Sprawdź się
Wskaż, przez kogo została otwarta pierwsza w Polsce biblioteka publiczna.
Dopasuj do autorów tytuły ich publikacji.
Benedykt Chmielowski, Stanisław Konarski, Stanisław Leszczyński
Nowe Ateny | |
O skutecznym rad sposobie | |
Głos wolny wolność ubezpieczający |
Wyjaśnij różnicę pomiędzy liberum rumpo a liberum veto.
Wymień, jakie elementy oświecenia przeniknęły do kultury polskiej za panowania Augusta III Mocnego.
Wyjaśnij rolę encyklopedii w kształtowaniu się światopoglądu oświeceniowego.
Przeanalizuj ilustrację, a następnie wykonaj zamieszczone pod nią polecenia.
Przeczytaj tekst źródłowy i na jego podstawie oraz własnej wiedzy wykonaj polecenie.
Stan oświecenia w Polsce w ostatnich latach panowania Augusta IIIKraj nasz był dość zaopatrzony w liczbę szkół pospolitych. Nie było województwa a nawet powiatu, w którym by nie znajdowało się kilka kolegiów zakonnych. Nie zbywało zatem w Polsce na wychowaniu i ćwiczeniu szkolnym, ale zbywało na dobrym. Przed r. 1750 wszystkie akademickie i zakonne szkoły zaniedbały wydoskonalenia polszczyzny, dobrej wymowy w polskim i łacińskim języku. Niezrozumiane reguły w gramatyce, suche koncepta [pomysły] w retoryce zabijały czas uczniom. Sama łacina kosztowała blisko sześć lat. Gdyby przynajmniej znaczna liczba uczni cały kurs potrzebnych nauk odbywała! Ale nie – bardzo mało kto doszedł do retoryki [retoryką nazywano przedostatnią klasę szkoły średniej], jeszcze mniej wiedział, co zawiera w sobie filozofia, lub miał sposobność nauczyć się jakiej jej części. Szkolna edukacja poszła w pośmiewisko, trzeba było wyszedłszy na świat i odżałowawszy straconego czasu ćwiczyć się na nowo wedle losu i powołania swego, aby przecie co umieć. Z tej przyczyny powszechnie owe powtarzano przysłowie: „szkolny rozum”, jak gdyby chciano mówić: niedowarzony, nieusposobiony do społecznego i obywatelskiego życia.
[…] Za staraniem Konarskiego pijarowie odmienili zupełnie szkołę swą wewnętrzną; każdy nowicjusz musiał się najpierw ugruntować w języku francuskim i polskim. Z tej pierwszej próby nauczycielskiego powołania wyszłych młodych pijarów ćwiczono w wymowie krajowej i łacińskiej. Dalej wedle skłonności i zdatności, jedni brali się do nauk matematycznych i fizycznych, drudzy do filozofii moralnej [filozofia moralna wyjaśniała podstawy obowiązków moralnych] czyli prawa natury, politycznego i narodów, cło historii i geografii. Zachęcano ich do czytania dzieł najświeższych, w języku francuskim wychodzących, do tłumaczenia onych na polski język.
Usposobieni przez nową reformę wprowadzili do swych szkół ten sam sposób, który przed kilku laty zaprowadzony był do Collegium Nobilium. Gramatyka łacińska wydana w języku polskim, wzory pięknego pisania w nowicjacie zaprowadzone dostały się do wszystkich szkół. Geografia, historia, lepsza logika [nauka prawidłowego myślenia] jakiekolwiek nowej fizyki początki, były to nauki, do których przykładano się w szkołach pijarskich.
Wskaż zdania prawdziwe i fałszywe.
Zdanie | Prawda | Fałsz |
Reforma szkół pijarskich była wzorowana na Collegium Nobilium. | □ | □ |
Głównym problemem oświaty pierwszej połowy XVIII w. był anachroniczny program nauczania. | □ | □ |
Collegium Nobilium było szkołą przygotowującą do zawodu dzieci mieszczańskie. | □ | □ |
Zapoznaj się z poniższymi źródłami, a następnie wykonaj polecenie.
Źródło A
Źródło B
Źródło C
Historia PolskiAugust III okazał się władcą zdolnym, choć nie wybitnym, wcale – jak to wykazał Jacek Staszewski – nie „gnuśnym” czy „marionetką” w ręku urzędników, w Europie poważanym, wykształconym i pracowitym, mecenasem sztuki, umiejącym dobierać sobie współpracowników. […] okres panowania Augusta III był czasem pozytywnych przemian w dziedzinie edukacji i nauki. Idee wczesnego oświecenia znajdowały coraz bardziej podatny grunt […].
Uzasadnij, że przedstawione źródła potwierdzają przeprowadzoną w XVIII w. reformę oświaty i kultury.