Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Wskaż, przez kogo została otwarta pierwsza w Polsce biblioteka publiczna.

ROVrhQAoWxdOz
Możliwe odpowiedzi: 1. Andrzej i Józef Załuscy, 2. Stanisław Konarski, 3. August III, 4. Jędrzej Kitowicz
1
Ćwiczenie 2

Dopasuj do autorów tytuły ich publikacji.

RrHy6Wpym8GvU
Nowe Ateny Możliwe odpowiedzi: 1. Stanisław Konarski, 2. Stanisław Leszczyński, 3. Benedykt Chmielowski O skutecznym rad sposobie Możliwe odpowiedzi: 1. Stanisław Konarski, 2. Stanisław Leszczyński, 3. Benedykt Chmielowski Głos wolny wolność ubezpieczający Możliwe odpowiedzi: 1. Stanisław Konarski, 2. Stanisław Leszczyński, 3. Benedykt Chmielowski
21
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij różnicę pomiędzy liberum rumpoliberum veto.

RVyu5NaYpYgBp
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 4

Wymień, jakie elementy oświecenia przeniknęły do kultury polskiej za panowania Augusta III Mocnego.

RpFCmGwiwooFm
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij rolę encyklopedii w kształtowaniu się światopoglądu oświeceniowego.

RPRLgPz7jkt8C
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
3
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj ilustrację, a następnie wykonaj zamieszczone pod nią polecenia.

RgxAiBk1aaKe0
Okładka traktatu politycznego Głos wolny wolność ubezpieczający.
Źródło: 1743 r., Biblioteka Narodowa, domena publiczna.
R1SAqfm6ELLHn
Napisz, komu przypisywane było dzieło. Tu uzupełnij
R1D5pEyRg1fiP
Spośród wypisanych propozycji reform zaznacz trzy, które były w nim postulowane. Możliwe odpowiedzi: 1. oczynszowanie chłopów, 2. nadanie chłopom wolności osobistej, 3. reforma oświaty, 4. reforma wolnej elekcji, 5. wzmocnienie armii, 6. zniesienie liberum veto
3
Ćwiczenie 7

Przeczytaj tekst źródłowy i na jego podstawie oraz własnej wiedzy wykonaj polecenie.

Hugo Kołłątaj Stan oświecenia w Polsce w ostatnich latach panowania Augusta III

Kraj nasz był dość zaopatrzony w liczbę szkół pospolitych. Nie było województwa a nawet powiatu, w którym by nie znajdowało się kilka kolegiów zakonnych. Nie zbywało zatem w Polsce na wychowaniu i ćwiczeniu szkolnym, ale zbywało na dobrym. Przed r. 1750 wszystkie akademickie i zakonne szkoły zaniedbały wydoskonalenia polszczyzny, dobrej wymowy w polskim i łacińskim języku. Niezrozumiane reguły w gramatyce, suche koncepta [pomysły] w retoryce zabijały czas uczniom. Sama łacina kosztowała blisko sześć lat. Gdyby przynajmniej znaczna liczba uczni cały kurs potrzebnych nauk odbywała! Ale nie – bardzo mało kto doszedł do retoryki [retoryką nazywano przedostatnią klasę szkoły średniej], jeszcze mniej wiedział, co zawiera w sobie filozofia, lub miał sposobność nauczyć się jakiej jej części. Szkolna edukacja poszła w pośmiewisko, trzeba było wyszedłszy na świat i odżałowawszy straconego czasu ćwiczyć się na nowo wedle losu i powołania swego, aby przecie co umieć. Z tej przyczyny powszechnie owe powtarzano przysłowie: „szkolny rozum”, jak gdyby chciano mówić: niedowarzony, nieusposobiony do społecznego i obywatelskiego życia.

[…] Za staraniem Konarskiego pijarowie odmienili zupełnie szkołę swą wewnętrzną; każdy nowicjusz musiał się najpierw ugruntować w języku francuskim i polskim. Z tej pierwszej próby nauczycielskiego powołania wyszłych młodych pijarów ćwiczono w wymowie krajowej i łacińskiej. Dalej wedle skłonności i zdatności, jedni brali się do nauk matematycznych i fizycznych, drudzy do filozofii moralnej [filozofia moralna wyjaśniała podstawy obowiązków moralnych] czyli prawa natury, politycznego i narodów, cło historii i geografii. Zachęcano ich do czytania dzieł najświeższych, w języku francuskim wychodzących, do tłumaczenia onych na polski język.

Usposobieni przez nową reformę wprowadzili do swych szkół ten sam sposób, który przed kilku laty zaprowadzony był do Collegium Nobilium. Gramatyka łacińska wydana w języku polskim, wzory pięknego pisania w nowicjacie zaprowadzone dostały się do wszystkich szkół. Geografia, historia, lepsza logika [nauka prawidłowego myślenia] jakiekolwiek nowej fizyki początki, były to nauki, do których przykładano się w szkołach pijarskich.

A Źródło: Hugo Kołłątaj, Stan oświecenia w Polsce w ostatnich latach panowania Augusta III, [w:] Artur Bardach, Franciszek Bielak, Kazimierz Hartleb, Kultura Polski. Ilustrowane wypisy źródłowe, Kraków 1948, s. 255–258.
RR40rjqEl1pg7
Łączenie par. . Reforma szkół pijarskich była wzorowana na Collegium Nobilium.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Głównym problemem oświaty pierwszej połowy XVIII w. był anachroniczny program nauczania.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Collegium Nobilium była szkołą przygotowującą do zawodu dzieci mieszczańskie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z poniższymi źródłami, a następnie wykonaj polecenie.

Źródło A

R1S7IyOVhflvl
Budynek dawnego Collegium Nobilium.
Źródło: Hubert Śmietanka, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.

Źródło B

R10BbmjkqMwdx
Ekslibris Biblioteki Załuskich z fragmentem wnętrza biblioteki.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Źródło C

Jerzy Topolski Historia Polski

August III okazał się władcą zdolnym, choć nie wybitnym, wcale – jak to wykazał Jacek Staszewski – nie „gnuśnym” czy „marionetką” w ręku urzędników, w Europie poważanym, wykształconym i pracowitym, mecenasem sztuki, umiejącym dobierać sobie współpracowników. […] okres panowania Augusta III był czasem pozytywnych przemian w dziedzinie edukacji i nauki. Idee wczesnego oświecenia znajdowały coraz bardziej podatny grunt […].

B Źródło: Jerzy Topolski, Historia Polski, Poznań 2003, s. 162.
R3hwCRd7ym4If
Rozstrzygnij, czy źródła 1 i 2 potwierdzają tezę zawartą w źródle 3. Możliwe odpowiedzi: 1. Tak, 2. Nie

Uzasadnij, że przedstawione źródła potwierdzają przeprowadzoną w XVIII w. reformę oświaty i kultury.

Rsmt3LDoi3hrc
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
R1cTOf17jBlcc
Wyjaśnij na czym polegała przeprowadzona w XVIII w. reforma oświaty i kultury. (Uzupełnij).