Sprawdź się
Oceń prawdziwość zdań.
Zdanie | Prawda | Fałsz |
Nie wszyscy przedstawiciele inteligencji w Weselu odnoszą się z pogardą wobec chłopstwa. | □ | □ |
Z dekadenckim nastawieniem inteligencji kontrastuje w Weselu pozytywna pronarodowa postawa chłopstwa. | □ | □ |
Gospodarz jest typowym przykładem chłopomana. | □ | □ |
Niektóre postaci dramatu próbują zamaskować niechęć do chłopstwa, stosując zwroty grzecznościowe. | □ | □ |
Wymień przynajmniej cztery powody, dla których Radczyni i Klimina nie mogą porozumieć się w rozmowie.
Zdefiniuj na podstawie Wesela termin „chłopomania”.
Wymień w tabeli trzy nieprawdziwe obiegowe opinie na temat chłopstwa wypowiedziane w Weselu oraz trzy negatywne cechy tej grupy społecznej, które zostały przedstawione w dramacie.
Stereotypowe opinie | Rzeczywiste wady |
---|---|
Opisz postawę Dziennikarza wobec chłopstwa.
Uzupełnij tabelę informacjami, charakteryzującymi chłopstwo i inteligencję, wynikającymi z zamieszczonych cytatów. Pamiętaj, że nie wszystkie pola muszą być uzupełnione, gdyż cytaty mogą odnosić się tylko do jednej grupy społecznej.
Wzorując się na ćwiczeniu 7 dokonaj ogólnej charakterystyki chłopów i inteligencji. Swoje wnioski zapisz w tabeli, używając rzeczowników nazywających cechy, wyrażeń lub zwrotów.
Chłopi | Inteligencja |
---|---|
W rozprawce na 200 słów scharakteryzuj środowisko inteligencji przedstawione w Weselu.
Zaproponuj listę pięciu postulatów, które mogłyby poprawić ukazane w Weselu relacje inteligencji z ludem.
Pośród przedstawicieli inteligencji w Weselu Wyspiańskiego wskaż postać, która twoim zdaniem ma najlepsze relacje z chłopstwem. Uzasadnij swoją wypowiedź.