Zaznacz fotografię, która przedstawia modlących się muzułmanów.
RWMywpU2kt76g
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RffCLiq3jbFz4
(Uzupełnij).
Dokładnie przyjrzyj się zdjęciom. Zwróć uwagę na wystrój świątyń, zachowania wiernych, ich ubiór.
Chrześcijaństwo (katolicy i prawosławni), judaizm.
Ćwiczenie 1
R1NC2tPTtrWf2
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2
Przyjrzyj się fotografiom, a następnie zaznacz fakty, które można ustalić na ich podstawie. Wszystkie zdania są prawdziwe.
Zapoznaj się z opisem fotografii, a następnie zaznacz fakty, które można ustalić na ich podstawie. Wszystkie zdania są prawdziwe.
R1JMeAaDEKuHV
Na zdjęciu wykonanym w nocy z lotu ptaka znajduje się ogromny Wielki Meczet w Mekce. Posiada on wysokie zdobione mury oraz liczne wierze zwane minaretami. Na jego głównym placu po lewej stronie znajdują się trzy niskie budynki o złotych kopułach, a po prawej stronie we wgłębieniu widoczny jest ogromny czarny sześcian. Wokół sześcianu zgromadzeni są wierni.
Święty Meczet – widok z lotu ptaka, Mekka, Arabia Saudyjska, według tradycji islamskiej jego początki sięgają czasów Abrahama, budowę współczesnego budynku rozpoczęto w 630 r. i był on rozbudowywany przez następne stulecia; współcześnie może pomieścić 4 mln wiernych.
Źródło: Basil D Soufi, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RpmZRdQy0H8LN
Na zdjęciu widoczny jest Meczet Proroka w Medynie. Jest to budynek o skomplikowanej budowie. Posiada on liczne kopuły, z których największa jest ciemnozielona oraz liczne minarety. Przed nim znajduje się plac, na którym zgromadzeni są ludzie. Za nim widoczne są bloki mieszkalne, miasto oraz wysokie góry.
Meczet Proroka, Medyna, Arabia Saudyjska, data budowy: 622 r., reaktywowany w 707 r., przebudowywany i rozbudowywany przez kolejne stulecia; widok współczesny.
Źródło: Muhammad Mahdi Karim, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1boqI7ifGPYC
Na zdjęciu znajduje się wejście do Wielkigo Meczetu w Xi’an. Składa się ono z powykręcanych stromych zadaszeń osadzonych na czerwonych kolumnach. Prowadzi do niego kamienna ścieżka. Po obu jej stronach widoczne są małe kamienne fontanny. Wejście znajduje się w ogrodzie porośniętym przyciętymi krzakami i licznymi drzewami. Za konstrukcją widoczny jest Meczet.
Wielki Meczet w Xi’an, Chiny, data budowy: 742 r., obecna forma wywodzi się z XVIII w.; widok współczesny.
Źródło: chensiyuan, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
R19Yui9HfBA9M
Na zdjęciu znajduje się meczet Sułtana Hassana. Jest to wysoka jasna masywna świątynia z kilkoma minaretami. Na jej szczycie widoczna jest kopuła. Przed świątynią znajduje się park z palmami i ulica po której jeżdżą samochody. W oddali widoczne jest współczesne miasto.
Meczet Sułtana Hassana z medresą (teologiczną szkołą muzułmańską), Kair, Egipt, data budowy: 1356−1363; widok współczesny.
Źródło: Dennis Jarvis, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
Rr9G0uWOcjcrx
Na zdjęciu znajduje się meczet Selima drugiego w Edirne. Jest to masywna świątynia zwieńczona ogromną niską ciemną kopułą. Posiada on liczne zdobienia, wnęki i półkopuły oraz trzy wysokie minarety. Przed świątynią widoczny jest park który porastają niskie krzewy i drzewa.
Meczet Selima II w Edirne, Turcja, data budowy: 1569–1575; widok współczesny.
Źródło: Piotr Tysarczyk, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.
R1KT5Rk01xkp4
Na zdjęciu znajduje się meczet Abdula Gaffoora. Jest to niski żółty budynek pokryty licznymi ciemnozielonymi zdobieniami i wzorami. Z jego ścian składających się z łuków arabskich wystają niewielkie wieżyczki. Przed świątynią widoczny jest mały plac, a po jej prawej stronie palmy.
Meczet Abdula Gaffoora, Małe Indie, Singapur, data budowy: 1859 r.; widok współczesny.
Źródło: Marcin Konsek, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
RgsWrQAHZRAf9
Na zdjęciu znajduje się meczet w Bochonikach. Jest to niewielki zielony drewniany budynek z białymi oknami. Z czubka jego dachu wystaje niewielki minaret zakończony kopułą. Świątynia jest otoczona niewielkim metalowym płotem, przed którym znajduje się chodnik. Na chodniku widoczna jest starsza kobieta, która grabi liście.
Tatarski meczet w Bohonikach, Polska, data budowy: druga połowa XIX w.; widok współczesny.
Źródło: Jialiang Gao, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
ROij4vMBnnmKm
Na zdjęciu znajduje się meczet Jami-Ul-Alfara. Cały budynek jest pokryty czerwono białymi pasami i zdobieniami w tych dwóch kolorach. Świątynia posiada liczne kolumny i wieże zakończone kopułami. Znajduje się ona na ruchliwej ulicy współczesnego miasta i jest otoczona innymi budynkami.
Meczet Jami-Ul-Alfara, Pettah, Colombo, Sri Lanka, data budowy: 1908−1909; widok współczesny.
Źródło: mckaysavage, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.
R1AXThknHgaBz
Na zdjęciu znajduje się Meczet w Sankt Petersburgu. Jest to masywna budowla w kształcie bryły. Posiada dwa minarety oraz wysoką niebieskawą kopułę. Jej ściany są pokryte zdobieniami i posiadają wnęki. Wokół świątyni rosną drzewa, a przed nią widoczny jest parking samochodowy.
Meczet w Sankt Petersburgu, Rosja, data budowy: 1909–1921, w latach 30. XX w. przekształcony przez władze sowieckie w magazyn sprzętu medycznego, reaktywowany w 1956 r.; widok współczesny.
Źródło: Peer.Gynt, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.
RRn4AeOTwKPFZ
Na zdjęciu znajduje się Wielki Meczet w Paryżu. Jest to biała budowla z zielonkawym dachem otoczona murem. Po lewej stronie widoczny jest minaret, a za nim bloki mieszkalne. Na placu świątyni rosną drzewa. Przed nią widoczna jest droga, po której jeżdżą samochody oraz chodnik.
Wielki Meczet w Paryżu, Francja, data budowy: 1922−1926; widok współczesny.
Źródło: LPLT, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
RibZJ7aqs0mjI
Na zdjęciu znajduje się Meczet w Waszyngtonie. Jest to długi biały budynek z licznymi oknami. W jego centrum widoczny jest ogromny minaret. Przed nim widoczny jest niewielki pas zieleni z małymi krzewami oraz flagami różnych państw. Za świątynią widoczne są drzewa.
Meczet w Waszyngtonie, USA, rok budowy: 1954 r.; widok współczesny.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R15JBFxBFFbd4
Na zdjęciu znajduje się meczet Omara Ali Saifuddiena. Jest to jasna budowla z licznymi minaretami i złota kopułą. Jej ściany pokryte są łukami. Jest położona przy rzece po której płynie reprezentacyjna łódź. Ma ona wysoki dziób, a w jej centrum widoczne jest zdobione zadaszenie. Zdjęcie zostało wykonane wieczorem.
