Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1Fkw2Lz7YcHU1
Ćwiczenie 1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Wydawnictwo Edukacyjne Wiking, licencja: CC BY 3.0 (zmodyfikowane).
Ćwiczenie 1
R1eE3TA8BHnP3
(Uzupełnij).
RET6ACSh2qNZZ1
Ćwiczenie 2
Łączenie par. Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.. Obszar stale zamieszkany przez człowieka to anekumena.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Niektóre partie gór oraz półpustynie w Australii i Afryce są częściowo zamieszkiwane i wykorzystywane gospodarczo przez człowieka.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W ostatniej dekadzie procentowy udział ekumeny w całkowitej powierzchni Ziemi zwiększył się.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Klęska żywiołowa dotyczy tylko zdarzeń spowodowanych przez bezpośrednie działanie człowieka.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RbdigA1qiv3Iq1
Ćwiczenie 3
Przeczytaj poniższy tekst i odgadnij, której bariery rozwoju osadnictwa dotyczy ten opis?

Rośliny dnia krótkiego to takie gatunki, które do inicjacji pąków kwiatowych potrzebują bardzo krótkiego okresu dnia (np. tytoń, kukurydza, proso, ryż, astry, chryzantemy, rzepak, wilczomlecz, soja). Trudno jednoznacznie określić liczbę godzin dnia krótkiego, jest to uzależnione od gatunku i odmiany rośliny. Najczęściej jest to ok. 9-10 godzin, choć np. niektóre odmiany chryzantem zaczynają kwitnienie przy dniu 12-14-godzinnym. Zjawisko indukcji kwitnienia i rozwoju wegetatywnego roślin przez odpowiednią długość dnia i nocy nazywamy fotoperiodyzmem. U roślin dnia krótkiego (a właściwie – długiej nocy) skrócenie okresu ciemności nawet o kilka minut może spowodować zatrzymanie inicjacji kwitnienia. Możliwe odpowiedzi: 1. bariera termiczna, 2. bariera wysokościowa, 3. bariera wodna, 4. bariera świetlna, 5. bariera ekologiczna
Źródło: ozdobne.waw.pl.
21
Ćwiczenie 4

Na podstawie innych źródeł niż e‑materiał, opisz jedną sytuację na świecie, gdzie wpływ czynnika politycznego (np. wojna lub ataki terrorystyczne) spowodował odpływ ludności z danego regionu do innych, bezpieczniejszych miejsc.

RPFnVH3gfI1yK
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj mapę rozmieszczenia ludności na świecie, wybierz jeden obszar o bardzo dużej gęstości zaludnienia i wymień czynniki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze, które wpłynęły na koncentrację ludności właśnie w tym regionie.

Zapoznaj się z opisem mapy rozmieszczenia ludności na świecie, wybierz jeden obszar o bardzo dużej gęstości zaludnienia i wymień czynniki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze, które wpłynęły na koncentrację ludności właśnie w tym regionie.

R1WM6kwh7phLH
Gęstość zaludnienia na świecie
Źródło: S. Welch, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org (zmodyfikowane), licencja: CC BY-SA 4.0.
R1WEiOfw1Gig6
(Uzupełnij).
R7TCgBOLZg6Co2
Ćwiczenie 6
Przyporządkuj każdemu regionowi geograficznemu odpowiednią barierę osadniczą. Andy Możliwe odpowiedzi: 1. bariera wodna, 2. bariera wysokościowa, 3. bariera świetlna, 4. bariera ekologiczna, 5. bariera termiczna Kalahari Możliwe odpowiedzi: 1. bariera wodna, 2. bariera wysokościowa, 3. bariera świetlna, 4. bariera ekologiczna, 5. bariera termiczna Alaska Możliwe odpowiedzi: 1. bariera wodna, 2. bariera wysokościowa, 3. bariera świetlna, 4. bariera ekologiczna, 5. bariera termiczna Dolina Śmierci w USA Możliwe odpowiedzi: 1. bariera wodna, 2. bariera wysokościowa, 3. bariera świetlna, 4. bariera ekologiczna, 5. bariera termiczna Fukushima Możliwe odpowiedzi: 1. bariera wodna, 2. bariera wysokościowa, 3. bariera świetlna, 4. bariera ekologiczna, 5. bariera termiczna
RaFsQplAH8LY42
Ćwiczenie 7
Spośród wymienionych regionów geograficznych zaznacz te, które określamy subekumeną. Możliwe odpowiedzi: 1. Sahel, 2. Nizina Chińska, 3. Andy, 4. Stacje badawcze na Antarktydzie, 5. Nizina Zachodnioeuropejska, 6. Półpustynie Australii, 7. Jawa
31
Ćwiczenie 8

Korzystając z dostępnych źródeł wiedzy, wyjaśnij, czy na świecie zmienił się zasięg rozmieszczenia ludności i podaj przykład miejsca, które było stale zamieszkane przez ludność, a teraz nie jest ze względów przyrodniczych.

RZd6mloubAnP6
(Uzupełnij).