Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Wymień kryteria oceny normatywnej elementu językowego.

Rlikmj3UHEDHw
(Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij).
RgcwkKpUxJ0VM11
Ćwiczenie 2
Łączenie par. . Jeśli coś istnieje w systemie, istnieje też w uzusie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jeśli coś jest w uzusie, to znaczy, że jest zgodne z normą.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Błąd językowy diagnozuje norma.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Norma jest niezmienna w przeciwieństwie do systemu i uzusu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. System, norma i uzus są zmienne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Innowacja, która nie otrzyma akceptacji normy, staje się błędem językowym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Uzus to uporządkowany zbiór znaków, modeli ich łączenia i wzajemnych relacji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 3

Określ typ błędów reprezentowany przez formy: bardziej zły, kopła, muchów, placy, mioda, czytawszy, muzeem.

R1G8TAxhsi62r
(Uzupełnij).
R1Ib2u5djzShD11
Ćwiczenie 4
W poniższym tekście wskaż wszystkie błędy. Na dworzu było ciepło, chociaż wiał lekki wiater. Ania i jej pies poszły na spacer. Było wpół do dwunastej. Idąc, dziewczynka przyglądała się ptakom; niedawno dzięki nowej książce nauczyła się rozróżniać wróbla od mazurka. Była zdolną dziewczynką, najzdolniejszą z dwóch córek pani i pana Nowaków. Państwo Nowak sprowadziło się do Przybranowa półtorej roku temu. Od razu spodobało tutaj im się. A zwłaszcza ich piesku, który uwielbiał przeganiać ptaki z podwórka, przeszkadzając Ani w pełnej skupienia obserwacji.
1
Ćwiczenie 4
RfoCMz0oc4YTR
Na dworzu było ciepło, chociaż wiał lekki wiater. Ania i jej pies poszły na spacer. Było wpół do dwunastej. Idąc, dziewczynka przyglądała się ptakom; niedawno dzięki nowej książce nauczyła się rozróżniać wróbla od mazurka. Była najzdolniejszą z dwóch córek pani i pana Nowaków. Państwo Nowak sprowadziło się do Przybranowa półtorej roku temu. Od razu spodobało tutaj im się. A zwłaszcza ich piesku, który uwielbiał przeganiać ptaki z podwórka, przeszkadzając Ani w pełnej skupienia obserwacji. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Przepisz bezbłędnie tekst z ćwiczenia 5.

R1bpjaHx0gxXH1
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Czy poniższe związki frazeologiczne zostały przytoczone w prawidłowej formie? Jeśli dostrzegasz błąd, zapisz obok poprawną wersję.

Rt1JRFqAgAHdY
nie zasypywać gruszek w popiele (Uzupełnij) Gdzie diabeł nie może, tam babę pośle. (Uzupełnij) Wolność Tomku w swoim domku. (Uzupełnij) Na złodzieju czapka gore. (Uzupełnij) Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał. (Uzupełnij) iść po najmniejszej linii oporu (Uzupełnij) noga się komuś podwinęła (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z fragmentem wiersza i wyjaśnij, jakie funkcje pełnią zastosowane w tekście neologizmy: brakterieoddechległość. Określ ich typ lub typy innowacji językowych w ujęciu Markowskiego.

Dariusz Pado wirus i dedykacja (wersja druga)

[...]
zakaża
bo Słowa (jej)
to 
brakterie

(rozpadają się
oddechległość już
naszych wersów)

1 Źródło: Dariusz Pado, wirus i dedykacja (wersja druga), [w:] Gada! Zabić? Pa]n[tologia neolingwizmu, red. M. Cyranowicz, P. Kozioł, 2005, s. 198.
RGxyddzIRYPgf
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wymyśl własny przykład innowacji językowej oraz:

  • opisz jej znaczenie,

  • określ typ innowacji,

  • uzasadnij, dlaczego twoja innowacja powinna upowszechnić się w języku polskim.

R1dXkGhWPDqkh
(Uzupełnij).