Meczet Omara Ali Saifuddiena, Bandar Seri Begawan, Brunei, data budowy: 1958 r.; widok współczesny.
Źródło: sam garza, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.
R1dypF7V8eDwv
Na zdjęciu znajduje się Meczet Omara Ibn Al-Khataba. Jest to biała świątynia z dwoma minaretami i ogromna płaską kopułą. Jej ściany są pokryte łukami opartymi na kolumnach. Tworzą one wnękę wokół całej budowli. Do jej wejścia prowadzą szerokie schody.
Meczet Omara Ibn Al-Khataba, Foz do Iguaçu, Paraná, Brazylia, data budowy: 1983 r.; widok współczesny.
Źródło: Massimiliano W - O, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1KWqxKFO5KzF
Na zdjęciu znajduje się Meczet Hasana drugiego. Jest to jasna przysadzista budowla o zielonym dachu. Po jej prawej stronie widoczny jest wysoki minaret. Jej ściany są pokryte licznymi łukami i zdobieniami. Świątynia jest umiejscowiona na wybrzeżu morza.
Meczet Hasana II w Casablance, Maroko, data budowy: 1986−1993; widok współczesny.
Źródło: laura0509, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.
R7ZOLM8N6mvJL
Możliwe odpowiedzi: 1. Pierwsze meczety powstały na krótko po ucieczce Mahometa z Mekki do Medyny w 622 r., 2. Budowa meczetu to zwykle przedsięwzięcie kosztowne., 3. Kobiety nie mają wstępu do meczetów lub modlą się w specjalnie wydzielonych przestrzeniach., 4. Meczety buduje się zarówno w miejscach ustronnych, jak i w gęsto zabudowanych miastach., 5. W meczetach nie znajdziemy przedstawień ludzi i zwierząt., 6. Co do zasady w meczetach mieści się wielu wiernych., 7. W krajach arabskich islam jest religią dominującą., 8. Islam to religia, która swym zasięgiem wykracza poza jeden kontynent., 9. Minarety i/lub kopuły to elementy typowe dla meczetów., 10. Muzułmanie najczęściej czytają Koran i modlą się po arabsku., 11. Wygląd meczetów w dużej mierze uzależniony jest od tradycji i trendów panujących wśród społeczności przyjmujących islam.
Pierwsze meczety powstały na krótko po ucieczce Mahometa z Mekki do Medyny w 622 r.
Budowa meczetu to zwykle przedsięwzięcie kosztowne.
Kobiety nie mają wstępu do meczetów lub modlą się w specjalnie wydzielonych przestrzeniach.
Meczety buduje się zarówno w miejscach ustronnych, jak i w gęsto zabudowanych miastach.
W meczetach nie znajdziemy przedstawień ludzi ani zwierząt.
Co do zasady w meczetach mieści się wielu wiernych.
W krajach arabskich islam jest religią dominującą.
Islam to religia, która swoim zasięgiem wykracza poza jeden kontynent.
Minarety i/lub kopuły to elementy typowe dla meczetów.
Muzułmanie najczęściej czytają Koran i modlą się po arabsku.
Wygląd meczetów w dużej mierze uzależniony jest od tradycji i trendów panujących wśród społeczności przyjmujących islam.
2
Ćwiczenie 3
Poniższe ilustracje przedstawiają wybrane funkcje, jakie spełniają meczety. Połącz fotografie z właściwymi opisami.
Zapoznaj się z opisem ilustracji przedstawiających wybrane funkcje, jakie spełniają meczety. Połącz fotografie z właściwymi opisami.
R1Oa5cQQs7Qes
Na zdjęciu znajduje się wnętrze meczetu, którego podłoga jest pokryta czerwonymi dywanami. Są na nich rozciągnięte białe materiały, na których mężczyźni rozkładają porcje chleba i szklanki wody. Z sufitu zwisa ogromny czarny żyrandol. Ściany meczetu są pokryte bardzo szczegółowymi wzorami. Przy ścianach ustawione są niskie ławy, przy których modli się kilku wiernych.
Ilustracja 1
Źródło: balavenise, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.
RbZVKLRkGEH1e
Na zdjęciu znajduje się dziedziniec meczetu wypełniony klęczącymi wiernymi. Mury świątyni posiadają liczne łuki i kolumny. Wejście na plac stanowi masywna brama okryta kopułą. Zdjęcie zostało wykonane w nocy.
Ilustracja 2
Źródło: Zied Nsir, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RylnOfzH6lZoc
Na zdjęciu widoczny jest punkt, w którym można złożyć datek. Znajduje się on w centrum złotej gwiazdy która jest otoczona kolorowymi ozdobami wypełnionymi rowkami.
Ilustracja 3
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1co2LZmZ03O4
Na zdjęciu widoczny jest masywny meczet z ogromnymi jasnoniebieskimi kopułami i wysokimi minaretami. Jest on otoczony wysokim murem wypełnionym łukami. Jego jasnoniebieska brama jest wyższa od muru. Przed nim widoczny jest ogromny park z licznymi drzewami. Po obu tronach i w oddali widoczne są zabudowania. Po drodze znajdującej się przed parkiem jeżdżą samochody.
Ilustracja 4
Źródło: Arad Mojtahedi, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rwwv8gLsFr4K9
Na zdjęciu widoczne są muzułmańskie dzieci przyjmujące nauki. Wszystkie siedzą na podłodze przy niskich stołach na których znajdują się książki. Na głowach mają krymki i znajdują się w jasnym korytarzu, którego podłoga jest pokryta dywanami. Korytarz składa się z filarów i łuków tworzących wnęki. Po jego drugiej stronie siedzi starszy mężczyzna z długa brodą.
Ilustracja 5
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1ZlkjoLvH5eU
Na zdjęciu znajduje się nowoczesny budynek, który wyróżnia się tym że przy jednej jego ścianie widoczny jest minaret. Budynek jest betonowy, a w niektórych fragmentach zbudowany z cegły. Posiada liczne okna i ceglany murowany płot. Przed nim widoczna jest ulica i chodnik, na którym leżą worki oraz pomarańczowe pachołki.
Ilustracja 6
Źródło: Salimfadhley, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RCqUppaDZoVFl
Ilustracja 1 Możliwe odpowiedzi: 1. Muzułmanie odmawiający salat w meczecie, Meczet Sidi Ukby, Kairuan, Tunezja, 2. Meczet jako centrum, wokół którego skupia się życie muzułmańskiej społeczności, Meczet Imama w Isfahanie, Iran, 3. Pobierający nauki w medresie/madrasie, meczet Jamia Masjida, Srirangapatna, Indie, widok współczesny. W medresach islam zgłębiają przede wszystkim kandydaci na uczonych (ulemów). W państwach muzułmańskich zwykle stanowią one samodzielne budynki a tam, gdzie społeczność muzułmańska jest w mniejszości, organizuje się je w meczetach. We wszystkich meczetach funkcjonują szkoły dla osób w różnym wieku, które nauczają zarówno islamu, jak i wiedzy ogólnej (w zależności od lokalnych potrzeb)., 4. Miejsce, w którym można złożyć zakat [w państwach muzułmańskich uiszcza się go w postaci podatku, zwykle około 2,5% majątku], Meczet w Fezie, Maroko, 5. Północnolondyński Meczet Centralny, Londyn, Wielka Brytania. Obiekt został zbudowany w 1994 r. z funduszy saudyjskiego króla Fahda za sumę 1,3 miliona funtów. Był wykorzystywany do prowadzenia agitacji politycznej przeciwko Zachodowi oraz werbowania bojowników mających przeprowadzić zamachy terrorystyczne, głównie wymierzone w Izrael., 6. Święty Meczet w Mekce jest miejscem wyjątkowym dla każdego muzułmanina. To tu mieści się świątynia Al-Kaba, którą każdy wyznawca islamu powinien odwiedzić chociaż raz w życiu w ramach hadżu. W jej wschodnim narożniku znajduje się święty kamień Hadżar. Jest to pozostałość po świątyni poświęconej staroarabskim bogom, zburzonej przez pierwszych zwolenników Proroka. Według tradycji kamień w Kabie umieścił sam archanioł Gabriel., 7. Obchody ramadanu (połączone z modlitwą), Błękitny Meczet, Stambuł, Turcja, widok współczesny Ilustracja 2 Możliwe odpowiedzi: 1. Muzułmanie odmawiający salat w meczecie, Meczet Sidi Ukby, Kairuan, Tunezja, 2. Meczet jako centrum, wokół którego skupia się życie muzułmańskiej społeczności, Meczet Imama w Isfahanie, Iran, 3. Pobierający nauki w medresie/madrasie, meczet Jamia Masjida, Srirangapatna, Indie, widok współczesny. W medresach islam zgłębiają przede wszystkim kandydaci na uczonych (ulemów). W państwach muzułmańskich zwykle stanowią one samodzielne budynki a tam, gdzie społeczność muzułmańska jest w mniejszości, organizuje się je w meczetach. We wszystkich meczetach funkcjonują szkoły dla osób w różnym wieku, które nauczają zarówno islamu, jak i wiedzy ogólnej (w zależności od lokalnych potrzeb)., 4. Miejsce, w którym można złożyć zakat [w państwach muzułmańskich uiszcza się go w postaci podatku, zwykle około 2,5% majątku], Meczet w Fezie, Maroko, 5. Północnolondyński Meczet Centralny, Londyn, Wielka Brytania. Obiekt został zbudowany w 1994 r. z funduszy saudyjskiego króla Fahda za sumę 1,3 miliona funtów. Był wykorzystywany do prowadzenia agitacji politycznej przeciwko Zachodowi oraz werbowania bojowników mających przeprowadzić zamachy terrorystyczne, głównie wymierzone w Izrael., 6. Święty Meczet w Mekce jest miejscem wyjątkowym dla każdego muzułmanina. To tu mieści się świątynia Al-Kaba, którą każdy wyznawca islamu powinien odwiedzić chociaż raz w życiu w ramach hadżu. W jej wschodnim narożniku znajduje się święty kamień Hadżar. Jest to pozostałość po świątyni poświęconej staroarabskim bogom, zburzonej przez pierwszych zwolenników Proroka. Według tradycji kamień w Kabie umieścił sam archanioł Gabriel., 7. Obchody ramadanu (połączone z modlitwą), Błękitny Meczet, Stambuł, Turcja, widok współczesny Ilustracja 3 Możliwe odpowiedzi: 1. Muzułmanie odmawiający salat w meczecie, Meczet Sidi Ukby, Kairuan, Tunezja, 2. Meczet jako centrum, wokół którego skupia się życie muzułmańskiej społeczności, Meczet Imama w Isfahanie, Iran, 3. Pobierający nauki w medresie/madrasie, meczet Jamia Masjida, Srirangapatna, Indie, widok współczesny. W medresach islam zgłębiają przede wszystkim kandydaci na uczonych (ulemów). W państwach muzułmańskich zwykle stanowią one samodzielne budynki a tam, gdzie społeczność muzułmańska jest w mniejszości, organizuje się je w meczetach. We wszystkich meczetach funkcjonują szkoły dla osób w różnym wieku, które nauczają zarówno islamu, jak i wiedzy ogólnej (w zależności od lokalnych potrzeb)., 4. Miejsce, w którym można złożyć zakat [w państwach muzułmańskich uiszcza się go w postaci podatku, zwykle około 2,5% majątku], Meczet w Fezie, Maroko, 5. Północnolondyński Meczet Centralny, Londyn, Wielka Brytania. Obiekt został zbudowany w 1994 r. z funduszy saudyjskiego króla Fahda za sumę 1,3 miliona funtów. Był wykorzystywany do prowadzenia agitacji politycznej przeciwko Zachodowi oraz werbowania bojowników mających przeprowadzić zamachy terrorystyczne, głównie wymierzone w Izrael., 6. Święty Meczet w Mekce jest miejscem wyjątkowym dla każdego muzułmanina. To tu mieści się świątynia Al-Kaba, którą każdy wyznawca islamu powinien odwiedzić chociaż raz w życiu w ramach hadżu. W jej wschodnim narożniku znajduje się święty kamień Hadżar. Jest to pozostałość po świątyni poświęconej staroarabskim bogom, zburzonej przez pierwszych zwolenników Proroka. Według tradycji kamień w Kabie umieścił sam archanioł Gabriel., 7. Obchody ramadanu (połączone z modlitwą), Błękitny Meczet, Stambuł, Turcja, widok współczesny Ilustracja 4 Możliwe odpowiedzi: 1. Muzułmanie odmawiający salat w meczecie, Meczet Sidi Ukby, Kairuan, Tunezja, 2. Meczet jako centrum, wokół którego skupia się życie muzułmańskiej społeczności, Meczet Imama w Isfahanie, Iran, 3. Pobierający nauki w medresie/madrasie, meczet Jamia Masjida, Srirangapatna, Indie, widok współczesny. W medresach islam zgłębiają przede wszystkim kandydaci na uczonych (ulemów). W państwach muzułmańskich zwykle stanowią one samodzielne budynki a tam, gdzie społeczność muzułmańska jest w mniejszości, organizuje się je w meczetach. We wszystkich meczetach funkcjonują szkoły dla osób w różnym wieku, które nauczają zarówno islamu, jak i wiedzy ogólnej (w zależności od lokalnych potrzeb)., 4. Miejsce, w którym można złożyć zakat [w państwach muzułmańskich uiszcza się go w postaci podatku, zwykle około 2,5% majątku], Meczet w Fezie, Maroko, 5. Północnolondyński Meczet Centralny, Londyn, Wielka Brytania. Obiekt został zbudowany w 1994 r. z funduszy saudyjskiego króla Fahda za sumę 1,3 miliona funtów. Był wykorzystywany do prowadzenia agitacji politycznej przeciwko Zachodowi oraz werbowania bojowników mających przeprowadzić zamachy terrorystyczne, głównie wymierzone w Izrael., 6. Święty Meczet w Mekce jest miejscem wyjątkowym dla każdego muzułmanina. To tu mieści się świątynia Al-Kaba, którą każdy wyznawca islamu powinien odwiedzić chociaż raz w życiu w ramach hadżu. W jej wschodnim narożniku znajduje się święty kamień Hadżar. Jest to pozostałość po świątyni poświęconej staroarabskim bogom, zburzonej przez pierwszych zwolenników Proroka. Według tradycji kamień w Kabie umieścił sam archanioł Gabriel., 7. Obchody ramadanu (połączone z modlitwą), Błękitny Meczet, Stambuł, Turcja, widok współczesny Ilustracja 5 Możliwe odpowiedzi: 1. Muzułmanie odmawiający salat w meczecie, Meczet Sidi Ukby, Kairuan, Tunezja, 2. Meczet jako centrum, wokół którego skupia się życie muzułmańskiej społeczności, Meczet Imama w Isfahanie, Iran, 3. Pobierający nauki w medresie/madrasie, meczet Jamia Masjida, Srirangapatna, Indie, widok współczesny. W medresach islam zgłębiają przede wszystkim kandydaci na uczonych (ulemów). W państwach muzułmańskich zwykle stanowią one samodzielne budynki a tam, gdzie społeczność muzułmańska jest w mniejszości, organizuje się je w meczetach. We wszystkich meczetach funkcjonują szkoły dla osób w różnym wieku, które nauczają zarówno islamu, jak i wiedzy ogólnej (w zależności od lokalnych potrzeb)., 4. Miejsce, w którym można złożyć zakat [w państwach muzułmańskich uiszcza się go w postaci podatku, zwykle około 2,5% majątku], Meczet w Fezie, Maroko, 5. Północnolondyński Meczet Centralny, Londyn, Wielka Brytania. Obiekt został zbudowany w 1994 r. z funduszy saudyjskiego króla Fahda za sumę 1,3 miliona funtów. Był wykorzystywany do prowadzenia agitacji politycznej przeciwko Zachodowi oraz werbowania bojowników mających przeprowadzić zamachy terrorystyczne, głównie wymierzone w Izrael., 6. Święty Meczet w Mekce jest miejscem wyjątkowym dla każdego muzułmanina. To tu mieści się świątynia Al-Kaba, którą każdy wyznawca islamu powinien odwiedzić chociaż raz w życiu w ramach hadżu. W jej wschodnim narożniku znajduje się święty kamień Hadżar. Jest to pozostałość po świątyni poświęconej staroarabskim bogom, zburzonej przez pierwszych zwolenników Proroka. Według tradycji kamień w Kabie umieścił sam archanioł Gabriel., 7. Obchody ramadanu (połączone z modlitwą), Błękitny Meczet, Stambuł, Turcja, widok współczesny Ilustracja 6 Możliwe odpowiedzi: 1. Muzułmanie odmawiający salat w meczecie, Meczet Sidi Ukby, Kairuan, Tunezja, 2. Meczet jako centrum, wokół którego skupia się życie muzułmańskiej społeczności, Meczet Imama w Isfahanie, Iran, 3. Pobierający nauki w medresie/madrasie, meczet Jamia Masjida, Srirangapatna, Indie, widok współczesny. W medresach islam zgłębiają przede wszystkim kandydaci na uczonych (ulemów). W państwach muzułmańskich zwykle stanowią one samodzielne budynki a tam, gdzie społeczność muzułmańska jest w mniejszości, organizuje się je w meczetach. We wszystkich meczetach funkcjonują szkoły dla osób w różnym wieku, które nauczają zarówno islamu, jak i wiedzy ogólnej (w zależności od lokalnych potrzeb)., 4. Miejsce, w którym można złożyć zakat [w państwach muzułmańskich uiszcza się go w postaci podatku, zwykle około 2,5% majątku], Meczet w Fezie, Maroko, 5. Północnolondyński Meczet Centralny, Londyn, Wielka Brytania. Obiekt został zbudowany w 1994 r. z funduszy saudyjskiego króla Fahda za sumę 1,3 miliona funtów. Był wykorzystywany do prowadzenia agitacji politycznej przeciwko Zachodowi oraz werbowania bojowników mających przeprowadzić zamachy terrorystyczne, głównie wymierzone w Izrael., 6. Święty Meczet w Mekce jest miejscem wyjątkowym dla każdego muzułmanina. To tu mieści się świątynia Al-Kaba, którą każdy wyznawca islamu powinien odwiedzić chociaż raz w życiu w ramach hadżu. W jej wschodnim narożniku znajduje się święty kamień Hadżar. Jest to pozostałość po świątyni poświęconej staroarabskim bogom, zburzonej przez pierwszych zwolenników Proroka. Według tradycji kamień w Kabie umieścił sam archanioł Gabriel., 7. Obchody ramadanu (połączone z modlitwą), Błękitny Meczet, Stambuł, Turcja, widok współczesny Ilustracja 7 Możliwe odpowiedzi: 1. Muzułmanie odmawiający salat w meczecie, Meczet Sidi Ukby, Kairuan, Tunezja, 2. Meczet jako centrum, wokół którego skupia się życie muzułmańskiej społeczności, Meczet Imama w Isfahanie, Iran, 3. Pobierający nauki w medresie/madrasie, meczet Jamia Masjida, Srirangapatna, Indie, widok współczesny. W medresach islam zgłębiają przede wszystkim kandydaci na uczonych (ulemów). W państwach muzułmańskich zwykle stanowią one samodzielne budynki a tam, gdzie społeczność muzułmańska jest w mniejszości, organizuje się je w meczetach. We wszystkich meczetach funkcjonują szkoły dla osób w różnym wieku, które nauczają zarówno islamu, jak i wiedzy ogólnej (w zależności od lokalnych potrzeb)., 4. Miejsce, w którym można złożyć zakat [w państwach muzułmańskich uiszcza się go w postaci podatku, zwykle około 2,5% majątku], Meczet w Fezie, Maroko, 5. Północnolondyński Meczet Centralny, Londyn, Wielka Brytania. Obiekt został zbudowany w 1994 r. z funduszy saudyjskiego króla Fahda za sumę 1,3 miliona funtów. Był wykorzystywany do prowadzenia agitacji politycznej przeciwko Zachodowi oraz werbowania bojowników mających przeprowadzić zamachy terrorystyczne, głównie wymierzone w Izrael., 6. Święty Meczet w Mekce jest miejscem wyjątkowym dla każdego muzułmanina. To tu mieści się świątynia Al-Kaba, którą każdy wyznawca islamu powinien odwiedzić chociaż raz w życiu w ramach hadżu. W jej wschodnim narożniku znajduje się święty kamień Hadżar. Jest to pozostałość po świątyni poświęconej staroarabskim bogom, zburzonej przez pierwszych zwolenników Proroka. Według tradycji kamień w Kabie umieścił sam archanioł Gabriel., 7. Obchody ramadanu (połączone z modlitwą), Błękitny Meczet, Stambuł, Turcja, widok współczesny
