Sprawdź się
Wodór można otrzymać w przemyśle na różne sposoby, m.in. działając na rozżarzony węgiel parą wodną lub parą wodną na metan (gaz ziemny). Zapisz równania tych reakcji.
Odpowiedz na pytanie: czy pociągi wyposażone w ogniwa wodorowe są bardziej ekologiczne niż te z napędem typu diesel? Odpowiedź uzasadnij. Do rozwiązania tego zadania skorzystaj również z innych źródeł informacji.
W laboratorium wodór można otrzymać w reakcji:
1. niektórych metali z kwasami;
2. metali aktywnych z wodą.
Zapisz przykładowe równania tych reakcji.
Zapisz równania reakcji, które pokazują zastosowanie wodoru w przemyśle chemicznym.
Uczniowie wykonywali doświadczenie w laboratorium chemicznym zgodnie z instrukcją przygotowaną przez nauczyciela. W tym celu do probówki wlali około 1 10% roztworu kwasu etanowego (octowego), a następnie dodali szczyptę pyłu magnezowego. Po chwili, do wylotu probówki zbliżyli zapalone łuczywo.
Jeden z uczniów zanotował obserwacje:
Po dodaniu magnezu do roztworu kwasu wydziela się bezbarwny, bezwonny gaz. Zawartość probówki ogrzewa się. Magnez stopniowo zanika w cieczy. Zbliżając zapalone łuczywo do wylotu probówki, słychać charakterystyczny trzask.
Określ problem badawczy i zaproponuj hipotezę. Na podstawie obserwacji uczniów, spróbuj sformułować wnioski płynące z doświadczenia i zweryfikuj postawioną hipotezę. Następnie uzupełnij informacje w dzienniku i zapisz odpowiednie równania reakcji.