Sprawdź się
Pokaż ćwiczenia:
Ćwiczenie 1
Oceń prawdziwość zdań. 1. Wodorosole otrzymuje się wyłącznie w reakcji kwasów wieloprotonowych z zasadami., 2. Wodorosole mają budowę jonową., 3. Wartościowości reszt kwasowych w wodorosolach są równe co do ilości liczbie atomów wodoru, które pozostały przy reszcie kwasowej., 4. Wodorosiarczan sześć sodu można otrzymać w reakcji dowolnej soli obojętnej z kwasem siarkowym sześć.
Oceń, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe.
| Zdanie | Prawda | Fałsz |
| Wodorosole otrzymuje się wyłącznie w reakcji kwasów wieloprotonowych z zasadami. | □ | □ |
| Wodorosole mają budowę jonową. | □ | □ |
| Wartościowości reszt kwasowych w wodorosolach są równe co do ilości liczbie atomów wodoru, które pozostały przy reszcie kwasowej. | □ | □ |
| Wodorosiarczan(VI) sodu można otrzymać w reakcji dowolnej sodowej soli obojętnej z kwasem siarkowym(VI). | □ | □ |
Ćwiczenie 2
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Ćwiczenie 3
Nazwa kwasu
Wzór kwasu
pKa
Kwas jodowodorowy
HI
-10,00
Kwas solny
HCl
-7,00
Kwas azotowy(V)
HNO3
-3,33
Kwas siarkowy(VI)
H2SO4
-3,00
Kwas fosforowy
H3PO4
2,12
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Ćwiczenie 3
Ćwiczenie 4
Spośród zapisanych wzorów sumarycznych soli wybierz wodorosole i podaj ich nazwy.
- KH2PO4
- LiH3SiO4
- NH4HSO4
- Al(HSO4)3
- Na2CO3
- FePO4
- CaCl2
- K2SO4
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Ćwiczenie 5
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Ćwiczenie 6
Ćwiczenie 6
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Ćwiczenie 7
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Ćwiczenie 8
Wodorosole charakteryzują się znacznie większą rozpuszczalnością od swoich obojętnych odpowiedników. Na podstawie tych informacji i poniższego schematu zaproponuj doświadczenie, w którym wykażesz te różnice. Podaj równania reakcji opisujące przebieg doświadczenia, sprzęt, wnioski.
Wodorosole charakteryzują się znacznie większą rozpuszczalnością od swoich obojętnych odpowiedników. Na podstawie tych informacji i opisu schematu zaproponuj doświadczenie, w którym wykażesz te różnice. Podaj równania reakcji opisujące przebieg doświadczenia, sprzęt, wnioski.

Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Obserwacje:
Roztwór początkowo mętnieje, ale pod wpływem kolejnych porcji wprowadzanego tlenku węgla(IV) osad rozpuszcza się i powstaje klarowny roztwór.
Roztwór początkowo mętnieje, ale pod wpływem kolejnych porcji wprowadzanego tlenku węgla(IV) osad rozpuszcza się i powstaje klarowny roztwór.
Sprzęt:
Opis doświadczenia:
Wnioski:
Równania reakcji:
Równania reakcji zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Równania reakcji zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.