Sprawdź się
Przeanalizuj poniższe fragmenty tekstów, a następnie wykonaj polecenia.
Źródło A
Źródła do historii okresu międzywojennego. 1917–19261) Prawo prywatnej własności ziemi znosi się na zawsze; ziemia nie może być ani sprzedawana, ani kupowana, ani oddawana w dzierżawę lub zastawiana, ani zbywana w jakikolwiek inny sposób.
Cała ziemia: państwowa, apanażowa, gabinetowa, klasztorna, kościelna, posesjonacka, majoratowa, prywatna, gminna i chłopska itd. zostaje wywłaszczona bez odszkodowania, staje się mieniem ogólnonarodowym i przechodzi w użytkowanie wszystkich tych, którzy na niej pracują. Osobom, które z powodu przewrotu w stosunkach majątkowych poniosą straty, przyznaje się jedynie prawo do pomocy społecznej na czas niezbędny do przystosowania się do nowych warunków bytu. […]
6) Prawo użytkowania ziemi otrzymują wszyscy obywatele Państwa Rosyjskiego (bez różnicy płci), którzy chcą uprawiać ziemię własną pracą, przy pomocy swej rodziny lub w zrzeszeniu i tylko dopóty, dopóki są zdolni do jej uprawiania. Praca najemna jest zakazana [...].
Źródło: Stanisław Sierpowski, Źródła do historii okresu międzywojennego. 1917–1926, t. 1, Poznań 1989, s. 27.
Źródło B
Historia powszechna 1789–1918. Wybór tekstów źródłowych2. Swoistość chwili bieżącej w Rosji polega na przejściu od pierwszego etapu rewolucji, który na skutek niedostatecznego uświadomienia i zorganizowania proletariatu dał władzę burżuazji – do drugiego jej etapu, który powinien oddać władzę w ręce proletariatu i najbiedniejszych warstw chłopstwa. […]
3. Żadnego poparcia Rządowi Tymczasowemu, wyjaśnienie zupełnej kłamliwości wszystkich jego obietnic, zwłaszcza co do wyrzeczenia się aneksji. Zdemaskowanie zamiast niedopuszczalnego, siejącego złudzenie żądania, aby ten rząd, rząd kapitalistów, przestał być imperialistycznym. […]
5. Nie republika parlamentarna – powrót do niej od Rad Delegatów byłby krokiem wstecz – lecz Republika Rad Delegatów Robotniczych, Parobczańskich i Chłopskich w całym kraju, od dołu do góry […].
Źródło: Historia powszechna 1789–1918. Wybór tekstów źródłowych, oprac. L. Jaśkiewicz, I. Rusinowa, red. T. Wituch, Pułtusk 1997.
Źródło C
Wiek XX w źródłachW dniach wielkich zmagań z wrogiem zewnętrznym, który prawie przez trzy lata usiłował ujarzmić naszą ojczyznę, Pan Bóg raczył zesłać nowe ciężkie doświadczenie na Rosję. […]
Okrutny wróg wytęża ostatnie siły i bliska już jest godzina, gdy dzielna armia nasza wspólnie ze wspaniałymi sprzymierzeńcami naszymi zdoła ostatecznie zgnieść wroga. W tych decydujących dla życia Rosji dniach uznaliśmy za obowiązek swego sumienia ułatwić narodowi naszemu ścisłe jego zjednoczenie oraz skupienie wszystkich sił narodu na jego najszybszym odniesieniu zwycięstwa i, w porozumieniu z Dumą Państwową, uznaliśmy za słuszne zrzec się tronu Państwa Rosyjskiego i złożyć z siebie władzę najwyższą.
Źródło: Wiek XX w źródłach, oprac. S.B. Lenard, M Sobańska-Bondaruk, PWN, Warszawa 1998, s. 33.
Zapoznaj się z poniższym fragmentem tekstu naukowego i wykonaj polecenie.
Kiereński choć pozbawiony wojskowego doświadczenia, wykonywał swoje obowiązki ministra wojny z niebywałą energią. Uważał, że los demokracji w Rosji zależy od ducha bojowego armii i że najlepszy sposób na jego podniesienie to udana ofensywa. […] Szesnastego czerwca rozpoczęła się ofensywa rosyjska. Główne uderzenie nastąpiło na froncie południowym, w Galicji. Jednak natarcie, podczas którego wyróżniła się 8 Armia generała Korniłowa, zatrzymało się, gdy tylko Niemcy przeszli na odsiecz Austriakom. Na widok niemieckich mundurów żołnierze rosyjscy uciekli w popłochu. Operacja czerwcowa była ostatnią oznaką życia konającej armii rosyjskiej.
Cytat za: P. Oexley, Russia 1855-1991. From Tsars to Commissars, Oxford University Press 2001, s. 104.
Zapoznaj się z ilustracją i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisem karykatury i wykonaj polecenie.
Ilustracja przedstawia samochód, który jedzie po stromej drodze na wzgórzu. Znajduje się na ostrym zakręcie tuż nad przepaścią. Samochód ma z przodu napisane cyrylicą słowo Rosja. Samochód prowadzi mężczyzna w mundurze, który spogląda za siebie. Na tylnym siedzeniu samochodu siedzą trzej mężczyźni w luźnych strojach. Mają wąsy oraz berety na głowach.
Przeanalizuj obraz i odwołując się do elementów graficznych, opisz jego przesłanie.
Zapoznaj się z opisem obrazu i opisz jego przesłanie.
