Sprawdź się
Podane we wprowadzeniu zdanie (W taką wichurę las nie był bezpieczny) jest przykładem...
- wypowiedzi wieloznacznej z powodu niejednoznacznego zwrotu.
- wypowiedzi wieloznacznej z powodu niejednoznacznego terminu.
- amfibolii.
- wypowiedzi zawierającej błąd myślenia figuralnego.
Wskaż zdanie prowokujące błąd myślenia figuralnego.
- Umieram z głodu.
- Bardzo lubię, kiedy jemy razem lody i sałatkę orzechową.
- Lubię jeść gulasz z kotem.
- Janek przyszedł z psem i spytał, czy mogę mu dać coś do jedzenia.
Wskaż wypowiedzi wieloznaczne z powodu użytego w nich terminu, zwrotu lub całej wypowiedzi.
- Wszyscy ludzie pragną szczęścia.
- Kupiłem żonie nowy zamek.
- Odprowadziłam do przedszkola dziecko z mężem.
- Nie powinieneś być takim sknerą.
W zadaniach 2 i 3 wskaż przykłady amfibolii.
- Umieram z głodu.
- Bardzo lubię, kiedy jemy razem lody i sałatkę orzechową.
- Lubię jeść gulasz z kotem.
- Janek przyszedł z psem i spytał, czy mogę mu dać coś do jedzenia.
- Wszyscy ludzie pragną szczęścia.
- Kupiłem żonie nowy zamek.
- Odprowadziłam do przedszkola dziecko z mężem.
- Nie powinieneś być takim sknerą.
Stosując zasadę życzliwej interpretacji przekształć wszystkie wieloznaczne wypowiedzi z zadań 2 i 3 w wypowiedzi jednoznaczne (przy założeniu, że ich autorzy mogliby potwierdzić trafność twoich propozycji).
Wskaż wypowiedzi z zadań 2 i 3, które, ze względu na swoją głęboką wieloznaczność trudno byłoby ujednoznacznić bez konsultacji z autorami tych wypowiedzi, wobec czego zasada życzliwej interpretacji miałaby w tych przypadkach ograniczone zastosowanie. Swoje wskazania wyjaśnij.
Podaj trzy własne przykłady wyrażeń prowokujących błąd myślenia figuralnego.
| 1. | |
| 2. | |
| 3. |
Rozważ błędy pokazane w dzisiejszej lekcji i zastanów się nad kontekstami, w których nie są one błędami, gdyż pełnią jakąś ważną funkcję komunikacyjną lub inną. Podaj, o jaką funkcję chodzi.