ciepłym i dobrym. Wierzy, że jedyną i prawdziwą drogą do niego jest 1. wiązanej mowy lin, 2. idealnym, 3. metafory, 4. modlitwa, 5. natury, 6. nieszczęśliwym, 7. wolny, 8. zniewala, 9. daje poczucie wolności, 10. jak flaga na wietrze, 11. linach, 12. zniewolony, 13. ukształtowanym przez innych, 14. poezja. Aby wyrazić tę myśl, używa metafory poezji jako 1. wiązanej mowy lin, 2. idealnym, 3. metafory, 4. modlitwa, 5. natury, 6. nieszczęśliwym, 7. wolny, 8. zniewala, 9. daje poczucie wolności, 10. jak flaga na wietrze, 11. linach, 12. zniewolony, 13. ukształtowanym przez innych, 14. poezja, a miejsce poety porównuje do pozycji na maszcie i 1. wiązanej mowy lin, 2. idealnym, 3. metafory, 4. modlitwa, 5. natury, 6. nieszczęśliwym, 7. wolny, 8. zniewala, 9. daje poczucie wolności, 10. jak flaga na wietrze, 11. linach, 12. zniewolony, 13. ukształtowanym przez innych, 14. poezja okrętów. Z wiersza wynika przekonanie, że poezja przybliża do idealnego świata, 1. wiązanej mowy lin, 2. idealnym, 3. metafory, 4. modlitwa, 5. natury, 6. nieszczęśliwym, 7. wolny, 8. zniewala, 9. daje poczucie wolności, 10. jak flaga na wietrze, 11. linach, 12. zniewolony, 13. ukształtowanym przez innych, 14. poezja, mimo iż jest to migotliwa 1. wiązanej mowy lin, 2. idealnym, 3. metafory, 4. modlitwa, 5. natury, 6. nieszczęśliwym, 7. wolny, 8. zniewala, 9. daje poczucie wolności, 10. jak flaga na wietrze, 11. linach, 12. zniewolony, 13. ukształtowanym przez innych, 14. poezja przyszłość.
R1Qe5hawK5HBH21
Ćwiczenie 5
W wierszu wersy "Minuta jest tylko pięścią niespełnionych marzeń,/Którą chcemy odgonić od naszych barek" służą wyrażeniu niezgody. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wiersz Jalu Kurka „Poezja" został zapisany zgodnie z futurystyczną zasadą słów na wolności. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Z wiersza wynika przekonanie o niewystarczającej roli poezji w życiu człowieka. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 6

W wierszu Jalu Kurka można odnaleźć bogactwo metafor. Sformułuj dwa argumenty, którymi uzasadnisz to przekonanie.

R1ZP37TffLwnG
(Uzupełnij).
RfVbuMQ1Yf42s1
Ćwiczenie 7
Wybierz te sformułowania dotyczące wiersza Jalu Kurka, które świadczą o jego zgodności z programem Awangardy Krakowskiej. Możliwe odpowiedzi: 1. Stosowanie zasady słów na wolności., 2. Poezja jako rygorystyczna organizacja języka., 3. Tworzenie w uścisku z teraźniejszością., 4. Rozumienie roli poety jako roli kapłana., 5. Poeta jako rzemieślnik słowa., 6. Stosowanie ekwiwalentów uczuć., 7. Poezja jako mowa uczuć., 8. Posługiwanie się pseudonimami poetyckimi.

Tekst do ćwiczeń 8–9

Józef Czechowicz Żal

głowę która siwieje a świeci jak świecznik
kiedy srebrne pasemka wiatrów przefruwają
niosę po dnach uliczek
jaskółki nadrzeczne
świergocą to mało idźże

tak chodzić tak oglądać sceny sny festyny
roztrzaskane szybki synagog
płomień połykający grube statków liny
płomień miłości
nagość
tak wysłuchiwać ryku głodnych ludów
a to jest inny głos niż ludzi głodnych płacz
zniża się wieczór świata tego
nozdrza wietrzą czerwony udój
z potopu gorącego
zapytamy się wzajem ktoś zacz

rozmnożony cudownie na wszystkich nas
będę strzelał do siebie i marł wielokrotnie
ja gdym z pługiem do bruzdy przywarł
ja przy foliałach jurysta
zakrztuszony wołaniem gaz
ja śpiąca pośród jaskrów
i dziecko w żywej pochodni
i bombą trafiony w stallach
i powieszony podpalacz
ja czarny krzyżyk na listach

o żniwa żniwa huku i blasków
czy zdąży kręta rzeka z braterskiej krwi odrdzawieć
nim się kolumny stolic znów podźwigną nade mną
naleci wtedy jaskółek zamieć
świśnie u głowy skrzydło poprzez ptasią ciemność
idźże idź dalej

czecho Źródło: Józef Czechowicz, Żal, [w:] .
31
Ćwiczenie 8

Zanalizuj wiersz Żal Józefa Czechowicza, udzielając odpowiedzi na pytania.

R5p3rhNrv9ci6
Kto w wierszu mówi? (Uzupełnij) Do kogo mówi się w wierszu? (Uzupełnij) Co mówi się w wierszu? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Józef Czechowicz zastosował w wierszu wiele środków poetyckiego wyrazu. Do ich nazw dopisz przykłady z tekstu i określ funkcję.

R1SLGupUXzBY9
Epitety. Przykłady (Uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij). Elipsy. Przykłady (Uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij). Porównania. Przykłady (Uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij). Powtórzenia. Przykłady (Uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij).