Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RVSIYSlCfdtLZ1
Ćwiczenie 1
Zaznacz, kto był twórcą strukturalizmu. Możliwe odpowiedzi: 1. Ferdynand de Saussure, 2. Claude Lévi‑Strauss, 3. Nikołaj S. Trubieckoj, 4. Roman Jakobson
R1SbqIW5Y0ITt1
Ćwiczenie 2
Dopasuj definicje do odpowiednich pojęć. Diachronia Możliwe odpowiedzi: 1. to ponadindywidualny system reguł (struktura językowa, gramatyka), nie ma zatem podmiotu i istnieje jako potencjalna możliwość realizacji., 2. to indywidualna wypowiedź, która zawsze ma swój podmiot, istnieje w ściśle określonym czasie, jest realizacją (a nie instytucją), jest swobodna i indywidualna., 3. to badanie języka zmieniającego się w czasie., 4. to eksplorowanie języka w konkretnym momencie czasu. Synchronia Możliwe odpowiedzi: 1. to ponadindywidualny system reguł (struktura językowa, gramatyka), nie ma zatem podmiotu i istnieje jako potencjalna możliwość realizacji., 2. to indywidualna wypowiedź, która zawsze ma swój podmiot, istnieje w ściśle określonym czasie, jest realizacją (a nie instytucją), jest swobodna i indywidualna., 3. to badanie języka zmieniającego się w czasie., 4. to eksplorowanie języka w konkretnym momencie czasu. Langue Możliwe odpowiedzi: 1. to ponadindywidualny system reguł (struktura językowa, gramatyka), nie ma zatem podmiotu i istnieje jako potencjalna możliwość realizacji., 2. to indywidualna wypowiedź, która zawsze ma swój podmiot, istnieje w ściśle określonym czasie, jest realizacją (a nie instytucją), jest swobodna i indywidualna., 3. to badanie języka zmieniającego się w czasie., 4. to eksplorowanie języka w konkretnym momencie czasu. Parole Możliwe odpowiedzi: 1. to ponadindywidualny system reguł (struktura językowa, gramatyka), nie ma zatem podmiotu i istnieje jako potencjalna możliwość realizacji., 2. to indywidualna wypowiedź, która zawsze ma swój podmiot, istnieje w ściśle określonym czasie, jest realizacją (a nie instytucją), jest swobodna i indywidualna., 3. to badanie języka zmieniającego się w czasie., 4. to eksplorowanie języka w konkretnym momencie czasu.
R143sqRv0NMyg2
Ćwiczenie 3
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Strukturalizm zakładał, że ludzka wiedza o świecie bazuje na tym, co postrzegane zmysłowo i porządkowane oraz interpretowane przez umysł. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Główni przedstawiciele szkoły praskiej to Roman Jakobson i Nikołaj S. Trubieckoj.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Znak posiada dwa aspekty – znaczący (signifié) i znaczony (signifiant). Aspekt znaczony to obraz akustyczny, a znaczący to byt. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Morf to najmniejszy element językowy przekazujący jakieś znaczenie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Brunon J. Ruciński Pewien strukturalizm: główne koncepcje Claude Lévi-Straussa

Strukturalizm (…) gromadzi fakty społeczne, porządkuje je, otrzymując w rezultacie pewne systemy. Systemy te stanowią całości logiczne faktycznie wytworzone. Ich sens uzyskuje się przez odniesienie do struktury, stanowiącej całość możliwości dopuszczonych przez dany fakt społeczny, w ramach których systemy wytworzone faktycznie stanowią fragmenty możliwości zrealizowanych. (…) Możliwe jest przejście od jednego modelu do drugiego, od drugiego do trzeciego itd., dzięki zakresowemu traktowaniu tych modeli i analogicznemu traktowaniu ich elementów. Ta wzajemna przekładalność pozwala na zarysowanie przed nam i syntetycznego, i totalizującego obrazu kultury ludzkiej.

pewien Źródło: Brunon J. Ruciński, Pewien strukturalizm: główne koncepcje Claude Lévi-Straussa, „Studia Philosophiae Christianae” 1971, nr 7/2, s. 217.
RqTwTdb5p52BD
Wyjaśnij, dlaczego C. Lévi-Strauss twierdził, że „strukturalizm nie jest doktryną filozoficzną, lecz metodą”. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Anna Szabelska Claude Lévi-Strauss i strukturalna analiza mitu a przyczynek do badań kognitywnych

