Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Uzupełnij tablicę chronologiczną.

RDQVbq9FLjDrB
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
Ćwiczenie 2

Przyjrzyj się ilustracjom, a następnie połącz nazwę zabytku z cechą baroku, której jest on najlepszym przykładem.

RrCudGzlvNv6w
Sklepienie kościoła Il Gesù Możliwe odpowiedzi: 1. kontrast, gra świateł, 2. iluzjonizm, 3. dynamika, ekspresyjność, 4. spiralne kolumny i wymyślne balustrady, 5. bogactwo zdobień Ekstaza św. Teresy Możliwe odpowiedzi: 1. kontrast, gra świateł, 2. iluzjonizm, 3. dynamika, ekspresyjność, 4. spiralne kolumny i wymyślne balustrady, 5. bogactwo zdobień Powołanie świętego Mateusza Możliwe odpowiedzi: 1. kontrast, gra świateł, 2. iluzjonizm, 3. dynamika, ekspresyjność, 4. spiralne kolumny i wymyślne balustrady, 5. bogactwo zdobień Sala Lustrzana w pałacu wersalskim Możliwe odpowiedzi: 1. kontrast, gra świateł, 2. iluzjonizm, 3. dynamika, ekspresyjność, 4. spiralne kolumny i wymyślne balustrady, 5. bogactwo zdobień Klementinum Możliwe odpowiedzi: 1. kontrast, gra świateł, 2. iluzjonizm, 3. dynamika, ekspresyjność, 4. spiralne kolumny i wymyślne balustrady, 5. bogactwo zdobień
Ćwiczenie 2
RswV7nnlW3A5F
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 3

Zaznacz zdania prawdziwe.

R14iqaA3pHkHz
Możliwe odpowiedzi: 1. Na mocy pokoju westfalskiego nowe nabytki terytorialne otrzymały Francja, Szwecja, Saksonia i Brandenburgia., 2. Jedną z konsekwencji wojny trzydziestoletniej było umocnienie pozycji Habsburgów w Rzeszy Niemieckiej., 3. Pokój westfalski potwierdził postanowienia pokoju augsburskiego z 1555 r., 4. Po wojnie trzydziestoletniej księstwa i wolne miasta Rzeszy stały się całkowicie niezależne od cesarza., 5. W 1648 r. uznano niepodległość Szwajcarii, Republiki Zjednoczonych Prowincji i Czech.
21
Ćwiczenie 4

Przeczytaj tekst źródłowy, a następnie wykonaj polecenia.

Zapoznaj się z tekstem źródłowym, a następnie wykonaj polecenia.

1

Jak sądzę, bez trudu zgodzimy się na zasadę, że różnice co do wielkości i potęgi poszczególnych państw wynikają z różnej ilości znajdującego się w ich granicach pieniądza. Wychodząc z tego założenia, należy stwierdzić, że corocznie wywozi się z granic naszego królestwa produkty wyrabiane z naszego surowca, a przeznaczone na zbyt na obczyźnie (jako to wino, wódka, ocet, żelazo, owoce, papier, płótno, statki metalowe, jedwab, wstążki), wartości 12−18 milionów liwrów. Oto są szańce naszego królestwa, nad ustrzeżeniem których trzeba nam wytężać wszystkie siły. Holendrzy i inni cudzoziemcy prowadzą przeciw nam ustawiczną wojnę i jak dotąd z takim sukcesem, że zamiast by suma ta dostawała się do naszego państwa w gotówce i w następstwie powodowała ogromne bogactwo, przynoszą nam ją w różnych towarach, bądź ich wyrobu, bądź sprowadzanych z zagranicy […]. Przemyślność ich, a nasza nieroztropność doszła tak daleko, że przy pomocy faktorów swych i komisarzy, których mają prawo osadzać po wszystkich portach królestwa, opanowali cały handel morski i wyznaczają ceny na wszystkie towary, które kupują i sprzedają. Łatwo stąd wywnioskować, że o ile zdołamy znieść zyski Holendrów, ciągnione z poddanych naszego króla, i udaremnić odbyt towarów, które nam przywożą, o tyle pomnożymy ilość gotówki, którą winniśmy ściągnąć w granice królestwa dzięki wywozowi naszych produktów, i o tyle powiększymy potęgę, wielkość i bogactwo państwa. Te same następstwa będziemy mogli wyciągnąć co do towarów składowych, to jest tych, które moglibyśmy sprowadzać z Indii Wschodnich i Zachodnich, by wywozić je następnie na północ, a stamtąd przywozić same materiały, niezbędne do budowy okrętów: oto inne źródło wielkości i potęgi państwa. Poza korzyścią, wynikającą ze ściągnięcia do królestwa znacznej ilości gotówki, pewne jest, że przez rozkwit rękodzieł milion ludzi gnuśniejących dotąd w lenistwie będzie mogło zarabiać na życie: że pokaźna ich liczba znajdzie zajęcie przy żegludze i portach, a pomnożenie liczby okrętów niemal w nieskończoność pomnoży również wielkość i potęgę państwa.

