Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1Q8pEdicYnt41
Ćwiczenie 1
Spośród poniższych wybierz odpowiedź zawierającą prawidłowe zestawy makro i mikroelementów wchodzących w skład związków nieorganicznych budujących ludzkie zęby. Możliwe odpowiedzi: 1. makroelementy: wapń, magnez, fosfor, węgiel ; mikroelementy: żelazo, jod, 2. makroelementy: wapń, fosfor, węgiel, fosfor ; mikroelementy: magnez, 3. makroelementy: wapń, fluor, magnez, węgiel ; mikroelementy: fosfor
RyOs1ZsP8DNML1
Ćwiczenie 2
Zaznacz zdania poprawnie opisujące cechy i/lub funkcje ludzkich siekaczy. Możliwe odpowiedzi: 1. siekacze występują w przedniej części dolnego łuku zębowego i służą do przytrzymywania i rozszarpywania pokarmu, 2. dłutowaty kształt siekaczy umożliwia odcinanie kęsów pokarmów, 3. siekacze nie występują w uzębieniu mlecznym ze względu na konsystencję pokarmu przyjmowanego przez dzieci, 4. zarówno w uzębieniu stałym jak i mlecznym człowieka występuje osiem siekaczy
1
Ćwiczenie 3

Wzór zębowy, zwany też formułą zębową, to sposób opisu typu i liczby zębów ssaków. Zapis wzoru zębowego może mieć postać taką jak na poniższym przykładzie. W górnym wierszu tabeli zawarta jest liczba zębów danego typu w połowie szczęki górnej, a w dolnym – żuchwy. Liczba danych typów zębów we wzorze zębowym podawana jest w kolejności: siekacze, kły, zęby przedtrzonowe, zęby trzonowe. Poniższy przykład przedstawia wzór zębowy mlecznego uzębienia człowieka. W stosunku do uzębienia stałego brakuje w nim czterech zębów przedtrzonowych (zarówno w szczęce górnej, jak i dolnej) oraz jednego zęba trzonowego (w każdej połowie obu łuków zębowych).

górny łuk

2

1

0

2

dolny łuk

2

1

0

2

R1SjijBLG5OVh
górny łuk – Tu uzupełnij|Tu uzupełnij|Tu uzupełnij|Tu uzupełnij dolny łuk – Tu uzupełnij|Tu uzupełnij|Tu uzupełnij|Tu uzupełnij
2
Ćwiczenie 4
RavDNGtvrbd282
Zaznacz oznaczenia liczbowe odpowiadające:
Wszystkim zębom służącym do zgniatania i rozcierania pokarmu oraz zębom służącym do rozrywania pokarmów
Źródło: Przedmiotowy model 3D został opracowany przez Englishsquare.pl Sp. z o.o. na podstawie materiału źródłowego zakupionego w ramach serwisu www.turbosquid.com. Jakiekolwiek dalsze użycie tego modelu 3D podlega wszelkim ograniczeniom opisanym w licencji opublikowanej na przywołanej stronie internetowej., tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RJEbpUlMk2z0h
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

Od wielu lat naukowcy poszukują komórek zdolnych do regeneracji poszczególnych tkanek zęba, a także formowania się zęba od podstaw. Dotychczas nie osiągnięto satysfakcjonujących wyników, dających nadzieję na regenerację całości zęba z pojedynczego typu komórek macierzystych (mających zdolność do różnicowania się w inne typy komórek).

W 2017 r. przeprowadzono badania mające na celu ocenę zdolności komórek macierzystych pochodzących z mezenchymy zarodków i komórek pewnej części zębów dzieci (po porodzie) do indukcji oraz podtrzymywania formowania się zębów w warunkach in vitro.

Komórki pochodzenia embrionalnego hodowane w warunkach in vitro nie miały zdolności inicjowania i podtrzymywania formowania się zęba. Zdolności te były jednak obserwowane po zastosowaniu tych komórek wraz z komórkami bezpośrednio pobranymi od zarodka (niehodowanymi). Komórki macierzyste pobrane z zębów narodzonych dzieci w warunkach in vitro traciły zdolność zarówno do inicjowania, jak i podtrzymywania formowania się zęba, a połączone w stosunku powyżej 1 : 3 z komórkami pochodzenia embrionalnego (niehodowanymi w warunkach in vitro) hamowały ich zdolność do indukcji tworzenia się zęba.

