Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R15MpAZ0VSOZu1
Ćwiczenie 1
Połącz w pary poniższe pojęcia z ich wyjaśnieniem Analiza płomieniowa - Możliwe odpowiedzi: 1. metoda analizy jakościowej, wykorzystująca zjawisko emisja promieniowania elektromagnetycznego o określonej długości fali przez kationy metali., 2. pochłanianie energii promieniowania elektrochemicznego oddziałującego z drobiną, prowadzące do jej przejścia w stan wzbudzony., 3. stan o najniższej energii (w danych warunkach)., 4. każdy stan drobiny o energii wyższej niż energia jej stanu podstawowego. Stan podstawowy drobiny - Możliwe odpowiedzi: 1. metoda analizy jakościowej, wykorzystująca zjawisko emisja promieniowania elektromagnetycznego o określonej długości fali przez kationy metali., 2. pochłanianie energii promieniowania elektrochemicznego oddziałującego z drobiną, prowadzące do jej przejścia w stan wzbudzony., 3. stan o najniższej energii (w danych warunkach)., 4. każdy stan drobiny o energii wyższej niż energia jej stanu podstawowego. Stan wzbudzony drobiny - Możliwe odpowiedzi: 1. metoda analizy jakościowej, wykorzystująca zjawisko emisja promieniowania elektromagnetycznego o określonej długości fali przez kationy metali., 2. pochłanianie energii promieniowania elektrochemicznego oddziałującego z drobiną, prowadzące do jej przejścia w stan wzbudzony., 3. stan o najniższej energii (w danych warunkach)., 4. każdy stan drobiny o energii wyższej niż energia jej stanu podstawowego. Absorbcja - Możliwe odpowiedzi: 1. metoda analizy jakościowej, wykorzystująca zjawisko emisja promieniowania elektromagnetycznego o określonej długości fali przez kationy metali., 2. pochłanianie energii promieniowania elektrochemicznego oddziałującego z drobiną, prowadzące do jej przejścia w stan wzbudzony., 3. stan o najniższej energii (w danych warunkach)., 4. każdy stan drobiny o energii wyższej niż energia jej stanu podstawowego.
R18099tewGsb21
Ćwiczenie 2
Zaznacz zdanie fałszywe. Możliwe odpowiedzi: 1. Sód to pierwszy litowiec, który rozpoczyna tę grupę., 2. Litowce tworzą wyłącznie wiązania jonowe., 3. Litowce nie występują w stanie wolnym.
R1N8N7yiRj7Ep1
Ćwiczenie 3
Zaznacz zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Litowce są najbardziej reaktywne spośród wszystkich metali., 2. Litowce występują na +II stopniu utlenienia., 3. Do litowców zaliczamy: wodór, lit, sód, potas, rubid, cez oraz frans.
21
Ćwiczenie 4

Pewien trudnorozpuszczalny fluorek litowca barwi płomień na karminowo. Podaj nazwę systematyczną tego związku.

R1xUvlcuwch9g
Odpowiedź: (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

Odpowiedz na pytanie:

W jakim celu stosuje się stężony kwas chlorowodorowy (solny) w doświadczeniu badania zachowania litowców w płomieniu palnika?

RcDSMIobg3Dy1
Odpowiedź: (Uzupełnij).
R1BvsjJH3gTgu2
Ćwiczenie 6
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 7

W wyniku reakcji potasu z tlenem powstał nadtlenek potasu. Oblicz, ile atomów potasu wzięło udział w reakcji, jeśli powstały dwa mole nadtlenku potasu.

R1FQ55VWGWMmL
Odpowiedź: (Uzupełnij).
RUbhxqfi4Mbjd
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Uczeń, chcąc zbadać barwę płomienia litu, przygotował roztwór zawierający kationy litu. W tym celu wprowadził 0,85 g chlorku litu oraz 0,6 mola azotanu(V) litu i uzupełnił wodą destylowaną do objętości 2000 cm3. Oblicz stężenie molowe kationów litu w otrzymanym roztworze.

R1VBKYAutyiPl
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Reur88IwXuL0d
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 9

Litowce ulegają licznym reakcjom, a ich jony barwią płomień palnika w charakterystyczny sposób. Przeanalizuj poniższy chemograf i zapisz równania reakcji chemicznych oznaczonych numerami 1-7.

RvcHfJzCdjJnW
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1SgiHjoK0sFe
Odpowiedź: (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 9
R5JfasZHhd8EI
Wybierz prawidłowe dokończenie poniższego równania reakcji chemicznej.
NaOH+CO2+H2O
Możliwe odpowiedzi: 1. NaHCO3+H2O, 2. NaCO3+2 H2O, 3. Na2CO3+H2O
31
Ćwiczenie 10

Opisz, dlaczego pokaz fajerwerków jest szkodliwy dla środowiska.

RhhoZZFvLYQL0
Odpowiedź: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 11

Wyjaśnij, dlaczego podczas analizy płomieniowej roztworów wodnych soli nie wolno używać wody kranowej jako rozpuszczalnika?

RVIQHt3UdmVnq
Odpowiedź: (Uzupełnij).