Sprawdź się
Uzupełnij zdania wyrazami w odpowiedniej formie.
Wodór to bezbarwny, bezwonny i palny gaz, ................ od powietrza, praktycznie ................................ w wodzie i występujący w atmosferze pod postacią cząsteczek dwuatomowych H2.
............ jest najlżejszym i najbardziej rozpowszechnionym w przyrodzie izotopem wodoru. Deuter występuje w naturze w śladowych ilościach, a jego związki, np. D2O (tzw. ..........................), używane są w laboratoriach chemicznych i fizycznych do różnego typu badań. Tryt jest najmniej trwałym, .................................... izotopem wodoru.
b) Mg + Mg(OH)2 + H2
c) Ca + 2 H2O + H2
Poniżej przedstawiono trzy sposoby otrzymywania wodoru w pracowni szkolnej. Uzupełnij poniższe równania reakcji.
Ca(OH)2, Mg, H2, HCl, O2, 3, 2, 3, CaH2, 2, Ca, H2O
a) .............. + .............. .............. → MgCl2 + H2 ↑
b) Mg +.............. .............. → Mg(OH)2 + H2 ↑
c) Ca + 2 H2O → .............. + H2 ↑
Wodór można otrzymać w przemyśle na różne sposoby, m.in. działając na rozżarzony węgiel parą wodną lub parą wodną na metan (gaz ziemny). Zapisz równania tych reakcji.
Zaznacz prawidłowe stwierdzenia.
- Produkcja energii elektrycznej w ogniwie paliwowym polega na wydzielaniu dużych ilości wodoru.
- Produkcja energii elektrycznej z wodoru w ogniwie paliwowym polega na reakcji elektrochemicznej wodoru i tlenu.
- Ogniwo wodorowe nie może być stosowane w samochodach z uwagi na zbyt dużą wartość opałową wodoru.
- Wodór jako źródło energii można stosować wyłącznie w statkach kosmicznych.
- Z uwagi na wysokie ciepło spalania i dużą wartość opałową, wodór bardzo dobrze sprawdza się jako paliwo w statkach kosmicznych.
Odpowiedz na pytanie: czy pociągi wyposażone w ogniwa wodorowe są bardziej ekologiczne niż te z napędem typu diesel? Odpowiedź uzasadnij. Do rozwiązania tego zadania skorzystaj również z innych źródeł informacji.
W laboratorium wodór można otrzymać w reakcji:
1. niektórych metali z kwasami;
2. metali aktywnych z wodą.
Zapisz przykładowe równania tych reakcji.
Zapisz równania reakcji, które pokazują zastosowanie wodoru w przemyśle chemicznym.
Uczniowie wykonywali doświadczenie w laboratorium chemicznym zgodnie z instrukcją przygotowaną przez nauczyciela. W tym celu do probówki wlali około 1 10% roztworu kwasu etanowego (octowego), a następnie dodali szczyptę pyłu magnezowego. Po chwili, do wylotu probówki zbliżyli zapalone łuczywo.
Jeden z uczniów zanotował obserwacje:
Po dodaniu magnezu do roztworu kwasu wydziela się bezbarwny, bezwonny gaz. Zawartość probówki ogrzewa się. Magnez stopniowo zanika w cieczy. Zbliżając zapalone łuczywo do wylotu probówki, słychać charakterystyczny trzask.
Określ problem badawczy i zaproponuj hipotezę. Na podstawie obserwacji uczniów, spróbuj sformułować wnioski płynące z doświadczenia i zweryfikuj postawioną hipotezę. Następnie uzupełnij informacje w dzienniku i zapisz odpowiednie równania reakcji.