Sprawdź się
Czym są kaustobiolity?
Uporządkuj pojęcia w kolejności od góry dołu tak, aby utworzyły szereg węglowy.
Połącz hasła z ich definicjami.
substancje powstałe ze związków organicznych w wyniku zalegania przez miliony lat pod ziemią, gdzie przy braku dostępu powietrza oddziaływało na nie wysokie ciśnienie., proces przeróbki polegający na ogrzewaniu węgla kamiennego w temperaturze ok. 1000°C bez dostępu powietrza., zjawisko występowania pierwiastków w odmianach, różniących się właściwościami fizycznymi i chemicznymi oraz budową wewnętrzną., ilość ciepła, która powstaje w wyniku całkowitego i zupełnego spalenia danego paliwa.
paliwa kopalne | |
alotropia | |
piroliza węgla | |
wartość opałowa |
Węgle kopalne dzieli się na trzy grupy, w zależności od rodzaju materii roślinnej, z której powstały – dopasuj opis do nazwy grupy.
utworzone ze szczątków flory lądowej – najbardziej rozpowszechnione i najważniejsze pod względem gospodarczym., utworzone ze szczątków flory wodnej., powstałe z nagromadzenia żywiczno-woskowych składników roślin.
węgle humusowe (humulity) | |
węgle sapropelowe (sapropelity) | |
węgle liptobiolitowe (liptobiolity) |
Wybierz właściwą wersję, tak aby zdania były prawdziwe.
Określ, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe.
Zdanie | Prawda | Fałsz |
Węgiel kamienny jest dużo starszy od brunatnego. | □ | □ |
Kaloryczności węgla to rzeczywista ilość wytworzonego ciepła. | □ | □ |
Zadaniem transformatora jest przetwarzanie energii mechanicznej na energię elektryczną. | □ | □ |
W elektrowniach stosuje się zamknięty układ chłodzenia, gdzie woda chłodząca obniża swoją temperaturę w chłodni kominowej i zawraca, by zostać użyta w innych procesach. | □ | □ |
W tworzeniu się węgli można rozróżnić dwie główne fazy: biochemiczną i geochemiczną – opisz, co dzieje się podczas każdej z nich:
Spalono próbki antracytu, węgla kamiennego, węgla brunatnego i torfu. Popioł, pozostały po spaleniu każdej próbki, zważono. Uzupełnij tabelę na podstawie wyników doświadczenia chemicznego.
100, 100, 100, 100, 40, 25, 2, 38
Nazwa surowca | Masa próbki, g | Masa popiołu, g | Zawartość węgla pierwiastkowego, % |
---|---|---|---|
100 | 40 | ||
100 | 25 | ||
100 | 2 | ||
100 | 38 |
Przeanalizuj lokalizację Polski na mapie świata sprzed 310 milionów lat temu (w karbonie). W wyniku kolizji Eurameryki i Gondwany powstał superkontynent zwany Pangeą. Na granicy pomiędzy Eurameryką i Gondwaną wypiętrzył się ogromny łańcuch górski (część znajdowała się na terenie dzisiejszego Dolnego Śląska), a na jego przedpolu powstały olbrzymie zapadliska tektoniczne, których dno stale się obniżało. Nastąpiła regresja (ustąpienie) morza, co dało możliwość rozwoju roślinności na tym terenie. Na podstawie mapy oraz informacji z lekcji na temat warunków panujących w karbonie napisz, jakie znaczenie miała lokalizacja Polski w kontekście powstania złóż węgla kamiennego.