1
Pokaż ćwiczenia:
R1beUDHUxiAaQ1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij poniższe zdanie odpowiednimi wyrazami. Cząsteczki amin 1. drugorzędowych, 2. trzeciorzędowych, 3. trzeciorzędowych, 4. drugorzędowych, 5. pierwszorzędowych, 6. pierwszorzędowych mogą tworzyć więcej wiązań wodorowych z cząsteczkami wody niż cząsteczki amin 1. drugorzędowych, 2. trzeciorzędowych, 3. trzeciorzędowych, 4. drugorzędowych, 5. pierwszorzędowych, 6. pierwszorzędowych i 1. drugorzędowych, 2. trzeciorzędowych, 3. trzeciorzędowych, 4. drugorzędowych, 5. pierwszorzędowych, 6. pierwszorzędowych, dlatego rozpuszczalność w wodzie amin 1. drugorzędowych, 2. trzeciorzędowych, 3. trzeciorzędowych, 4. drugorzędowych, 5. pierwszorzędowych, 6. pierwszorzędowych jest większa od rozpuszczalności amin 1. drugorzędowych, 2. trzeciorzędowych, 3. trzeciorzędowych, 4. drugorzędowych, 5. pierwszorzędowych, 6. pierwszorzędowych i 1. drugorzędowych, 2. trzeciorzędowych, 3. trzeciorzędowych, 4. drugorzędowych, 5. pierwszorzędowych, 6. pierwszorzędowych.
11
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij poniższe pytania.

  1. Dlaczego aminy mają niższe temperatury wrzenia od odpowiednich alkoholi, zawierających taką samą liczbę atomów węgla w cząsteczce?

  2. Dlaczego aminy mają wyższe temperatury wrzenia od odpowiednich alkanów, zawierających taką samą liczbę atomów węgla w cząsteczce?

R2HP9wCBzNGi7
Odpowiedź: (Uzupełnij).
RXwO2RfLm43eH1
Ćwiczenie 3
Łączenie par. Które z podanych niżej określeń można zastosować przy charakterystyce amin? Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.. Mają przyjemny zapach owoców i kwiatów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Mają przykry, ostry zapach zepsutych ryb.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Mają charakterystyczny zapach zgniłych jaj.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Mają charakterystyczny zapach gorzkich migdałów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Znajdują się w produktach rozpadu białek.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 4

Jak doświadczalnie potwierdzić zasadowy charakter amin? Zapisz przewidywane obserwacje i wnioski.

RM5fbELIZsIoW
Odpowiedź: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Acetylocholina (2-(acetyloksy)-N,N,N-trimetyloetanoamina) jest neuroprzekaźnikiem syntetyzowanym z choliny (kation 2-hydroksyetylo(trimetylo)amoniowy) i acetylo‑koenzymu A. Odgrywa ważną rolę w przekazywaniu impulsów nerwowych, zwłaszcza na złączach nerwowo‑mięśniowych różnych narządów w organizmie. Na rysunkach poniżej przedstawiono wzory grupowe wspomnianych amin.

RyZQCa1BOZxHn
Rysunek do ćwiczenia nr 5
Źródło: GroMar Sp. z o.o. na podstawie M. Krzeczkowska, J. Loch, A. Mizera, Repetytorium chemia. Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa – Bielsko-Biała 2010, licencja: CC BY-SA 3.0.
  1. Podaj rzędowość choliny i acetylocholiny.

  2. Jaka grupa funkcyjna występują w cholinie? Podaj jej nazwę.

RQbyXtCHK4kWF
Odpowiedź: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Metyloamina (metanoamina) stanowi pochodną amoniaku. Poniżej podano dwa równania obrazujące jego właściwości. Napisz analogiczne równania dla metyloaminy.

NH3+HClNH4Cl

lub

NH3+H2ONH4++OH-
ReqLG027Q0E93
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu. .
Rnrv74xCzNEcm
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Trzeciorzędowe aminy reagują z halogenkami alkilowymi; powstają wtedy czwartorzędowe sole amoniowe. Przedstaw wzór chlorowodorku tetrametyloaminy i zaznacz jego wiązanie koordynacyjne.

R187gmTEUUQ3i
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu. .
3
Ćwiczenie 7
R1cyalChJdE0L
Trzeciorzędowe aminy reagują z halogenkami alkilowymi. Zaznacz, co powstaje w wyniku tej reakcji. Możliwe odpowiedzi: 1. Czwartorzędowe sole amoniowe., 2. Czwartorzędowe sole potasowe., 3. Trzeciorzędowe sole amoniowe.
3
Ćwiczenie 8
RN7WmddHgf7Se
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.