Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RW2lTaiZyAOok1
Ćwiczenie 1
Zaznacz odpowiedź na pytanie, czym jest fleksja. Możliwe odpowiedzi: 1. Fleksja to dziedzina językoznawstwa zajmująca się składnią., 2. Fleksja to odmiana wyrazów za pomocą końcówek fleksyjnych., 3. Fleksja to najmniejsza grupa fonemów niosących określone znaczenie.
R1ALc0RBc9YUS1
Ćwiczenie 2
Zaznacz poprawną odpowiedź. Który z podanych ciągów zawiera wyłącznie prawidłowe formy fleksyjne wyrazów? Możliwe odpowiedzi: 1. weź, licząc, rozpisawszy, przyjaciołami, przekonujący, 2. weź, licząc, opisawszy, przyjaciółmi, przekonywający, 3. weźmij, licząc, przepisawszy, przyjaciołami, przekonujący, 4. weźmij, licząc, zapisawszy, przyjaciółmi, przekonywający, 5. weź, licząc, napisawszy, przyjaciółmi, przekonywujący
R13WsoHH2Ejgw1
(Uzupełnij).
R464DdKzfiwmS1
Ćwiczenie 3
W poniższym zdaniu zaznacz kolorem czerwonym podmiot, niebieskim orzeczenie, pomarańczowym dopełnienie, a zielonym przydawki. Zmarznięte kocię znalazła starsza kobieta.
Ćwiczenie 3
R12WzUDApYkFb
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4
R1CTrMiGz7zYN
Zaznacz właściwe odpowiedzi. Formy czasu przyszłego od czasownika tworzyć to... Możliwe odpowiedzi: 1. tworzę., 2. będę tworzyć., 3. utworzę., 4. będę tworzył(a)., 5. stworzę.
11
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się poniższymi formami czasownika, a następnie napisz, kiedy czasownik odmienia się przez rodzaj.

zjem

widzę

popatrz

skończyłem

chcielibyśmy

poszła

R1ZMU3ONY46GM
(Uzupełnij).
RFsZt3G3a6O3M1
Ćwiczenie 6
Zaznacz symbol, jakim w językoznawstwie oznacza się tzw. zero morfologiczne. Możliwe odpowiedzi: 1. ö (niemieckie o umlaut), 2. ϙ (ą), 3. ø (przekreślone o).
1
Ćwiczenie 6
Rm9Vr5eZrQBQ2
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem o zaniku kategorii liczby podwójnej w języku polskim. Odpowiedz na pytania: Które z przytoczonych przez autora form liczby podwójnej zachowały się w języku polskim do dziś? Z formami jakiej liczby (pojedynczej czy mnogiej) współwystępują?

Zenon Klemensiewicz Historia języka polskiego

OSTATECZNY ZANIK FORM LICZBY PODWÓJNEJ

Na dobę średniopolską przypada ostateczny zanik form liczby podwójnej. Działo się to stopniowo. Jeszcze w XVI w. trafiały się częściej, np. miedzy dwiema swowolnyma niewiestoma, obiema końcoma (1521); pojął dwie żenie (1535); za dwie lecie (1540); położywszy dwie gałązce (Rej); te dwie mowie (Górnicki); owoż mamy dwie słońcy, owoż dwie Troi (J. Kochanowski). W XVII i XVIII w. takie wypadki stawały się coraz rzadsze, a dotyczyły zasadniczo organów parzystych, np. dwie nam ręce, dwie nodze, dwie oczy, dwa uszy dawszy (Potocki); także w określeniu terminów, np. za dwie niedzieli (Pasek); przez dwie lecie (Jabłonowski); sporadycznie także w innych zakresach znaczeniowych, np. wystarczą dwie drewnie (Kochowski); dwie jabłce, dwie kurze, dwie babie (Potocki); na ręku moich (Twardowski).

Sporadycznie trafiały się w XVI w. formy czasownikowe l. podw., np. chcewa, pragniewa, zmiękczywa (J. Kochanowski); odprawiwa, znawa (Klonowic); napijewa, ułapiwa (Rej); musita, pocznieta (Orzechowski); kochata (Grochowski). Że czasownikowe formy l. podw. wyszły z użycia w w. XVII i XVIII, świadczą ówcześni gramatycy [...].

2 Źródło: Zenon Klemensiewicz, Historia języka polskiego, Warszawa 2020, s. 304.
R9yac7WJWhB8y
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, dlaczego mówimy Widzę człowieka, Widzę kota, ale: Widzę stół.

RNTf9DP8s3zsa
(Uzupełnij).
RZtiq6GeqYhs83
Ćwiczenie 9
Uzupełnij fragment podręcznika Renaty Przybylskiej dotyczący najczęstszych błędów fleksyjnych. Zrób to poprzez adekwatny do treści wybór brakującego elementu, mając na uwadze, że po wykrzykniku musi wystąpić forma błędna, a po słowie zamiast – poprawna. Błędy fleksyjne widoczne są w niewłaściwym używaniu form odmiennych części mowy. Najczęściej polegają na:
• przypisaniu rzeczownikowi niewłaściwego rodzaju gramatycznego, np. !ten kontrol ta kontrola zamiast ten kontrol ta kontrola;
• wyborze niewłaściwej końcówki, np. !trzy kwadranse trzy kwadransy zamiast trzy kwadranse trzy kwadransy;
• zastosowaniu formy z niewłaściwą wymianą głosek w temacie, np. !kłąb kłęb zamiast kłąb kłęb, !łabądź łabędź zamiast łabądźłabędź;
• błędnym wyborze wzorca odmiany czasownika, np. !płukam, płukasz płuczę, płuczesz zamiast płukam, płukasz płuczę, płuczesz, lub pomijaniu w odmianie cząstki nę, np. !ciągnęła ciągła zamiast ciągnęła ciągła;
• użyciu błędnych form bezokolicznika, np. !wziąć wziąść zamiast wziąć wziąść, rozkaźnika, np. !zdejm zdejmij zamiast zdejm zdejmij, lub błędnych imiesłowów, np. !potrafiący, !wykradnięty; • błędach w odmianie przymiotników, np. !niektózi niektórzy ludzie zamiast niektózi niektórzy, liczebników, np. !pięcioro pięć dzieci zamiast pięcioro pięć dzieci, i zaimków, np. widzę dziecko, zawołaj go je! zamiast: zawołaj go je!;
• nieodmienianiu nazwisk.