Ilustracja 1 Możliwe odpowiedzi: 1. Muzułmanie odmawiający salat w meczecie, Meczet Sidi Ukby, Kairuan, Tunezja, 2. Meczet jako centrum, wokół którego skupia się życie muzułmańskiej społeczności, Meczet Imama w Isfahanie, Iran, 3. Pobierający nauki w medresie/madrasie, meczet Jamia Masjida, Srirangapatna, Indie, widok współczesny. W medresach islam zgłębiają przede wszystkim kandydaci na uczonych (ulemów). W państwach muzułmańskich zwykle stanowią one samodzielne budynki a tam, gdzie społeczność muzułmańska jest w mniejszości, organizuje się je w meczetach. We wszystkich meczetach funkcjonują szkoły dla osób w różnym wieku, które nauczają zarówno islamu, jak i wiedzy ogólnej (w zależności od lokalnych potrzeb)., 4. Miejsce, w którym można złożyć zakat [w państwach muzułmańskich uiszcza się go w postaci podatku, zwykle około 2,5% majątku], Meczet w Fezie, Maroko, 5. Północnolondyński Meczet Centralny, Londyn, Wielka Brytania. Obiekt został zbudowany w 1994 r. z funduszy saudyjskiego króla Fahda za sumę 1,3 miliona funtów. Był wykorzystywany do prowadzenia agitacji politycznej przeciwko Zachodowi oraz werbowania bojowników mających przeprowadzić zamachy terrorystyczne, głównie wymierzone w Izrael., 6. Święty Meczet w Mekce jest miejscem wyjątkowym dla każdego muzułmanina. To tu mieści się świątynia Al-Kaba, którą każdy wyznawca islamu powinien odwiedzić chociaż raz w życiu w ramach hadżu. W jej wschodnim narożniku znajduje się święty kamień Hadżar. Jest to pozostałość po świątyni poświęconej staroarabskim bogom, zburzonej przez pierwszych zwolenników Proroka. Według tradycji kamień w Kabie umieścił sam archanioł Gabriel., 7. Obchody ramadanu (połączone z modlitwą), Błękitny Meczet, Stambuł, Turcja, widok współczesny Ilustracja 2 Możliwe odpowiedzi: 1. Muzułmanie odmawiający salat w meczecie, Meczet Sidi Ukby, Kairuan, Tunezja, 2. Meczet jako centrum, wokół którego skupia się życie muzułmańskiej społeczności, Meczet Imama w Isfahanie, Iran, 3. Pobierający nauki w medresie/madrasie, meczet Jamia Masjida, Srirangapatna, Indie, widok współczesny. W medresach islam zgłębiają przede wszystkim kandydaci na uczonych (ulemów). W państwach muzułmańskich zwykle stanowią one samodzielne budynki a tam, gdzie społeczność muzułmańska jest w mniejszości, organizuje się je w meczetach. We wszystkich meczetach funkcjonują szkoły dla osób w różnym wieku, które nauczają zarówno islamu, jak i wiedzy ogólnej (w zależności od lokalnych potrzeb)., 4. Miejsce, w którym można złożyć zakat [w państwach muzułmańskich uiszcza się go w postaci podatku, zwykle około 2,5% majątku], Meczet w Fezie, Maroko, 5. Północnolondyński Meczet Centralny, Londyn, Wielka Brytania. Obiekt został zbudowany w 1994 r. z funduszy saudyjskiego króla Fahda za sumę 1,3 miliona funtów. Był wykorzystywany do prowadzenia agitacji politycznej przeciwko Zachodowi oraz werbowania bojowników mających przeprowadzić zamachy terrorystyczne, głównie wymierzone w Izrael., 6. Święty Meczet w Mekce jest miejscem wyjątkowym dla każdego muzułmanina. To tu mieści się świątynia Al-Kaba, którą każdy wyznawca islamu powinien odwiedzić chociaż raz w życiu w ramach hadżu. W jej wschodnim narożniku znajduje się święty kamień Hadżar. Jest to pozostałość po świątyni poświęconej staroarabskim bogom, zburzonej przez pierwszych zwolenników Proroka. Według tradycji kamień w Kabie umieścił sam archanioł Gabriel., 7. Obchody ramadanu (połączone z modlitwą), Błękitny Meczet, Stambuł, Turcja, widok współczesny Ilustracja 3 Możliwe odpowiedzi: 1. Muzułmanie odmawiający salat w meczecie, Meczet Sidi Ukby, Kairuan, Tunezja, 2. Meczet jako centrum, wokół którego skupia się życie muzułmańskiej społeczności, Meczet Imama w Isfahanie, Iran, 3. Pobierający nauki w medresie/madrasie, meczet Jamia Masjida, Srirangapatna, Indie, widok współczesny. W medresach islam zgłębiają przede wszystkim kandydaci na uczonych (ulemów). W państwach muzułmańskich zwykle stanowią one samodzielne budynki a tam, gdzie społeczność muzułmańska jest w mniejszości, organizuje się je w meczetach. We wszystkich meczetach funkcjonują szkoły dla osób w różnym wieku, które nauczają zarówno islamu, jak i wiedzy ogólnej (w zależności od lokalnych potrzeb)., 4. Miejsce, w którym można złożyć zakat [w państwach muzułmańskich uiszcza się go w postaci podatku, zwykle około 2,5% majątku], Meczet w Fezie, Maroko, 5. Północnolondyński Meczet Centralny, Londyn, Wielka Brytania. Obiekt został zbudowany w 1994 r. z funduszy saudyjskiego króla Fahda za sumę 1,3 miliona funtów. Był wykorzystywany do prowadzenia agitacji politycznej przeciwko Zachodowi oraz werbowania bojowników mających przeprowadzić zamachy terrorystyczne, głównie wymierzone w Izrael., 6. Święty Meczet w Mekce jest miejscem wyjątkowym dla każdego muzułmanina. To tu mieści się świątynia Al-Kaba, którą każdy wyznawca islamu powinien odwiedzić chociaż raz w życiu w ramach hadżu. W jej wschodnim narożniku znajduje się święty kamień Hadżar. Jest to pozostałość po świątyni poświęconej staroarabskim bogom, zburzonej przez pierwszych zwolenników Proroka. Według tradycji kamień w Kabie umieścił sam archanioł Gabriel., 7. Obchody ramadanu (połączone z modlitwą), Błękitny Meczet, Stambuł, Turcja, widok współczesny Ilustracja 4 Możliwe odpowiedzi: 1. Muzułmanie odmawiający salat w meczecie, Meczet Sidi Ukby, Kairuan, Tunezja, 2. Meczet jako centrum, wokół którego skupia się życie muzułmańskiej społeczności, Meczet Imama w Isfahanie, Iran, 3. Pobierający nauki w medresie/madrasie, meczet Jamia Masjida, Srirangapatna, Indie, widok współczesny. W medresach islam zgłębiają przede wszystkim kandydaci na uczonych (ulemów). W państwach muzułmańskich zwykle stanowią one samodzielne budynki a tam, gdzie społeczność muzułmańska jest w mniejszości, organizuje się je w meczetach. We wszystkich meczetach funkcjonują szkoły dla osób w różnym wieku, które nauczają zarówno islamu, jak i wiedzy ogólnej (w zależności od lokalnych potrzeb)., 4. Miejsce, w którym można złożyć zakat [w państwach muzułmańskich uiszcza się go w postaci podatku, zwykle około 2,5% majątku], Meczet w Fezie, Maroko, 5. Północnolondyński Meczet Centralny, Londyn, Wielka Brytania. Obiekt został zbudowany w 1994 r. z funduszy saudyjskiego króla Fahda za sumę 1,3 miliona funtów. Był wykorzystywany do prowadzenia agitacji politycznej przeciwko Zachodowi oraz werbowania bojowników mających przeprowadzić zamachy terrorystyczne, głównie wymierzone w Izrael., 6. Święty Meczet w Mekce jest miejscem wyjątkowym dla każdego muzułmanina. To tu mieści się świątynia Al-Kaba, którą każdy wyznawca islamu powinien odwiedzić chociaż raz w życiu w ramach hadżu. W jej wschodnim narożniku znajduje się święty kamień Hadżar. Jest to pozostałość po świątyni poświęconej staroarabskim bogom, zburzonej przez pierwszych zwolenników Proroka. Według tradycji kamień w Kabie umieścił sam archanioł Gabriel., 7. Obchody ramadanu (połączone z modlitwą), Błękitny Meczet, Stambuł, Turcja, widok współczesny Ilustracja 5 Możliwe odpowiedzi: 1. Muzułmanie odmawiający salat w meczecie, Meczet Sidi Ukby, Kairuan, Tunezja, 2. Meczet jako centrum, wokół którego skupia się życie muzułmańskiej społeczności, Meczet Imama w Isfahanie, Iran, 3. Pobierający nauki w medresie/madrasie, meczet Jamia Masjida, Srirangapatna, Indie, widok współczesny. W medresach islam zgłębiają przede