1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
R7HDhUrVlWSzM
Wodór występuje w przyrodzie w postaci trzech izotopów. Wymień ich nazwy, symbole oraz określ ich liczby masowe. (Uzupełnij).
RpEnlVzkhXkp51
Ćwiczenie 2
Uzupełnij zdania wyrazami w odpowiedniej formie. Wodór to bezbarwny, bezwonny i palny gaz, Tu uzupełnij od powietrza, praktycznie Tu uzupełnij w wodzie, w atmosferze występuje w cząsteczkach dwuatomowych H2. Tu uzupełnij jest najlżejszym i najbardziej rozpowszechnionym w przyrodzie izotopem wodoru. Deuter występuje w naturze w śladowych ilościach, a jego związki, np. D2O (tzw. Tu uzupełnij), używane są w laboratoriach chemicznych i fizycznych do różnego typu badań. Tryt jest najmniej trwałym, Tu uzupełnij izotopem wodoru.
21
Ćwiczenie 3
R1IEVR2kqv5iZ
Wymień co najmniej cztery zastosowania wodoru. (Uzupełnij).
REdRJfXYwr3JS2
Ćwiczenie 4
Poniżej przedstawiono trzy sposoby otrzymywania wodoru w pracowni szkolnej. Uzupełnij równania poniższych reakcji. a) + MgCl2 + H2
b) Mg + Mg(OH)2 + H2
c) Ca + 2 H2O + H2
21
Ćwiczenie 5

Wodór można otrzymać w przemyśle na różne sposoby, m.in. działając na rozżarzony węgiel parą wodną lub parą wodną na metan (gaz ziemny). Zapisz równania tych reakcji.

R1MdbuHBXoPxN
(Uzupełnij).
RGuMNlIAnCe3G
(Uzupełnij).
R1YpzBz6AI9Fd2
Ćwiczenie 6
Zaznacz prawidłowe stwierdzenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Produkcja energii elektrycznej ogniwie paliwowym polega na wydzielaniu dużych ilości wodoru., 2. Produkcja energii elektrycznej z wodoru w ogniwie paliwowym polega na reakcji elektrochemicznej wodoru i tlenu., 3. c, 4. a, 5.
21
Ćwiczenie 7

Odpowiedz na pytanie: czy pociągi wyposażone w ogniwa wodorowe są bardziej ekologiczne niż te z napędem typu diesel? Odpowiedź uzasadnij. Do rozwiązania tego zadania skorzystaj również z innych źródeł informacji.

R8p9pc2DOi2zo
Odpowiedź: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 8

W laboratorium wodór można otrzymać w reakcji:

1. niektórych metali z kwasami;

2. metali aktywnych z wodą.

Zapisz przykładowe równania tych reakcji.

RGHrLwt1DExfS
(Uzupełnij).
Rf2BBSsysFjni
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Zapisz równania reakcji, które pokazują zastosowanie wodoru w przemyśle chemicznym.

R1A7HcAZU5YGs
(Uzupełnij).
R1bDzYVWM81Gn
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Uczniowie wykonywali doświadczenie w laboratorium chemicznym zgodnie z instrukcją przygotowaną przez nauczyciela. W tym celu do probówki wlali około 1 cm3 10% roztworu kwasu etanowego (octowego), a następnie dodali szczyptę pyłu magnezowego. Po chwili, do wylotu probówki zbliżyli zapalone łuczywo.

Jeden z uczniów zanotował obserwacje:

Po dodaniu magnezu do roztworu kwasu wydziela się bezbarwny, bezwonny gaz. Zawartość probówki ogrzewa się. Magnez stopniowo zanika w cieczy. Zbliżając zapalone łuczywo do wylotu probówki, słychać charakterystyczny trzask.

Określ problem badawczy i zaproponuj hipotezę. Na podstawie obserwacji uczniów, spróbuj sformułować wnioski płynące z doświadczenia i zweryfikuj postawioną hipotezę. Następnie uzupełnij informacje w dzienniku i zapisz odpowiednie równania reakcji.

R19s9ERj9soBS
Problem badawczy (Uzupełnij). Hipoteza (Uzupełnij). Obserwacje (Uzupełnij). Wnioski (Uzupełnij).
R176OFdVxpZYO
(Uzupełnij).