Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Warsztaty interpretacyjne. Ewa Lipska Pełny ekran
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przeanalizuje cechy charakterystyczne poezji Ewy Lipskiej i pokolenia, do którego się zaliczała;
rozpozna sytuację liryczną i problematykę poruszaną w wierszu Ewy Lipskiej Pełny ekran;
określi funkcję środków stylistycznych w utworze Lipskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się w domu z wierszem Ewy Lipskiej Pełny ekran.
Pełny ekranGadu‑gadu telefonuje jego fotografia.
Poślubna podróż przejeżdża przez ekran.
Ona w pliku białej sukni. On w ikonach tenisówek.Zalogowałem się w tobie na zawsze.
Czytam co mnie myślisz w twoich czcionkachNadlatuje Arial.
A oni ze wspólnego okna
wyskakują wprost w witryny przestworzy.I tak
zawsze się kończy na tajnej służbie Security
która czeka już na nich
w pobliskiej dyskotece.Dokoła
pełny ekran z widokiem
tego co ma jeszcze nastąpić.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom cele zajęć oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Czy przeszłość zawsze wydaje się lepsza od teraźniejszości?
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z „Wprowadzeniem” i sekcją „Przeczytaj”. Dzielą się również refleksjami na temat wiersza Pełny ekran.
Nauczyciel na dużym ekranie prezentuje animację. Następnie uczniowie w parach wynotowują z wiersza charakterystyczne nazwy własne oraz słownictwo, świadczące o współczesności utworu. Określają, czemu służy obecność tych sformułowań.
Burza mózgów. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie związane z tematem lekcji: W jaki sposób w wierszu ukazany jest wpływ nowoczesnych technologii na relacje międzyludzkie? Następnie informuje uczniów, że będą pracować metodą burzy mózgów i, jeśli to konieczne, wyjaśnia jej zasady. Wyłania także moderatora, który będzie zapisywał pomysły na tablicy, a następnie określa czas wykonania zadania.
Uczniowie podają własne propozycje. Każda z nich zostaje zapisana przez moderatora. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów. Na tablicy zostają tylko te, które się nie powielają i które zostały przez uczniów uznane za właściwe odpowiedzi.Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania wiedzy z lekcji uczniowie w kilkuosobowych zespołach tworzą własny wiersz odsyłający do rzeczywistości internetowej, cyfrowe. Po wykonanej pracy twórczej uczniowie prezentują jej efekty na forum.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
Praca domowa:
Przeanalizuj zjawisko humanizmu w dobie cyfryzacji na podstawie wybranych tekstów literackich. Opracuj konspekt wypowiedzi ustnej.
Materiały pomocnicze:
Stanisław Stabro, Poeta odrzucony, Kraków 1989.
http://przewodnikpoetycki.amu.edu.pl/encyklopedia/ewa-lipska/
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Animacja” do podsumowania lekcji.