1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Uzupełnij przysłowia i związki frazeologiczne słowem „zwyczaj” lub „obyczaj” w odpowiedniej formie gramatycznej. Objaśnij znaczenie każdego z nich.

REF1J8Z681COh
co kraj, to (Uzupełnij) , co rodzina, to (Uzupełnij) (Uzupełnij) mieć coś w  (Uzupełnij) (Uzupełnij) muzyka łagodzi (Uzupełnij) (Uzupełnij) dobry (Uzupełnij) – nie pożyczaj (Uzupełnij) gdy śmiech w  (Uzupełnij) przechodzi, fałszu lub głupoty dowodzi (Uzupełnij).
RSOkIJ1u4YRII1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst, wybierając właściwą możliwość spośród podanych. Opis obyczajów za panowania Augusta III jest utrzymany w stylu 1. dowcipy, 2. makaronizmami, 3. dygresje, 4. potocznym, 5. pamiętników, 6. traktatów naukowych, 7. archaizmami, 8. pojedyncze, 9. złożone, 10. gawędziarskim, charakterystycznym dla 1. dowcipy, 2. makaronizmami, 3. dygresje, 4. potocznym, 5. pamiętników, 6. traktatów naukowych, 7. archaizmami, 8. pojedyncze, 9. złożone, 10. gawędziarskim epoki baroku. Kitowicz stosuje typowe dla tego stylu zdania 1. dowcipy, 2. makaronizmami, 3. dygresje, 4. potocznym, 5. pamiętników, 6. traktatów naukowych, 7. archaizmami, 8. pojedyncze, 9. złożone, 10. gawędziarskim. Wplata w wywód liczne uwagi odbiegające od głównego tematu, czyli 1. dowcipy, 2. makaronizmami, 3. dygresje, 4. potocznym, 5. pamiętników, 6. traktatów naukowych, 7. archaizmami, 8. pojedyncze, 9. złożone, 10. gawędziarskim. Oprócz słownictwa rodzimego używa często wyrazów i zwrotów łacińskich, zwanych 1. dowcipy, 2. makaronizmami, 3. dygresje, 4. potocznym, 5. pamiętników, 6. traktatów naukowych, 7. archaizmami, 8. pojedyncze, 9. złożone, 10. gawędziarskim.
RmFA0evqRNMfx11
Ćwiczenie 3
Podziel zachowania na te, które są obecnie w Polsce regulowane przez zwyczaj, obyczaj i prawo pisane. zwyczaj Możliwe odpowiedzi: 1. czytanie książki przed snem, 2. wyrzucanie śmieci na śmietnik, 3. udzielenie pomocy poszkodowanemu w wypadku, 4. mówienie „dzień dobry”, 5. odwiedzanie grobów bliskich 1 i 2 listopada, 6. noszenie spódnic, 7. urządzanie przyjęcia weselnego po ślubie, 8. ustępowanie pierwszeństwa wysiadającym przed wejściem do autobusu, 9. odkładanie ubrań do szafy, 10. kupowanie biletu na przejazd tramwajem, 11. wręczanie prezentów urodzinowych, 12. jeżdżenie do szkoły na rowerze, 13. jedzenie płatków z mlekiem na śniadanie, 14. Nowy Rok dniem wolnym od pracy, 15. ruch prawostronny obyczaj Możliwe odpowiedzi: 1. czytanie książki przed snem, 2. wyrzucanie śmieci na śmietnik, 3. udzielenie pomocy poszkodowanemu w wypadku, 4. mówienie „dzień dobry”, 5. odwiedzanie grobów bliskich 1 i 2 listopada, 6. noszenie spódnic, 7. urządzanie przyjęcia weselnego po ślubie, 8. ustępowanie pierwszeństwa wysiadającym przed wejściem do autobusu, 9. odkładanie ubrań do szafy, 10. kupowanie biletu na przejazd tramwajem, 11. wręczanie prezentów urodzinowych, 12. jeżdżenie do szkoły na rowerze, 13. jedzenie płatków z mlekiem na śniadanie, 14. Nowy Rok dniem wolnym od pracy, 15. ruch prawostronny prawo Możliwe odpowiedzi: 1. czytanie książki przed snem, 2. wyrzucanie śmieci na śmietnik, 3. udzielenie pomocy poszkodowanemu w wypadku, 4. mówienie „dzień dobry”, 5. odwiedzanie grobów bliskich 1 i 2 listopada, 6. noszenie spódnic, 7. urządzanie przyjęcia weselnego po ślubie, 8. ustępowanie pierwszeństwa wysiadającym przed wejściem do autobusu, 9. odkładanie ubrań do szafy, 10. kupowanie biletu na przejazd tramwajem, 11. wręczanie prezentów urodzinowych, 12. jeżdżenie do szkoły na rowerze, 13. jedzenie płatków z mlekiem na śniadanie, 14. Nowy Rok dniem wolnym od pracy, 15. ruch prawostronny
11
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z fragmentem tekstu Kitowicza i odszukaj w nim środki artystyczne nadające opisowi szczegółowość i plastyczność. Podaj nazwy tych środków i cytaty, w których się one pojawiają.
Zapoznaj się z fragmentem tekstu Kitowicza i odszukaj w nim środki artystyczne nadające opisowi szczegółowość i plastyczność. Podaj nazwy tych środków i cytaty, w których się one pojawiają.
Jędrzej Kitowicz Opis obyczajów za panowania Augusta III

