Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, co znaczą poniższe słowa należące do socjolektu młodzieżowego.

RU69Q0GjfBNLo
gwiazda targu – (Uzupełnij) kujonica – (Uzupełnij) ziom – (Uzupełnij) kesz – (Uzupełnij) kulson – (Uzupełnij) podbaza – (Uzupełnij) gramotny – (Uzupełnij) no to lipa – (Uzupełnij) przypał – (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Wynotuj pięć innych określeń należących do slangu młodzieżowego i podaj ich definicje.

RFTeElk721aqs
1. (Uzupełnij) 2. (Uzupełnij) 3. (Uzupełnij) 4. (Uzupełnij) 5. (Uzupełnij).
RTc2RsFLppkA91
Ćwiczenie 3
Dopasuj podane słownictwo do nazw języków zawodowych: Mysz, lagi, sejw, następny lewel Możliwe odpowiedzi: 1. język aktorów, 2. język informatyków, 3. język łowiecki Locha, gach, tabakiera, biegi Możliwe odpowiedzi: 1. język aktorów, 2. język informatyków, 3. język łowiecki Gierka, grać ogony, marmurki Możliwe odpowiedzi: 1. język aktorów, 2. język informatyków, 3. język łowiecki
2
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem opisującym problem techniczny programu komputerowego. Zdecyduj, w jakim natężeniu występują w nim cechy socjolektów: tajność, ekspresywność, zawodowość.

Problemy z InDesignem

Wiadomo, że szybkość Indyka w wersji CC to koszmarek (w porównaniu do CS5), ale to, że 5K retina ma spore lagi na przesuwce kolejnych stron łapką – to przegięcie. Podgląd bitmap na fasta nie rozwiązuje problemu. Dopero odpalenie apki w trybie low przyspiesza działanie interfejsu.

Rg1IUmxFRjsqR
Elementy do uszeregowania: 1. zawodowość, 2. tajność, 3. ekspresywność
2 Źródło: Problemy z InDesignem, opracowany na podstawie tekstów internetowych.
21
Ćwiczenie 5

Określ funkcję słów należących do gwary uczniowskiej:

RLNljSkB9rHyy
Lufa (Uzupełnij). Matma (Uzupełnij). Wyczesany (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zastanów się, czy stosujesz jakieś wyrazy, których znaczenie znane jest w twojej rodzinie, lub gronie mieszkających z tobą osób? Wynotuj kilka takich słów wraz z nadanymi im nowymi znaczeniami. Następnie określ funkcję ich stosowania.

R5LKwVodS0eXy
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Przeczytaj fragment wpisu z forum pszczelarskiego. Zaznacz na zielono słownictwo wyróżniające język używany przez tę grupę środowiskową, a następnie określ jego funkcje.

Rj3BExAv6xiKd
W większości Polski borykamy się teraz, z okresowym brakiem nektarowania. Takie niedobory wziątku powodują przerwanie czerwienia nawet w rodzinach ze starszymi matkami. Wiele by rozjaśniło poddanie plastra z młodym czerwiem. Przy larwach i matce się coś dostanie. Po za tym warto rodzinki podkarmić, lecz zrobić to rozsądnie, by rabunku nie wzbudzić. Sprawdź też, czy jest pyłek i siła.
Źródło: Tekst opracowany na podstawie wpisu z forum pszczelarskiego: http://forum.pasiekaambrozja.pl/
RZkkW9d30huKb
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7
R5EQ75SUs9qxV
W większości Polski borykamy się teraz, z okresowym brakiem nektarowania. Takie niedobory wziątku powodują przerwanie czerwienia nawet w rodzinach ze starszymi matkami. Wiele by rozjaśniło poddanie plastra z młodym czerwiem. Przy larwach i matce się coś dostanie. Po za tym warto rodzinki podkarmić, lecz zrobić to rozsądnie, by rabunku nie wzbudzić. Sprawdź też, czy jest pyłek i siła. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Z jaką grupą społeczną możesz stworzyć zupełnie nowy socjolekt, a nawet tajny żargon? Stwórz i wynotuj własne określenia wybranych wyrazów lub związków wyrazowych właściwych dla wybranej grupy.

R1IHcu11c3F7N
(Uzupełnij).
Praca domowa

Na podstawie socjolektów młodzieżowych stwórz krzyżówkę. Pamiętaj, by wskazania były precyzyjne, lecz unikaj poleceń typu: „inne określenie na: ...”. Nie stosuj wyrazów, które pojawiły się już w przebiegu lekcji.

Na podstawie socjolektów młodzieżowych stwórz zestaw pięciu pytań. Pamiętaj, by wskazania były precyzyjne, lecz unikaj poleceń typu: „inne określenie na: ...”. Nie stosuj wyrazów, które pojawiły się już w przebiegu lekcji.