Tekst do ćwiczeń

Ewa Lipska Pełny ekran

Gadu‑gadu telefonuje jego fotografia.
Poślubna podróż przejeżdża przez ekran.
Ona w pliku białej sukni. On w ikonach tenisówek.

Zalogowałem się w tobie na zawsze.
Czytam co mnie myślisz w twoich czcionkach

Nadlatuje Arial.

A oni ze wspólnego okna
wyskakują wprost w witryny przestworzy.

I tak
zawsze się kończy na tajnej służbie Security
która czeka już na nich
w pobliskiej dyskotece.

Dokoła
pełny ekran z widokiem
tego co ma jeszcze nastąpić.

ekran Źródło: Ewa Lipska, Pełny ekran.
1
Pokaż ćwiczenia:
R11zR41YFESoq1
Ćwiczenie 1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
11
Ćwiczenie 2
Rca5BzpXq1eWh
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
111
Ćwiczenie 3
R1AmYOWyCyAl5
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Ponowoczesność w utworze
    • Elementy należące do kategorii Ponowoczesność w utworze
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii Ponowoczesność w utworze

Wypisz w punktach sformułowania, które odnoszą się do ponowoczesności, a następnie określ, w jakiej funkcji występują w utworze.

RWzNOrjtn8D5p
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, na czym polega funkcjonowanie nowożeńców w wierszu Lipskiej.

R2oJ2ujD0UyNk
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, jak należy interpretować słowa „Nadlatuje Arial”.

RWzNOrjtn8D5p
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Na podstawie wiersza uzasadnij, że rzeczywistość funkcjonuje w nim we fragmentach, wszystko zostało pomniejszone, a formy komunikowania się nie służą budowaniu pogłębionych relacji między ludźmi.

R1XppKh1jsExU
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Porównaj ekrany (ten z wiersza i te na Piccadilly Circus i na Times Square). Rozstrzygnij, czy dziś świat istnieje wyłącznie na ekranach, czy jednak tworzą go realni ludzie?

Porównaj opis ekranów z ilustracji Piccadilly Circus i na Times Square oraz z wiersza. Rozstrzygnij pisemnie, czy dziś świat istnieje wyłącznie na ekranach, czy jednak tworzą go realni ludzie?

R1FqfFWPrc42E
Picadilly Circus w Londynie
Źródło: domena publiczna.
RJCBPkQCQgPsy
Times Square w Nowym Jorku
Źródło: domena publiczna.
RjSdDka6M8zW8
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Porównaj znaczenie i funkcję związków „gadu‑gadu” i „dylu‑dylu” w wierszu Ewy Lipskiej Pełny ekran i w tekście piosenki Agnieszki Osieckiej Ludzkie gadanie.

Agnieszka Osiecka Ludzkie gadanie

Gdzie diabeł „dobranoc” mówi do ciotki,
gdzie w cichej niezgodzie przyszło nam żyć,
na piecu gdzieś mieszkają plotki,
wychodzą na świat, gdy chce im się pić...

Niewiele im trzeba – żywią się nami,
szczęśliwą miłością, płaczem i snem.
Zwyczajnie – ot, przychodzą drzwiami,
pospieszne, jak dym i lotne, jak cień.

Gadu, gadu, gadu, gadu, gadu, gadu nocą,
Baju, baju, baju, baju, baju, baju w dzień

Gdzie wdowa do wdówki mówi: „kochana”,
gdzie kot w rękawiczkach czeka na mysz,
gdzie każdy ptak zna swego pana,
tam wiedzą, co jesz, co pijesz, gdzie śpisz...

Gdy noc na miasteczko spada, jak sowa,
splatają się ręce takich, jak my
i strzeże nas księżyca owal,
by żaden zły wilk nie pukał do drzwi.

A potem siadamy tuż przy kominku
siadamy tuż przy kominku
i długo gadamy, że to, że sio...
Tak samo jak ten tłum na rynku jak ten tłum,
pleciemy co kto, kto kiedy, gdzie kto...

Gadu, gadu, gadu, gadu, gadu, gadu nocą,
Baju, baju, baju, baju, baju, baju w dzień

gadu Źródło: Agnieszka Osiecka, Ludzkie gadanie.
Rx2rkZcYwp4m8
(Uzupełnij).
Praca domowa

Przeanalizuj zjawisko humanizmu w dobie cyfryzacji na podstawie wybranych tekstów literackich. Opracuj konspekt wypowiedzi ustnej.