Sprawdź się
Pokaż ćwiczenia:
Pobierz materiał źródłowy do ćwiczeń.
Ćwiczenie 1
Ćwiczenie 2
Ćwiczenie 3
Ćwiczenie 4
Ćwiczenie 5
Ćwiczenie 6
Ćwiczenie 7
Ćwiczenie 8
Ćwiczenie 9
Ćwiczenie 10
Pobierz materiał źródłowy do ćwiczeń.
Autorka porównuje Amerykanów i Afrykańczyków.
Jest to bezrobocie relatywne.
50 proc. przeciętnego dochodu.
Przykłady:
wzrost zamożności ogółu społeczeństwa przy wzroście rozwarstwienia;
wskaźnik polskiego ubóstwa na tle krajów UE.
Problem według autorki polega na tym, że pojęcie „wzrostu gospodarczego” ma charakter makroekonomiczny i wcale nie musi oznaczać, że pewnym grupom społecznym, które do tej pory były w biedzie, zaczyna wieść się lepiej.
Przyczyną według autorki jest brak stałej i legalnej pracy.
Są to:
praca dorywcza;
praca w szarej strefie;
zbieractwo;
kradzieże.
Pojęcie to oznacza warunki niematerialne, które charakteryzują życie ludzkie: korzystanie z udziału w życiu społecznym, kontakty z rodziną, społeczne szanse na rozwój.
Są to: choroby, uzależnienia, inne dysfunkcje, głód, brak pomocy w wychowaniu, dyskryminacja i stygmatyzacja, niechęć wielu nauczycieli przed uczeniem dzieci „gorszych”.
Zagrożenia dla demokracji wynikające z ubóstwa to:
niepłacenie podatków;
brak interwencji w sprawach publicznych;
brak aktywności wyborczej;
otwartość na hasła radykalne.