Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R8iiIkGQcpQ4l1
Ćwiczenie 1
Zaznacz elementy, które budują sensacyjność Giaura. Możliwe odpowiedzi: 1. Frenezja., 2. Poetyckość języka., 3. Obecność niedopowiedzeń., 4. Wielość bohaterów.
11
Ćwiczenie 2

Podaj trzy synonimy i trzy antonimy wyrazów egzotyczny oraz sensacyjny.

RAKd3W51bHB0k
egzotyczny synonimy (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij) antonimy (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij) sensacyjny synonim (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij) antonimy (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

W podanym fragmencie Giaura znajdź cytaty odnoszące się do wskazanych pięciu kategorii opisu świata przedstawionego.

George Byron Giaur

(fragment)

Wtem nagle stanął, konia w bok zatoczył
I patrzy z góry, na strzemionach staje —
Czegóż on patrzy, tam, w oliwne gaje?
Księżyc na nowiu wschodzi zza gór grzbietów,
Błyszczą nad miastem lampy minaretówminaretminaretów,
W mieście wre teraz BajramuBajramBajramu uciecha;
Tu, choć nie dojdą ni wystrzałów echa,
Ni muzułmanów pobożne okrzyki,
Przecież błysk widać każdej tofaikitofaikatofaiki.
Bo dziś zachodzi słońce Ramazanuramazan (ramadan)Ramazanu,
Dziś Bajram święcą wyznawcy KoranuKoranKoranu
[...]
Już bliżej — Turcy — już widzę turbany
I w srebrem kutych pochwach ataganyataganatagany.
Wódz ich na przedzie w bogatym zawojuzawójzawoju,
Zapewne emiremiremir, bo w zielonym stroju¹¹¹.
«Ho! kto ty?» — «Salem! waszej jestem wiary²²,
Emirze, widzę, że wieziesz towary;

cw3 Źródło: George Byron, Giaur, tłum. A. Mickiewicz, Kraków 2017, s. 13–16.
RJg65osZSYGmH
egzotyczny krajobraz. cytaty. (Uzupełnij). religia. cytaty. (Uzupełnij). obyczajowość. cytaty. (Uzupełnij). moda. cytaty. (Uzupełnij). język. cytaty. (Uzupełnij).
minaret
Bajram
tofaika
ramazan (ramadan)
Koran
atagan
zawój
emir
¹
²
ReTk9PfK6vx871
Ćwiczenie 4
Jaką funkcję pełnią w Giaurze motywy orientalne? Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Nie pełnią istotnej funkcji, tworzą jedynie konwencjonalny kostium związany z literacką modą., 2. Wpływają na motywację zdarzeń (normy kulturowe związane z karami za niewierność)., 3. Pozwalają podkreślić wyobcowanie głównego bohatera., 4. Wzmacniają atmosferę tajemniczości.
211
Ćwiczenie 5

Na podstawie podanego fragmentu scharakteryzuj dwóch bohaterów utworu: Hassana oraz Giaura. Wyjaśnij, na czym polega konflikt między tymi postaciami.

