1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

W kulturze narodowej pojawił się już raz Hamlet polski. Portret Aleksandra Wielopolskiego. Namalował go Jacek Malczewski. Zapoznaj się z fragmentem interpretacji obrazu i porównaj portret pióra Malczewskiego z wizerunkiem Hamleta w sztuce Klaty poprzez dopasowanie odpowiednich określeń do obu postaci.

Anna Cymer Jacek Malczewski, "Hamlet polski - Portret Aleksandra Wielopolskiego"

Namalowany w 1903 roku obraz od razu sugerującym pewne znaczenia tytułem „Hamlet polski” - to portret malarza - amatora, wnuka margrabiego Wielopolskiego, kontrowersyjnego działacza na rzecz obrony polskości pod zaborem rosyjskim, Aleksandra Wielopolskiego. Nie ma jednak wątpliwości, że i w tym dziele symbolista Jacek Malczewski wizerunek mężczyzny potraktował jako pretekst do znacznie ważniejszej, choć nieco zawoalowanej wypowiedzi.

Odziany w zieloną tunikę Aleksander Wielopolski został przedstawiony w centralnej części płótna. Zamyślony, odizolowany od otoczenia mężczyzna trzyma w rękach kwiat margerytki, który bywa interpretowany jako symbol przemijania jednej i nadchodzenia nowej epoki. Czy bohater obrazu obrywa płatki z białego kwiatu, czy raczej osłania go dłonią? Ważnym elementem stroju Wielopolskiego jest pas, którym przewiązana jest jego tunika. To ładownica - pas na naboje, wypełniony jednak tubkami farby. W ten sposób twórca informuje widzów, że mają do czynienia z malarzem, kolegą po fachu autora dzieła. Czy należy więc tu szukać osobistej wypowiedzi samego Malczewskiego?

cym Źródło: Anna Cymer, Jacek Malczewski, "Hamlet polski - Portret Aleksandra Wielopolskiego", dostępny w internecie: https://culture.pl/pl/dzielo/jacek-malczewski-hamlet-polski-portret-aleksandra-wielopolskiego.
R1JKzEh44dnhw
Źródło: Jacek Malczewski, Hamlet polski. Portret Aleksandra Wielopolskiego., 1903, Wikimedia Commons, domena publiczna.
RBo7NkNz0d7vI
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
R10DSES7OA8un
Hamlet Malczewskiego Możliwe odpowiedzi: 1. artysta, 2. spokój, 3. bunt, 4. pozycja centralna, 5. wojna, 6. wyobcowanie, 7. żałoba, 8. agresja Hamlet Klaty Możliwe odpowiedzi: 1. artysta, 2. spokój, 3. bunt, 4. pozycja centralna, 5. wojna, 6. wyobcowanie, 7. żałoba, 8. agresja
11
Ćwiczenie 2

Hamleta Klaty poznajemy, gdy na terenie upadłej Stoczni gra w turbogolfa. Tak o tym sporcie mówi Mariusz Kozłowski, koordynator Mistrzostw Polski w Turbogolfa w Białymstoku i Podlaskiej Ligi Turbogolfa:

Mariusz Kozłowski

Jak nazwa wskazuje, turbogolf jest odmianą tradycyjnego golfa. Różni się od niego tym, że nie potrzebuje specjalnego pola golfowego. Areną tego sportu może być niemal wszystko - park, boisko piłki nożnej, stary magazyn, ruiny. Jedynym, co ogranicza turbogolfa, jest kreatywność organizatorów takich zawodów. Używa się tych samych kijów co w zwykłym golfie, tych samych piłek. Czasem stosuje się świecące piłki, które po zmroku wyglądają naprawdę widowiskowo. 

2 Źródło: Mariusz Kozłowski. Cytat za: natemat.pl/31933,golf-to-sport-dla-nudziarzy-poznaj-turbogolfa-na-mistrzostwach-polski-w-bialymstoku.

Wskaż funkcje, jakie spełniać może turbogolf w życiu wściekłego i sfrustrowanego Hamleta, bohatera sztuki Klaty.

Wymień funkcje, jakie spełniać może turbogolf w życiu wściekłego i sfrustrowanego Hamleta, bohatera sztuki Klaty.

RCUO9wiVzaQLc
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 3

Widzowie sztuki Klaty nie siedzą w wygodnych fotelach tak, jak to zwykle ma miejsce w teatrze. Wraz z bohaterami przedstawienia przemieszczają się po różnych poziomach stoczni, aby obserwować rozgrywającą się w nich akcję. Aby się nie zagubili, przewodzi im Horacjo. Do jakiego współczesnego medium nawiązuje Jan Klata, wprowadzając takie rozwiązanie?

Widzowie sztuki Klaty nie siedzą w wygodnych fotelach tak, jak to zwykle ma miejsce w teatrze. Wraz z bohaterami przedstawienia przemieszczają się po różnych poziomach stoczni, aby obserwować rozgrywającą się w nich akcję. Aby się nie zagubili, przewodzi im Horacjo. Do jakiego współczesnego medium nawiązuje Jan Klata, wprowadzając takie rozwiązanie? Zaznacz poprawną odpowiedź.