A Źródło: Wiek XVI–XVIII w źródłach, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1997, s. 320−321.
Rl3gIKxQf9C4s
Zaznacz właściwą definicję kierunku myśli ekonomicznej, do którego nawiązuje źródło. Możliwe odpowiedzi: 1. Według niego gospodarka powinna opierać się na naturalnych prawach człowieka do wolności osobistej i własności prywatnej. Jego przedstawiciele uważali, że wartość powstaje jedynie w rolnictwie, gdyż tam dochodzi do pomnażania, a nie tylko sumowania się bogactw., 2. Charakteryzuje się dążeniem do zwiększenia sił i bogactwa państwa poprzez stosowanie protekcjonizmu celnego oraz aktywne popieranie produkcji krajowej na potrzeby handlu wewnętrznego i międzynarodowego w celu zapewnienia dodatniego bilansu handlowego., 3. Jego twórcy twierdzili, że rozbieżne cele jednostek można pogodzić, przestrzegając prawa. Podstawami porządku społeczno-ekonomicznego są: wolność jednostki, własność prywatna, wolna konkurencja, wolność umów, stabilny pieniądz. Koncepcja ta odrzuca możliwość ingerencji państwa w gospodarkę.
RYrw8qCTrwhLn
Wskaż właściwe dokończenie zdania. Przedstawiona w źródle koncepcja ekonomiczna to… Możliwe odpowiedzi: 1. merkantylizm., 2. liberalizm gospodarczy., 3. fizjokratyzm.
21
Ćwiczenie 5

Przeczytaj teksty źródłowe A i B, a następnie na ich podstawie wskaż różnicę między francuskim absolutyzmem a angielską monarchią parlamentarną.

Zapoznaj się z tekstami źródłowymi A i B, a następnie na ich podstawie wskaż różnicę między francuskim absolutyzmem a angielską monarchią parlamentarną.

Tekst A

1

Od chwili objęcia rządów po śmierci kardynała Mazariniego przestrzegał Ludwik XIV przez całe życie dwu zasad. Jedna z nich była wyśmienitą, a polegała na tym, by nie mieć nigdy pierwszego ministra i nie dopuszczać do swej Rady żadnego kardynała, biskupa ani prałata […]. Druga, daleka od tej trafności, zasadzała się na tym, że umieszczał w Radzie jedynie ludzi miernego stanu […], którzy całe swe znaczenie zawdzięczaliby jedynie swemu stanowisku sekretarza stanu, generalnego kontrolera finansów lub ministra, których mógłby traktować i usuwać jak i kiedy mu się spodoba, a którzy sami przez się nie będąc niczym, spadliby z powrotem w nicość, z której ich wyciągnął.

C Źródło: Fragmenty pism księcia Ludwika Saint-Simona, w: Historia nowożytna 1648–1789, oprac. K. Piwarski, Warszawa 1954, s. 41–42.

Tekst B

1

Po abdykacji wspomnianego króla Jakuba II i opróżnieniu tronu, Jego Wysokość Książę Orański (którego spodobało się Wszechmogącemu Bogu uczynić sławnym narzędziem wyzwolenia tego królestwa spod władzy papistycznej i tyrańskiej), za radą lordów duchownych i świeckich i różnych wybitnych członków Izby Gmin, rozkazał ogłosić listy do lordów duchownych i świeckich religii protestanckiej, inne zaś do wielu hrabstw, miast, uniwersytetów, grodów oraz do pięciu portów. W listach tych zlecił im obrać takich przedstawicieli, jak nakazywało prawo, i obesłać nimi parlament wyznaczony w Westminsterze na dzień 22 stycznia br. 1689, a to w celu stworzenia takich urządzeń, by ich religia, prawa i wolności nie znalazły się znowu zagrożone obaleniem. Wybory odbyły się zgodnie z listami.

