Możesz skorzystać ze Słownika slangu młodzieżowego Macieja Czeszewskiego.
gwiazda targu – osoba ubrana w tandetne ubrania kujonica – dziewczyna, która dużo się uczy ziom – kolega kesz – pieniądze kulson – policjant podbaza - szkoła podstawowa gramotny - inteligentny, bystry no to lipa – zła sytuacja przypał – niewygodna i przykra sytuacja
11
Ćwiczenie 2
Wynotuj pięć innych określeń należących do slangu młodzieżowego i podaj ich definicje.
Zastanów się, czy w twoich rozmowach z rówieśnikami pojawiają się słowa, których nie rozumieją np. twoi rodzice.
czelendż – wyzwanie rzucone koledze lub koleżance z klasy
ogarniać – radzić sobie z czymś
nieogar – ktoś, kto nie ogarnia, czyli nie radzi sobie np. z daną sytuacją
hajs – pieniądze
okejka – dobrze
RTc2RsFLppkA91
Ćwiczenie 3
Dopasuj podane słownictwo do nazw języków zawodowych: Mysz, lagi, sejw, następny lewel Możliwe odpowiedzi: 1. język aktorów, 2. język informatyków, 3. język łowiecki Locha, gach, tabakiera, biegi Możliwe odpowiedzi: 1. język aktorów, 2. język informatyków, 3. język łowiecki Gierka, grać ogony, marmurki Możliwe odpowiedzi: 1. język aktorów, 2. język informatyków, 3. język łowiecki
Dopasuj podane słownictwo do nazw języków zawodowych: Mysz, lagi, sejw, następny lewel Możliwe odpowiedzi: 1. język aktorów, 2. język informatyków, 3. język łowiecki Locha, gach, tabakiera, biegi Możliwe odpowiedzi: 1. język aktorów, 2. język informatyków, 3. język łowiecki Gierka, grać ogony, marmurki Możliwe odpowiedzi: 1. język aktorów, 2. język informatyków, 3. język łowiecki
Dopasuj podane słownictwo do nazw języków zawodowych:
język aktorów, język łowiecki, język informatyków
Mysz, lagi, sejw, następny lewel
Locha, gach, tabakiera, biegi
Gierka, grać ogony, marmurki
2
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z tekstem opisującym problem techniczny programu komputerowego. Zdecyduj, w jakim natężeniu występują w nim cechy socjolektów: tajność, ekspresywność, zawodowość.
Problemy z InDesignem
Wiadomo, że szybkość Indyka w wersji CC to koszmarek (w porównaniu do CS5), ale to, że 5K retina ma spore lagi na przesuwce kolejnych stron łapką – to przegięcie. Podgląd bitmap na fasta nie rozwiązuje problemu. Dopero odpalenie apki w trybie low przyspiesza działanie interfejsu.
Rg1IUmxFRjsqR
Elementy do uszeregowania: 1. zawodowość, 2. tajność, 3. ekspresywność
Elementy do uszeregowania: 1. zawodowość, 2. tajność, 3. ekspresywność
tajność
zawodowość
ekspresywność
2 Źródło: Problemy z InDesignem, opracowany na podstawie tekstów internetowych.
21
Ćwiczenie 5
Określ funkcję słów należących do gwary uczniowskiej:
Zastanów się, czy stosujesz jakieś wyrazy, których znaczenie znane jest w twojej rodzinie, lub gronie mieszkających z tobą osób? Wynotuj kilka takich słów wraz z nadanymi im nowymi znaczeniami. Następnie określ funkcję ich stosowania.
R5LKwVodS0eXy
(Uzupełnij).
Pomyśl, czy w twojej rodzinie istnieją specjalne określenia (np. posiłków) używane tylko przez was, a niezrozumiałe dla ludzi z zewnątrz? W określaniu funkcji weź pod uwagę informację z całego e‑materiału.
Określenia posiłków i czynności jedzenia w pewnej rodzinie:
hirbol – herbata
śniadaniować – jeść śniadanie
kolka – kolacja
Funkcja stosowania takiego słownictwa jest głównie ekspersywna. Biorąc pod uwagę powody, dla których powstają socjolekty, można wskazać także na tajność jako ich cechę. Słowa i określenia typowe dla wąskiej grupy, np. dla rodziny wzmacniają więź.
31
Ćwiczenie 7
Przeczytaj fragment wpisu z forum pszczelarskiego. Zaznacz na zielono słownictwo wyróżniające język używany przez tę grupę środowiskową, a następnie określ jego funkcje.
