Dopasuj podane informacji do odpowiedniej teorii budowy Wszechświata. teoria heliocentryczna Możliwe odpowiedzi: 1. uczeni, którzy przyczynili się do jej powstania i rozwoju: Eudoksos z Knidos, Arystoteles, Platon, 2. okres historyczny/wiek powstania teorii: II wiek, Starożytność, 3. ogólne założenia teorii: Słońce znajduje się w środku Wszechświata (w wersji współczesnej w centrum Układu Słonecznego), a wszystkie planety, łącznie z Ziemią obracającą się wokół własnej osi, je obiegają., 4. uczeni, którzy przyczynili się do jej powstania i rozwoju: Tycho Brahe, 5. okres historyczny/wiek powstania teorii: XVI w., Renesans, 6. twórca teorii: Klaudiusz Ptolemeusz, 7. ogólne założenia teorii: nieruchoma Ziemia znajduje się w centrum Wszechświata, a wokół niej krążą pozostałe ciała niebieskie: Księżyc, planety, Słońce oraz sfera gwiazd stałych., 8. ogólne założenia teorii: Ziemia jest obiektem centralnym, nieruchomym względem innych ciał; wokół niej krąży po małej orbicie kołowej Księżyc, po dużej Słońce; wokół Słońca po orbitach kołowych krążą planety oraz sfera gwiazd stałych., 9. okres historyczny/wiek powstania teorii: XVI w., Renesans, 10. twórca teorii: Mikołaj Kopernik, 11. uczeni, którzy przyczynili się do jej powstania i rozwoju: Arystarch, Galileusz, Johannes Kepler, 12. twórca teorii: Tycho Brahe teoria geocentryczna Możliwe odpowiedzi: 1. uczeni, którzy przyczynili się do jej powstania i rozwoju: Eudoksos z Knidos, Arystoteles, Platon, 2. okres historyczny/wiek powstania teorii: II wiek, Starożytność, 3. ogólne założenia teorii: Słońce znajduje się w środku Wszechświata (w wersji współczesnej w centrum Układu Słonecznego), a wszystkie planety, łącznie z Ziemią obracającą się wokół własnej osi, je obiegają., 4. uczeni, którzy przyczynili się do jej powstania i rozwoju: Tycho Brahe, 5. okres historyczny/wiek powstania teorii: XVI w., Renesans, 6. twórca teorii: Klaudiusz Ptolemeusz, 7. ogólne założenia teorii: nieruchoma Ziemia znajduje się w centrum Wszechświata, a wokół niej krążą pozostałe ciała niebieskie: Księżyc, planety, Słońce oraz sfera gwiazd stałych., 8. ogólne założenia teorii: Ziemia jest obiektem centralnym, nieruchomym względem innych ciał; wokół niej krąży po małej orbicie kołowej Księżyc, po dużej Słońce; wokół Słońca po orbitach kołowych krążą planety oraz sfera gwiazd stałych., 9. okres historyczny/wiek powstania teorii: XVI w., Renesans, 10. twórca teorii: Mikołaj Kopernik, 11. uczeni, którzy przyczynili się do jej powstania i rozwoju: Arystarch, Galileusz, Johannes Kepler, 12. twórca teorii: Tycho Brahe nazwa teorii: teoria geocentryczno-heliocentryczna Możliwe odpowiedzi: 1. uczeni, którzy przyczynili się do jej powstania i rozwoju: Eudoksos z Knidos, Arystoteles, Platon, 2. okres historyczny/wiek powstania teorii: II wiek, Starożytność, 3. ogólne założenia teorii: Słońce znajduje się w środku Wszechświata (w wersji współczesnej w centrum Układu Słonecznego), a wszystkie planety, łącznie z Ziemią obracającą się wokół własnej osi, je obiegają., 4. uczeni, którzy przyczynili się do jej powstania i rozwoju: Tycho Brahe, 5. okres historyczny/wiek powstania teorii: XVI w., Renesans, 6. twórca teorii: Klaudiusz Ptolemeusz, 7. ogólne założenia teorii: nieruchoma Ziemia znajduje się w centrum Wszechświata, a wokół niej krążą pozostałe ciała niebieskie: Księżyc, planety, Słońce oraz sfera gwiazd stałych., 8. ogólne założenia teorii: Ziemia jest obiektem centralnym, nieruchomym względem innych ciał; wokół niej krąży po małej orbicie kołowej Księżyc, po dużej Słońce; wokół Słońca po orbitach kołowych krążą planety oraz sfera gwiazd stałych., 9. okres historyczny/wiek powstania teorii: XVI w., Renesans, 10. twórca teorii: Mikołaj Kopernik, 11. uczeni, którzy przyczynili się do jej powstania i rozwoju: Arystarch, Galileusz, Johannes Kepler, 12. twórca teorii: Tycho Brahe
Dopasuj podane informacji do odpowiedniej teorii budowy Wszechświata. teoria heliocentryczna Możliwe odpowiedzi: 1. uczeni, którzy przyczynili się do jej powstania i rozwoju: Eudoksos z Knidos, Arystoteles, Platon, 2. okres historyczny/wiek powstania teorii: II wiek, Starożytność, 3. ogólne założenia teorii: Słońce znajduje się w środku Wszechświata (w wersji współczesnej w centrum Układu Słonecznego), a wszystkie planety, łącznie z Ziemią obracającą się wokół własnej osi, je obiegają., 4. uczeni, którzy przyczynili się do jej powstania i rozwoju: Tycho Brahe, 5. okres historyczny/wiek powstania teorii: XVI w., Renesans, 6. twórca teorii: Klaudiusz Ptolemeusz, 7. ogólne założenia teorii: nieruchoma Ziemia znajduje się w centrum Wszechświata, a wokół niej krążą pozostałe ciała niebieskie: Księżyc, planety, Słońce oraz sfera gwiazd stałych., 8. ogólne założenia teorii: Ziemia jest obiektem centralnym, nieruchomym względem innych ciał; wokół niej krąży po małej orbicie kołowej Księżyc, po dużej Słońce; wokół Słońca po orbitach kołowych krążą planety oraz sfera gwiazd stałych., 9. okres historyczny/wiek powstania teorii: XVI w., Renesans, 10. twórca teorii: Mikołaj Kopernik, 11. uczeni, którzy przyczynili się do jej powstania i rozwoju: Arystarch, Galileusz, Johannes Kepler, 12. twórca teorii: Tycho Brahe teoria geocentryczna Możliwe odpowiedzi: 1. uczeni, którzy przyczynili się do jej powstania i rozwoju: Eudoksos z Knidos, Arystoteles, Platon, 2. okres historyczny/wiek powstania teorii: II wiek, Starożytność, 3. ogólne założenia teorii: Słońce znajduje się w środku Wszechświata (w wersji współczesnej w centrum Układu Słonecznego), a wszystkie planety, łącznie z Ziemią obracającą się wokół własnej osi, je obiegają., 4. uczeni, którzy przyczynili się do jej powstania i rozwoju: Tycho Brahe, 5. okres historyczny/wiek powstania teorii: XVI w., Renesans, 6. twórca teorii: Klaudiusz Ptolemeusz, 7. ogólne założenia teorii: nieruchoma Ziemia znajduje się w centrum Wszechświata, a wokół niej krążą pozostałe ciała niebieskie: Księżyc, planety, Słońce oraz sfera gwiazd stałych., 8. ogólne założenia teorii: Ziemia jest obiektem centralnym, nieruchomym względem innych ciał; wokół niej krąży po małej orbicie kołowej Księżyc, po dużej Słońce; wokół Słońca po orbitach kołowych krążą planety oraz sfera gwiazd stałych., 9. okres historyczny/wiek powstania teorii: XVI w., Renesans, 10. twórca teorii: Mikołaj Kopernik, 11. uczeni, którzy przyczynili się do jej powstania i rozwoju: Arystarch, Galileusz, Johannes Kepler, 12. twórca teorii: Tycho Brahe nazwa teorii: teoria