Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RGIxKxiUKAUqJ1
Ćwiczenie 1
Wzrost wysokości nad poziomem morza powoduje obniżanie się temperatury powietrza o: Możliwe odpowiedzi: 1. 0,5°C na 100 m, 2. 2°C na 100 m, 3. 0,5°C na 300 m, 4. 5°C na 100 m
R6GRNCL9982n61
Ćwiczenie 2
Utwory powierzchniowe są skałą macierzystą gleb. Uzupełnij tekst podanymi wyrażeniami. Żyzne gleby - czarnoziemy powstały na podłożu 1. gliniastym, 2. lessowym, 3. piaszczystym, a czarne ziemie na podłożu 1. gliniastym, 2. lessowym, 3. piaszczystym. Natomiast słabe gleby bielicowe powstały na podłożu … 1. gliniastym, 2. lessowym, 3. piaszczystym.
Rty2x3tAnh7Hd1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst. Zagłębienia w których powstają jeziora Tu uzupełnij są efektem działalności egzaracyjnej lodowców górskich.
RoqHJ9Qw5BofC1
Ćwiczenie 4
Wybierz z poniższych elementów środowiska przyrodniczego te, które składają się na warunki siedliskowe. Możliwe odpowiedzi: 1. rzeźba terenu, 2. podłoże skalne, 3. pokrywa glebowa, 4. warunki wodne, 5. warunki klimatyczne
R1P03SCu8rzYn1
Ćwiczenie 5
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Ćwiczenie 5
R1ExKlFNaS8lH
Uzupełnij tekst odpowiednimi sformułowaniami. W zależności od właściwości skały macierzystej tworzą się różnego typu 1. bogate, 2. profile glebowe, 3. ciemnobrązowy, 4. mady, 5. biały, 6. ubogie, 7. rdzawy, 8. czarny. Na osadach piaszczystych powstają 1. bogate, 2. profile glebowe, 3. ciemnobrązowy, 4. mady, 5. biały, 6. ubogie, 7. rdzawy, 8. czarny w próchnicę gleby bielicowe o charakterystycznym profilu, w którym wykształciły się dwa dobrze widoczne poziomy: wymywania i - wzbogacania. Poziom wymywania ma kolor 1. bogate, 2. profile glebowe, 3. ciemnobrązowy, 4. mady, 5. biały, 6. ubogie, 7. rdzawy, 8. czarny, a poziom wzbogacania - kolor 1. bogate, 2. profile glebowe, 3. ciemnobrązowy, 4. mady, 5. biały, 6. ubogie, 7. rdzawy, 8. czarny.
R1V8hhPiNluse2
Ćwiczenie 6
Powiąż nazwę geograficzną z formą terenu zależną od budowy geologicznej. góry fałdowe Możliwe odpowiedzi: 1. Karkonosze, 2. Maczuga Herkulesa, 3. Tatry, 4. Ostrzyca, 5. Ślężą, 6. Wawel góry zrębowe Możliwe odpowiedzi: 1. Karkonosze, 2. Maczuga Herkulesa, 3. Tatry, 4. Ostrzyca, 5. Ślężą, 6. Wawel zrąb tektoniczny Możliwe odpowiedzi: 1. Karkonosze, 2. Maczuga Herkulesa, 3. Tatry, 4. Ostrzyca, 5. Ślężą, 6. Wawel twardzielec Możliwe odpowiedzi: 1. Karkonosze, 2. Maczuga Herkulesa, 3. Tatry, 4. Ostrzyca, 5. Ślężą, 6. Wawel ostaniec Możliwe odpowiedzi: 1. Karkonosze, 2. Maczuga Herkulesa, 3. Tatry, 4. Ostrzyca, 5. Ślężą, 6. Wawel wygasły wulkan Możliwe odpowiedzi: 1. Karkonosze, 2. Maczuga Herkulesa, 3. Tatry, 4. Ostrzyca, 5. Ślężą, 6. Wawel
21
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, dlaczego gleby powstające na podłożu piaszczystym porośniętym lasem iglastym mają inne właściwości fizyczno‑chemiczne niż gleby wykształcone na podłożu gliniastym pod lasem liściastym.

