1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Rozważmy dwa okręgi. Pary punktów P, Q oraz R, S leżą odpowiednio na dwóch wspólnych stycznych zewnętrznych do tych okręgów, jak na rysunku.

R1A3UVzQp0bkX

Przez punkty QR poprowadzono prostą, która przecięła te okręgi odpowiednio w punktach AB. Wykaż, że AQ=BR.

1
Ćwiczenie 2

Wykaż równość odcinków APBP, wyznaczonych na stycznych do trzech przecinających się okręgów, poprowadzonych z punktu przecięcia się dwóch siecznych RSMN, jak na poniższym rysunku.

Rd8iM0uydirpe
2
Ćwiczenie 3

Dane są dwa okręgi: o środku S1 i promieniu r oraz o środku S2 i promieniu R takie, że odległość ich środków jest równa D. Na prostej łączącej środki obu tych okręgów leży taki punkt P, dla którego potęga względem obu okręgów jest równa. Wyznacz odległość d punktu P od środka S1.

2
Ćwiczenie 4

Rozważmy dwa okręgi: o środkach w punktach S1S2 i promieniach odpowiednio rR. Niech P będzie punktem leżącym na prostej S1S2, dla którego potęga względem obu okręgów jest taka sama. Wykaż, że dla każdego punktu leżącego na prostopadłej do prostej S1S2 i przechodzącej przez punkt P, potęga względem obu okręgów jest równa

21
Ćwiczenie 5
R1Qsbqd0THl2E
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1XDqyPlbHLEN
Na ilustracji przedstawiono okrąg. Na okręgu zaznaczono cztery punkty. Zaznaczono prostą przechodzącą przez punkty M i N, oraz prostą przechodzącą przez punkty Q i R. Proste przecinają się w punkcie P, który leży poza okręgiem. Długość cięciwy MN wynosi 7, natomiast długość cięciwy QR wynosi 3x+2. Długość odcinka NP wynosi x+2, natomiast długość odcinka RP wynosi cztery. Możliwe odpowiedzi: 1.
2
Ćwiczenie 6
R1XmMlCv5vFJ3
Potęga punktu względem danego okręgu jest równa 144, a odległość tego punktu od środka okręgu jest o 8 większa od promienia. Promień tego okręgu jest równy: Możliwe odpowiedzi: 1. 13, 2. 12, 3. 10, 4. 5
3
Ćwiczenie 7

Punkt O jest środkiem okręgu, w którym PR=12, PN=9, PQ=15, jak na rysunku.

RzrlCPogxPhRK

Promień tego okręgu jest równy

R1DgEPvhsBjJs
Możliwe odpowiedzi: 1. 20, 2. 1812, 3. 1412, 4. 13
3
Ćwiczenie 8

Niech P będzie punktem wspólnym cięciw MNQR danego okręgu, jak na rysunku

R1DlPVEfPhdiT

Uzasadnij, że PM·PN=PQ·PR.

Ułóż w kolejności etapy dowodu.

R4TvdcSlOhcVc
Elementy do uszeregowania: 1. Zatem trójkąty MPQRPN mają dwie pary kątów równych., 2. Na mocy cech kkk stwierdzamy, że trójkąty te są podobne., 3. Zauważmy, że kąty wpisane MQRMNR są oparte na tym samym łuku okręgu, zatem są równe., 4. Poprowadźmy odcinki QMNR i rozważmy trójkąty MPQRPN., 5. Stąd PM·PN=PQ·PR, co należało wykazać., 6. Korzystając z podobieństwa, możemy zapisać w szczególności, że PRPN=MPPQ.