W umysłowości tradycyjnej wydarzenia minione zlewają się w jedną całość z rzeczywistością mityczną. Chodzi tutaj tak o wydarzenia z odległej przeszłości, jak i te bliższe. Członkowie społeczności tradycyjnych, będąc niepiśmiennymi, dysponują jedynie ustnym przekazem własnej historii. To z kolei, w połączeniu z zawodnością ludzkiej pamięci, sprawia, że nawet wydarzenia, w których uczestniczyli ludzie żyjący dwa, trzy pokolenia wstecz zaczynają się rozmywać i w konsekwencji mogą zostać włączone w rzeczywistość mityczną.

Claude Źródło: Anna Szabelska, Claude Lévi-Strauss i strukturalna analiza mitu a przyczynek do badań kognitywnych, „Via Mentis” 2012, nr 1/1, s. 102.
RAeXX84L62NbV
Wyjaśnij, jaką rolę w badaniach antropologicznych pełnią mity. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Wiesław Strukowski-Kozień Emergentny stukturalizm socjologiczny – redukcyjny czy systemowo strukturalny schemat wyjaśnienia?

W swoich rozważaniach poświęconych mikrosocjologii Jacek Szmatka zmierza do sformułowania na terenie socjologii konkretnego stanowiska filozoficznego. Stanowisko to nazywane przez autora emergentnym strukturalizmem socjologicznym ma być bazą wyjściową do reinterpretacji różnych koncepcji badawczych i teoretycznych w socjologii (przede wszystkim w mikrosocjologii). Ma ono doprowadzić do wykrystalizowania się nowego paradygmatu metodologiczno‑teoretycznego mikrosocjologii – właśnie emergentnego strukturalizmu socjologicznego.

emer Źródło: Wiesław Strukowski-Kozień, Emergentny stukturalizm socjologiczny – redukcyjny czy systemowo strukturalny schemat wyjaśnienia?, „Studia Socjologiczne” 1991, nr 1–2 (120–121), s. 161.
R1V00M2wJZeuY
Wyjaśnij, jaki jest cel tzw. strukturalizmu emergentnego. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstami, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Encyklopedia PWN: historyzm

(…) stanowisko filozoficzne i metodologiczne, różnie rozumiane, postulujące rozpatrywanie zjawisk społecznych i kulturowych w procesie ich powstawania i rozwoju.

hist Źródło: Encyklopedia PWN: historyzm, dostępny w internecie: encyklopedia.pwn.pl [dostęp 30.06.2021 r.].
1
Encyklopedia PWN: strukturalizm

W socjologii i etnografii zbiorcze określenie wielu koncepcji, w których centralne miejsce zajmuje pojęcie struktury, a za główne zadanie uważa się badanie trwałych relacji między częściami (elementami) społecznej całości.

struk Źródło: Encyklopedia PWN: strukturalizm, dostępny w internecie: encyklopedia.pwn.pl [dostęp 30.06.2021 r.].
R1Maz4VIt7NEb
Wyjaśnij, dlaczego historyzm i strukturalizm to dwie przeciwstawne koncepcje socjologiczne. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Anna Szabelska Claude Lévi-Strauss i strukturalna analiza mitu a przyczynek do badań kognitywnych

Według Lévi‑Straussa do ich analizy niezbędne jest, dokonane przez Jakobsona, rozróżnienie między metaforą i metonimią. Jak pisze Leach, „zasady są proste (…): metafora (system, paradygmat) polega na rozpoznawaniu podobieństwa, a metonimia (syntagma) na rozpoznawaniu styczności i wzajemnego powiązania”. (…)[Z]nając system językowy, w którym się poruszamy, słysząc zdanie ukazujące część pewnej całości, możemy dopowiedzieć sobie resztę. Leach posługuje się tutaj przykładem króla, o którym możemy powiedzieć, że nosi koronę. Słuchacz zaznajomiony z kodem, którym operujemy, będzie wiedział, jakie jeszcze atrybuty zostaną przypisane monarsze.

via Źródło: Anna Szabelska, Claude Lévi-Strauss i strukturalna analiza mitu a przyczynek do badań kognitywnych, „Via Mentis” 2012, nr 1, s. 104.
RTQH9QsyAmn3k
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie). Uzasadnienie: (Uzupełnij).