B Źródło: Deklaracja praw narodu angielskiego z 13 lutego 1689 r., w: Historia nowożytna 1648–1789, oprac. K. Piwarski, Warszawa 1954, s. 28.
R1GOwRbdSLSMK
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z krótkimi notkami biograficznymi osób żyjących w Rzeczypospolitej XVII w. i przy każdej z nich zapisz, o kim mowa.

R1WbRaeg2PMAt
UWAGA! Wpisuj w kolejności: imię i nazwisko. A Wywodził się z litewskiej rodziny magnackiej. Jego talent wojskowy uwidocznił się podczas walk Rzeczypospolitej ze Szwecją w Inflantach. Stał na czele zwycięskich wojsk spod Kircholmu. Został hetmanem wielkim litewskim. Poległ w czasie obrony obleganego przez Turków Chocimia. Tu uzupełnij B Dowódca w wielu kampaniach wojennych przeciwko Szwedom, Turkom, Tatarom i Rosjanom. Był stronnikiem Jana Zamoyskiego i u jego boku walczył w bitwie pod Byczyną, a następnie w Mołdawii i na Wołoszczyźnie. Po śmierci Zamoyskiego stronnik króla. Sławę przyniosło mu zwycięstwo w bitwie pod Kłuszynem w 1610 r. W 1618 r. został hetmanem wielkim koronnym, a dwa lata później zginął w wygranej przez Turków bitwie pod Cecorą. Tu uzupełnij C Hetman wojsk zaporoskich i przywódca największego powstania kozackiego przeciwko Rzeczypospolitej, które zapoczątkowało serię niszczących dla niej wojen II poł. XVII w. Dążąc do utworzenia niezależnego państwa kozackiego, sprzymierzył się z Rosją (ugoda w Perejasławiu, 1654). Car wspomógł Kozaków przeciwko Rzeczypospolitej, jednak nie zapewnił im autonomii. Na włączonych do Moskwy terenach ograniczył ich władzę i narzucił własny styl rządzenia. Tu uzupełnij D Średniozamożny szlachcic, który służbę w armii rozpoczął w latach 20. XVII w., walcząc z Turkami pod Chocimiem. Później doświadczenie zdobywał w wojnie ze Szwecją w Prusach Królewskich oraz w konflikcie z Rosją z lat 1632–1634. Walczył z Kozakami w powstaniu Chmielnickiego (m.in. nad Żółtymi Wodami, pod Beresteczkiem). Wsławił się w czasie potopu szwedzkiego na froncie krajowym oraz w Danii. Po pokoju w Oliwie uczestniczył w wojnie z Rosją, w której przyczynił się m.in. do zwycięstwa pod Połonką. W uznaniu zasług król mianował go kolejno na wojewodę ruskiego, kijowskiego, a pod koniec życia na hetmana polnego koronnego. Tu uzupełnij
Źródło: Notki sporządzone na podstawie Internetowej Encyklopedii PWN.
31
Ćwiczenie 7

Przyjrzyj się poniższej mapie i wykonaj polecenia.

Rmwzjmz94yT8A
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie Poznaniak, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zaznacz pole obok właściwego tytułu mapy.

R1JkfuwvQ77Qo
Łączenie par. . Rzeczpospolita po rozejmie w Dywilinie (1619). Możliwe odpowiedzi: . Rzeczpospolita po rozejmie w Starym Targu (1629). Możliwe odpowiedzi: . Rzeczpospolita po rozejmie w Andruszowie (1667). Możliwe odpowiedzi: . Rzeczpospolita po rozejmie wynegocjowanym w obozie pod Żurawnem (1676). Możliwe odpowiedzi:

Przyporządkuj ziemie do państw, które pozyskały je za sprawą wojen toczonych z Rzecząpospolitą w XVII w.