George Byron Giaur

Sam Hassan został; z konia zsiąść nie raczy,
Spokojnie jedzie, aż z przodu obaczy
Blask ręcznej broni; rozbójników zgraja
Strzela wzdłuż drogi, z przodu się zaczaja,
[...] Więc wściekły brodę od gniewu najeżył,
I wkoło wzrokiem ognistym uderzył.
[...]
Zbójcy wychodzą, stają na skał szczycie:
«Rzucaj broń, krzyczą, komu miłe życie!» —
Ale Hassana oczy i rozkazy
Straszniejsze niźli nieprzyjaciół razy,
[...]
Nieprzyjaciele coraz bliżej godzą,
Razem ze wszystkich zasadzek wychodzą,
A z gęstwi lasu dowódca orszaku
Leci sam przodem na dzielnym rumaku.
Któż ten dowódca? — strój nosi albański,
Ale miecz prosty, miecz to chrześcijański.
«Znam go, znam Giaura — wściekły Hassan woła —
Znam go, poznałem ze smagłego czoła,
Poznałem czarne złowrogie źrenice,
Jego nikczemnej zdrady pomocnice;
Konia czarnego znam, choć leci pędem,
Chociaż nakryty arnautskimarnautskiarnautskim rzędemrządrzędem.
Podły odstępco twojej podłej wiary!
Teraz cię turban nie zbawi od kary.
Gdziemkolwiek spotkał, w jakiejkolwiek chwili,
Dobrze, żem spotkał zdrajcę mej Leili.»
Jak się wezbrana rzeka w morze leje,
I morską burzę spotkawszy szaleje,
Łamią się fale, drżą opoki brzegu,
A nurty ryczą pod pianami śniegu;
Tak się spotkały wrogów zgraje obie,
Losem i gniewem gnane przeciw sobie;
Szable nad uchem grzmią, lecąc w kawały,
Huczą po skałach dalekie wystrzały;
Starcia się łoskot i karabelkarabelakarabel dźwięki,
Huk karabinów, konających jęki
Echo żałośne po dolinie szerzy,
Przywykłej tylko do śpiewów pasterzy!
[...]
Z szablą po samą rękojeść uciętą,
Krwią opryskaną i mocno ujętą
W sinej, od ciała odrąbanej dłoni,
Co jeszcze drgała, nie puszczając broni;
Obok turbana, którego zawoje
Miecz Giaura zerwał i przerżnął na dwoje;
deljideliadelji długiej, zmiętej, rozpostartej,
Od mnogich razów na sztuki podartej,
Zaczerwienionej, jak chmury przed burzą,
Gdy po dniu jasnym burzliwą noc wróżą;
Krwią zlawszy piasek i gałęzie boru,
Gdzie wiszą szmaty jego palamporupalamporpalamporu;
Z piersią przebitą i otwartą ciosom,
Barkami na wznak, twarzą ku niebiosom,
Tak leżał Hassan — oczy już zbielały,
Jeszcze otwarte, Giaura wyzywały.
Giaur stanął nad nim i w Hassana lice
Utopił równie straszne dwie źrenice.
«Tak! tyś pochował w falach mą Leilę,
Jam cię pochował w czerwonej mogile.
Jej duch kierował mieczem; jej morderca
Uczuł raz pierwszy, co to jest ból serca;
Proroka wołał, ale nadaremnie,
Prorok twej głowy nie wyrwie spode mnie.
Allacha wołał, wiatr prośbę rozdmuchał,
Allach nie słyszał, albo nie wysłuchał.
O psie pogański! czyż Opatrzność głucha
Na krzyk Leili, twych krzyków usłucha? —
Zbójcą zostałem! jeździłem na wzwiadywzwiadywzwiady,
Aż w końcu zdrajca padł ofiarą zdrady,
Jam spełnił swoje, zemścił się nad tobą.
A teraz, dalej — w świat — jadę sam z sobą.» —

cw5 Źródło: George Byron, Giaur, tłum. A. Mickiewicz, Kraków 2017, s. 22–25.
R16vvbhNIzB6H
Hassan. Giaur. konflikt. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
RKAclLoADoPO1
Hassan. Giaur. konflikt. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
arnautski
rząd
karabela
delia
wzwiady
palampor
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, na czym polega sensacyjność fragmentu Giaura przedstawiającego walkę w wąwozie.

RRQenpvRho8P1
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wypisz z fragmentu Giaura przedstawiającego walkę w wąwozie przykłady środków stylistycznych, które służą budowaniu sensacyjności.

RLkcCvBKNK9Q0
porównanie. cytat. (Uzupełnij). onomatopeja. cytat. (Uzupełnij). metafora. cytat. (Uzupełnij). epitet. cytat. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wypisz z podanego fragmentu Giura przykłady cytatów, w których dostrzegasz frenezję romantyczną. Wyjaśnij, czemu służy takie obrazowanie.

RFwt7zNHdrC5t
(Uzupełnij).