Sprawdź się
Tekst A
Medytacje o pierwszej filozofii[…] Ja jednak na pewno istniałem […] Lecz istnieje zwodziciel – nie wiem, kto nim jest – wszechpotężny i najprzebieglejszy, który zawsze podstępnie mnie łudzi. […] Za cóż się tedy dotychczas uważałem? Oczywiście za człowieka, lecz czym jest człowiek? […] Otóż narzucało mi się przede wszystkim, że mam twarz, ręce, ramiona i całą tę maszynerię członków […], którą oznaczałem nazwą ciała. […] Cóż jednak teraz będzie, jeśli zakładam, że zwodziciel jakiś wszechpotężny i – jeśli godzi się tak powiedzieć – złośliwy zadaje sobie trudu, aby mnie zwodzić we wszystkim, ile tylko potrafi? Czyż mogę twierdzić, że posiadam chociażby jakąś najmniejszą część z tych wszystkich, o których poprzednio powiedziałem, że należy do natury ciała? Natężam uwagę, myślę, rozważam i niczego takiego nie znajduję.
Wskaż, co Kartezjusz poddaje w wątpliwość w tekście A, a następnie sformułuj kontrargument.
Wybierz, co Kartezjusz poddaje w wątpliwość w tekście A, a następnie sformułuj kontrargument.
Obejrzyj film fabularny Matrix z 1999 roku, a jeśli nie masz takiej możliwości, zapoznaj się z jego fabułą, korzystając z dostępnych źródeł. Porównaj ze sobą tytułowy program komputerowy ze złośliwym zwodzicielem z tekstu A. Odpowiedz na pytanie. Czy dostrzegasz między nimi podobieństwa?
Zapoznaj się z treścią filmu fabularnego Matrix z 1999 roku, a jeśli nie masz takiej możliwości, zapoznaj się z jego fabułą korzystając z dostępnych źródeł. Porównaj ze sobą tytułowy program komputerowy ze złośliwym zwodzicielem z tekstu A. Napisz, czy dostrzegasz między nimi podobieństwa?
Kartezjusz przedstawił silny argument za istnieniem duszy. Odpowiedz na pytanie. Czy jednak istnieje coś poza rzeczą myślącą – niezależny, zewnętrzny wobec świadomości człowieka świat? Wyraź swoją opinię na ten temat w taki sposób, by poddać krytyce argument Kartezjusza oraz przedstawić argumentację odwołującą się do innego, wybranego stanowiska filozoficznego.