wszystkim kandydaci na uczonych (ulemów). W państwach muzułmańskich zwykle stanowią one samodzielne budynki a tam, gdzie społeczność muzułmańska jest w mniejszości, organizuje się je w meczetach. We wszystkich meczetach funkcjonują szkoły dla osób w różnym wieku, które nauczają zarówno islamu, jak i wiedzy ogólnej (w zależności od lokalnych potrzeb)., 4. Miejsce, w którym można złożyć zakat [w państwach muzułmańskich uiszcza się go w postaci podatku, zwykle około 2,5% majątku], Meczet w Fezie, Maroko, 5. Północnolondyński Meczet Centralny, Londyn, Wielka Brytania. Obiekt został zbudowany w 1994 r. z funduszy saudyjskiego króla Fahda za sumę 1,3 miliona funtów. Był wykorzystywany do prowadzenia agitacji politycznej przeciwko Zachodowi oraz werbowania bojowników mających przeprowadzić zamachy terrorystyczne, głównie wymierzone w Izrael., 6. Święty Meczet w Mekce jest miejscem wyjątkowym dla każdego muzułmanina. To tu mieści się świątynia Al-Kaba, którą każdy wyznawca islamu powinien odwiedzić chociaż raz w życiu w ramach hadżu. W jej wschodnim narożniku znajduje się święty kamień Hadżar. Jest to pozostałość po świątyni poświęconej staroarabskim bogom, zburzonej przez pierwszych zwolenników Proroka. Według tradycji kamień w Kabie umieścił sam archanioł Gabriel., 7. Obchody ramadanu (połączone z modlitwą), Błękitny Meczet, Stambuł, Turcja, widok współczesny Ilustracja 6 Możliwe odpowiedzi: 1. Muzułmanie odmawiający salat w meczecie, Meczet Sidi Ukby, Kairuan, Tunezja, 2. Meczet jako centrum, wokół którego skupia się życie muzułmańskiej społeczności, Meczet Imama w Isfahanie, Iran, 3. Pobierający nauki w medresie/madrasie, meczet Jamia Masjida, Srirangapatna, Indie, widok współczesny. W medresach islam zgłębiają przede wszystkim kandydaci na uczonych (ulemów). W państwach muzułmańskich zwykle stanowią one samodzielne budynki a tam, gdzie społeczność muzułmańska jest w mniejszości, organizuje się je w meczetach. We wszystkich meczetach funkcjonują szkoły dla osób w różnym wieku, które nauczają zarówno islamu, jak i wiedzy ogólnej (w zależności od lokalnych potrzeb)., 4. Miejsce, w którym można złożyć zakat [w państwach muzułmańskich uiszcza się go w postaci podatku, zwykle około 2,5% majątku], Meczet w Fezie, Maroko, 5. Północnolondyński Meczet Centralny, Londyn, Wielka Brytania. Obiekt został zbudowany w 1994 r. z funduszy saudyjskiego króla Fahda za sumę 1,3 miliona funtów. Był wykorzystywany do prowadzenia agitacji politycznej przeciwko Zachodowi oraz werbowania bojowników mających przeprowadzić zamachy terrorystyczne, głównie wymierzone w Izrael., 6. Święty Meczet w Mekce jest miejscem wyjątkowym dla każdego muzułmanina. To tu mieści się świątynia Al-Kaba, którą każdy wyznawca islamu powinien odwiedzić chociaż raz w życiu w ramach hadżu. W jej wschodnim narożniku znajduje się święty kamień Hadżar. Jest to pozostałość po świątyni poświęconej staroarabskim bogom, zburzonej przez pierwszych zwolenników Proroka. Według tradycji kamień w Kabie umieścił sam archanioł Gabriel., 7. Obchody ramadanu (połączone z modlitwą), Błękitny Meczet, Stambuł, Turcja, widok współczesny Ilustracja 7 Możliwe odpowiedzi: 1. Muzułmanie odmawiający salat w meczecie, Meczet Sidi Ukby, Kairuan, Tunezja, 2. Meczet jako centrum, wokół którego skupia się życie muzułmańskiej społeczności, Meczet Imama w Isfahanie, Iran, 3. Pobierający nauki w medresie/madrasie, meczet Jamia Masjida, Srirangapatna, Indie, widok współczesny. W medresach islam zgłębiają przede wszystkim kandydaci na uczonych (ulemów). W państwach muzułmańskich zwykle stanowią one samodzielne budynki a tam, gdzie społeczność muzułmańska jest w mniejszości, organizuje się je w meczetach. We wszystkich meczetach funkcjonują szkoły dla osób w różnym wieku, które nauczają zarówno islamu, jak i wiedzy ogólnej (w zależności od lokalnych potrzeb)., 4. Miejsce, w którym można złożyć zakat [w państwach muzułmańskich uiszcza się go w postaci podatku, zwykle około 2,5% majątku], Meczet w Fezie, Maroko, 5. Północnolondyński Meczet Centralny, Londyn, Wielka Brytania. Obiekt został zbudowany w 1994 r. z funduszy saudyjskiego króla Fahda za sumę 1,3 miliona funtów. Był wykorzystywany do prowadzenia agitacji politycznej przeciwko Zachodowi oraz werbowania bojowników mających przeprowadzić zamachy terrorystyczne, głównie wymierzone w Izrael., 6. Święty Meczet w Mekce jest miejscem wyjątkowym dla każdego muzułmanina. To tu mieści się świątynia Al-Kaba, którą każdy wyznawca islamu powinien odwiedzić chociaż raz w życiu w ramach hadżu. W jej wschodnim narożniku znajduje się święty kamień Hadżar. Jest to pozostałość po świątyni poświęconej staroarabskim bogom, zburzonej przez pierwszych zwolenników Proroka. Według tradycji kamień w Kabie umieścił sam archanioł Gabriel., 7. Obchody ramadanu (połączone z modlitwą), Błękitny Meczet, Stambuł, Turcja, widok współczesny
Północnolondyński Meczet Centralny, Londyn, Wielka Brytania. Obiekt został zbudowany w 1994 r. z funduszy saudyjskiego króla Fahda za sumę 1,3 mln funtów. Był wykorzystywany do prowadzenia agitacji politycznej przeciwko Zachodowi oraz werbowania bojowników mających przeprowadzić zamachy terrorystyczne, głównie wymierzone w Izrael., Miejsce, w którym można złożyć zakat (w państwach muzułmańskich uiszcza się go w postaci podatku, zwykle wynosi ok. 2,5% majątku), meczet w Fezie, Maroko., Muzułmanie odmawiający salat w meczecie, meczet Sidi Ukby, Kairuan, Tunezja., Obchody ramadanu (połączone z modlitwą), Błękitny Meczet, Stambuł, Turcja, widok współczesny., Święty Meczet w Mekce jest miejscem wyjątkowym dla każdego muzułmanina. To tu mieści się świątynia Al-Kaba, którą każdy wyznawca islamu powinien odwiedzić chociaż raz w życiu w ramach hadżu. W jej wschodnim narożniku znajduje się święty kamień Hadżar. Jest to pozostałość po świątyni poświęconej staroarabskim bogom, zburzonej przez pierwszych zwolenników Proroka. Według tradycji kamień w Kabie umieścił sam archanioł Gabriel., Pobierający nauki w medresie/madrasie, meczet Jama Masjid, Srirangapatna, Indie, widok współczesny. W medresach islam zgłębiają głównie kandydaci na uczonych (ulemów). W państwach muzułmańskich zwykle stanowią one samodzielne budynki, a tam, gdzie społeczność muzułmańska jest w mniejszości, organizuje się je w meczetach. We wszystkich meczetach funkcjonują szkoły dla osób w różnym wieku, które nauczają zarówno islamu, jak i wiedzy ogólnej (w zależności od lokalnych potrzeb)., Meczet jako centrum, wokół którego skupia się życie muzułmańskiej społeczności, meczet Imama w Isfahanie, Iran.
