Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R12CtFCzgJzid
Możliwe odpowiedzi: 1. Liniowe ułożenie cząsteczek glukozy zwiększa wytrzymałość tworzonych włókien polisacharydów., 2. Liczne wiązania wodorowe pomiędzy cząsteczkami glukozy mają zdolność pęcznienia., 3. Występujące pomiędzy cząsteczkami wiązania glikozydowe α tworzą rozgałęzioną, trudną do rozerwania cząsteczkę polisacharydu., 4. Cząsteczki glukozy połączone są wiązaniami β‑1,4‑glikozydowymi, do rozkładu których potrzebne są specyficzne enzymy.
1
Ćwiczenie 2

Miodówka gruszowa to szkodnik atakujący drzewa gruszy. Wiosną samice na pędach i liściach gruszy składają jaja. Wylęgające się z nich larwy wysysają soki z pąków kwiatowych młodych liści, pędów oraz zawiązków owoców, co sprawia, że mogą one wcześniej opadać.

Rv6ccPaLyybzv
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.

Który aparat gębowy występuje u larw miodówki? Wybierz jego prawidłową nazwę.

R1HTjYIfeiJ6a
Możliwe odpowiedzi: 1. liżący, 2. ssący, 3. kłująco-ssący, 4. gryząco-liżący, 5. gryzący
RnIoPrG9akZDW1
Ćwiczenie 3
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
2
Ćwiczenie 4

Na schematach przedstawiono zęby trzonowe różnych ssaków.

RnyIzu9SqIAyW
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RkcwpbLRcltnf
Łączenie par. . B. Możliwe odpowiedzi: ponieważ, Powierzchnie zęba pokrywają tępe guzki, ułatwiające mechaniczną obróbkę pokarmu.. C. Możliwe odpowiedzi: ponieważ, Powierzchnie zęba pokrywają tępe guzki, ułatwiające mechaniczną obróbkę pokarmu.
2
Ćwiczenie 4
Rn26xZK4s2CcI
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

Przeżuwacze mają czterokomorowy żołądek, w którym odbywa się trawienie. W pierwszych dwóch komorach, żwaczu i czepcu, znajdują się liczne symbiotyczne bakterie i orzęski. Trawią one celulozę i wykorzystują ją na własne potrzeby jako surowiec energetyczny i budulcowy. Organizmy te potrzebują również białek jako budulca. Zapewniają im to przeżuwacze, które zamiast usuwać mocznik z moczem, wydzielają go do żwacza. Dostarczone w ten sposób związki azotu bakterie i pierwotniaki wykorzystują do budowy białek swojego organizmu. Treść pokarmowa ze żwacza wraca ponownie do jamy gębowej, gdzie jest dokładnie przeżuwana, a następnie ponownie połknięta i przekierowana do dalszych komór żołądka oraz jelita.

RnxZ3vkD5he7f
Zaznacz zdania, które prawidłowo określają rolę symbiotycznych bakterii i orzęsków. Możliwe odpowiedzi: 1. Stanowią źródło białka dla przeżuwaczy, 2. Magazynują azot pochodzący z mocznika, 3. Wytwarzają enzymy trawiące białka, 4. Produkują enzymy rozkładające celulozę, 5. Przetwarzają mocznik do łatwostrawnych białek
2
Ćwiczenie 6
RorEwuitEFQdp
Łączenie par. . Niepoprawna odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 7

Podstawę diety termitów stanowią tkanki roślinne, głównie drewno. Przewody pokarmowe tych owadów zasiedlone są przez wiciowce. Stwierdzono, że kilkudniowe głodzenie termitów powoduje zanik tych pierwotniaków. Gdy po okresowej głodówce termitom zostanie dostarczony materiał roślinny, termity giną.

R10Zv2tUQTf7m
Wyjaśnij, co jest przyczyną śmierci termitów. W odpowiedzi uwzględnij zależność miedzy gatunkową opisaną w tekście. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Panda to gatunek drapieżnego ssaka, chociaż jego dieta w 99% składa się z pędów bambusa. Zwierzę wybiera te gałązki, które zawierają najwięcej białka, dzięki czemu uzyskuje z nich podobną ilość składników odżywczych do tej, którą pobierają drapieżniki z pokarmów mięsnych. Swoje menu panda urozmaica, zjadając ryby i małe gryzonie. Układ pokarmowy i flora bakteryjna tego ssaka są podobne do tych, które występują u drapieżników.

Rvfjuw8dzgNL7
Wyjaśnij, dlaczego budowa układu pokarmowego i flora bakteryjna pandy, której głównym pokarmem są roślin, są zbliżone do drapieżników. (Uzupełnij).