Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Obok charakterystyk postaci historycznych wstaw imiona i nazwiska osób, których one dotyczą.
Niemiecki generał, wybitny strateg. Opracował plan pokonania Francji poprzez zmasowany atak przy użyciu czołgów i uderzenie przez Ardeny. W ten sposób wojska zmechanizowane i pancerne mogły ominąć linię Maginota i uderzyć w najsłabsze miejsce francuskiej obrony. Za zasługi podczas wojny z Francją został uhonorowany najwyższym odznaczeniem III Rzeszy: Krzyżem Rycerskim Krzyża Żelaznego., Marszałek francuski, polityk, bohater I wojny światowej, szef rządu Vichy, jeden z głównych działaczy francuskich podczas I i II wojny światowej., Francuski polityk, generał brygady, mąż stanu i teoretyk wojskowości, w czasie II wojny światowej stał na czele ruchu Wolnej Francji, kontynuującego walkę z III Rzeszą niezależnie od Francji Vichy.
Opis postaci
Postać
Niemiecki generał, wybitny strateg. Opracował plan pokonania Francji poprzez zmasowany atak przy użyciu czołgów i uderzenie przez Ardeny. W ten sposób wojska zmechanizowane i pancerne mogły ominąć linię Maginota i uderzyć w najsłabsze miejsce francuskiej obrony. Za zasługi podczas wojny z Francją został uhonorowany najwyższym odznaczeniem III Rzeszy: Krzyżem Rycerskim Krzyża Żelaznego.
Marszałek francuski, polityk, bohater I wojny światowej, szef rządu Vichy, jeden z głównych działaczy francuskich podczas I i II wojny światowej.
Francuski polityk, generał brygady, mąż stanu i teoretyk wojskowości, w czasie II wojny światowej stał na czele ruchu Wolnej Francji, kontynuującego walkę z III Rzeszą niezależnie od Francji Vichy.
RiGec6nPfHKX0
111
Ćwiczenie 3
Przyjrzyj się poniższej mapie i wykonaj polecenia.
R1T0i5gokovsH
Wskaż właściwe dokończenie zdania.
R1IzeaTcHt0LH
RcNJkNVIdDnDP
R14tqc1yNTORD
Prześledź na mapie zmiany terytorialne w pierwszych latach wojny w Europie.
Porównaj europejskie terytoria podlegające państwom Osi do terenów będących pod wpływem koalicji antyhitlerowskiej.
Uzasadnij swój wybór, odwołując się do sytuacji w Europie.
Do lipca 1940 r. Niemcy okupowali Norwegię, Danię, północną Francję oraz kontrolowali Francję Vichy.
Oceń sytuację strategiczną aliantów w okresie, do którego odnosi się mapa.
Sytuacja koalicji antyhitlerowskiej była rozpaczliwa. Niemcy podporządkowali sobie kraje Europy Zachodniej. Pod okupacją znalazła się także Dania oraz ważna ze względów strategicznych Norwegia. USA wciąż zachowywały neutralność. Sowieci zajmowali się poszerzaniem własnej strefy wpływów. Ciężar walk z faszyzmem spoczywał jedynie na barkach Wielkiej Brytanii oraz jej kolonii zamorskich.
RdWLJAWxl3IIC
2
Ćwiczenie 4
RsfJUynwJ3Zmc
Wskaż zdania prawdziwe i fałszywe. Wbrew nadziejom Francuzów Niemcom udało się sforsować linię Maginota dzięki zmasowanemu atakowi czołgów i piechoty zmotoryzowanej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bierność Niemców znacząco ułatwiła Brytyjczykom ewakuację wojsk z Francji na Wyspy w ramach operacji „Dynamo”. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Decydujące znaczenie dla militarnej klęski Francji w wojnie obronnej miał atak Włoch. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Wskaż zdania prawdziwe i fałszywe. Wbrew nadziejom Francuzów Niemcom udało się sforsować linię Maginota dzięki zmasowanemu atakowi czołgów i piechoty zmotoryzowanej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bierność Niemców znacząco ułatwiła Brytyjczykom ewakuację wojsk z Francji na Wyspy w ramach operacji „Dynamo”. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Decydujące znaczenie dla militarnej klęski Francji w wojnie obronnej miał atak Włoch. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Wskaż zdania prawdziwe i fałszywe
Zdanie
Prawda
Fałsz
Wbrew nadziejom Francuzów Niemcom udało się sforsować linię Maginota dzięki zmasowanemu atakowi czołgów i piechoty zmotoryzowanej.
□
□
Bierność Niemców znacząco ułatwiła Brytyjczykom ewakuację wojsk z Francji na Wyspy w ramach operacji „Dynamo”.
□
□
Decydujące znaczenie dla militarnej klęski Francji w wojnie obronnej miał atak Włoch.
□
□
211
Ćwiczenie 5
Rozstrzygnij, czy źródła A i B odnoszą się do tych samych wydarzeń. Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do treści obydwu źródeł.