geocentryczno-heliocentryczna Możliwe odpowiedzi: 1. uczeni, którzy przyczynili się do jej powstania i rozwoju: Eudoksos z Knidos, Arystoteles, Platon, 2. okres historyczny/wiek powstania teorii: II wiek, Starożytność, 3. ogólne założenia teorii: Słońce znajduje się w środku Wszechświata (w wersji współczesnej w centrum Układu Słonecznego), a wszystkie planety, łącznie z Ziemią obracającą się wokół własnej osi, je obiegają., 4. uczeni, którzy przyczynili się do jej powstania i rozwoju: Tycho Brahe, 5. okres historyczny/wiek powstania teorii: XVI w., Renesans, 6. twórca teorii: Klaudiusz Ptolemeusz, 7. ogólne założenia teorii: nieruchoma Ziemia znajduje się w centrum Wszechświata, a wokół niej krążą pozostałe ciała niebieskie: Księżyc, planety, Słońce oraz sfera gwiazd stałych., 8. ogólne założenia teorii: Ziemia jest obiektem centralnym, nieruchomym względem innych ciał; wokół niej krąży po małej orbicie kołowej Księżyc, po dużej Słońce; wokół Słońca po orbitach kołowych krążą planety oraz sfera gwiazd stałych., 9. okres historyczny/wiek powstania teorii: XVI w., Renesans, 10. twórca teorii: Mikołaj Kopernik, 11. uczeni, którzy przyczynili się do jej powstania i rozwoju: Arystarch, Galileusz, Johannes Kepler, 12. twórca teorii: Tycho Brahe
Dopasuj podane informacje do odpowiedniej teorii budowy Wszechświata.
twórca teorii: Mikołaj Kopernik, okres historyczny/wiek powstania teorii: XVI w., renesans, uczeni, którzy przyczynili się do jej powstania i rozwoju: Eudoksos z Knidos, Arystoteles, Platon, ogólne założenia teorii: nieruchoma Ziemia znajduje się w centrum Wszechświata, a wokół niej krążą pozostałe ciała niebieskie: Księżyc, planety, Słońce oraz sfera gwiazd stałych, ogólne założenia teorii: Ziemia jest obiektem centralnym, nieruchomym względem innych ciał, wokół niej krąży po małej orbicie kołowej Księżyc, a po dużej Słońce; wokół Słońca po orbitach kołowych krążą planety oraz sfera gwiazd stałych, ogólne założenia teorii: Słońce znajduje się w środku Wszechświata (w wersji współczesnej w centrum Układu Słonecznego), a wszystkie planety, łącznie z Ziemią, obracającą się wokół własnej osi i obiegają gwiazdę centralną, twórca teorii: Tycho Brahe, okres historyczny/wiek powstania teorii: II wiek, starożytność, twórca teorii: Klaudiusz Ptolemeusz, Uczeni, którzy przyczynili się do jej powstania i rozwoju: Arystarch, Galileusz, Johannes Kepler, okres historyczny/wiek powstania teorii: XVI w., renesans
teoria heliocentryczna
teoria geocentryczna
teoria geocentryczno-heliocentryczna
21
Ćwiczenie 5
Przeanalizuj rysunek prezentujący jedną z teorii powstania i ewolucji Wszechświata, opisz przedstawiony proces.
R1IPgtCDAjCjB
R113wsd0SocNC
Przypomnij sobie teorie opisujące powstanie i ewolucję Wszechświata.
Rysunek przedstawia model ewolucji Wszechświata zapoczątkowanej 13,8 mld lat temu Wielkim Wybuchem, w wyniku którego z początkowego punktu (osobliwości) o nieskończenie dużej gęstości i temperaturze wyłonił się Wszechświat ulegający ciągłej ekspansji (rozszerzaniu).
2
Ćwiczenie 5
RwSKaK0Ol4IiU
RiXpnhDmXccb52
Ćwiczenie 6
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Uzupełnij tabelę, wpisując zjawiska charakterystyczne dla koncepcji geocentrycznej i heliocentrycznej.
