Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Rjn5JiEUoapmy1
Ćwiczenie 1
Spośród wymienionych postaci dramatu zaznacz przedstawicieli inteligencji. Możliwe odpowiedzi: 1. Kasper, 2. Gospodarz, 3. Ksiądz, 4. Pan Młody, 5. Wernyhora, 6. Nos, 7. Czepiec
RvVuG3EwqEU4S11
Ćwiczenie 2
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe. Nie wszyscy przedstawiciele inteligencji w Weselu odnoszą się z pogardą wobec chłopstwa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Z dekadenckim nastawieniem inteligencji kontrastuje w Weselu pozytywna pronarodowa postawa chłopstwa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gospodarz jest typowym przykładem chłopomana. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Niektóre postaci dramatu próbują zamaskować niechęć do chłopstwa, stosując zwroty grzecznościowe. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 3

Wymień przynajmniej cztery powody, dla których Radczyni i Klimina nie mogą porozumieć się w rozmowie.

R1bFBkCFuxVdX
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Zdefiniuj na podstawie Wesela termin „chłopomania”.

R25BNwpc5U68S
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 5

Wymień w tabeli trzy nieprawdziwe obiegowe opinie na temat chłopstwa wypowiedziane w Weselu oraz trzy negatywne cechy tej grupy społecznej, które zostały przedstawione w dramacie.

R18aE96pnHKZQ
Stereotypowe opinie (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). Rzeczywiste wady (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Opisz postawę Dziennikarza wobec chłopstwa.

RdSnTvf1Wwhzs
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Uzupełnij tabelę informacjami, charakteryzującymi chłopstwo i inteligencję, wynikającymi z zamieszczonych cytatów. Pamiętaj, że nie wszystkie pola muszą być uzupełnione, gdyż cytaty mogą odnosić się tylko do jednej grupy społecznej.

Rpw7UAxAsk9LA
Cytat. Chłopi. Inteligencja. [1] (Akt. I sc. 1) CZEPIEC (…) DZIENNIKARZ A to czytaj, kto ciekawy; wiecie choć, gdzie Chiny leżą? CZEPIEC No, daleko, kajsi gdzieś daleko; a panowie to nijak nie wiedzą, że chłop chłopskim rozumem trafi, choćby było i daleko. (Uzupełnij). (Uzupełnij). [2] (Akt. I sc. 1) CZEPIEC A i my tu cytomy gazety i syćko wiemy. DZIENNIKARZ A po co? CZEPIEC Sami się do światu garniemy. DZIENNIKARZ Ja myślę, że na waszej parafii Świat dla was aż dosyć szeroki. (Uzupełnij). (Uzupełnij). [3] (Akt. I sc. 1) DZIENNIKARZ At tu wieś spokojna. – Niech na całym świecie wojna, Byle polska wieś zaciszna, Byle polska wieś spokojna. (Uzupełnij). (Uzupełnij). [4] (Akt. I sc. 1) CZEPIEC Pon się boją we wsi ruchu. Pon nos obśmiwajom w duchu. — A jak my, to my się rwiemy ino do jakiej bijacki. Z takich, jak my, był Głowacki. A, jak myślę, ze panowie duza by juz mogli mieć, ino oni nie chcom chcieć!. (Uzupełnij). (Uzupełnij). [5] (Akt I Scena IV) RADCZYNI Wyście sobie, a my sobie. Każden sobie rzepkę skrobie. (Uzupełnij). (Uzupełnij). [6] (Akt I Scena XXIV) GOSPODARZ Dramatyczne, bardzo pięknie — u nas wszystko dramatyczne, w wielkiej skali, niebotyczne — a jak taki heros jęknie, 
to po całej Polsce jęczy, to po wszystkich borach szumi, to po wszystkich górach brzęczy, ale kto tam to zrozumi. (Uzupełnij). (Uzupełnij). [7] (Akt I Scena XXV) CZEPIEC Ptok ptakowi nie jednaki, człek człekowi nie dorówna, dusa dusy zajrzy w oczy, nie polezie orzeł w gówna — pon jest taki, a ja taki; jakby przyszło co do czego, wisz pon, to my tu gotowi, my som swoi, my som zdrowi. (Uzupełnij). (Uzupełnij). [8] (Akt I Scena XXX) GOSPODARZ Wy a wy — co wy jesteście: wy się wynudzicie w mieście, to sie wam do wsi zachciało: tam wam mało, tu wam mało, a ot, co z nas pozostało: lalki, szopka, podłe maski, farbowany fałsz, obrazki; niegdyś, gdzieś tam, tęgie pyski Szlachcic i do szabli, i do miski; kiedyś, gdzieś tam, tęgie dusze, półwariackie animusze: kogoś zbawiać, kogoś siekać; dzisiaj nie ma na co czekać. Nastrój? macie ot nastroje: w pysk wam mówię litość moje. (Uzupełnij). (Uzupełnij). [9] (Akt I Scena XXX) Gospodarz Ha! temperamenta grają! Temperament gra, zwycięża: tylko im przystawić oręża, zapalni jak sucha słoma; tylko im zabłysnąć nożem, a zapomną o imieniu Bożem — taki rok czterdziesty szósty — przecież to chłop polski także. (Uzupełnij). (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wzorując się na ćwiczeniu 7 dokonaj ogólnej charakterystyki chłopów i inteligencji. Swoje wnioski zapisz w tabeli, używając rzeczowników nazywających cechy, wyrażeń lub zwrotów.

R16ZNqa6MFM8R
Chłopi (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). Inteligencja (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

W rozprawce na 200 słów scharakteryzuj środowisko inteligencji przedstawione w Weselu.

RlkrWh0hrVX26
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Zaproponuj listę pięciu postulatów, które mogłyby poprawić ukazane w Weselu relacje inteligencji z ludem.

RblsmXDmKZh5Y
(Uzupełnij).
Praca domowa

Pośród przedstawicieli inteligencji w Weselu Wyspiańskiego wskaż postać, która twoim zdaniem ma najlepsze relacje z chłopstwem. Uzasadnij swoją wypowiedź.