RiZO5j3hxbRRk
Szwecja Możliwe odpowiedzi: 1. Bracławszczyzna i Podole, 2. Inflanty, 3. Smoleńszczyzna, Siewierszczyzna, Czernihowszczyzna, Lewobrzeżna Ukraina Rosja Możliwe odpowiedzi: 1. Bracławszczyzna i Podole, 2. Inflanty, 3. Smoleńszczyzna, Siewierszczyzna, Czernihowszczyzna, Lewobrzeżna Ukraina Turcja Możliwe odpowiedzi: 1. Bracławszczyzna i Podole, 2. Inflanty, 3. Smoleńszczyzna, Siewierszczyzna, Czernihowszczyzna, Lewobrzeżna Ukraina

Uzupełnij tekst.

RVoYBqAfPpWNp
Na mocy rozejmu w 1. Dywilinie, 2. Oliwie, 3. wołyńskiego, 4. Perejasławiu, 5. Andruszowie, 6. podolskie, 7. Starym Targu, 8. kijowskiego, 9. bracławskie, 10. obozie pod Żurawnem w 1619 r. do Rzeczpospolitej przyłączono ziemie smoleńską, siewierską i czernihowską. Wówczas państwo polsko-litewskie osiągnęło największy obszar w całych swoich dziejach − jego powierzchnia wynosiła blisko 1 mln km2. Wymienione tereny wróciły do Państwa Moskiewskiego po kilkudziesięciu latach, wraz z podpisaniem rozejmu w 1. Dywilinie, 2. Oliwie, 3. wołyńskiego, 4. Perejasławiu, 5. Andruszowie, 6. podolskie, 7. Starym Targu, 8. kijowskiego, 9. bracławskie, 10. obozie pod Żurawnem. Wtedy Rzeczpospolita utraciła ponadto Lewobrzeżną Ukrainę, będącą częścią województwa 1. Dywilinie, 2. Oliwie, 3. wołyńskiego, 4. Perejasławiu, 5. Andruszowie, 6. podolskie, 7. Starym Targu, 8. kijowskiego, 9. bracławskie, 10. obozie pod Żurawnem. U schyłku panowania Zygmunta III Wazy Szwecja przejęła Inflanty, czyli województwa parnawskie, #dorpackie i część wendeńskiego. Stało się to w wyniku podpisania rozejmu w 1. Dywilinie, 2. Oliwie, 3. wołyńskiego, 4. Perejasławiu, 5. Andruszowie, 6. podolskie, 7. Starym Targu, 8. kijowskiego, 9. bracławskie, 10. obozie pod Żurawnem, przedłużonego później w Sztumskiej Wsi, za panowania Władysława IV Wazy. W II poł. XVII w. przynależność państwową na kilkanaście lat zmieniły województwa 1. Dywilinie, 2. Oliwie, 3. wołyńskiego, 4. Perejasławiu, 5. Andruszowie, 6. podolskie, 7. Starym Targu, 8. kijowskiego, 9. bracławskie, 10. obozie pod Żurawnem i 1. Dywilinie, 2. Oliwie, 3. wołyńskiego, 4. Perejasławiu, 5. Andruszowie, 6. podolskie, 7. Starym Targu, 8. kijowskiego, 9. bracławskie, 10. obozie pod Żurawnem. Przeszły one na własność Turcji w 1672 r. na mocy traktatu pokojowego w Buczaczu, który przyznawał jej dodatkowo południową część Kijowszczyzny. Polski sejm nie ratyfikował dokumentu i po wznowieniu działań wojennych udało się odzyskać ziemie ukraińskie, jednak rozejm wynegocjowany w 1. Dywilinie, 2. Oliwie, 3. wołyńskiego, 4. Perejasławiu, 5. Andruszowie, 6. podolskie, 7. Starym Targu, 8. kijowskiego, 9. bracławskie, 10. obozie pod Żurawnem pozostawiał Podole i Bracławszczyznę w rękach sułtana. Rzeczpospolita odzyskała te tereny w 1699 r., w wyniku podpisania pokoju w Karłowicach.
Ćwiczenie 7
RKOn7PsR9VseQ
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij wymowę ilustracji, odwołując się do elementów graficznych i okoliczności powstania rysunku.

R12BbAbQRxGQZ
Hondius Willem, Adolf Boy, Apoteoza Jana Kazimierza, 1649 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1XuziU7zPiH3
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8
Rfg5QcvTW19ws
(Uzupełnij).