Tureckie i perskie pasy były rozmaite, dłuższe i krótsze, szersze i węższe, sute i ordynaryjneordynaryjneordynaryjne, wszystkie jedwabne, rozmaitych kolorów i deseniów; srebrem i złotem bogato i skąpo przerabiane. Ordynaryjny pas turecki, mędelkowym zwany, płacił się najtaniej czerwonych złotych 4, stambulski – czerwonych złotych 12, perski – 16, 18 i wyżej, podług gatunku, aż do czerwonych złotych 60. Prócz zaś takich pasów znajdowały się po pańskich garderobach pasy daleko od wymienionych dopiero droższe, albowiem jeden do czerwonych złotych 500 szacowano. Tak pas był […] gruby jak sukno francuskie, tęgitęgitęgi jak pargamin; przeto też takich pasów nie używano do stroju, ale raczej trzymano dla zaszczytu garderoby pańskiej i na podarunki; bywał tkany z nici srebrnej lub złotej, albo po jednej stronie srebrnej, po drugiej złotej, kwiatami jedwabnymi w rozmaite kolory przerabiany. Nastały potem pasy słuckie, bogactwem i pięknością perskim i tureckim bynajmniej nie ustępujące. Każdy pas takowy, bogaty lub ordynaryjny, miał na końcu wyhaftowane słowa: Factus est SluciaeFactus est SluciaeFactus est Sluciae, którymi różnił się od perskiego i tureckiego.

3 Źródło: Jędrzej Kitowicz, Opis obyczajów za panowania Augusta III, Warszawa 1985, s. 251–252.
RchgDmpEYvcTN
Nazwa środka artystycznego (Uzupełnij). Cytat (Uzupełnij). Nazwa środka artystycznego (Uzupełnij). Cytat (Uzupełnij). Nazwa środka artystycznego (Uzupełnij). Cytat (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z fragmentem dzieła Kitowicza dotyczącym zachowania szlachty na sejmie i stwórz wypunktowaną listę haseł dotyczącą cech tej warstwy społecznej i konsekwencji tych cech dla stanu państwa.
Zapoznaj się z fragmentem dzieła Kitowicza dotyczącym zachowania szlachty na sejmie i stwórz wypunktowaną listę haseł dotyczącą cech tej warstwy społecznej i konsekwencji tych cech dla stanu państwa.
Jędrzej Kitowicz Opis obyczajów za panowania Augusta III

Do zerwania sejmu nie zażywanozażywanozażywano osób rozumem i miłością dobra publicznego obdarzonych, bo też tego i nie potrzeba było. Lada poseł ciemny jak noc […] odezwał się w poselskiej izbie: „Nie ma zgody na sejm!” – i to było dosyć do odebrania wszystkim mocy sejmowania. A gdy go marszałek spytał: „Co za racjaracjaracja?” – odpowiedział krótko: – „Jestem poseł, nie pozwalam” – i to powiedziawszy usiadł jak niemy diabeł, na wszystkie prośby i nalegania innych posłów o danie przyczyny zatamowanego sejmu nic więcej nie odpowiadając, tylko to jedno: „Jestem poseł”. […] Wolno tedy było zrywać sejmiki i sejmy bezkarnie. […] Sejmiki zaś pospolicie odprawiane tumultem, przemocą i po pijanu, nieraz zrywającego, a nawet i przeczącego większemu zdaniuprzeczącego większemu zdaniuprzeczącego większemu zdaniu na szablach rozniosły, chyba że […] zdążył uciec z miejsca sejmiku.

4 Źródło: Jędrzej Kitowicz, Opis obyczajów za panowania Augusta III, Warszawa 1985, s. 305–307.
R1NSHXVhl2Jvf
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Omawiając stroje XVIII‑wiecznej szlachty, Kitowicz pisał: […] póki co jest w modzie, póty za dobre uchodzi, choćby było najgorsze i najniewygodniejsze (Źródło: Jędrzej Kitowicz, Opis obyczajów za panowania Augusta III, Warszawa 1985, s. 255). Czy stwierdzenie autora jest słuszne w odniesieniu do współczesnej mody? Sformułuj tezę i dwa argumenty na jej poparcie. Zilustruj je przykładami.

