Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zaznacz zdania prawdziwe.

R1ZNwyS5scZMC
Możliwe odpowiedzi: 1. Wiedzę scholastyczną Campanella uważał za wzór każdej wartościowej wiedzy., 2. W Mieście Słońca religia ma charakter państwowy., 3. Religia Solarian opierała się na znajomości praw natury., 4. Solarianie w sprawowaniu rządów kierują się objawieniem.
1
Ćwiczenie 2

Uzupełnij poniższe zdania.

R1YNvOgG7dErI
Reformę ludzkiego świata Campanella pragnął oprzeć na 1. Boga, 2. demokracja, 3. wiedzy, 4. demokracji, 5. religii, 6. jedności, 7. mądrości, 8. wspólnota, 9. umiejętnościach, 10. teokracji.
Ustrój Miasta Słońca łączy cechy sofokracji i 1. Boga, 2. demokracja, 3. wiedzy, 4. demokracji, 5. religii, 6. jedności, 7. mądrości, 8. wspólnota, 9. umiejętnościach, 10. teokracji.
Naukowe zgłębianie przyrody prowadzi zdaniem Campanelli do 1. Boga, 2. demokracja, 3. wiedzy, 4. demokracji, 5. religii, 6. jedności, 7. mądrości, 8. wspólnota, 9. umiejętnościach, 10. teokracji.
Formą organizacji życia jest w Mieście Słońca 1. Boga, 2. demokracja, 3. wiedzy, 4. demokracji, 5. religii, 6. jedności, 7. mądrości, 8. wspólnota, 9. umiejętnościach, 10. teokracji.
1
Ćwiczenie 3
Zapoznaj się ze zdaniami zaczerpniętymi z dzieła Campanelli, opisującymi zasadę, którą kieruje się społeczność Solarian. Według ich [Solarian] zdania należy się przedtem troszczyć o życie całości, a później dopiero jej części. Wybierz spośród poniższych te skutki, które wynikają z respektowania tej zasady w społeczności Solarian.
Zapoznaj się ze zdaniami zaczerpniętymi z dzieła Campanelli, opisującymi zasadę, którą kieruje się społeczność Solarian. Według ich [Solarian] zdania należy się przedtem troszczyć o życie całości, a później dopiero jej części. Wybierz spośród poniższych te skutki, które wynikają z respektowania tej zasady w społeczności Solarian.
RPzkmzbBbUGng
Możliwe odpowiedzi: 1. Dbałość o rodzinę., 2. Religijny charakter wiedzy., 3. Brak prywatnej własności., 4. Nadzór państwa nad prokreacją., 5. Oparcie zarządzania państwem na wiedzy.
1
Ćwiczenie 4

Spośród pojęć oznaczających różne nurty filozofii i polityki wypisz odrębnie te, którym projekt Campanelli jest bliski, oraz te, od których sytuuje się daleko.

R1ac1drt35LGv
Nurty bliskie projektowi Campanelli: Możliwe odpowiedzi: 1. platonizm, 2. teizm, 3. oligarchia, 4. scholastyka, 5. merytokracja, 6. teokracja, 7. republikanizm, 8. liberalizm Nurty dalekie od projektu Campanelli: Możliwe odpowiedzi: 1. platonizm, 2. teizm, 3. oligarchia, 4. scholastyka, 5. merytokracja, 6. teokracja, 7. republikanizm, 8. liberalizm
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z fragmentem Miasta Słońca i podaj sposoby wyłaniania władców, które są praktykowane poza Miastem Słońca.

Tommaso Campanella Miasto Słońca

Wy bowiem powierzacie państwo nieukom i dlatego tylko, że pochodzą ze znakomitego rodu lub że są elektami przemożnego stronnictwa, uważacie ich za odpowiednich do piastowania władzy (…).

cw1 Źródło: Tommaso Campanella, Miasto Słońca, tłum. L. i R. Brandwajnowie, Warszawa 1994, s. 32.
RfkrZqzEwmOO8
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Na podstawie poniższego tekstu napisz krótką wypowiedź na temat relacji wiedzy i władzy w Mieście Słońca.

