Sprawdź się
Wyjaśnij, co znaczą poniższe słowa należące do socjolektu młodzieżowego.
Wynotuj pięć innych określeń należących do slangu młodzieżowego i podaj ich definicje.
Dopasuj podane słownictwo do nazw języków zawodowych:
język aktorów, język łowiecki, język informatyków
Mysz, lagi, sejw, następny lewel | |
Locha, gach, tabakiera, biegi | |
Gierka, grać ogony, marmurki |
Zapoznaj się z tekstem opisującym problem techniczny programu komputerowego. Zdecyduj, w jakim natężeniu występują w nim cechy socjolektów: tajność, ekspresywność, zawodowość.
Problemy z InDesignemWiadomo, że szybkość Indyka w wersji CC to koszmarek (w porównaniu do CS5), ale to, że 5K retina ma spore lagi na przesuwce kolejnych stron łapką – to przegięcie. Podgląd bitmap na fasta nie rozwiązuje problemu. Dopero odpalenie apki w trybie low przyspiesza działanie interfejsu.
Rg1IUmxFRjsqR
Określ funkcję słów należących do gwary uczniowskiej:
Zastanów się, czy stosujesz jakieś wyrazy, których znaczenie znane jest w twojej rodzinie, lub gronie mieszkających z tobą osób? Wynotuj kilka takich słów wraz z nadanymi im nowymi znaczeniami. Następnie określ funkcję ich stosowania.
Przeczytaj fragment wpisu z forum pszczelarskiego. Zaznacz na zielono słownictwo wyróżniające język używany przez tę grupę środowiskową, a następnie określ jego funkcje.
Z jaką grupą społeczną możesz stworzyć zupełnie nowy socjolekt, a nawet tajny żargon? Stwórz i wynotuj własne określenia wybranych wyrazów lub związków wyrazowych właściwych dla wybranej grupy.
Na podstawie socjolektów młodzieżowych stwórz krzyżówkę. Pamiętaj, by wskazania były precyzyjne, lecz unikaj poleceń typu: „inne określenie na: ...”. Nie stosuj wyrazów, które pojawiły się już w przebiegu lekcji.
Na podstawie socjolektów młodzieżowych stwórz zestaw pięciu pytań. Pamiętaj, by wskazania były precyzyjne, lecz unikaj poleceń typu: „inne określenie na: ...”. Nie stosuj wyrazów, które pojawiły się już w przebiegu lekcji.