Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1Aavc7fwCUOK1
Ćwiczenie 1
Połącz postaci wspominane przez narratora Wieży z ich miejscami zamieszkania. Pier Bernardo Guasco Możliwe odpowiedzi: 1. Wieża Strachu, 2. dom u stóp Mucrone, 3. Wieża Bramafan (krzyk Głodu) Maria di Braganza Możliwe odpowiedzi: 1. Wieża Strachu, 2. dom u stóp Mucrone, 3. Wieża Bramafan (krzyk Głodu) nauczyciel z Sycylii Możliwe odpowiedzi: 1. Wieża Strachu, 2. dom u stóp Mucrone, 3. Wieża Bramafan (krzyk Głodu)
RtaDag9LgOzX41
Ćwiczenie 2
Uszereguj wydarzenia opisane w Wieży w kolejności chronologicznej. Elementy do uszeregowania: 1. wizyta François-Xaviera de Maistre’a w Aoście, 2. trzęsienie ziemi w Messynie, 3. śmierć trędowatego, 4. przeprowadzka nauczyciela do Turynu, 5. urlop narratora w okolicy Mucrone, 6. śmierć nauczyciela, 7. zamknięcie trędowatego w wieży, 8. przeprowadzka nauczyciela do domu u podnóża Mucrone
11
Ćwiczenie 3

Wypisz cztery doświadczenia łączące Piera Bernarda Guasco z Hiobem.

R1DuTwck9smoD
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Odwołując się do fragmentów Wieży, zinterpretuj symboliczne znaczenie przestrzeni, w których rozgrywa się akcja opowiadania.

Gustaw Herling-Grudziński Wieża

Wjazd do Val d’Aosta musi na każdym podróżnym robić wrażenie przeskoku z królestwa światła do królestwa półmroku, strzeżonego po obu stronach przez ciężkie cienie skał. Istnieją doliny, gdzie światło dzienne wcieka skąpo przełęczami górskimi; tutaj dociera jakby spod ziemi. Nawet na małą odległość niełatwo rozpoznać od razu wiek przechodniów, brodzących w ciemnej posoce. Włosi nazywają Dolinę Aosty la valle tetrala valle tetrala valle tetra. Jest ona istotnie ponura, chociaż to nazbyt zdawkowe słowo wyrządza krzywdę posępnemu pięknu owej smugi cienia rozgraniczającej dwa światy. W miarę posuwania się naprzód wzrok zaczyna oswajać się powoli z półmrokiem i rzadko odrywa się od przyćmionego pasma mgły nad wodami potoku górskiego, który echem huku uderza o ścianę niewybuchłych głazów.

C3 Źródło: Gustaw Herling-Grudziński, Wieża, [w:] Opowiadania zebrane, Poznań 1991, s. 23.
R1EoNzd7NTJFw
Symbolika doliny: (Uzupełnij).
Gustaw Herling-Grudziński Wieża

Podróżni jednak odwiedzali ją [Aostę] często, zwabieni dwiema osobliwościami: w pobliżu południowej bramy miasta oglądali ruiny starego zamku z okrągłą wieżą, gdzie według podań ludowych zazdrosny hrabia Renato di Challant zamknął swoją żonę, księżniczkę Marię di Braganza, i zamorzył ją na śmierć głodem (stąd nazwa wieży Bramafan, czyli Krzyk Głodu); przeszedłszy kilkaset metrów wzdłuż kamiennych strzępów muru rzymskiego, stawali przed drugą wieżą – tym razem kwadratową i zbudowaną częściowo z marmuru; legendy ludowe ochrzciły ją mianem Wieży Strachu, Torre dello Spavento, gdyż uchodziła za siedzibę duchów i w pochmurne noce widywano w jej drzwiach białą damę z lampą w dłoni.

C4 Źródło: Gustaw Herling-Grudziński, Wieża, [w:] Opowiadania zebrane, Poznań 1991, s. 11.
RDZkJZZ5w3iji
Symbolika wieży: (Uzupełnij).
la valle tetra
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, dlaczego trędowaty odmówił podania ręki oficerowi i utrzymywania z nim korespondencji.

RuebQQBkBJs7Y
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Opisz analogie i różnice pomiędzy postaciami Piera Bernarda Guasco i nauczyciela z Sycylii.

R4jw7txrglwWI
Analogia (Uzupełnij) (Uzupełnij). Różnica (Uzupełnij) (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, jak rozumiał własny los nauczyciel z Sycylii, odwołując się do zanotowanych przez niego słów XIX‑wiecznego duńskiego filozofa Sørena Kierkegaarda:

Gustaw Herling-Grudziński Wieża

Gdyż nie trzeba myśleć, że w sensie dosłownym umiera się na tę chorobę śmiertelną (rozpacz), lub że ta choroba kończy się śmiercią fizyczną. Przeciwnie, tortura rozpaczy tkwi właśnie w tym, że nie można umrzeć. Stąd przypomina ona stan umierającego, gdy miota się w walce ze śmiercią i nie może umrzeć. A zatem wpaść w chorobę śmiertelną to nie móc umrzeć, ale nie jakby istniała nadzieja życia, nie – brak wszelkiej nadziei oznacza tu, że brak nawet ostatniej nadziei, nadziei śmierci. Gdy śmierć jest największym niebezpieczeństwem, pokłada się nadzieję w życiu; ale gdy się zna jeszcze straszniejsze niebezpieczeństwo, pokłada się nadzieję w śmierci. Kiedy niebezpieczeństwo jest tak wielkie, że śmierć stała się nadzieją, rozpacz jest brakiem nadziei, że można umrzeć.

C3 Źródło: Gustaw Herling-Grudziński, Wieża, [w:] Opowiadania zebrane, Poznań 1991, s. 23.
R1HriESENdiuL
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Oceń odmowę nauczyciela z Sycylii oddania życia w zamian za ocalenie księdza. Sformułuj argument w obronie słuszności postępowania bohatera oraz przeciwko niemu.

R15dEoxt9lr9s
Argument obronny (Uzupełnij) Argument oskarżycielski (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Rozważ zasadność stwierdzenia, że bohaterowie Wieży rozumieją los tak, jak rozumieli go bohaterowie tragedii antycznych. Sformułuj swoje stanowisko w postaci tezy i poprzyj ją dwoma argumentami odwołującymi się do postępowania postaci występujących w Wieży.

Rk1Nnxg9XW8mZ
Teza: (Uzupełnij) Argument 1: (Uzupełnij) Przykład 1: (Uzupełnij). Argument 2: (Uzupełnij) Przykład 2: (Uzupełnij).
Praca domowa
RUPs41VrT5aJH
(Uzupełnij).