Tommaso Campanella Miasto Słońca

Ale godność ʘ może osiągnąć tylko ten, który zna historię wszystkich ludów, wszystkie ich obyczaje, obrzędy religijne, prawa, wszystkie republiki i monarchie, prawodawców, twórców nauk i sztuk, układ oraz budowę niebios i ziemi. Musi również poznać wszystkie rzemiosła (…) doskonale opanować metafizykę i teologię; zgłębić założenia, zasady i osiągnięcia wszystkich sztuk oraz nauk (...). Przeto już zawczasu wiedzą, kto zostanie ʘ (…). A piastuje się ten urząd bez przerwy tak długo, dopóki nie wyrośnie ktoś mędrszy od poprzednika i bardziej odpowiedni dla sprawowania władzy (…). nasz ʘ, nawet przy zupełnym braku doświadczenia w rządach, nigdy nie będzie ani okrutnikiem, ani zbrodniarzem, ani tyranem, dlatego właśnie, że tyle posiada wiadomości (…) Nie zdoła bowiem opanować tylu sztuk i nauk ten, kto nie posiada wybitnych i wszechstronnych zdolności, a zatem również bardzo dużych zdolności do rządzenia. Wiadomo nam również, że kto zajmuje się tylko jedną jakąś nauką, ani jej, ani innych nie zna należycie, i że kto wykazuje zdolności tylko w jednej dziedzinie wiedzy, zaczerpniętej z ksiąg, śniedzieje w nieuctwie.

cw2 Źródło: Tommaso Campanella, Miasto Słońca, tłum. L. i R. Brandwajnowie, Warszawa 1994, s. 32.
R2Vky76uhtjdF
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

W tekście głównym oraz w tekście z ćwiczenia 6 spotkasz opis solariańskiego ideału wykształcenia człowieka oraz ideału władcy. Odpowiedz na pytania: Do jakiej tradycji filozoficznej nawiązuje Campanella, pisząc o ideale władcy? Jakim mianem określa się współcześnie człowieka, do którego można zastosować ideał wykształcenia postulowany przez Campanellę?

R3rON8B90yy7V
1. Do jakiej tradycji filozoficznej nawiązuje Campanella, pisząc o ideale władcy? (Uzupełnij).
R8j5mUo4l7Aa7
2. Jakim mianem określa się współcześnie człowieka, do którego można zastosować ideał wykształcenia postulowany przez Campanellę? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z wypowiedzią dotyczącą roli utopii w kulturze. Następnie opisz, jakie marzenia społeczne należałoby zawrzeć w dzisiejszej utopii.
Zapoznaj się z wypowiedzią dotyczącą roli utopii w kulturze. Następnie opisz, jakie marzenia społeczne należałoby zawrzeć w dzisiejszej utopii.
Bronisław Baczko Wyobraźnia społeczna a obrazy utopii

Utopie w swoisty sposób ukazują i wyrażają pewną epokę, jej obsesje i jej bunty, obszar jej oczekiwań i drogi, jakie obiera wyobraźnia społeczna, sposób, w jaki wyobraża sobie, co jest możliwe, a co niemożliwe.

cw3 Źródło: Bronisław Baczko, Wyobraźnia społeczna a obrazy utopii, [w:] tegoż, Światła utopii, Warszawa 2016, s. 22.
Bronisław Baczko Utopia

Wyobrażenia Nowego Społeczeństwa stają się jednym z miejsc, niekiedy najważniejszym, oddziaływania wyobraźni społecznej, sferą, w której są gromadzone, opracowywane i wytwarzane marzenia społeczne.

cw4 Źródło: Bronisław Baczko, Utopia, [w:] tegoż, Wyobrażenia społeczne. Szkice o nadziei i pamięci zbiorowej, Warszawa 1994, s. 91.
Rw8GOMLrrFjHx
(Uzupełnij).