Sprawdź się
W jakiej części psychiki znajdują się treści wyparte?
- w id.
- w ego.
- w superego.
- nie znajdują się w obrębie psychiki.
Możliwe odpowiedzi: 1. naturalistyczna., 2. antynaturalistyczna., 3. spirytualistyczna., 4. materialistyczna.
Wyjaśnienie dynamiki życia psychicznego człowieka poprzez odwołanie do libido sprawia, że koncepcja Freuda jest...
- naturalistyczna.
- antynaturalistyczna.
- spirytualistyczna.
- materialistyczna.
Możliwe odpowiedzi: 1. Utrzymuje energię seksualną na możliwie najniższym poziomie., 2. Utrzymuje energię seksualną na możliwie najwyższym poziomie., 3. Dąży do maksymalizacji przyjemności., 4. Dąży do ograniczenia przykrości.
Na czym polega zasada przyjemności?
- Utrzymuje energię seksualną na możliwie najniższym poziomie.
- Utrzymuje energię seksualną na możliwie najwyższym poziomie.
- Dąży do maksymalizacji przyjemności.
- Dąży do ograniczenia przykrości.
Dopasuj terminy psychoanalizy do definicji.
obronny biegun psychiki, uwewnętrznione ideały, normy oraz zakazy społeczne i kulturowe, które funkcjonują jako sumienie i sędzia psychiki, sfera niezorganizowanych i chaotycznych, ślepych popędów
| Id | |
| Ego | |
| Superego |
Wyjaśnij własnymi słowami, na czym polega proces sublimacji.
Na podstawie tekstu zdecyduj, które twierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Kultura jako źródło cierpień[…] nie można nie zauważyć, w jakim stopniu kultura zbudowana jest na pohamowaniu popędu, jak bardzo oparta jest właśnie na niezaspokojeniu (stłumieniu, wyparciu, a może jeszcze czymś?) potężnych popędów. Te „kulturowe wyrzeczenia” panują nad wielką dziedziną społecznych stosunków ludzkich; wiemy już, że są one przyczyną nienawiści, przeciwko której musiały walczyć wszelkie kultury. […]
Chętnie zapomina się o tym, że człowiek nie jest łagodną i godną miłości istotą, która najwyżej – kiedy zostanie zaatakowana – potrafi się tylko obronić, lecz że człowiek posiada wśród swych popędów potężną porcję popędów agresywnych. […] Istnienie tej skłonności agresywnej, którą możemy wyczuć w nas samych, a u innych słusznie podejrzewać, jest czynnikiem zakłócającym nasz stosunek do bliźnich i zmuszającym kulturę do jej tłumienia. Wskutek tej pierwotnej wrogości panującej między ludźmi, społeczeństwo kulturalne jest nieustannie zagrożone rozpadem. Wspólne zainteresowania – właściwe mu jako wspólnocie pracy – nie utrzymałyby go, albowiem popędowe namiętności są silniejsze od zainteresowań racjonalnych. Kultura musi używać wszelkich środków, aby ograniczyć agresywne popędy człowieka i pohamować ich objawy za pomocą psychicznych reakcji reaktywnych. Stąd też obfitość metod, które mają skłaniać ludzi do wzajemnego upodobniania się i do hamowanych związków erotycznych, stąd ograniczenie popędu płciowego, a także idealny nakaz miłowania bliźniego swego jak siebie samego, który w istocie można usprawiedliwić tym, że nic bardziej nie sprzeciwia się pierwotnej naturze ludzkiej.
Źródło: Sigmund Freud, Kultura jako źródło cierpień, [w:] Barbara Markiewicz, Od Nietzschego do filozofii współczesnej. Wybór tekstów, Warszawa 1999, s. 25–26.
| Zdanie | Prawda | Fałsz |
| W naturze człowieka leży harmonijne współżycie z innymi ludźmi. | □ | □ |
| Funkcją kultury jest tłumienie agresywnych popędów człowieka. | □ | □ |
| Kultura jest efektem sublimacji popędów. | □ | □ |
| Miłość bliźniego leży w naturze człowieka. | □ | □ |
Na podstawie fragmentu tekstu Kultura jako źródło cierpień, zrekonstruuj główne założenia Freudowskiej koncepcji społeczeństwa.
2. Jaki czynnik odpowiada za trwanie ludzkich społeczeństw?
3. Czy u źródeł życia społecznego leży konflikt, czy raczej porozumienie?
Czy, twoim zdaniem, Freudowska koncepcja społeczeństwa dobrze opisuje zjawiska współczesnego świata? Uzasadniając ocenę, odwołaj się do wybranych przykładów zjawisk znanych ci z życia społecznego.