Sprawdź się
różny zwrot PRAWDA/FAŁSZ
różny kierunek PRAWDA/FAŁSZ
Zaznacz prawidłową odpowiedź. W różnych układach odniesienia prędkość ciała może mieć:
różną wartość {#PRAWDA}/{FAŁSZ}
różny zwrot {#PRAWDA}/{FAŁSZ}
różny kierunek {#PRAWDA}/{FAŁSZ}
Rysunek przedstawia pewną sytuację na drodze. Wszystkie wartości prędkości podane są w układzie odniesienia związanym z drzewem.
Wartość prędkości samochodu wynosi 90 PRAWDA/FAŁSZ
Drzewo porusza się z prędkością o wartości 40 PRAWDA/FAŁSZ
W układzie odniesienia związanym z autobusem:
Rowerzysta porusza się w prawo {PRAWDA}/{#FAŁSZ}
Wartość prędkości samochodu wynosi 90 {#PRAWDA}/{FAŁSZ}
Drzewo porusza się z prędkością o wartości 40 {#PRAWDA}/{FAŁSZ}
Rysunek przedstawia pewne skrzyżowanie, na którym drogi krzyżują się pod kątem prostym. Wszystkie wartości prędkości podane są względem powierzchni Ziemi.
Prędkość samochodu (1) względem samochodu (2) jest taka sama jak prędkość samochodu (2) względem samochodu (1). PRAWDA/FAŁSZ
Prędkość samochodu (3) względem samochodu (2) ma wartość równą 50 . PRAWDA/FAŁSZ
Wartość prędkości samochodu (1) względem samochodu (2) jest większa niż wartość prędkości samochodu (1) względem powierzchni ziemi. {#PRAWDA}/{FAŁSZ}
Prędkość samochodu (1) względem samochodu (2) jest taka sama jak prędkość samochodu (2) względem samochodu (1). {PRAWDA}/{#FAŁSZ}
Prędkość samochodu (3) względem samochodu (2) ma wartość równą 50 . {#PRAWDA}/{FAŁSZ}
Wykres przedstawia zależność drogi od czasu dla dwóch samochodów jadących ulicą w tym samym kierunku.
Wartość prędkości samochodu (1) względem (2) w czasie ruchu:
- rosła
- malała
- nie zmieniała się
- nie da się tego stwierdzić, bo wykres przedstawia zależność drogi, a nie położenia od czasu
Henryk jechał pociągiem. W pewnym momencie postanowił pójść do wagonu restauracyjnego i kupić sobie coś do picia. Nie zauważył, że wstając, przypadkowo włączył w swoim telefonie aplikację rejestrującą jego ruch. Ponieważ wagonu restauracyjnego – jak się okazało – w pociągu nie było, Henryk doszedł tylko do końca pociągu i zawrócił. Po powrocie do przedziału wyjął telefon i zobaczył następujący wykres:
Zakładając, że w obie strony Henryk szedł z taką samą prędkością, wyznacz prędkość, z jaką jechał pociąg. Wynik podaj z dokładnością do liczb całkowitych.
Pociąg jechał z prędkością ............ .
Motorówka względem wody może płynąć z prędkością 8 m/s. Prąd wody względem brzegu ma prędkość 4 m/s. Motorówka startuje z punktu A i płynie na drugi brzeg rzeki.
Pod jakim kątem do brzegu: 300, 450 czy 600 powinna wystartować, żeby wylądować możliwie najbliżej punktu B.
Motorówka powinna płynąć pod kątem ............0 do brzegu.
W układzie odniesienia związanym z samolotem: Spadochroniarz również przyspieszył. PRAWDA/FAŁSZ
Spadochroniarz zmienił kierunek lotu. PRAWDA/FAŁSZ
Spadochroniarz nie wylądował w tym samym miejscu na powierzchni ziemi, w którym wylądowałby, gdyby samolot nie przyspieszył. PRAWDA/FAŁSZ
Droga, jaką przebył spadochroniarz do momentu wylądowania była dłuższa niż gdyby samolot nie przyspieszył. PRAWDA/FAŁSZ
Czas lotu się skrócił. PRAWDA/FAŁSZ
Z lecącego poziomo samolotu wyskoczył spadochroniarz i po pewnym czasie opadał pionowo w dół ze stałą prędkością. W pewnym momencie samolot przyspieszył.
W układzie odniesienia związanym z samolotem:
Spadochroniarz również przyspieszył. {#PRAWDA}/{FAŁSZ}
Spadochroniarz zmienił kierunek lotu. {#PRAWDA}/{FAŁSZ}
Spadochroniarz nie wylądował w tym samym miejscu na powierzchni ziemi, w którym wylądowałby, gdyby samolot nie przyspieszył. {PRAWDA}/{#FAŁSZ}
Droga, jaką przebył spadochroniarz do momentu wylądowania była dłuższa niż gdyby samolot nie przyspieszył. {#PRAWDA}/{FAŁSZ}
Czas lotu się skrócił. {PRAWDA}/{#FAŁSZ}
Od pociągu, jadącego ze stałą prędkością, odłączył się wagon i po pewnym czasie zatrzymał się. Wykres przestawia zależność prędkości wagonu od czasu w układzie odniesienia związanym z powierzchnią Ziemi.
Narysuj w zeszycie ten wykres w układzie odniesienia związanym z pociągiem.
Ćwiczenie alternatywne: Od pociągu, jadącego ze stałą prędkością, odłączył się wagon i po pewnym czasie zatrzymał się. Wykres przestawia zależność prędkości wagonu od czasu w układzie odniesienia związanym z powierzchnią ziemi. Na ilustracji widoczny jest układ współrzędnych narysowany czarnymi liniami, w którym oś pionowa skierowana w górę opisuje prędkość mała litera v, a oś pozioma skierowana w prawo opisuje czas mała litera t. na osi prędkości zaznaczono dodatnią wartość mała litera v z indeksem dolnym zero, która oznacza wartość prędkości początkowej. Na osi czasu zaznaczono wartość dodatnią mała litera t z indeksem dolnym zero, oraz mała litera t z indeksem dolnym jeden większą od mała litera t z indeksem dolnym zero. W układzie widoczna jest funkcja narysowana niebieską linią. Zaczyna się ona w punkcie na osi prędkości mała litera v z indeksem dolnym zero i maleje do zera w punkcie na osi czasu mała litera t z indeksem dolnym zero. Następnie funkcja przyjmuje wartość stałą równą zero w przedziale czasu od mała litera t z indeksem dolnym zero do mała litera t z indeksem dolnym jeden. Zaznacz zdanie prawdziwe. Gdyby za punkt odniesienia uznano pociąg, to ...
- prędkość względna pociągu względem oddzielonego wagonu początkowo równa byłaby mała litera v z indeksem dolnym zero i malałaby do chwili zatrzymania się wagonu. Po zatrzymaniu się wagonu wartość prędkości względnej pociągu względem wagonu byłaby równa zero.
- prędkość względna pociągu względem wagonu byłaby równa zero niezależnie od czasu.
- prędkość względna pociągu względem oddzielonego wagonu początkowo równa byłaby zero i rosłaby do chwili zatrzymania się wagonu. Po zatrzymaniu się wagonu wartość prędkości względnej pociągu względem wagonu byłaby równa prędkości małą litera v z indeksem dolnym zero.