1
Pokaż ćwiczenia:
RFoQUPr5BbL3n1
Ćwiczenie 1
W teorii państwa Platon podąża za naukami... Możliwe odpowiedzi: 1. Heraklita., 2. Arystotelesa., 3. Sokratesa., 4. Trazymacha., 5. Arystotelesa i Trazymacha.
R1V0UYARLIYuh1
Ćwiczenie 1
Wybierz dokończenie zdania. W teorii państwa Platon podąża za naukami... Możliwe odpowiedzi: 1. Heraklita., 2. Arystotelesa., 3. Sokratesa., 4. Trazymacha., 5. Arystotelesa i Trazymacha.
RMdpxblJJhnmX1
Ćwiczenie 2
Który sposób rozumienia sprawiedliwości akceptuje Platon? Możliwe odpowiedzi: 1. Sprawiedliwość, która wynika z interesu władcy., 2. Sprawiedliwość, która jest oparta na konsensusie wszystkich mieszkańców państwa., 3. Sprawiedliwość jako transcendentna idea., 4. Sprawiedliwość, która jest tworzona przez filozofów., 5. Sprawiedliwość jako boski wyrok.
R1RVjKihG1y7j1
Ćwiczenie 2
Który sposób rozumienia sprawiedliwości akceptuje Platon? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Sprawiedliwość, która wynika z interesu władcy., 2. Sprawiedliwość, która jest oparta na konsensusie wszystkich mieszkańców państwa., 3. Sprawiedliwość jako transcendentna idea., 4. Sprawiedliwość, która jest tworzona przez filozofów., 5. Sprawiedliwość jako boski wyrok.
RVRxTMTOBOQiQ1
Ćwiczenie 3
Zaznacz zdania trafnie oddające poglądy Platona wyrażone w dialogu Państwo. Miarą sprawiedliwości są zewnętrzne, materialne skutki, jakie przynosi ona jednostce. Możliwe odpowiedzi: Trafne, Nietrafne. Demokracja zapewnia trwały podział władz i stabilne prawo. Możliwe odpowiedzi: Trafne, Nietrafne. Źródłem wartości sprawiedliwości jest idea dobra. Możliwe odpowiedzi: Trafne, Nietrafne. To, że coś jest sprawiedliwe lub niesprawiedliwe, nie zależy od woli władcy. Możliwe odpowiedzi: Trafne, Nietrafne
RtDNHsW7QymYS1
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Ustrój, w którym wg Platona władza należy do najbogatszych., 2. Jedynowładztwo człowieka niesprawiedliwego., 3. Jeden z uczestników debaty w dialogu Państwo., 4. Ustrój, w którym wg Platona panuje anarchia., 5. Najsłynniejsza metafora Platona.
1
Ćwiczenie 4
RhG93T4Jg0pfP
(Uzupełnij).
RFzH5WMk2z4fA2
Ćwiczenie 5
Które sformułowania trafnie charakteryzują Platońskie państwo doskonałe? W państwie doskonałym władza ma charakter demokratyczny. Możliwe odpowiedzi: Trafne, Nietrafne. Podstawą doskonałości państwa jest harmonia wszystkich jego składników. Możliwe odpowiedzi: Trafne, Nietrafne. W państwie doskonałym sprawiedliwe jest to, co leży w interesie silniejszego. Możliwe odpowiedzi: Trafne, Nietrafne. Każde państwo może być doskonałe, bez względu na to, jaką definicję sprawiedliwości przyjmie. Możliwe odpowiedzi: Trafne, Nietrafne
R14dhEa1uRIfW2
Ćwiczenie 5
Które sformułowania trafnie charakteryzują Platońskie państwo doskonałe? Zaznacz odpowiednio przy każdym z nich. W państwie doskonałym władza ma charakter demokratyczny. Możliwe odpowiedzi: Trafne, Nietrafne. Podstawą doskonałości państwa jest harmonia wszystkich jego składników. Możliwe odpowiedzi: Trafne, Nietrafne. W państwie doskonałym sprawiedliwe jest to, co leży w interesie silniejszego. Możliwe odpowiedzi: Trafne, Nietrafne. Każde państwo może być doskonałe, bez względu na to, jaką definicję sprawiedliwości przyjmie. Możliwe odpowiedzi: Trafne, Nietrafne
21
Ćwiczenie 6

Przeczytaj poniższy tekst. Odpowiedz na pytanie: Dla jakiego ustroju charakterystyczny jest opisany w poniższym tekście typ człowieka?

