1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1OV2eCe2zjfZ
Ułóż wydarzenia w kolejności chronologicznej. Elementy do uszeregowania: 1. powstanie Rządu Tymczasowego, 2. mianowanie Aleksandra Kiereńskiego premierem, 3. szturm na pałac Zimowy, 4. pucz Korniłowa, 5. wyprowadzka cara Mikołaja II wraz z rodziną z Piotrogrodu, 6. powrót Lenina do Rosji, 7. ofensywa Kiereńskiego
1
R10cGkO6Vsd8V11
Ćwiczenie 2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ćwiczenie 2
R15J7GAy6QMqn
(Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 3

Przeanalizuj poniższe fragmenty tekstów, a następnie wykonaj polecenia.

Źródło A

Stanisław Sierpowski Źródła do historii okresu międzywojennego. 1917–1926

1) Prawo prywatnej własności ziemi znosi się na zawsze; ziemia nie może być ani sprzedawana, ani kupowana, ani oddawana w dzierżawę lub zastawiana, ani zbywana w jakikolwiek inny sposób.

Cała ziemia: państwowa, apanażowa, gabinetowa, klasztorna, kościelna, posesjonacka, majoratowa, prywatna, gminna i chłopska itd. zostaje wywłaszczona bez odszkodowania, staje się mieniem ogólnonarodowym i przechodzi w użytkowanie wszystkich tych, którzy na niej pracują. Osobom, które z powodu przewrotu w stosunkach majątkowych poniosą straty, przyznaje się jedynie prawo do pomocy społecznej na czas niezbędny do przystosowania się do nowych warunków bytu. […]

6) Prawo użytkowania ziemi otrzymują wszyscy obywatele Państwa Rosyjskiego (bez różnicy płci), którzy chcą uprawiać ziemię własną pracą, przy pomocy swej rodziny lub w zrzeszeniu i tylko dopóty, dopóki są zdolni do jej uprawiania. Praca najemna jest zakazana [...].

src1 Źródło: Stanisław Sierpowski, Źródła do historii okresu międzywojennego. 1917–1926, t. 1, Poznań 1989, s. 27.

Źródło B

Historia powszechna 1789–1918. Wybór tekstów źródłowych

2. Swoistość chwili bieżącej w Rosji polega na przejściu od pierwszego etapu rewolucji, który na skutek niedostatecznego uświadomienia i zorganizowania proletariatu dał władzę burżuazji – do drugiego jej etapu, który powinien oddać władzę w ręce proletariatu i najbiedniejszych warstw chłopstwa. […]

3. Żadnego poparcia Rządowi Tymczasowemu, wyjaśnienie zupełnej kłamliwości wszystkich jego obietnic, zwłaszcza co do wyrzeczenia się aneksji. Zdemaskowanie zamiast niedopuszczalnego, siejącego złudzenie żądania, aby ten rząd, rząd kapitalistów, przestał być imperialistycznym. […]

5. Nie republika parlamentarna – powrót do niej od Rad Delegatów byłby krokiem wstecz – lecz Republika Rad Delegatów Robotniczych, Parobczańskich i Chłopskich w całym kraju, od dołu do góry […].

src2 Źródło: Historia powszechna 1789–1918. Wybór tekstów źródłowych, oprac. L. Jaśkiewicz, I. Rusinowa, red. T. Wituch, Pułtusk 1997.

Źródło C

Wiek XX w źródłach

W dniach wielkich zmagań z wrogiem zewnętrznym, który prawie przez trzy lata usiłował ujarzmić naszą ojczyznę, Pan Bóg raczył zesłać nowe ciężkie doświadczenie na Rosję. […]

Okrutny wróg wytęża ostatnie siły i bliska już jest godzina, gdy dzielna armia nasza wspólnie ze wspaniałymi sprzymierzeńcami naszymi zdoła ostatecznie zgnieść wroga. W tych decydujących dla życia Rosji dniach uznaliśmy za obowiązek swego sumienia ułatwić narodowi naszemu ścisłe jego zjednoczenie oraz skupienie wszystkich sił narodu na jego najszybszym odniesieniu zwycięstwa i, w porozumieniu z Dumą Państwową, uznaliśmy za słuszne zrzec się tronu Państwa Rosyjskiego i złożyć z siebie władzę najwyższą.

