1
Pokaż ćwiczenia:
21
Ćwiczenie 1

Wciel się w rolę obrońcy praw człowieka z czasów rządów Breżniewa. Sformułuj pięć zarzutów wobec jego władzy.

RmNkWbxEQppq6
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Wpisz pojęcia, których dotyczą zamieszczone w tabeli definicje.

R1XaluECTwltk
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RATsLpO4RmlLn
Do podanych definicji dopisz odpowiednie pojęcia. Definicja 1. Przenośny, ręcznie odpalany, naprowadzany na podczerwień pocisk kierowany ziemia-powietrze, produkowany w USA i używany przez amerykańskie siły zbrojne. Światowy rozgłos pociski uzyskały w czasie interwencji ZSRS w Afganistanie, dokąd wyrzutnie te trafiły w ramach amerykańskiej operacji „Cyklon”. Po raz pierwszy afgańscy bojownicy użyli ich we wrześniu 1986 r. do zestrzelenia dwóch sowieckich śmigłowców Mi-24 w rejonie bazy lotniczej w Dżalalabadzie. Akcja odbyła się pod nadzorem agentów CIA. Pojęcie: Tu uzupełnij. Definicja 2. Różnorodne zbrojne grupy opozycyjne, odwołujące się do radykalnego islamu, które od lat 70. XX w. zwalczały świeckie i reformatorskie rządy, wspierane przez ZSRS w Afganistanie. Pojęcie: Tu uzupełnij Definicja 3. Ciężki śmigłowiec bojowy opracowany w Związku Sowieckim używany przez Sowietów podczas wojny w Afganistanie. Pojęcie: Tu uzupełnij. Definicja 4. Określenie obywateli Związku Sowieckiego niezgadzających się z polityką władz i jawnie ją krytykujących, m.in. w związku z łamaniem praw człowieka. Do najbardziej znanych dysydentów należeli m.in. Aleksander Sołżenicyn, Andriej Sacharow, Władimir Bukowski, Wiktor Krasin. Pojęcie: Tu uzupełnij. Definicja 5. System obsadzania stanowisk kierowniczych w ZSRS i krajach bloku wschodniego oparty na rekomendacji partii komunistycznej. Pojęcie: Tu uzupełnij.
21
Ćwiczenie 3

Wyobraź sobie, że jesteś zachodnim turystą, któremu w latach 70. XX w. udało się spędzić wakacje nad Morzem Czarnym w Jałcie. Opisz swoje wrażenia na pocztówce, którą wyślesz do rodziny. Wykorzystaj jako źródło informacji materiał ilustracyjny. Rozważ, czy fotografie oddają całą prawdę o życiu codziennym w ZSRS.

R1BjWK4XHF4A2
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3
ReR6OGd7xwvp0
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Życie w ZSRS pełne było paradoksów. Traktowały o nich liczne i popularne w całym Kraju Rad anegdoty. Czarny humor pomagał mieszkańcom sowieckiego imperium znosić uciążliwą codzienność, pełną trudności, lęku o przyszłość, niedostatku i braku perspektyw.
Poniżej znajdziesz tekst popularnej anegdoty z czasów rządów Leonida Breżniewa w ZSRS. Wybierz najtrafniejszą jej interpretację. Uzasadnij swój wybór.

Sowieckie paradoksy

1. Nie ma bezrobotnych, ale nikt nie pracuje.

2. Nikt nie pracuje, ale wydajność pracy wzrasta.

3. Wydajność wzrasta, ale w sklepach nic nie ma.

4. W sklepach nic nie ma, ale w domach jest wszystko.

5. W domach jest wszystko, ale nikt nie jest zadowolony.

6. Nikt nie jest zadowolony, ale wszyscy głosują za.

A Źródło: Peter Oxley, Russia 1855–1991. From Tsars to Commissars, Oxford 2001, s. 280.
RhetknGrdj69I
Możliwe odpowiedzi: 1. Anegdota w humorystyczny sposób opisuje rozdźwięk pomiędzy ideałami komunizmu a rzeczywistością w ZSRS. Oficjalnie w kraju rządzonym wedle zasad „sprawiedliwości społecznej” panowały dobrobyt i demokracja, a kraj się rozwijał. Mieszkańcy ZSRS w rzeczywistości doświadczali jednak trudności w zaopatrzeniu, wyrażaniu własnych opinii oraz szeregu innych niedogodności w życiu codziennym., 2. Anegdota potępia w humorystyczny sposób niechęć społeczeństwa sowieckiego do poprawy jakości pracy oraz krytykuje jego bierność. Skłonność do unikania trudu przez sowieckiego człowieka sprawia, że społeczeństwo, zamiast się bogacić, doświadcza niedostatku i niedoborów., 3. Anegdota w krzywym zwierciadle odnosi się do działań Breżniewa, który wzmacniał nomenklaturę. Działacze komunistyczni, chociaż wykonywali lekką pracę lub zaniedbywali swoje obowiązki, obficie korzystali z dostępu do różnego rodzaju dóbr nieosiągalnych dla zwykłych mieszkańców ZSRS.
R1e2GMeCrDXQG
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 5

Dopasuj podpisy do odpowiadających im ilustracji.

R13chuoij4NDl
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Wikimedia Commons.
R1GN87b8Djf6b
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Postaw się po raz kolejny w roli obrońcy praw człowieka w ZSRS. Przedstaw listę pięciu argumentów przeciwko sowieckiej interwencji w Afganistanie.

R1VBLbz8Wm3R3
Argument 1 (Uzupełnij). Argument 2 (Uzupełnij). Argument 3 (Uzupełnij). Argument 4 (Uzupełnij). Argument 5 (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Przyjrzyj się fotografiom, które przedstawiają pomniki interwencji ZSRS w Afganistanie. Wymień pięć elementów symbolicznych, do których nawiązali twórcy pomników. Wskaż ilustracje, na których te elementy symboliczne są widoczne.

Ilustracja A

RvRnQEc1dsehm
Źródło: HelgiAlex, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Ilustracja B

R1B6s7Uxqkm0H
Źródło: Kalabaha1969, Wikimedia Commons, licencja: CC 0 1.0.

Ilustracja C

RTL1Ip8PHwKqy
Źródło: Георгий Долгопский, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Ilustracja D

R12vBKEStpNoV
Źródło: Dennis Jarvis from Halifax, Canada, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.

Ilustracja E

R1H1pvfIDHusC
Źródło: Антон Василенко, warspot.ru, tylko do użytku edukacyjnego.

Ilustracja F

R1JpywgPLhn9p
Źródło: Антон Василенко, warspot.ru, tylko do użytku edukacyjnego.
R1HKDkJkjfC5a
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7
RkdhoJrg4ADcI
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wypisz czynniki, które przyczyniały się do stagnacji w różnych dziedzinach życia za rządów Breżniewa. Zaproponuj możliwe rozwiązania.

RTMAS2pFnZLjL
Problemy związane z systemem rządów Czynniki: (Uzupełnij) Możliwe rozwiązania: (Uzupełnij). Problemy gospodarcze Czynniki: (Uzupełnij) Możliwe rozwiązania: (Uzupełnij).