Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1DIQRnrQzWqJ1
Ćwiczenie 1
Możliwe odpowiedzi: 1. Prawa zachowania masy., 2. Prawa działania mas., 3. Reguły przekory., 4. Reguły La Chateliera-Brauna, 5. Prawa stałości składu chemicznego.
R2x8OfDhQtt0D1
Ćwiczenie 2
Korzystając z reguły przekory, wskaż, który z czynników nie może wpłynąć na przesunięcie równowagi reakcji: Ag+BgCg+Dg. Możliwe odpowiedzi: 1. dodanie produktu C, 2. dodanie katalizatora, 3. zwiększenie temperatury, 4. dodanie substratu A, 5. zmiana ciśnienia, 6. zmiana objętości
RwdLQHdIiO0pK1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij zdania. Reakcja syntezy amoniaku przebiega zgodnie z równaniem:

3 H2g+N2g2 NH3g  ΔH<0

  • Jeśli po osiągnięciu przez układ stanu równowagi zwiększymy stężenie wodoru, to wydajność reakcji 1. wzrośnie, 2. zmniejszymy, 3. zmaleje, 4. zwiększymy, 5. zmniejszymy, 6. wzrośnie, 7. zmaleje, 8. zwiększymy, 9. wzrośnie, 10. wzrośnie.

  • Jeśli po osiągnięciu przez układ stanu równowagi 1. wzrośnie, 2. zmniejszymy, 3. zmaleje, 4. zwiększymy, 5. zmniejszymy, 6. wzrośnie, 7. zmaleje, 8. zwiększymy, 9. wzrośnie, 10. wzrośnie ciśnienie panujące w układzie, to wydajność reakcji spadnie.

  • Ilość powstającego amoniaku 1. wzrośnie, 2. zmniejszymy, 3. zmaleje, 4. zwiększymy, 5. zmniejszymy, 6. wzrośnie, 7. zmaleje, 8. zwiększymy, 9. wzrośnie, 10. wzrośnie, jeśli układ, który znajdował się w stanie równowagi, ochłodzimy.

  • Jeśli po osiągnięciu przez układ stanu równowagi 1. wzrośnie, 2. zmniejszymy, 3. zmaleje, 4. zwiększymy, 5. zmniejszymy, 6. wzrośnie, 7. zmaleje, 8. zwiększymy, 9. wzrośnie, 10. wzrośnie stężenie amoniaku, to układ, zgodnie z regułą przekory, będzie go odtwarzać.
  • 21
    Ćwiczenie 4
    RxKhXWjuX0hii
    Łączenie par. W tabeli podano zestaw reakcji chemicznych w stanie równowagi zachodzących w zamkniętym układzie. Zaznacz te, w których zastosowany czynnik wpływa na zwiększenie wydajności tworzenia produktów.. 1. Możliwe odpowiedzi: Reakcja, Czynnik. 2. Możliwe odpowiedzi: Reakcja, Czynnik. 3. Możliwe odpowiedzi: Reakcja, Czynnik. 4. Możliwe odpowiedzi: Reakcja, Czynnik
    R1e6edwChvhyc2
    Ćwiczenie 5
    Reakcję syntezy jodowodoru (Ha I) z wodoru i stałego jodu przedstawia równanie: I indeks dolny 2 w nawiasie s dodać Ha indeks dolny 2 w nawiasie g strzałki w dwie strony 2 Ha I indeks dolny w nawiasie g otworzyć nawias okrągły ∆ Ha mniejsze od zera). Oceń, w którą stronę - w lewo czy w prawo - przesunie się równowaga przedstawionej powyżej reakcji wobec następujących zmian: 1. spadek ciśnienia (T=constans) 2. wzrost temperatury (p =constans) 3. spadek temperatury (p=constans) 4. dodanie jodu 5. usunięcie jodowodoru z układu.
    21
    Ćwiczenie 6

    Podaj, w jaki sposób można sterować przebiegiem reakcji estryfikacji (katalizowanej jonami H+), tak aby uzyskać wysoką wydajność produktów. Wpisz odpowiedź.

    CH3COOH+CH3CH2OHCH3CO2CH2CH3+H2O
    RojYBvcG8lUIO
    Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
    R795L1NdPIYTy
    (Uzupełnij).
    3
    Ćwiczenie 7

    Dana jest reakcja opisana równaniem:

    Cs+H2Og+ciepłoCOg+Hg   ΔH>0

    W tabeli zaznaczono strzałkami kierunek zmian równowagi reakcji pod wpływem określonych parametrów. Ustal, jak zmienić parametr, aby reakcja biegła zgodnie z kierunkiem wskazanym przez strzałki. W tym celu przeciągnij podane wyrazy w odpowiednie miejsca tabeli lub wybierz je z rozwijanej listy.

    R198JTHDvDBv1
    Określ, kiedy reguła przekory nie jest stosowana.
    31
    Ćwiczenie 8

    Masz do dyspozycji: 1 moldm3 roztwór chlorku cynku (ZnCl2aq), 1 moldm3 roztwór kwasu siarkowodorowego, 1 moldm3 kwas chlorowodorowy, tryskawkę z wodą destylowaną, statyw do probówek z trzema probówkami. Zaprojektuj doświadczenie, w którym sprawdzisz wpływ stężenia reagentów na położenie stanu równowagi.

    W tym celu:

    • opisz przebieg doświadczenia i przewidywane obserwacje;

    • napisz równanie(–a) zachodzącej (–ych) reakcji;

    • sformułuj wniosek wynikający z tego doświadczenia.

    R1E73z9tVLMt0
    Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
    RXHvG6J3lWSqk
    (Uzupełnij).