R1QzA5SfrORnO
(Uzupełnij).
R11Zzv6TmMiwi2
Ćwiczenie 8
budowa geologiczna Możliwe odpowiedzi: 1. wody termalne, 2. wody gruntowe (skład chemiczny), 3. wody mineralne, 4. wody wierzchówkowe, 5. wody gruntowe (temperatura) klimat Możliwe odpowiedzi: 1. wody termalne, 2. wody gruntowe (skład chemiczny), 3. wody mineralne, 4. wody wierzchówkowe, 5. wody gruntowe (temperatura)
R1Oxc01adN85t2
Ćwiczenie 9
Powiąż cechy morfometryczne jeziora z typem jeziora. jezioro rynnowe Możliwe odpowiedzi: 1. długie, głębokie, kręte o zwykle wysokich brzegach, 2. rozległe, płytkie o urozmaiconej linii brzegowej i zwykle niskich brzegach, 3. małe, płytkie, owalne o mało urozmaiconej linii brzegowej jezioro morenowe Możliwe odpowiedzi: 1. długie, głębokie, kręte o zwykle wysokich brzegach, 2. rozległe, płytkie o urozmaiconej linii brzegowej i zwykle niskich brzegach, 3. małe, płytkie, owalne o mało urozmaiconej linii brzegowej jezioro wytopiskowe Możliwe odpowiedzi: 1. długie, głębokie, kręte o zwykle wysokich brzegach, 2. rozległe, płytkie o urozmaiconej linii brzegowej i zwykle niskich brzegach, 3. małe, płytkie, owalne o mało urozmaiconej linii brzegowej
R4eTcGbQcFRfA2
Ćwiczenie 10
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Organizmy zbudowane z komórek wykorzystujących energię promieniowania słonecznego za sprawą barwników asymilacyjnych do budowy tkanek. Organizmy te mają sztywną, zwykle celulozową ścianę komórkową., 2. Struktura tektoniczna ograniczona( przynajmniej z dwóch przeciwległych stron) uskokami i wypiętrzona wzdłuż nich względem otoczenia., 3. Związek chemiczny o wzorze H2O, występujący w warunkach standardowych w stanie ciekłym., 4. Gleby powstałe w wyniku nagromadzenia się materiału niesionego przez wody i akumulowanego w wyniku wytracania energii wody., 5. Zagłębienie powstałe wskutek wytopienia się bryły lodu tkwiącej w osadach polodowcowych lub lodowcowo-rzecznych., 6. Miejsce na powierzchni Ziemi, z którego wydobywa się lawa i gazy wulkaniczne., 7. Naturalny, śródlądowy zbiornik wodny, powstały w zagłębieniu (misie jeziornej), w którym mogą gromadzić się wody powierzchniowe., 8. Struktura tektoniczna powstała w wyniku rozerwania mas skalnych i przemieszczenia ich wzdłuż powstałej powierzchni., 9. Naturalnie powstały zespół minerałów budujący skorupę ziemską., 10. Materiał skalny transportowany lub osadzony przez lodowiec lub lądolód.
Ćwiczenie 10
RTvQkDR884Kjm
Uzupełnij tekst. Organizmy zbudowane z komórek wykorzystujących energię promieniowania słonecznego za sprawą barwników asymilacyjnych do budowy tkanek. Organizmy te mają sztywną, zwykle celulozową ścianę komórkową, to Tu uzupełnij. Struktura tektoniczna ograniczona (przynajmniej z dwóch przeciwległych stron) uskokami i wypiętrzona wzdłuż nich względem otoczenia to Tu uzupełnij. Związek chemiczny o wzorze H2O, występujący w warunkach standardowych w stanie ciekłym, to Tu uzupełnij. Gleby powstałe w wyniku nagromadzenia się materiału niesionego przez wody i akumulowanego w wyniku wytracania energii wody to Tu uzupełnij. Zagłębienie powstałe wskutek wytopienia się bryły lodu tkwiącej w osadach polodowcowych lub lodowcowo-rzecznych to Tu uzupełnij. Miejsce na powierzchni Ziemi, z którego wydobywa się lawa i gazy wulkaniczne, to Tu uzupełnij. Naturalny, śródlądowy zbiornik wodny, powstały w zagłębieniu (misie jeziornej), w którym mogą gromadzić się wody powierzchniowe to Tu uzupełnij. Struktura tektoniczna powstała w wyniku rozerwania mas skalnych i przemieszczenia ich wzdłuż powstałej powierzchni to Tu uzupełnij. Naturalnie powstały zespół minerałów, budujący skorupę ziemską to Tu uzupełnij. Materiał skalny transportowany lub osadzony przez lodowiec lub lądolód to Tu uzupełnij.
RYB0cEhhxzGKN31
Ćwiczenie 11
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 12

