Sprawdź się
Spośród wymienionych postaci dramatu zaznacz przedstawicieli inteligencji.
- Kasper
- Gospodarz
- Ksiądz
- Pan Młody
- Wernyhora
- Nos
- Czepiec
Oceń prawdziwość zdań.
| Zdanie | Prawda | Fałsz |
| Nie wszyscy przedstawiciele inteligencji w Weselu odnoszą się z pogardą wobec chłopstwa. | □ | □ |
| Z dekadenckim nastawieniem inteligencji kontrastuje w Weselu pozytywna pronarodowa postawa chłopstwa. | □ | □ |
| Gospodarz jest typowym przykładem chłopomana. | □ | □ |
| Niektóre postaci dramatu próbują zamaskować niechęć do chłopstwa, stosując zwroty grzecznościowe. | □ | □ |
Wymień przynajmniej cztery powody, dla których Radczyni i Klimina nie mogą porozumieć się w rozmowie.
Zdefiniuj na podstawie Wesela termin „chłopomania”.
Wymień w tabeli trzy nieprawdziwe obiegowe opinie na temat chłopstwa wypowiedziane w Weselu oraz trzy negatywne cechy tej grupy społecznej, które zostały przedstawione w dramacie.
| Stereotypowe opinie | Rzeczywiste wady |
|---|---|
Opisz postawę Dziennikarza wobec chłopstwa.
Uzupełnij tabelę informacjami, charakteryzującymi chłopstwo i inteligencję, wynikającymi z zamieszczonych cytatów. Pamiętaj, że nie wszystkie pola muszą być uzupełnione, gdyż cytaty mogą odnosić się tylko do jednej grupy społecznej.
CZEPIEC
(…)
DZIENNIKARZ
A to czytaj, kto ciekawy;
wiecie choć, gdzie Chiny leżą?
CZEPIEC
No, daleko, kajsi gdzieś daleko;
a panowie to nijak nie wiedzą,
że chłop chłopskim rozumem trafi,
choćby było i daleko.
CZEPIEC
A i my tu cytomy gazety
i syćko wiemy.
DZIENNIKARZ
A po co?
CZEPIEC
Sami się do światu garniemy.
DZIENNIKARZ
Ja myślę, że na waszej parafii
Świat dla was aż dosyć szeroki
DZIENNIKARZ
At tu wieś spokojna. –
Niech na całym świecie wojna,
Byle polska wieś zaciszna,
Byle polska wieś spokojna.
CZEPIEC
Pon się boją we wsi ruchu.
Pon nos obśmiwajom w duchu. —
A jak my, to my się rwiemy ino do jakiej bijacki.
Z takich, jak my, był Głowacki.
A, jak myślę, ze panowie
duza by juz mogli mieć,
ino oni nie chcom chcieć!
RADCZYNI
Wyście sobie, a my sobie.
Każden sobie rzepkę skrobie
GOSPODARZ
Dramatyczne, bardzo pięknie —
u nas wszystko dramatyczne,
w wielkiej skali, niebotyczne —
a jak taki heros jęknie, to po całej Polsce jęczy,
to po wszystkich borach szumi,
to po wszystkich górach brzęczy,
ale kto tam to zrozumi.
CZEPIEC
Ptok ptakowi nie jednaki,
człek człekowi nie dorówna,
dusa dusy zajrzy w oczy,
nie polezie orzeł w gówna —
pon jest taki, a ja taki;
jakby przyszło co do czego,
wisz pon, to my tu gotowi,
my som swoi, my som zdrowi.
GOSPODARZ
Wy a wy — co wy jesteście:
wy się wynudzicie w mieście,
to sie wam do wsi zachciało:
tam wam mało, tu wam mało,
a ot, co z nas pozostało:
lalki, szopka, podłe maski,
farbowany fałsz, obrazki;
niegdyś, gdzieś tam, tęgie pyski
Szlachcic i do szabli, i do miski;
kiedyś, gdzieś tam, tęgie dusze,
półwariackie animusze:
kogoś zbawiać, kogoś siekać;
dzisiaj nie ma na co czekać.
Nastrój? macie ot nastroje:
w pysk wam mówię litość moje
Gospodarz
Ha! temperamenta grają!
Temperament gra, zwycięża:
tylko im przystawić oręża,
zapalni jak sucha słoma;
tylko im zabłysnąć nożem,
a zapomną o imieniu Bożem —
taki rok czterdziesty szósty —
przecież to chłop polski także.
Wzorując się na ćwiczeniu 7 dokonaj ogólnej charakterystyki chłopów i inteligencji. Swoje wnioski zapisz w tabeli, używając rzeczowników nazywających cechy, wyrażeń lub zwrotów.
| Chłopi | Inteligencja |
|---|---|
W rozprawce na 200 słów scharakteryzuj środowisko inteligencji przedstawione w Weselu.
Zaproponuj listę pięciu postulatów, które mogłyby poprawić ukazane w Weselu relacje inteligencji z ludem.
Pośród przedstawicieli inteligencji w Weselu Wyspiańskiego wskaż postać, która twoim zdaniem ma najlepsze relacje z chłopstwem. Uzasadnij swoją wypowiedź.