Źródło A
Fragment artykułu z prasy popularnonaukowej
1
Uwięzieni na plaży żołnierze, pozostający pod ostrzałem przelatujących nad ich głowami niemieckich samolotów, wydawali się być oddziałem straconym. Jednak już dzień po tym, gdy Niemcy w sprytny sposób odcięli aliantów od reszty wojsk, władze brytyjskie i francuskie podjęły działania mające na celu uratowanie tych ludzi. Ewakuacja mogła być przeprowadzona wyłącznie drogą morską, jednak przetransportowanie takiej ilości osób stanowiło nie lada wyzwanie. Przeprawienie wojskowych na Wyspy Brytyjskie wiązało się z koniecznością korzystania z dużych statków pasażerskich i transportowych. Te jednak nie mogły podpłynąć zbyt blisko brzegu, by nie osiąść na mieliźnie. Jednak i tutaj znalazło się rozwiązanie. Łodzie i rybackie kutry, jachty oraz barki transportowe zostały zarekwirowane lub podarowane przez ich właścicieli. Przez cały czas trwania ewakuacji […] przewinęło się ponad 700 jednostek pływających. To rozwiązanie umożliwiło ucieczkę większości pozostających w niewoli żołnierzy, choć miało również pewną oczywistą wadę. Mianowicie, aby ewakuacja przebiegała sprawnie, do łódek pakowano maksymalną ilość osób. Należało pozbyć się wszelkiego balastu, ponieważ każdy skrawek przestrzeni był na wagę złota. Żołnierze byli zmuszeni więc pozostawić całe swoje uzbrojenie, w tym pojazdy pancerne, karabiny oraz amunicję, na plaży.
A Cytat za: Artykuł [...] historia największej ewakuacji podczas II wojny światowej, 2020, focus.pl.
Źródło B
Plan operacji militarnej
RNP1rt89VIChI
R1IQY5kU4yRzq
Przypomnij sobie, w jaki sposób zakończył się udział wojsk brytyjskich w wojnie obronnej Francji.
Tak. Tekst opisuje dramatyczne okoliczności, w których Brytyjczycy w pośpiechu i pod presją Niemców dokonali ewakuacji swoich żołnierzy z Dunkierki na Wyspy. Plan operacji ukazuje drogi ewakuacji Brytyjczyków z Francji z rejonu Dunkierki, o którym mowa w tekście.
21
Ćwiczenie 6
RohnRLRJJMepk
R3afp6kYS34bO
311
Ćwiczenie 7
Przeczytaj tekst dotyczący roli niemieckiego generała Heinza Guderiana w wojnie z Francją. Wstaw w odpowiednie miejsca brakujące cytaty.
Zapoznaj się z tekstem dotyczącym roli niemieckiego generała Heinza Guderiana w wojnie z Francją. Wstaw w odpowiednie miejsca brakujące cytaty.
R6bZLrDejLcej
RFAdBM4EinjR5
Zwróć uwagę zarówno na kwestie taktyczne, jak i cechy charakteru generała.
Nieustępliwość generała wobec własnych przełożonych, jego pewność siebie, wykorzystanie momentu zaskoczenia, szybkość działań, prowadzenie działań wojennych na wielkich przestrzeniach zamiast ograniczania się do zdobywania lokalnych punktów oporu.
31
Ćwiczenie 8
22 czerwca 1940 r. francuskie dowództwo kapitulowało przed Niemcami. Jako patriotycznie nastawiona młoda osoba przyjmujesz tę wiadomość z oburzeniem. Zastanawiasz się, jak się zachować w tej sytuacji. Rozważasz trzy możliwe rozwiązania przedstawione poniżej. Wymień po trzy zalety i wady każdego z nich. Następnie podejmij decyzję. Uzasadnij swój wybór.
R1G59IAiPRGdf
RXJCYhguFocIT
RzvwcWeoUn594
Weź pod uwagę konsekwencje swojej decyzji, uwzględnij najważniejsze dla ciebie wartości.
Jesteś patriotą, jednak starasz się przede wszystkim przetrwać, więc trzymasz się jak najdalej od polityki i walki zbrojnej. Zalety: Kiedyś wojna się skończy, wówczas mogę poświęcić swoją energię, pracując na rzecz kraju. Konspiracja wiąże się z ciągłym napięciem i stresem, narażam na represje również swoich bliskich. Mogę zadbać o swoich bliskich w trudnych czasach okupacji, unikam tortur w razie aresztu, mam szansę przeżyć i nie narażać się na represje. Wady: Patriotyzm powinien mnie skłaniać do poświęcenia dla dobra kraju. Brak sprzeciwu można rozumieć jako pogodzenie się z okupacją niemiecką. Nie wspieram rodaków w ich słusznej walce, tracę możliwość uczestnictwa w doniosłych wydarzeniach historycznych.
Wyruszasz do kolonii francuskich w Afryce Północnej, aby tam kontynuować walkę w szeregach Komitetu Wolnej Francji Charles’a de Gaulle’a. Zalety: Postępuję zgodnie ze swoimi patriotycznymi ideałami, aktywnie sprzeciwiam się okupacji. Nie akceptuję polityki władz Vichy, mam okazję przyczynić się do zwycięstwa sił antyhitlerowskich. Zależy mi na walce w regularnej armii, mogę liczyć na szacunek i honory w przypadku zwycięstwa. Wady: Sama wyprawa do Afryki jest przedsięwzięciem ryzykownym ze względu na odległość i warunki geograficzne. Porzucam rodzinę i bliskich w trudnych czasach okupacji. Ryzykuję życie w walkach przeciwko państwom Osi, wobec przewagi Niemiec i ich sojuszników na frontach moje poświęcenie może okazać się niepotrzebne.
Zasilasz szeregi ruchu oporu w twojej rodzinnej miejscowości. Zalety: Nie tracę kontaktu z bliskimi. Mogę aktywnie działać na szkodę okupanta, pozostając w zgodzie ze swoimi patriotycznymi wartościami. Biorę udział w wydarzeniach o historycznej doniosłości. Mogę liczyć na szacunek i honory w przypadku zwycięstwa. Wady: Narażam się na represje ze strony okupanta. Ryzykuję bezpieczeństwo swoich bliskich. Żyję w stresie i obawie o własne bezpieczeństwo, nie mogę sobie pozwolić na „normalne” życie.