W geografii fizycznej stosuje się różne wskaźniki opisujące związki między komponentami środowiska przyrodniczego, pozwalające wyodrębnić przeważające relacje w środowisku, które można przedstawić w postaci liczbowej lub graficznej. Należą do nich m.in.:

  • wskaźnik częstości występowania cech komponentów środowiska będący ilorazem powierzchni, na której występuje dana cecha środowiska, i całkowitej powierzchni terenu.

  • wskaźnik częstości powiązań między cechami komponentów środowiska będący ilorazem powierzchni, na której jednocześnie występują dwie cechy środowiska, i całkowitej powierzchni terenu.

RMl2k6tWzdM95
Cechy komponentów uwzględnionych na wykresie. Rzeźba: 1 – równinne dna dolin i zagłębień bezodpływowych, 2 – równiny na obszarach pozadolinnych, 3 – równiny faliste, 4 – wzgórza niskie, 5 – wzgórza wysokie, 6 – pagórki niskie, 7 – pagórki wysokie. Utwory powierzchniowe: 1 – żwiry, 2 – piaski wodnolodowcowe, 3 – piaski lodowcowe, 4 – piaski wydmowe, 5 – gliny zwałowe, 6 – iły, 7 – utwory pyłowe, 8 – torfy, 9 – aluwia i deluwia. Gleby: 1 – inicjalne, 2 – bielicowe i bielice, 3 – rdzawe, 4 – płowe, 5 – brunatne, 6 – czarne ziemie, 7 – mady, 8 – organiczne. Wody: 1 – podmokłości, 2 – wody na głębokości 0–2 m, 3 – wody na głębokości 2–5 m, 4 – wody głębsze od 5 m. Roślinność: 1 – leśna, 2 – łąkowa, 3 – uprawna.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie A. Richling, Geografia fizyczna kompleksowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992, licencja: CC BY-SA 3.0.

Rysunek przedstawia dominujące relacje między komponentami środowiska w pewnym regionie Polski. Przeanalizuj wykres i określ:

  1. cechy poszczególnych komponentów środowiska dominujące w tym regionie,

  2. najczęstsze związki między cechami komponentów środowiska przyrodniczego,

  3. region Polski, dla którego przedstawione na rysunku cechy komponentów środowiska i związki między nimi mogą być charakterystyczne.

RKIdGI52kLLi9
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12
R1MKkl9WxGJjW
Okruchowe osady rzeczne transportowane i osadzane przez rzekę na dnie koryta rzecznego, a w okresie powodzi również na równinach zalewowych to Tu uzupełnij. Suchy i ciepły wiatr, który wieje z gór w doliny, to Tu uzupełnij, w Polsce, w Tatrach nosi on nazwę Tu uzupełnij. Nauka o skałach, zajmująca się ich ogólną charakterystyką, to Tu uzupełnij. Odosobnione wzniesienie, które nie uległo denudacji, to Tu uzupełnij, natomiast odosobnione wzgórze wznoszące się ponad wyrównanym obszarem, które dzięki dużej odporności budujących je skał nie uległo całkowicie denudacji to Tu uzupełnij. Zespół warunków klimatycznych i edaficznych panujących w danym miejscu, określające warunki istnienia określonych typów zbiorowisk roślinnych i związanych z nimi zgrupowań zwierzęcych to Tu uzupełnij.