Sprawdź się
Wymień kryteria oceny normatywnej elementu językowego.
Rozstrzygnij, czy poniższe zdania są prawdziwe czy fałszywe. Zaznacz odpowiedzi.
Zdanie | Prawda | Fałsz |
Uzus to zbiór środków językowych i zasad dotyczących posługiwania się językiem. | □ | □ |
Jeśli coś istnieje w systemie, istnieje też w uzusie. | □ | □ |
Jeśli coś jest w uzusie, to znaczy, że jest zgodne z normą. | □ | □ |
Błąd językowy jest diagnozowany przez normę. | □ | □ |
Norma jest niezmienna w przeciwieństwie do systemu i uzusu. | □ | □ |
System, norma i uzus są zmienne. | □ | □ |
Innowacja, która nie otrzyma akceptacji normy, staje się błędem językowym. | □ | □ |
Określ typ błędów reprezentowany przez formy: bardziej zły, kopła, muchów, placy, mioda, czytawszy, muzeem.
Przepisz bezbłędnie tekst z ćwiczenia 5.
Czy poniższe związki frazeologiczne zostały przytoczone w prawidłowej formie? Jeśli dostrzegasz błąd, zapisz obok poprawną wersję.
Zapoznaj się z fragmentem wiersza i wyjaśnij, jakie funkcje pełnią zastosowane w tekście neologizmy: brakterie i oddechległość. Określ ich typ lub typy innowacji językowych w ujęciu Markowskiego.
wirus i dedykacja (wersja druga)[...]
zakaża
bo Słowa (jej)
to
brakterie(rozpadają się
oddechległość już
naszych wersów)
Wymyśl własny przykład innowacji językowej oraz:
opisz jej znaczenie,
określ typ innowacji,
uzasadnij, dlaczego twoja innowacja powinna upowszechnić się w języku polskim.