Pozycja Ziemi, Pozycja Słońca, Ruch planet po orbitach, Ruch Słońca po sklepieniu niebieskim ze wschodu na zachód
Cecha
Teoria geocentryczna
Teoria heliocentryczna
Pozycja Ziemi
Pozycja Słońca
Ruch planet po orbitach
Ruch Słońca po sklepieniu niebieskim ze wschodu na zachód
RAEc08EgxwOm93
Ćwiczenie 7
Łączenie par. Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.. 1. Dowodem na prawdziwość teorii Wielkiego Wybuchu jest odkrycie mikrofalowego promieniowania tła.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 2. Badania naukowe jednoznacznie potwierdziły, że ciągłe rozszerzanie Wszechświata spowoduje jego nieuchronne rozerwanie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 3. Dziś obowiązująca teoria heliocentryczna jest w pełni zgodna z koncepcją Mikołaja Kopernika.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 4. Wielkie Rozdarcie i Wielki Kolaps to koncepcje kosmologiczne wyjaśniające koniec Wszechświata.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 5. Zasada kopernikańska głosi, że położenie Ziemi we Wszechświecie jest wyjątkowe, mimo, że jest ona jedną z planet krążących wokół Słońca.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.. 1. Dowodem na prawdziwość teorii Wielkiego Wybuchu jest odkrycie mikrofalowego promieniowania tła.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 2. Badania naukowe jednoznacznie potwierdziły, że ciągłe rozszerzanie Wszechświata spowoduje jego nieuchronne rozerwanie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 3. Dziś obowiązująca teoria heliocentryczna jest w pełni zgodna z koncepcją Mikołaja Kopernika.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 4. Wielkie Rozdarcie i Wielki Kolaps to koncepcje kosmologiczne wyjaśniające koniec Wszechświata.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 5. Zasada kopernikańska głosi, że położenie Ziemi we Wszechświecie jest wyjątkowe, mimo, że jest ona jedną z planet krążących wokół Słońca.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Na podstawie dostępnych źródeł wiedzy oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.
Stwierdzenie
Prawda
Fałsz
Dowodem na prawdziwość teorii Wielkiego Wybuchu jest odkrycie mikrofalowego promieniowania tła.
□
□
Badania naukowe jednoznacznie potwierdziły, że ciągłe rozszerzanie Wszechświata spowoduje jego nieuchronne rozerwanie.
□
□
Dziś obowiązująca teoria heliocentryczna jest w pełni zgodna z koncepcją Mikołaja Kopernika.
□
□
Wielkie Rozdarcie i Wielki Kolaps to koncepcje kosmologiczne wyjaśniające koniec Wszechświata.
□
□
Zasada kopernikańska głosi, że położenie Ziemi we Wszechświecie jest wyjątkowe, mimo że jest ona jedną z planet krążących wokół Słońca.
□
□
31
Ćwiczenie 8
Zastanów się, skorzystaj z różnych źródeł informacji i odpowiedz na pytanie, w jaki sposób w starożytności ludzie potrafili prawidłowo przewidzieć zaćmienia Słońca i Księżyca, skoro nie znali teorii heliocentrycznej.
RJtOVt6g6ieui
Przypomnij sobie, na czym polega zjawisko zaćmienia Słońca i Księżyca.
Obliczenie czasu zaćmienia Słońca lub Księżyca nie wymaga tworzenia modelu całego Układu Słonecznego, zjawisko to zależy bowiem od wzajemnego położenia Słońca, Ziemi i Księżyca. Z punktu widzenia kinematyki różnica między teorią geocentryczną i heliocentryczną sprowadza się do wyboru układu odniesienia. Teoria heliocentryczna opisuje ruchy planet w układzie odniesienia związanym ze Słońcem, teoria geocentryczna wykorzystuje układ odniesienia związany z Ziemią. Przy przewidywaniu zaćmień nie ma więc istotnego znaczenia, czy obliczenia wykonuje się przy założeniu ruchu Słońca czy Ziemi.