Ilustracja 1
Ilustracja 2
Ilustracja 3
Ilustracja 4
Ilustracja 5
Ilustracja 6
Ilustracja 7
RvOW68F5EBGRK
Szahada Możliwe odpowiedzi: 1. pielgrzymka do Mekki (przynajmniej raz w życiu), 2. muzułmańskie wyznanie wiary („Nie ma boga prócz Boga (jedynego), a Mahomet jest jego Prorokiem”), 3. modlitwa odmawiana pięciokrotnie w ciągu doby, 4. jałmużna na rzecz ubogich, 5. post w miesiącu ramadan Salat Możliwe odpowiedzi: 1. pielgrzymka do Mekki (przynajmniej raz w życiu), 2. muzułmańskie wyznanie wiary („Nie ma boga prócz Boga (jedynego), a Mahomet jest jego Prorokiem”), 3. modlitwa odmawiana pięciokrotnie w ciągu doby, 4. jałmużna na rzecz ubogich, 5. post w miesiącu ramadan Saum Możliwe odpowiedzi: 1. pielgrzymka do Mekki (przynajmniej raz w życiu), 2. muzułmańskie wyznanie wiary („Nie ma boga prócz Boga (jedynego), a Mahomet jest jego Prorokiem”), 3. modlitwa odmawiana pięciokrotnie w ciągu doby, 4. jałmużna na rzecz ubogich, 5. post w miesiącu ramadan Zakat Możliwe odpowiedzi: 1. pielgrzymka do Mekki (przynajmniej raz w życiu), 2. muzułmańskie wyznanie wiary („Nie ma boga prócz Boga (jedynego), a Mahomet jest jego Prorokiem”), 3. modlitwa odmawiana pięciokrotnie w ciągu doby, 4. jałmużna na rzecz ubogich, 5. post w miesiącu ramadan Hadżdż, hadż Możliwe odpowiedzi: 1. pielgrzymka do Mekki (przynajmniej raz w życiu), 2. muzułmańskie wyznanie wiary („Nie ma boga prócz Boga (jedynego), a Mahomet jest jego Prorokiem”), 3. modlitwa odmawiana pięciokrotnie w ciągu doby, 4. jałmużna na rzecz ubogich, 5. post w miesiącu ramadan
Szahada Możliwe odpowiedzi: 1. pielgrzymka do Mekki (przynajmniej raz w życiu), 2. muzułmańskie wyznanie wiary („Nie ma boga prócz Boga (jedynego), a Mahomet jest jego Prorokiem”), 3. modlitwa odmawiana pięciokrotnie w ciągu doby, 4. jałmużna na rzecz ubogich, 5. post w miesiącu ramadan Salat Możliwe odpowiedzi: 1. pielgrzymka do Mekki (przynajmniej raz w życiu), 2. muzułmańskie wyznanie wiary („Nie ma boga prócz Boga (jedynego), a Mahomet jest jego Prorokiem”), 3. modlitwa odmawiana pięciokrotnie w ciągu doby, 4. jałmużna na rzecz ubogich, 5. post w miesiącu ramadan Saum Możliwe odpowiedzi: 1. pielgrzymka do Mekki (przynajmniej raz w życiu), 2. muzułmańskie wyznanie wiary („Nie ma boga prócz Boga (jedynego), a Mahomet jest jego Prorokiem”), 3. modlitwa odmawiana pięciokrotnie w ciągu doby, 4. jałmużna na rzecz ubogich, 5. post w miesiącu ramadan Zakat Możliwe odpowiedzi: 1. pielgrzymka do Mekki (przynajmniej raz w życiu), 2. muzułmańskie wyznanie wiary („Nie ma boga prócz Boga (jedynego), a Mahomet jest jego Prorokiem”), 3. modlitwa odmawiana pięciokrotnie w ciągu doby, 4. jałmużna na rzecz ubogich, 5. post w miesiącu ramadan Hadżdż, hadż Możliwe odpowiedzi: 1. pielgrzymka do Mekki (przynajmniej raz w życiu), 2. muzułmańskie wyznanie wiary („Nie ma boga prócz Boga (jedynego), a Mahomet jest jego Prorokiem”), 3. modlitwa odmawiana pięciokrotnie w ciągu doby, 4. jałmużna na rzecz ubogich, 5. post w miesiącu ramadan
Połącz nazwy pięciu filarów islamu z odpowiadającymi im opisami.
jałmużna na rzecz ubogich, modlitwa odmawiana pięciokrotnie w ciągu doby, muzułmańskie wyznanie wiary („Nie ma boga prócz Boga (jedynego), a Mahomet jest jego Prorokiem”), post w miesiącu ramadan, pielgrzymka do Mekki (przynajmniej raz w życiu)
szahada
salat
saum
zakat
hadżdż, hadż
1
21
Ćwiczenie 4
Mapy przedstawiają rozmieszczenie wyznawców różnych religii na świecie − im ciemniejszy kolor, tym większy odsetek populacji stanowią. Wskaż mapę, która przedstawia rozmieszczenie wyznawców islamu.
R1Wy6gSfkoj51
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie M Tracy Hunter, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RizqHu5hi0Jtj
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Dopasuj nazwy religii do map, które przedstawiają odpowiednio rozmieszczenie ich wyznawców (mapę rozmieszczenia wyznawców islamu zaznacz zgodnie z poprzednią częścią ćwiczenia):
islam, hinduizm, chrześcijaństwo, buddyzm
.................
.................
.................
.................
