Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RJjzxTKdhZOLE1
Ćwiczenie 1
Twórcą klasycznej definicji pojęcia prawdy był... Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates Ateńczyk., 2. Platon Ateńczyk., 3. Arystoteles ze Stagiry., 4. Francis Herbert Bradley.
RlI805KbeHNrx1
Ćwiczenie 1
Wybierz dokończenie zdania. Twórcą klasycznej definicji pojęcia prawdy był... Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates Ateńczyk., 2. Platon Ateńczyk., 3. Arystoteles ze Stagiry., 4. Francis Herbert Bradley.
R1MsYgQA6qA5j1
Ćwiczenie 2
Wskaż zdania, które poprawnie opisują logikę jako naukę. Możliwe odpowiedzi: 1. Do dziś pozostaje integralną dziedziną filozoficzną., 2. Do jej zadań należy weryfikowanie poprawności twierdzeń i stawianych wniosków., 3. Do jej zadań należy weryfikowanie twierdzeń z rzeczywistością., 4. Arystoteles uważał ją za naukę pomocniczą, niezbędną dla innych nauk., 5. Stoicy uważali ją za jedną z sześciu klasycznych dyscyplin filozoficznych.
R1clMyqfmXjJ21
Ćwiczenie 2
Zaznacz zdania, które poprawnie opisują logikę jako naukę. Możliwe odpowiedzi: 1. Do dziś pozostaje integralną dziedziną filozoficzną., 2. Do jej zadań należy weryfikowanie poprawności twierdzeń i stawianych wniosków., 3. Do jej zadań należy weryfikowanie twierdzeń z rzeczywistością., 4. Arystoteles uważał ją za naukę pomocniczą, niezbędną dla innych nauk., 5. Stoicy uważali ją za jedną z sześciu klasycznych dyscyplin filozoficznych.
RUiarxZAODGYn1
Ćwiczenie 3
Pogrupuj poprawne możliwości.

