Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Czym są kaustobiolity?

R1BAmYAlZqNIe
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Uporządkuj  pojęcia w kolejności od góry dołu tak, aby utworzyły szereg węglowy.

RIOaDlypwM7Ff
Elementy do uszeregowania: 1. węgiel kamienny, 2. szungit, 3. torf, 4. antracyt, 5. węgiel brunatny
2
Ćwiczenie 3

Połącz hasła z ich definicjami.

RdazbU3q6Oylt
paliwa kopalne Możliwe odpowiedzi: 1. ilość ciepła, która powstaje w wyniku całkowitego i zupełnego spalenia danego paliwa, 2. proces przeróbki polegający na ogrzewaniu węgla kamiennego w temperaturze ok. 1000°C bez dostępu powietrza, 3. zjawisko występowania pierwiastków w odmianach różniących właściwościami fizycznymi i chemicznymi oraz budową wewnętrzną, 4. substancje powstałe ze związków organicznych w wyniku zalegania przez miliony lat pod ziemią, gdzie przy braku dostępu powietrza oddziaływało na nie wysokie ciśnienie alotropia Możliwe odpowiedzi: 1. ilość ciepła, która powstaje w wyniku całkowitego i zupełnego spalenia danego paliwa, 2. proces przeróbki polegający na ogrzewaniu węgla kamiennego w temperaturze ok. 1000°C bez dostępu powietrza, 3. zjawisko występowania pierwiastków w odmianach różniących właściwościami fizycznymi i chemicznymi oraz budową wewnętrzną, 4. substancje powstałe ze związków organicznych w wyniku zalegania przez miliony lat pod ziemią, gdzie przy braku dostępu powietrza oddziaływało na nie wysokie ciśnienie piroliza węgla Możliwe odpowiedzi: 1. ilość ciepła, która powstaje w wyniku całkowitego i zupełnego spalenia danego paliwa, 2. proces przeróbki polegający na ogrzewaniu węgla kamiennego w temperaturze ok. 1000°C bez dostępu powietrza, 3. zjawisko występowania pierwiastków w odmianach różniących właściwościami fizycznymi i chemicznymi oraz budową wewnętrzną, 4. substancje powstałe ze związków organicznych w wyniku zalegania przez miliony lat pod ziemią, gdzie przy braku dostępu powietrza oddziaływało na nie wysokie ciśnienie wartość opałowa Możliwe odpowiedzi: 1. ilość ciepła, która powstaje w wyniku całkowitego i zupełnego spalenia danego paliwa, 2. proces przeróbki polegający na ogrzewaniu węgla kamiennego w temperaturze ok. 1000°C bez dostępu powietrza, 3. zjawisko występowania pierwiastków w odmianach różniących właściwościami fizycznymi i chemicznymi oraz budową wewnętrzną, 4. substancje powstałe ze związków organicznych w wyniku zalegania przez miliony lat pod ziemią, gdzie przy braku dostępu powietrza oddziaływało na nie wysokie ciśnienie
2
Ćwiczenie 4

Węgle kopalne dzieli się na trzy grupy, w zależności od rodzaju materii roślinnej, z której powstały – dopasuj opis do nazwy grupy.

R1KqZb1SBJeGc
węgle humusowe (humulity) Możliwe odpowiedzi: 1. powstałe z nagromadzenia żywiczno-woskowych składników roślin, 2. utworzone ze szczątków flory wodnej, 3. utworzone ze szczątków flory lądowej - najbardziej rozpowszechnione i najważniejsze pod względem gospodarczym węgle sapropelowe (sapropelity) Możliwe odpowiedzi: 1. powstałe z nagromadzenia żywiczno-woskowych składników roślin, 2. utworzone ze szczątków flory wodnej, 3. utworzone ze szczątków flory lądowej - najbardziej rozpowszechnione i najważniejsze pod względem gospodarczym węgle liptobiolitowe (liptobiolity) Możliwe odpowiedzi: 1. powstałe z nagromadzenia żywiczno-woskowych składników roślin, 2. utworzone ze szczątków flory wodnej, 3. utworzone ze szczątków flory lądowej - najbardziej rozpowszechnione i najważniejsze pod względem gospodarczym
2
Ćwiczenie 5

Wybierz właściwą wersję, tak aby zdania były prawdziwe.

R1Vg7w8GoD0Bk
Ropa naftowa to mieszanina niejednorodna/jednorodna o barwie żółtej/ciemnobrunatnej. Zawiera głównie węglowodory w stanie stałym/ciekłym/gazowym wzajemnie w sobie rozpuszczone. Rozpuszcza/Nie rozpuszcza się w wodzie, ma gęstość mniejszą/większą od gęstości wody.
2
Ćwiczenie 6

Określ, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe.

RHDBKL2hDgP3a
Łączenie par. . Węgiel kamienny jest dużo starszy od brunatnego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kaloryczności węgla to rzeczywista ilość wytworzonego ciepła.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zadaniem transformatora jest przetwarzanie energii mechanicznej na energię elektryczną.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W elektrowniach stosuje się zamknięty układ chłodzenia, gdzie woda chłodząca obniża swoją temperaturę w chłodni kominowej i zawraca by zostać użyta w innych procesach.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 7

W tworzeniu się węgli można rozróżnić dwie główne fazy: biochemiczną i geochemiczną – opisz, co dzieje się podczas każdej z nich:

RJCgUxtVqwRlc
faza biochemiczna (Uzupełnij) faza geochemiczna (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8

Spalono próbki antracytu, węgla kamiennego, węgla brunatnego i torfu. Popioł, pozostały po spaleniu każdej próbki, zważono. Uzupełnij tabelę na podstawie wyników doświadczenia chemicznego.

R1BmCavMIdBFr
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 9

Przeanalizuj lokalizację Polski na mapie świata sprzed 310 milionów lat temu (w karbonie). W wyniku kolizji Eurameryki i Gondwany powstał superkontynent zwany Pangeą. Na granicy pomiędzy Eurameryką i Gondwaną wypiętrzył się ogromny łańcuch górski (część znajdowała się na terenie dzisiejszego Dolnego Śląska), a na jego przedpolu powstały olbrzymie zapadliska tektoniczne, których dno stale się obniżało. Nastąpiła regresja (ustąpienie) morza, co dało możliwość rozwoju roślinności na tym terenie. Na podstawie mapy oraz informacji z lekcji na temat warunków panujących w karbonie napisz, jakie znaczenie miała lokalizacja Polski w kontekście powstania złóż węgla kamiennego.

RAOP8S6qUAUxj
Źródło: GroMar Sp. z o.o. na podstawie: https://zywaplaneta.pl/polska-w-przeszlosci-geologicznej/polska-karbon/, tylko do użytku edukacyjnego.
R1PLjYGHZQKOp
Odpowiedź: (Uzupełnij).