Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R17yMLuVoqh1911
Ćwiczenie 1
Spośród poniższych kierunków literackich wskaż te, w ramach których tworzył Jan Kasprowicz. Możliwe odpowiedzi: 1. klasycyzm, 2. naturalizm, 3. impresjonizm, 4. sentymentalizm, 5. surrealizm, 6. symbolizm, 7. postmodernizm
R1AgBb4r6nSHJ11
Ćwiczenie 2
naturalizm Możliwe odpowiedzi: 1. Krzak dzikiej róży, 2. Księga ubogich, 3. Ginącemu światu, 4. Poezje symbolizm Możliwe odpowiedzi: 1. Krzak dzikiej róży, 2. Księga ubogich, 3. Ginącemu światu, 4. Poezje katastrofizm Możliwe odpowiedzi: 1. Krzak dzikiej róży, 2. Księga ubogich, 3. Ginącemu światu, 4. Poezje franciszkanizm Możliwe odpowiedzi: 1. Krzak dzikiej róży, 2. Księga ubogich, 3. Ginącemu światu, 4. Poezje
RnoR0dw7lp5bk11
Ćwiczenie 3
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz P – jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe. Wpływy impresjonizmu i symbolizmu nigdy nie współwystępowały ze sobą w utworach Kasprowicza. Możliwe odpowiedzi: P, F. Autor Dies irae nigdy nie wypracował jednego stylu poetyckiego, lecz całe życie poszukiwał nowych form wyrazu. Możliwe odpowiedzi: P, F. Główną inspiracją do napisania Hymnów była fascynacja Kasprowicza twórczością ekspresjonistów.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Franciszkańskie utwory poety, mimo jednoznacznie optymistycznego wydźwięku, nie są pozbawione melancholii. Możliwe odpowiedzi: P, F
11
Ćwiczenie 4
Podaj cechy symboli w literaturze symbolistycznej i ekspresjonistycznej, opierając się na spostrzeżeniach Jana Józefa Lipskiego dotyczących twórczości Jana Kasprowicza.
Podaj cechy symboli w literaturze symbolistycznej i ekspresjonistycznej, opierając się na spostrzeżeniach Jana Józefa Lipskiego dotyczących twórczości Jana Kasprowicza.
Jan Józef Lipski Wstęp

Hymnach, tak jak w Krzaku dzikiej róży, znaczną rolę odgrywa symbol, ale jest znaczna różnica między symbolem symbolistycznym a symbolem ekspresjonistycznym. Wystarczy zobaczyć, jak to wygląda np. w Dies irae:

[...] w pożarach spokojnego słońca szatańskim chichotem płoną świeże, niezwiędłe róże grzechu i winy! Na ich purpurze osiadł posępny i siny tej Konieczności cień.

(w. 26–32)

Róża jest tu w tym samym stopniu symbolem, co krzak dzikiej róży w innym wierszu Kasprowicza. Nie może być traktowana jedynie jako element metafory, określający grzech i winę. Świadczy przeciw temu jej funkcja w warstwie obrazowej hymnu, gdzie jest ona tego samego typu elementem wizualnym, co „głowa owinięta w cierniową koronę” lub „miliardy krzyży”. Symbol ten jest jednak uwikłany w metafory, które bezpośrednio podsuwają sposób jego odczytania, określają sferę jego zastosowań. Jest to sfera fenomenów psychicznych lub psychiczno‑etycznych. Dzięki temu symbol w ekspresjonizmie jest czytelniejszy niż w symbolizmie. Sens takich symbolów jak krzak dzikiej róży i spróchniała limba w cyklu Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach nie może być dokładnie odcyfrowany bez popadnięcia w dowolność, chociaż nie ma wątpliwości, dzięki stylistyce i obrazowaniu, że mamy do czynienia z symbolami. Uwikłania metaforyczne symbolu róży w Dies irae niejako palcem wskazują na wartość symbolu: „róże grzechu i winy” płoną „szatańskim chichotem”.

pol5 Źródło: Jan Józef Lipski, Wstęp, [w:] Jan Kasprowicz, Wybór poezji, oprac. Jan Józef Lipski, Kraków 1990.
R18eSmty311yK
Symbol w symbolizmie (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij). Symbol w ekspresjonizmie (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5
W poniższym fragmencie hymnu Święty Boże, Święty Mocny wskaż porównania, które można uznać za charakterystyczne dla etapu twórczości Kasprowicza reprezentowanego przez ten utwór.
W poniższym fragmencie hymnu Święty Boże, Święty Mocny wskaż porównania, które można uznać za charakterystyczne dla etapu twórczości Kasprowicza reprezentowanego przez ten utwór.
Jan Kasprowicz Święty Boże, Święty Mocny

O Mocny!
Ty się upajasz wielkością stworzenia,
a pośród nas tu głód!
Jak bedłki, tak jarmużu syty ginie lud.
A jako ryczący lew
Szatan po ziemi tej krąży,
na pokolenia
zarzuca zdradną sieć,
w synu na ojca zapalczywość budzi,
wynaturzony gniew,
że syn przed ojcem zamyka swój dom!
Bratu na brata wciska krwawy nóż,
a nasze siostry i żony
na straszny rzuca srom [...].
A my, ten ród potępiony,
krzyże ująwszy w dłonie
i zblakłe w krwawym pochodzie,
trupimi piszczelami znaczone chorągwie,
idziem o głodzie
po tym śmiertelnym wygonie,
w ten znojny,
w ten nieszczęśliwy czas,
w którym konają wieki
i wraz się rodzą nowe
na cięższą jeszcze niedolę –
idziemy, biedną pochyliwszy głowę,
jak ten zsieczony las –
idziemy, a kres tak daleki!

pol3 Źródło: Jan Kasprowicz, Święty Boże, Święty Mocny, [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. Jan Józef Lipski, Kraków 1990, s. 202–203.
RkW8kX73ZBYNG
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6
Wybierz autora, którego twórczość, podobnie jak poezja Kasprowicza, zmieniała się na przestrzeni lat. Scharakteryzuj przemiany zachodzące w stylu wybranego artysty w rozprawce na 200 słów.
Wybierz autora, którego twórczość, podobnie jak poezja Kasprowicza, zmieniała się na przestrzeni lat. Scharakteryzuj przemiany zachodzące w stylu wybranego artysty w rozprawce na 200 słów.
R1ILJ8jEPOqff
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
Stwórz rozprawkę na 200 słów, w której odpowiesz na pytanie: Czy w zmieniającej się nieustannie twórczości Jana Kasprowicza można znaleźć cechę wspólną łączącą ze sobą jego utwory poetyckie?
Stwórz rozprawkę na 200 słów, w której odpowiesz na pytanie: Czy w zmieniającej się nieustannie twórczości Jana Kasprowicza można znaleźć cechę wspólną łączącą ze sobą jego utwory poetyckie?
R1aRw9vgysHT0
(Uzupełnij).
Praca domowa

Poszukaj informacji o biografii Jana Kasprowicza i przygotuj się do dyskusji dotyczącej wpływu wydarzeń w życiu osobistym poety na przemiany w jego twórczości.