RDp4u9JnHDdaD
Możliwe odpowiedzi: 1. Do platformowej gry wideo., 2. Do serialu telewizyjnego., 3. Do wideobloga.
11
Ćwiczenie 4

Zastanów się, jakie dodatkowe znaczenia niesie dla widzów wykorzystanie strategii gry wideo i poruszania się po „levelach”. Wymień przynajmniej dwa.

R1Mnqu1RJ1fpA
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Gdy u Hamleta pojawiają się ROZENKRANC i GILDENSTERN, główny bohater sztuki inicjuje śpiew refrenu piosenki Pudelsów pt. Nic mi się nie chce:

Tyle już gram — co z tego mam
Tyle lat gram — gram tu i tam
Grałem pop, grałem jazz, grałem rocka
Ale teraz jakaś inna jest epoka — jestem sam

Ref. Nie dla mnie gwar srebrny pył
Nie dla mnie splendor i sława
Nie dla mnie ta cała zabawa
Nie dla mnie te wszystkie brawa nie dla mnie nie dla mnie nie dla mnie
Jestem sam

Rzuciłem dom i rodzinę
Poznałem egzotyczną dziewczynę
Piękna była to dziewczyna
Miała na imię heroina
Leciałem Leciałem
Leciałem
Chciałem umrzeć ale nie umarłem
Leżałem Leżałem Leżałem
Wszystkie programy przeleciałem
To nie to to nie to
To co widzę w telewizji to dno
Przecież ja dużo lepiej gram
Więc dlaczego dlaczego dlaczego jestem sam?

Nic mi się nie chce
Ciągle bym tylko spał
Seks mnie nie łechce
Nic mi się nie chce - jestem sam
Tyle już gram
Co z tego mam
Tyle lat gram — jestem sam

Ref. Nie dla mnie gwar srebrny pył…

4 Źródło: http://teksty.org/pudelsi,jestem-sam,tekst-piosenki.

Piosenka zastępuje monolog Szekspirowskiego Hamleta dotyczący kondycji bohatera:

Powiem wam, w jakim celu; tym sposobem domyślność moja uprzedzi waszą gadatliwość i dyskretność wasza nie będzie dyskredytowana. Od niejakiego czasu, nie wiem skąd, ze szczętem humor straciłem; zarzuciłem dawne przywyknienia i w tak ponure popadłem usposobienie, że ten piękny obszar ziemski pustynią mi się wydaje; to wspaniałe sklepienie tam w górze, ten cudnie wiszący firmament, ta majestatyczna przestrzeń złotymi obsypana iskrami niczym innym nie jest w moich oczach, jak tylko marnym, zaraźliwym zbiorem wyziewów. Jak doskonałym tworem jest człowiek! Jak wielkim przez rozum! Jak niewyczerpanym w swych zdolnościach! Jak szlachetnym postawą i w poruszeniach! Czynami podobnym do anioła, pojętnością zbliżonym do bóstwa! Ozdobą on i zaszczytem świata. Arcytypem wszech jestestw! A przecież czymże jest dla mnie ta kwintesencja prochu? Synowie ziemi nie pociągają mnie ani jej córki, jakkolwiek, sądząc po waszym uśmiechu, zdajecie się to przypuszczać.

3 Cytat za: wolnelektury.pl/katalog/lektura/hamlet.html.

Jednym zdaniem napisz, o czym traktują oba te teksty.

Rpg0WUufOGXUA
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Duch ojca Hamleta pojawia się w sztuce jako husarz na białym koniu. Husaria jest symbolem zwycięstwa, czasów największej świetności Polski i dumą polskiego oręża. Już wcześniej symbol husarza pojawiał się w wielu dziełach literackich, teatralnych i filmowych (np. w Weselu Andrzeja Wajdy). U Klaty husarz jest duchem pojawiającym się dwukrotnie: w scenie wywołania ducha przez Hamleta i w epilogu przedstawienia (przejeżdża za oknami stoczni, widać tylko jego cień, a w tle słychać stukanie kopyt). Ustal, jaką funkcję pełni husarz‑duch króla w sztuce Jana Klaty.

R115AOIzIbBoQ
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wypisz 5 skojarzeń charakteryzujących nową władzę, na czele której stoją Klaudiusz i Matka Hamleta.

RSCXDeOXi2JMq
(Uzupełnij).
RptNhyNNT9RMf3
Ćwiczenie 8
Jan Klata w H. posługuje się różnymi formami artystycznymi, mieszając je na swój własny sposób. Jego celem jest przede wszystkim zaangażowanie widza w sztukę, podjęcie z nim dialogu. Jedną z form, z której korzysta w H., jest happening. Najwyraźniej objawia się ona w scenie wyłowienia martwej Ofelii z kanału stoczniowego. Wykorzystuje tam kilka chwytów charakterystycznych dla tej formy. Z wymienionych poniżej elementów wybierz te, które czerpią z happeningu. Możliwe odpowiedzi: 1. Zatrudnienie do przedstawienia profesjonalnych płetwonurków, niebędących aktorami., 2. Potraktowanie widowni jako gapiów uczestniczących w zbiegowisku., 3. Nawiązanie do telewizyjnego gatunku telenoweli dokumentalnej, np. poprzez wykorzystanie jako rekwizytu worka do przewożenia zwłok., 4. Wyznaczenie przestrzeni teatralnej przez taśmy ostrzegawcze, takie jakie stosuje policja lub pogotowie.