src3 Źródło: Wiek XX w źródłach, oprac. S.B. Lenard, M Sobańska-Bondaruk, PWN, Warszawa 1998, s. 33.
RvjxOs0YmiH4C
Rozstrzygnij, który dokument jest: Aktem obowiązującego prawa powszechnego (Wybierz: A, B, C) Wyrazem woli monarchy (Wybierz: A, B, C) Odezwą (Wybierz: A, B, C)
R12rmE23X5Qi0
Dopasuj do fragmentów odpowiedni tytuł. dekret o ziemi Możliwe odpowiedzi: 1. A, 2. B, 3. C tezy kwietniowe Lenina Możliwe odpowiedzi: 1. A, 2. B, 3. C akt abdykacji cara Mikołaja II Możliwe odpowiedzi: 1. A, 2. B, 3. C
RqIDMshvNd8kO
Ułóż źródła w kolejności chronologicznej. Elementy do uszeregowania: 1. dekret o ziemi, 2. akt abdykacji cara Mikołaja II, 3. tezy kwietniowe Lenina
21
Ćwiczenie 4
R1SkyuyzX65n4
Przeanalizuj dekret o ziemi z poprzedniego ćwiczenia i oceń, na czym polegał jego rewolucyjny charakter, czego nie rozstrzygał, a jakie problemy mógł rodzić. (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z poniższym fragmentem tekstu naukowego i wykonaj polecenie.

Kiereński choć pozbawiony wojskowego doświadczenia, wykonywał swoje obowiązki ministra wojny z niebywałą energią. Uważał, że los demokracji w Rosji zależy od ducha bojowego armii i że najlepszy sposób na jego podniesienie to udana ofensywa. […] Szesnastego czerwca rozpoczęła się ofensywa rosyjska. Główne uderzenie nastąpiło na froncie południowym, w Galicji. Jednak natarcie, podczas którego wyróżniła się 8 Armia generała Korniłowa, zatrzymało się, gdy tylko Niemcy przeszli na odsiecz Austriakom. Na widok niemieckich mundurów żołnierze rosyjscy uciekli w popłochu. Operacja czerwcowa była ostatnią oznaką życia konającej armii rosyjskiej.

4 Cytat za: P. Oexley, Russia 1855-1991. From Tsars to Commissars, Oxford University Press 2001, s. 104.
R121b71keeABN
Określ, czy fragment przedstawia wydarzenia związane z genezą rewolucji październikowej. Uzasadnij swoje zdanie. (Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z ilustracją i wykonaj polecenie.

RuadZHLEFtw4H
Zdobądź najważniejsze informacje o Aleksandrze Kiereńskim.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Zapoznaj się z opisem karykatury i wykonaj polecenie.

Ilustracja przedstawia samochód, który jedzie po stromej drodze na wzgórzu. Znajduje się na ostrym zakręcie tuż nad przepaścią. Samochód ma z przodu napisane cyrylicą słowo Rosja. Samochód prowadzi mężczyzna w mundurze, który spogląda za siebie. Na tylnym siedzeniu samochodu siedzą trzej mężczyźni w luźnych strojach. Mają wąsy oraz berety na głowach.

R8kjaxkJZF8C9
Możliwe odpowiedzi: 1. Kiereński był manipulowany przez bogatych i potężnych., 2. Kiereński był człowiekiem słowa (dobrym oratorem), ale w 1917 r. słowa nie wystarczyły, by zjednoczyć Rosję., 3. Kiereński był słabym człowiekiem, który się wycofywał, kiedy stawał twarzą twarz z problemami., 4. Kiereński próbował utrzymać naród w jedności, ale w końcu zaczął tracić kontakt ze zwykłymi ludźmi i rozumieć ich potrzeby., 5. Kiereński został przytłoczony problemami, które byłyby zresztą zbyt duże dla każdego na jego miejscu.
R1MlKkiouQLIF
Uzasadnienie (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 7

Przeanalizuj obraz i odwołując się do elementów graficznych, opisz jego przesłanie.

Zapoznaj się z opisem obrazu i opisz jego przesłanie.

R9AYKDD6zxOBG
Bolszewik, obraz Borisa Kustodijewa z 1920 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RcjLKlj8aWL8y
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
R1LOK9OlQkfxp
Wyszukaj w różnych źródłach definicje terminu „rewolucja”, a następnie odnosząc się do wydarzeń z października 1917 r., sformułuj dwa argumenty potwierdzające, że miały one charakter rewolucji, i dwa zaprzeczające, że miały taki charakter. (Uzupełnij).