R1XnDdEnWhbmZ
Teza: (Uzupełnij) Argument 1: (Uzupełnij) Przykład 1: (Uzupełnij) Argument 2: (Uzupełnij) Przykład 2: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z fragmentem dzieła Kitowicza opisującym jedną z metod zachęcania uczniów do nauki – wybieranie spośród uczniów „dyktatora”. Zastanów się nad możliwością jej zastosowania we współczesnej szkole: przeanalizuj mocne i słabe strony metody oraz szanse i zagrożenia płynące z jej wprowadzenia.
Zapoznaj się z fragmentem dzieła Kitowicza opisującym jedną z metod zachęcania uczniów do nauki – wybieranie spośród uczniów „dyktatora”. Zastanów się nad możliwością jej zastosowania we współczesnej szkole: przeanalizuj mocne i słabe strony metody oraz szanse i zagrożenia płynące z jej wprowadzenia.
Jędrzej Kitowicz Opis obyczajów za panowania Augusta III

Dyktator miał swoją ławkę osobną na boku katedry profesora; jak dyktator rzymski w nagłych tylko i zdesperowanych potrzebach rzeczypospolitej bywał kreowany, tak też i ten szkolny. Kiedy cała szkoła zagadnioną była jaką kwestią, na którą odpowiedzieć nie umiała, a jeden, jakoby salwującsalwującsalwując honor całej szkoły, oświadczył się, iż chce na tę kwestią odpowiedzieć, i w samej rzeczy odpowiedział […], tedy nieodwłocznienieodwłocznienieodwłocznie przez deklaracją profesora z okrzykiem całej szkoły zostawał dyktatorem, której to godności te były przywileje – pierwszy: ławka osobna; drugi: independencjaindependencjaindependencja od audytorów i cenzoraaudytor i cenzorcenzora; trzeci: że zarobione na swoją stronę laudeslaudeslaudes wolno mu było której chcieć stroniestronastronie podarować […]. A że dyktator za każdą zasługę dziesięć razy więcej zyskiwał laudes niż wszyscy inni studenci, więc której stronie on podarował niezliczone krocie i miliony swoje, ta zazwyczaj drugą przewyższyła. Chcąc tedy strona stronę zwyciężyć, różnymi podarunkami, jabłkami, cukierkami […] dokupowała się łaski dyktatorskiej.

6 Źródło: Jędrzej Kitowicz, Opis obyczajów za panowania Augusta III, Warszawa 1985, s. 63–64.
RbyztiZV4pwcs
Mocne strony (Uzupełnij). Słabe strony (Uzupełnij). Szanse (Uzupełnij). Zagrożenia (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Kitowicz przerywa wykład o szkołach publicznych dygresją o obyczaju kolędowania. Zapoznaj się z jego komentarzem do tej dygresji i na tej podstawie rozstrzygnij, czy można uznać autora za skrupulatnego naukowca, czy raczej za hobbystę. Uzasadnij swój wybór.
Kitowicz przerywa wykład o szkołach publicznych dygresją o obyczaju kolędowania. Zapoznaj się z jego komentarzem do tej dygresji i na tej podstawie rozstrzygnij, czy można uznać autora za skrupulatnego naukowca, czy raczej za hobbystę. Uzasadnij swój wybór.
Jędrzej Kitowicz Opis obyczajów za panowania Augusta III

Zabłądziłem z kolędą między szkoły, za co przepraszam Czytelnika. Należał ten kawałek do artykułu o pobożności, ale gdy mi w swoim miejscu z pamięci uszedł, musiałem go tu wsadzić, gdzie mi się przypomniał, mając go za cząstkę obyczaju dawnego, które od mała do wielaod mała do wielaod mała do wiela chcę potomności wszystkie podać.

6 Źródło: Jędrzej Kitowicz, Opis obyczajów za panowania Augusta III, Warszawa 1985, s. 63–64.
R1CFZ1Rk0y3hx
(Uzupełnij).
Praca domowa

Opisz obyczaj, który utrwalił się Polsce w ciągu ostatnich dwudziestu lat. Wyjaśnij przyczyny jego popularności.

ordynaryjne
tęgi
Factus est Sluciae
zażywano
racja
przeczącego większemu zdaniu
salwując
nieodwłocznie
audytor i cenzor
independencja
strona
laudes
od mała do wiela