Zapoznaj się z poniższym tekstem. Odpowiedz na pytanie: Dla jakiego ustroju charakterystyczny jest opisany w poniższym tekście typ człowieka?

1
Platon Państwo, 561 D

(…) i tak sobie żyje z dnia na dzień, folgując w ten sposób każdemu pożądaniu, jakie się nadarzy. Raz się upija i upaja się muzyką fletów, to znowu pije tylko wodę i odchudza się, to znów zapala się do gimnastyki, a bywa, że w ogóle nic nie robi i o nic nie dba, a potem niby to zajmuje się filozofią. Często bierze się do polityki, porywa się z miejsca i mówi byle co, i to samo robi. Jak czasem zacznie zazdrościć jakimś wojskowym, to rzuca się w tę stronę, a jak tym, co robią pieniądze, to znowu w tamtą. Ani jakiegoś porządku, ani konieczności nie ma w jego życiu, ani nad nim. On to życie nazywa przyjemnym i wolnym, i szczęśliwym, i używa go aż do końca.

C12 Źródło: Platon, Państwo, 561 D, tłum. W. Witwicki.
R15lo25mjWlNs
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Przeczytaj poniższy tekst. Na podstawie materiału lekcji oraz wiedzy o filozofii Platona czerpanej z innych źródeł odpowiedz na trzy pytania:

Zapoznaj się z poniższym tekstem. Na podstawie materiału lekcji oraz wiedzy o filozofii Platona czerpanej z innych źródeł odpowiedz na trzy pytania:

  1. Do czego sprowadza się całe doświadczenie opisywanych przez Platona ludzi?

  2. Co kryje się pod sformułowaniem to, co jest naprawdę wysoko?

  3. Co oznacza, że ludzie ci nigdy się (...) nie napełniają tym, co istnieje?

1
Platon Państwo, 585 D

– Więc ci, którzy z rozumem i z dzielnością nie mają nic wspólnego, a czas spędzają na ucztach i tym podobnych przyjemnościach, i to jest całe ich doświadczenie, ci, zdaje się, zjeżdżają tylko na dół, a stamtąd z powrotem do połowy drogi i na tej przestrzeni plączą się całe życie, a nie mijają tej granicy nigdy i nigdy się nie wznoszą do tego i nie patrzą na to, co jest naprawdę wysoko, i nigdy się istotnie nie napełniają tym co istnieje; więc pewnej a czystej rozkoszy nie kosztują, tylko tak jak bydło patrzą zawsze w dół i schylają się ku ziemi i ku stołom, pasą się tam i parzą, a że każdy z nich chce mieć tego więcej niż inni, więc kopie jeden drugiego i bodzie żelaznymi rogami i kopytami, i zabijają się nawzajem (…).

C13 Źródło: Platon, Państwo, 585 D, tłum. W. Witwicki.
RdtSgZTFIgcvE
1. (Uzupełnij). 2. (Uzupełnij). 3. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Jeżeli założyć, że Platon sceptycznie odnosił się do możliwości zrealizowania swojego projektu doskonałego państwa, to jaki ostatecznie sens nadał temu projektowi? Czy ten sens wykracza poza czas i miejsce, w którym powstał dialog? Napisz na ten temat krótką pracę, rozwijając w niej poniższy fragment Państwa.

1
Platon Państwo, 592 A

– Ja rozumiem – powiada. – Ty masz na myśli to państwo, o którymeśmy mówili, zakładając je. Ono leży w kraju myśli, bo na ziemi, przypuszczam, że nigdzie go nie ma.
– A może w niebie – dodałem – leży jego pierwowzór u stóp bogów; dla tego, który chce patrzeć, a patrząc, urządzać samego siebie. A to nie stanowi żadnej różnicy, czy ono gdzieś już jest, czy dopiero będzie.

C14 Źródło: Platon, Państwo, 592 A, tłum. W. Witwicki.
RVYfFLSkG57Cs
(Uzupełnij).