Rj3BExAv6xiKd
W większości Polski borykamy się teraz, z okresowym brakiem nektarowania. Takie niedobory wziątku powodują przerwanie czerwienia nawet w rodzinach ze starszymi matkami. Wiele by rozjaśniło poddanie plastra z młodym czerwiem. Przy larwach i matce się coś dostanie. Po za tym warto rodzinki podkarmić, lecz zrobić to rozsądnie, by rabunku nie wzbudzić. Sprawdź też, czy jest pyłek i siła.
W większości Polski borykamy się teraz, z okresowym brakiem nektarowania. Takie niedobory wziątku powodują przerwanie czerwienia nawet w rodzinach ze starszymi matkami. Wiele by rozjaśniło poddanie plastra z młodym czerwiem. Przy larwach i matce się coś dostanie. Po za tym warto rodzinki podkarmić, lecz zrobić to rozsądnie, by rabunku nie wzbudzić. Sprawdź też, czy jest pyłek i siła.
zielony
W większości Polski borykamy się teraz, z okresowym brakiem nektarowania. Takie niedobory wziątku powodują przerwanie czerwienia nawet w rodzinach ze starszymi matkami. Wiele by rozjaśniło poddanie plastra z młodym czerwiem. Przy larwach i matce się coś dostanie. Po za tym warto rodzinki podkarmić, lecz zrobić to rozsądnie, by rabunku nie wzbudzić. Sprawdź też, czy jest pyłek i siła.
Źródło: Tekst opracowany na podstawie wpisu z forum pszczelarskiego: http://forum.pasiekaambrozja.pl/
RZkkW9d30huKb
(Uzupełnij).
Wyrazy oznaczone kolorem pełnią przede wszystkim funkcję nazywającą, ale zdrobienia (np. rodzinka) także ekspresywną.
3
Ćwiczenie 7
R5EQ75SUs9qxV
W większości Polski borykamy się teraz, z okresowym brakiem nektarowania. Takie niedobory wziątku powodują przerwanie czerwienia nawet w rodzinach ze starszymi matkami. Wiele by rozjaśniło poddanie plastra z młodym czerwiem. Przy larwach i matce się coś dostanie. Po za tym warto rodzinki podkarmić, lecz zrobić to rozsądnie, by rabunku nie wzbudzić. Sprawdź też, czy jest pyłek i siła. (Uzupełnij).
W większości Polski borykamy się teraz, z okresowym brakiem nektarowania. Takie niedobory wziątku powodują przerwanie czerwienia nawet w rodzinach ze starszymi matkami. Wiele by rozjaśniło poddanie plastra z młodym czerwiem. Przy larwach i matce się coś dostanie. Po za tym warto rodzinki podkarmić, lecz zrobić to rozsądnie, by rabunku nie wzbudzić. Sprawdź też, czy jest pyłek i siła.
31
Ćwiczenie 8
Z jaką grupą społeczną możesz stworzyć zupełnie nowy socjolekt, a nawet tajny żargon? Stwórz i wynotuj własne określenia wybranych wyrazów lub związków wyrazowych właściwych dla wybranej grupy.
R1IHcu11c3F7N
(Uzupełnij).
Żargon możemy stworzyć z każdą grupą ludzi, z którą mamy coś wspólnego, np. specjalny, tajny język miłośników pluszowych misiów albo tajny język wielbicieli języka polskiego. Pomyśl, o czym te osoby mogłyby rozmawiać i jakich słów, w jakich kontekstach używać. Daj się ponieść wyobraźni!
Żargon miłośników pluszowych misiów:
złapać misia – kupić/otrzymać/zdobyć nowego misia do kolekcji
podtulić brzuszek – przytulać się do misia
wyłoszować futro – wyprać misia
Praca domowa
Na podstawie socjolektów młodzieżowych stwórz krzyżówkę. Pamiętaj, by wskazania były precyzyjne, lecz unikaj poleceń typu: „inne określenie na: ...”. Nie stosuj wyrazów, które pojawiły się już w przebiegu lekcji.
Na podstawie socjolektów młodzieżowych stwórz zestaw pięciu pytań. Pamiętaj, by wskazania były precyzyjne, lecz unikaj poleceń typu: „inne określenie na: ...”. Nie stosuj wyrazów, które pojawiły się już w przebiegu lekcji.