Epistemologia synonimiczna nazwa: Możliwe odpowiedzi: 1. Co powinienem/powinnam jako człowiek i dlaczego?, 2. gnoseologia, 3. cnota, 4. Jak przebiega proces ludzkiego poznawania świata?, 5. W jaki sposób konstruujemy nasze przekonania o świecie?, 6. Jak powinniśmy postępować, aby zachowywać się moralnie?, 7. Na czym polega idea piękna?, 8. estetyka, 9. piękno, 10. Na czym polega fenomen ludzkich zachowań?, 11. logika, 12. teoria poznania naukowego, 13. poznanie, 14. etyka, 15. dusza, 16. przekonanie, 17. mniemanie, 18. Kiedy nasze przekonania są prawdziwe, a kiedy się mylimy?, 19. Kiedy i w jakich warunkach przypisujemy czemuś wartość?, 20. Czym jest prawda i czy w ogóle możemy o niej mówić?, 21. W jaki sposób poprawnie badać historię?, 22. wartość, 23. Czym jest filozofia? główne pojęcia: Możliwe odpowiedzi: 1. Co powinienem/powinnam jako człowiek i dlaczego?, 2. gnoseologia, 3. cnota, 4. Jak przebiega proces ludzkiego poznawania świata?, 5. W jaki sposób konstruujemy nasze przekonania o świecie?, 6. Jak powinniśmy postępować, aby zachowywać się moralnie?, 7. Na czym polega idea piękna?, 8. estetyka, 9. piękno, 10. Na czym polega fenomen ludzkich zachowań?, 11. logika, 12. teoria poznania naukowego, 13. poznanie, 14. etyka, 15. dusza, 16. przekonanie, 17. mniemanie, 18. Kiedy nasze przekonania są prawdziwe, a kiedy się mylimy?, 19. Kiedy i w jakich warunkach przypisujemy czemuś wartość?, 20. Czym jest prawda i czy w ogóle możemy o niej mówić?, 21. W jaki sposób poprawnie badać historię?, 22. wartość, 23. Czym jest filozofia? zadawane pytania: Możliwe odpowiedzi: 1. Co powinienem/powinnam jako człowiek i dlaczego?, 2. gnoseologia, 3. cnota, 4. Jak przebiega proces ludzkiego poznawania świata?, 5. W jaki sposób konstruujemy nasze przekonania o świecie?, 6. Jak powinniśmy postępować, aby zachowywać się moralnie?, 7. Na czym polega idea piękna?, 8. estetyka, 9. piękno, 10. Na czym polega fenomen ludzkich zachowań?, 11. logika, 12. teoria poznania naukowego, 13. poznanie, 14. etyka, 15. dusza, 16. przekonanie, 17. mniemanie, 18. Kiedy nasze przekonania są prawdziwe, a kiedy się mylimy?, 19. Kiedy i w jakich warunkach przypisujemy czemuś wartość?, 20. Czym jest prawda i czy w ogóle możemy o niej mówić?, 21. W jaki sposób poprawnie badać historię?, 22. wartość, 23. Czym jest filozofia? niepasujące elementy: Możliwe odpowiedzi: 1. Co powinienem/powinnam jako człowiek i dlaczego?, 2. gnoseologia, 3. cnota, 4. Jak przebiega proces ludzkiego poznawania świata?, 5. W jaki sposób konstruujemy nasze przekonania o świecie?, 6. Jak powinniśmy postępować, aby zachowywać się moralnie?, 7. Na czym polega idea piękna?, 8. estetyka, 9. piękno, 10. Na czym polega fenomen ludzkich zachowań?, 11. logika, 12. teoria poznania naukowego, 13. poznanie, 14. etyka, 15. dusza, 16. przekonanie, 17. mniemanie, 18. Kiedy nasze przekonania są prawdziwe, a kiedy się mylimy?, 19. Kiedy i w jakich warunkach przypisujemy czemuś wartość?, 20. Czym jest prawda i czy w ogóle możemy o niej mówić?, 21. W jaki sposób poprawnie badać historię?, 22. wartość, 23. Czym jest filozofia?
1
RKOLBDOOUF2TH11
Ćwiczenie 4
Immanuel Kant stwierdził, że tak naprawdę nie poznajemy żadnych przedmiotów, lecz jedynie nasze zmysłowe wrażenia o nich. Jak nazywamy takie podejście:
1. Protekcjonalizmem
2. Idealizmem kategorycznym.
3. Idealizmem rygorystycznym.
4. Idealizmem umiarkowanym.
Odpowiedź: To idealizm umiarkowany.
Arystoteles ze Stagiry - Marco Almbauer; Wikimedia Commons; CC BY‑SA 3.0, Platon Ateńczyk - domena publiczna, Immanuel Kant - domena publiczna, Georg Wilhelm Friedrich Hegel - domena publiczna
RQwm06fJg2hD01
Ćwiczenie 4
Immanuel Kant stwierdził, że tak naprawdę nie poznajemy żadnych przedmiotów, lecz jedynie nasze zmysłowe wrażenia o nich. Zaznacz, jak nazywamy takie podejście: Możliwe odpowiedzi: 1. Protekcjonalizmem, 2. Idealizmem kategorycznym., 3. Idealizmem rygorystycznym., 4. Idealizmem umiarkowanym.
21
Ćwiczenie 5

Własnymi słowami opisz, czym różni się koherencyjna teoria prawdy od klasycznej koncepcji prawdy.

R11UwteBa5yhx
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Własnymi słowami opisz, na czym polegała konsensualna teoria prawdy.

R1ankI6FMgzOE
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Własnymi słowami opisz, na czym polega ewidencyjna teoria prawdy.

RqYg4vAHcUXGR
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Własnymi słowami określ, na czym polegał główny zarzut wobec pragmatycznej koncepcji prawdy.

R1A5lWfSVU0Qp
(Uzupełnij).