1
Pokaż ćwiczenia:
R1eGfbjs23w5z1
Ćwiczenie 1
Obserwując roślinę doniczkową, która stoi na parapecie okiennym i nie jest ruszana od kilku dni, możemy zauważyć, że jej pędy i liście zwrócone są w kierunku okna. Jeśli doniczkę wraz z rośliną obrócimy o 180°, po kilku dniach nastąpi wygięcie organów roślinnych w kierunku przeciwnym, czyli w stronę okna. Takich zmian nie zaobserwujemy u większości roślin rosnących w ogródku. Zaznacz prawidłowe wyjaśnienie. Możliwe odpowiedzi: 1. W ogródku dostęp do substratów fotosyntezy nie jest niczym ograniczony., 2. Rośliny w ogródku mają równomierny dostęp do światła., 3. Rośliny doniczkowe są stale narażone na deficyt wody., 4. Rośliny w ogródku poddawane są równomiernym wpływom siły grawitacji.
R1FgofIOVeoEs1
Ćwiczenie 2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R17lmlFKzB5Jk1
Ćwiczenie 3
Łączenie par. Uzupełnij tabelę, zaznaczając jedną cechę charakterystyczną dla każdego z określonych ruchów rośliny (tropizmu, nastii, taksji).. Bodziec bezkierunkowy. Możliwe odpowiedzi: Tropizmy, Nastie, Taksje. Bodziec kierunkowy. Możliwe odpowiedzi: Tropizmy, Nastie, Taksje. Ruchy organów roślinnych. Możliwe odpowiedzi: Tropizmy, Nastie, Taksje. Ruchy całego organizmu. Możliwe odpowiedzi: Tropizmy, Nastie, Taksje. Najczęściej turgorowe. Możliwe odpowiedzi: Tropizmy, Nastie, Taksje. Najczęściej wzrostowe. Możliwe odpowiedzi: Tropizmy, Nastie, Taksje
2
Ćwiczenie 4
RMuGD478DF0V1
Uzupełnij tekst prawidłowymi określeniami spośród podanych poniżej. Łuski szyszek drzew iglastych wykonują charakterystyczne ruchy 1. nierównomiernym wzrostem łusek, 2. nasion, 3. higroskopijne, 4. haczyki, 5. zwierzęta, 6. zoochorii, 7. skrzydełka, 8. turgorowe, 9. wiatr, 10. pyłku, 11. hydrochorii, 12. zamykają się, 13. wodę, 14. chronić, 15. rozchylają się, 16. zmianą wilgotności powietrza, 17. wzrostowe, 18. anemochorii, 19. zmianą turgoru komórek u podstawy szyszki wywołane 1. nierównomiernym wzrostem łusek, 2. nasion, 3. higroskopijne, 4. haczyki, 5. zwierzęta, 6. zoochorii, 7. skrzydełka, 8. turgorowe, 9. wiatr, 10. pyłku, 11. hydrochorii, 12. zamykają się, 13. wodę, 14. chronić, 15. rozchylają się, 16. zmianą wilgotności powietrza, 17. wzrostowe, 18. anemochorii, 19. zmianą turgoru komórek u podstawy szyszki. Podczas deszczu szyszki 1. nierównomiernym wzrostem łusek, 2. nasion, 3. higroskopijne, 4. haczyki, 5. zwierzęta, 6. zoochorii, 7. skrzydełka, 8. turgorowe, 9. wiatr, 10. pyłku, 11. hydrochorii, 12. zamykają się, 13. wodę, 14. chronić, 15. rozchylają się, 16. zmianą wilgotności powietrza, 17. wzrostowe, 18. anemochorii, 19. zmianą turgoru komórek u podstawy szyszki, by 1. nierównomiernym wzrostem łusek, 2. nasion, 3. higroskopijne, 4. haczyki, 5. zwierzęta, 6. zoochorii, 7. skrzydełka, 8. turgorowe, 9. wiatr, 10. pyłku, 11. hydrochorii, 12. zamykają się, 13. wodę, 14. chronić, 15. rozchylają się, 16. zmianą wilgotności powietrza, 17. wzrostowe, 18. anemochorii, 19. zmianą turgoru komórek u podstawy szyszki znajdujące się w środku nasiona, natomiast w suchym powietrzu 1. nierównomiernym wzrostem łusek, 2. nasion, 3. higroskopijne, 4. haczyki, 5. zwierzęta, 6. zoochorii, 7. skrzydełka, 8. turgorowe, 9. wiatr, 10. pyłku, 11. hydrochorii, 12. zamykają się, 13. wodę, 14. chronić, 15. rozchylają się, 16. zmianą wilgotności powietrza, 17. wzrostowe, 18. anemochorii, 19. zmianą turgoru komórek u podstawy szyszki. Pozwala to na wydmuchiwanie 1. nierównomiernym wzrostem łusek, 2. nasion, 3. higroskopijne, 4. haczyki, 5. zwierzęta, 6. zoochorii, 7. skrzydełka, 8. turgorowe, 9. wiatr, 10. pyłku, 11. hydrochorii, 12. zamykają się, 13. wodę, 14. chronić, 15. rozchylają się, 16. zmianą wilgotności powietrza, 17. wzrostowe, 18. anemochorii, 19. zmianą turgoru komórek u podstawy szyszki i ich rozsiewanie. Wyposażone są one w 1. nierównomiernym wzrostem łusek, 2. nasion, 3. higroskopijne, 4. haczyki, 5. zwierzęta, 6. zoochorii, 7. skrzydełka, 8. turgorowe, 9. wiatr, 10. pyłku, 11. hydrochorii, 12. zamykają się, 13. wodę, 14. chronić, 15. rozchylają się, 16. zmianą wilgotności powietrza, 17. wzrostowe, 18. anemochorii, 19. zmianą turgoru komórek u podstawy szyszki ułatwiające rozsiewanie przez 1. nierównomiernym wzrostem łusek, 2. nasion, 3. higroskopijne, 4. haczyki, 5. zwierzęta, 6. zoochorii, 7. skrzydełka, 8. turgorowe, 9. wiatr, 10. pyłku, 11. hydrochorii, 12. zamykają się, 13. wodę, 14. chronić, 15. rozchylają się, 16. zmianą wilgotności powietrza, 17. wzrostowe, 18. anemochorii, 19. zmianą turgoru komórek u podstawy szyszki, co jest wyraźnym przystosowaniem do 1. nierównomiernym wzrostem łusek, 2. nasion, 3. higroskopijne, 4. haczyki, 5. zwierzęta, 6. zoochorii, 7. skrzydełka, 8. turgorowe, 9. wiatr, 10. pyłku, 11. hydrochorii, 12. zamykają się, 13. wodę, 14. chronić, 15. rozchylają się, 16. zmianą wilgotności powietrza, 17. wzrostowe, 18. anemochorii, 19. zmianą turgoru komórek u podstawy szyszki.
Łuski szyszek więc ruchy
R1DpPEgZHJ2Uw2
Ćwiczenie 5
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Roger Culos, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 5
R1Ft6saBM2uCI
Na zdjęciu znajdują się suche strąki grochu zwyczajnego w kolorze jasnobrązowym. Jeden z nich jest otwarty, a jego ściany są zwinięte wzdłuż osi pionowej, a nasiona są rozsiane. Drugi strąk jest zamknięty.

Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania.

Przedstawiony na poniższym zdjęciu mechanizm rozsiewania nasion grochu zwyczajnego to ruch... Możliwe odpowiedzi: 1. higroskopowy, wywołany nierównomiernym kurczeniem się wysychających błon i ścian komórkowych martwych komórek strąka., 2. turgorowy, spowodowany zwiększeniem ciśnienia turgorowego w komórkach strąka., 3. kohezyjny, będący wynikiem działania sił przyciągania cząsteczek wody., 4. wzrostowy, wywołany nierównomiernym wzrostem okryw nasiennych.
R174USl6pikov2
Ćwiczenie 6
Uzupełnij zdania, wybierając właściwe odpowiedzi. Młode pędy fasoli szukają podpory, wykonując higrotaksjeruchy nutacyjne.
Ruch tigmotropicznyfotonastyczny pozwala wąsom czepnym owijać się wokół podpory.
W dzień fototropicznefotonastyczne ruchy liści ustawiają je w położeniu pozwalającym na jak najlepsze wykorzystanie energii świetlnej, a w nocy liście wykonują ruchy nyktinastycznegeotropiczne i zwisają do dołu.
31
Ćwiczenie 7

Poniższy film przedstawia pęd sosny nadmorskiej (Pinus pinaster), znajdujący się w ciemnym pomieszczeniu.

RZHyNe2xlpy9f
Film nawiązujący do treści materiału
RDYDNx4RhmhOQ
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7
RUSYhpVqWi7dX
Uzupełnij tekst: Czynnik wywołujący zmianę kierunku wzrostu pędu sosny nadmorskiej to Tu uzupełnij. Pęd sosny wykazuje Tu uzupełnij względem działającej siły grawitacyjnej, ponieważ roślina Tu uzupełnij swoje położenie i jej pęd wygina się Tu uzupełnij do działania grawitacji.
31
Ćwiczenie 8

Liście eukaliptusa w bardzo nasłonecznione dni układają się prawie krawędzią do słońca, co zmniejsza ekspozycję powierzchni blaszki liściowej na światło.

R1BIQtvaCRkEP
Wyjaśnij, jakie znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania rośliny ma fototropizm liści eukaliptusa w bardzo nasłonecznione dni. (Uzupełnij).