Indeks górny Na podstawie: Lei Hu, Yuanqing Liu, Songlin Wang, Stem Cell‑Based Tooth and Periodontal Regeneration, „Oral Diseases” 2018, nr 24(5). Indeks górny koniec

RxSJvFsC8rapb
Spośród poniższych, wybierz część zęba z której pobrano komórki macierzyste od dzieci narodzonych Możliwe odpowiedzi: 1. szkliwo, 2. cement, 3. zębina, 4. miazga
RxW5vkbJrCiDE2
Ćwiczenie 6
Łączenie par. Na podstawie tekstu do zadania 5 i własnej wiedzy, oznacz poniższe zdania dotyczące opisywanego eksperymentu jako prawdziwe (P) lub fałszywe (F).. Komórki macierzyste pochodzące z zarodków oraz dzieci narodzonych utrzymują zdolność do inicjowania i podtrzymywania formowania się zębów niezależnie od otoczenia.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Komórki macierzyste pochodzące od dzieci narodzonych ograniczają zdolności komórek embrionalnych do tworzenia zębów.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Hodowle komórek pochodzących z zębów dzieci narodzonych są szansą na tworzenie zębów in vitro.. Możliwe odpowiedzi: P, F
31
Ćwiczenie 7

Homo antecessor to wymarły gatunek hominidów zamieszkujący Europę ok. 960–800 tys. lat temu. Objętość jego mózgu wynosiła ok. 100 cmIndeks górny 3, podczas gdy neandertalczyk (Homo neanderthalensis) miał mózg o większej objętości – o 200–700 cmIndeks górny 3. Neandertalczycy występowali od ok. 400 tys. do ok. 25 tys. lat temu.

W 2017 r. przeprowadzono pierwsze kompleksowe badania skamieniałych zębów Homo antecessor oraz porównano je z wcześniejszymi badaniami uzębienia neandertalczyków. Na powierzchni szkliwa zębów pierwszego z wymienionych hominidów odnaleziono znacznie więcej mikrouszkodzeń mechanicznych (zadrapań, odprysków, przetarć) niż w przypadku Homo neandertalensis. Różnice te powiązano z rozwojem obróbki pokarmów w trakcie ewolucji oraz dostępnością różnorodnych pokarmów. Naukowcy wywnioskowali, że Homo antecessor spożywał większe ilości surowych, niedokładnie oczyszczonych z gleby bulw i korzeni oraz niepoddanego obróbce termicznej mięsa niż Homo neanderthalensis.

Indeks górny Na podstawie: Laura Martín‑Francés, María Martinón‑Torres, Marina Martínez de Pinillos i wsp., Tooth Crown Tissue Proportions and Enamel Thickness in Early Pleistocene Homo Antecessor Molars (Atapuerca, Spain), „PLoS One” 2018, nr 13(10), s. e0203334. Indeks górny koniec

Korzystając z powyższego tekstu i własnej wiedzy, wyjaśnij, dlaczego na podstawie opisanych różnic w ilości uszkodzeń szkliwa pomiędzy Homo antecessorHomo neanderthalensis naukowcy mogli wysnuć wnioski na temat różnic w dietach tych hominidów.

RIfWks20ZlQL0
Korzystając z powyższego tekstu i własnej wiedzy, wyjaśnij, dlaczego na podstawie opisanych różnic w ilości uszkodzeń szkliwa pomiędzy H. antecessor i H. neanderthalensis naukowcy mogli wysnuć wnioski na temat różnic w dietach tych hominidów. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Ewolucyjne zwiększenie puszki mózgowej i mózgu gatunków człowieka wiązało się z uczeniem się przez nie nowych, bardziej skutecznych sposobów pozyskiwania energii z pożywienia.

Na podstawie tekstu do ćwiczenia nr 7 i własnej wiedzy napisz, dlaczego różnice w ilości mikrouszkodzeń szkliwa występujące pomiędzy Homo antecessorHomo neanderthalensis idą w parze z różnicami w objętości mózgu tych hominidów.

R9Q3qCew9EF7o
Na podstawie tekstu do ćwiczenia nr 7 i własnej wiedzy napisz, dlaczego różnice w ilości mikrouszkodzeń szkliwa występujące pomiędzy H. antecessor i H. neanderthalensi idą w parze z różnicami w objętości mózgu tych hominidów. (Uzupełnij).