Sprawdź się
Wskaż, przez kogo została otwarta pierwsza w Polsce biblioteka publiczna.
- Andrzej i Józef Załuscy
- Stanisław Konarski
- August III
- Jędrzej Kitowicz
Dopasuj do autorów tytuły ich publikacji.
Benedykt Chmielowski, Stanisław Konarski, Stanisław Leszczyński
| Nowe Ateny | |
| O skutecznym rad sposobie | |
| Głos wolny wolność ubezpieczający |
Wyjaśnij różnicę pomiędzy liberum rumpo a liberum veto.
Wymień, jakie elementy oświecenia przeniknęły do kultury polskiej za panowania Augusta III Mocnego.
Wyjaśnij rolę encyklopedii w kształtowaniu się światopoglądu oświeceniowego.
Przeanalizuj ilustrację, a następnie wykonaj zamieszczone pod nią polecenia.

Napisz, komu przypisywane było powyższe dzieło.
..........................................................
Spośród wypisanych propozycji reform zaznacz trzy, które były w nim postulowane.
- oczynszowanie chłopów
- nadanie chłopom wolności osobistej
- reforma oświaty
- reforma wolnej elekcji
- wzmocnienie armii
- zniesienie liberum veto
Przeczytaj tekst źródłowy i na jego podstawie oraz własnej wiedzy wykonaj polecenie.
Stan oświecenia w Polsce w ostatnich latach panowania Augusta IIIKraj nasz był dość zaopatrzony w liczbę szkół pospolitych. Nie było województwa a nawet powiatu, w którym by nie znajdowało się kilka kolegiów zakonnych. Nie zbywało zatem w Polsce na wychowaniu i ćwiczeniu szkolnym, ale zbywało na dobrym. Przed r. 1750 wszystkie akademickie i zakonne szkoły zaniedbały wydoskonalenia polszczyzny, dobrej wymowy w polskim i łacińskim języku. Niezrozumiane reguły w gramatyce, suche koncepta [pomysły] w retoryce zabijały czas uczniom. Sama łacina kosztowała blisko sześć lat. Gdyby przynajmniej znaczna liczba uczni cały kurs potrzebnych nauk odbywała! Ale nie – bardzo mało kto doszedł do retoryki [retoryką nazywano przedostatnią klasę szkoły średniej], jeszcze mniej wiedział, co zawiera w sobie filozofia, lub miał sposobność nauczyć się jakiej jej części. Szkolna edukacja poszła w pośmiewisko, trzeba było wyszedłszy na świat i odżałowawszy straconego czasu ćwiczyć się na nowo wedle losu i powołania swego, aby przecie co umieć. Z tej przyczyny powszechnie owe powtarzano przysłowie: „szkolny rozum”, jak gdyby chciano mówić: niedowarzony, nieusposobiony do społecznego i obywatelskiego życia.
[…] Za staraniem Konarskiego pijarowie odmienili zupełnie szkołę swą wewnętrzną; każdy nowicjusz musiał się najpierw ugruntować w języku francuskim i polskim. Z tej pierwszej próby nauczycielskiego powołania wyszłych młodych pijarów ćwiczono w wymowie krajowej i łacińskiej. Dalej wedle skłonności i zdatności, jedni brali się do nauk matematycznych i fizycznych, drudzy do filozofii moralnej [filozofia moralna wyjaśniała podstawy obowiązków moralnych] czyli prawa natury, politycznego i narodów, cło historii i geografii. Zachęcano ich do czytania dzieł najświeższych, w języku francuskim wychodzących, do tłumaczenia onych na polski język.
Usposobieni przez nową reformę wprowadzili do swych szkół ten sam sposób, który przed kilku laty zaprowadzony był do Collegium Nobilium. Gramatyka łacińska wydana w języku polskim, wzory pięknego pisania w nowicjacie zaprowadzone dostały się do wszystkich szkół. Geografia, historia, lepsza logika [nauka prawidłowego myślenia] jakiekolwiek nowej fizyki początki, były to nauki, do których przykładano się w szkołach pijarskich.
Źródło: Hugo Kołłątaj, Stan oświecenia w Polsce w ostatnich latach panowania Augusta III, [w:] Artur Bardach, Franciszek Bielak, Kazimierz Hartleb, Kultura Polski. Ilustrowane wypisy źródłowe, Kraków 1948, s. 255–258.
Wskaż zdania prawdziwe i fałszywe.
| Zdanie | Prawda | Fałsz |
| Reforma szkół pijarskich była wzorowana na Collegium Nobilium. | □ | □ |
| Głównym problemem oświaty pierwszej połowy XVIII w. był anachroniczny program nauczania. | □ | □ |
| Collegium Nobilium było szkołą przygotowującą do zawodu dzieci mieszczańskie. | □ | □ |
Zapoznaj się z poniższymi źródłami, a następnie wykonaj polecenie.
Źródło A

Źródło B

Źródło C
Historia PolskiAugust III okazał się władcą zdolnym, choć nie wybitnym, wcale – jak to wykazał Jacek Staszewski – nie „gnuśnym” czy „marionetką” w ręku urzędników, w Europie poważanym, wykształconym i pracowitym, mecenasem sztuki, umiejącym dobierać sobie współpracowników. […] okres panowania Augusta III był czasem pozytywnych przemian w dziedzinie edukacji i nauki. Idee wczesnego oświecenia znajdowały coraz bardziej podatny grunt […].
Źródło: Jerzy Topolski, Historia Polski, Poznań 2003, s. 162.
Rozstrzygnij, czy źródła A i B potwierdzają tezę zawartą w źródle C.
- tak
- nie
Uzasadnij, że przedstawione źródła potwierdzają przeprowadzoną w XVIII w. reformę oświaty i kultury.