Ćwiczenie 4
R14vkZHVb0XOq
Uzupełnij luki w tekście. Muzułmanie żyją głównie w 1. Indonezyjczycy, 2. Bałkanów, 3. Azji, 4. Afryce, 5. Tatarów i 1. Indonezyjczycy, 2. Bałkanów, 3. Azji, 4. Afryce, 5. Tatarów, ale islam występuje również na innych kontynentach i zyskuje na znaczeniu w związku z dużą dzietnością muzułmańskich kobiet. Religię tę wyznają w większości Arabowie, Turcy, Persowie, Afgańczycy, Pakistańczycy i 1. Indonezyjczycy, 2. Bałkanów, 3. Azji, 4. Afryce, 5. Tatarów. W Europie są to przede wszystkim mieszkańcy 1. Indonezyjczycy, 2. Bałkanów, 3. Azji, 4. Afryce, 5. Tatarów (Turcji, Bułgarii, Kosowa, Albanii), a także emigranci w Europie Zachodniej (głównie Arabowie, Turcy, Pakistańczycy, Afgańczycy). W Polsce funkcjonuje kilkutysięczna społeczność muzułmańskich 1. Indonezyjczycy, 2. Bałkanów, 3. Azji, 4. Afryce, 5. Tatarów.
Uzupełnij luki w tekście. Muzułmanie żyją głównie w 1. Indonezyjczycy, 2. Bałkanów, 3. Azji, 4. Afryce, 5. Tatarów i 1. Indonezyjczycy, 2. Bałkanów, 3. Azji, 4. Afryce, 5. Tatarów, ale islam występuje również na innych kontynentach i zyskuje na znaczeniu w związku z dużą dzietnością muzułmańskich kobiet. Religię tę wyznają w większości Arabowie, Turcy, Persowie, Afgańczycy, Pakistańczycy i 1. Indonezyjczycy, 2. Bałkanów, 3. Azji, 4. Afryce, 5. Tatarów. W Europie są to przede wszystkim mieszkańcy 1. Indonezyjczycy, 2. Bałkanów, 3. Azji, 4. Afryce, 5. Tatarów (Turcji, Bułgarii, Kosowa, Albanii), a także emigranci w Europie Zachodniej (głównie Arabowie, Turcy, Pakistańczycy, Afgańczycy). W Polsce funkcjonuje kilkutysięczna społeczność muzułmańskich 1. Indonezyjczycy, 2. Bałkanów, 3. Azji, 4. Afryce, 5. Tatarów.
RrrLf5GjQT1zT
Uporządkuj od religii zajmującej najwięcej krajów na świecie, do tej, która zajmuje najmniej. Elementy do uszeregowania:
Uporządkuj od religii zajmującej najwięcej krajów na świecie, do tej, która zajmuje najmniej. Elementy do uszeregowania:
21
Ćwiczenie 5
Zaznacz odpowiednie miejsce w tabeli, w zależności od tego, czy dany cytat z Koranu niesie za sobą pozytywne („P”), czy negatywne („N”) przesłanie w odniesieniu do kobiet. W swoich ocenach kieruj się normami ujętymi w Powszechnej deklaracji praw człowieka ONZ.
R1N1I83KTie4i
Łączenie par. . Śmiertelni! bójcie się Pana, który was wszystkich z jednego wyprowadził człowieka, dla którego utworzył niewiastę i okrył ich potomstwem ziemię (4:1). Możliwe odpowiedzi: P, N. [...] niewiasty postępować powinny ze wszelką, przystojnością, a mężowie tak samo z niemi, ale mężowie mają stopień wyżej nad niewiastami (2:228). Możliwe odpowiedzi: P, N. Stworzenie waszych żon ze krwi waszej, iżbyście mieszkali z niemi; miłość i pobożność które położył w wasze serca, głoszą Jego dobrodziejstwa w oczach tych którzy wierzą (30:20). Możliwe odpowiedzi: P, N. Mężczyźni mają pierwszeństwo nad kobietami, ponieważ Bóg dał im wyższość nad niemi i wyposaża je przez mężczyzn (4:38). Możliwe odpowiedzi: P, N. Przypisują Najwyższemu córki, chwała Jemu! A nie chcieliby mieć je sami. Gdy się z nich który dowie o urodzeniu się córki, smutek zachmurza jego czoło. Kryje się przed ludem z powodu tej smutnej nowiny. Czyż powinien zachować to potomstwo, czy też je o śmierć przyprawić? Te ich mniemania niesąż świętokradzkie? (16:59-61). Możliwe odpowiedzi: P, N. Żony powinny być posłuszne, zachowywać tajemnice mężów swoich, gdyż pod ich straż niebo je oddało; mężowie doznający ich nieposłuszeństwa, mogą je karać, zostawić w osobnych lożach, a nawet bić je; uległość niewiast powinna dla nich być ochroną od złego z niemi obchodzenia się (4:34). Możliwe odpowiedzi: P, N. Wierni obojej płci, którzy strzegą pobożności i sprawiedliwości, są cierpliwi i pokorni, którzy dają, jałmużnę, zachowują posty i żyjąc w powściągliwości, myślą o Panu, przyjemni są niebu, chwalebne nagrody otrzymają za swe cnoty (33:35). Możliwe odpowiedzi: P, N. Powiedz wierzącym kobietom, żeby spuszczały skromnie swoje spojrzenia i strzegły swojej czystości; i żeby pokazywały jedynie te ozdoby, które są widoczne na zewnątrz; i żeby narzucały zasłony na piersi i pokazywały swoje ozdoby jedynie swoim mężom lub ojcom, albo ojcom swoich mężów, albo swoim synom lub synom swoich mężów, albo swoim braciom, albo synom braci, lub synom swoich sióstr; lub ich żonom, lub tym, którymi zawładnęły ich prawice; albo swoim służącym spośród mężczyzn, którzy nie są owładnięci pożądaniem cielesnym; albo też chłopcom, którzy nie poznali nagości kobiet (24:31). Możliwe odpowiedzi: P, N. Wasze żony są to wasze pola, uprawiajcie je, ilekroć wam podobać się będzie (2:223). Możliwe odpowiedzi: P, N. Bóg ci zaleca; abyś podzielając majątek swój między swe dzieci, synom dwa razy tyle dawał, co dajesz córkom (4:12). Możliwe odpowiedzi: P, N. Niech wezmą dwóch ludzi za świadków, albo w niedostatku jednego lub dwie niewiasty, wybrane według waszej woli; jeżeli by jedna z nich pomyliła się przez zapomnienie, druga jej przypomni prawdę (2:282).. Możliwe odpowiedzi: P, N
Łączenie par. . Śmiertelni! bójcie się Pana, który was wszystkich z jednego wyprowadził człowieka, dla którego utworzył niewiastę i okrył ich potomstwem ziemię (4:1). Możliwe odpowiedzi: P, N. [...] niewiasty postępować powinny ze wszelką, przystojnością, a mężowie tak samo z niemi, ale mężowie mają stopień wyżej nad niewiastami (2:228). Możliwe odpowiedzi: P, N. Stworzenie waszych żon ze krwi waszej, iżbyście mieszkali z niemi; miłość i pobożność które położył w wasze serca, głoszą Jego dobrodziejstwa w oczach tych którzy wierzą (30:20). Możliwe odpowiedzi: P, N. Mężczyźni mają pierwszeństwo nad kobietami, ponieważ Bóg dał im wyższość nad niemi i wyposaża je przez mężczyzn (4:38). Możliwe odpowiedzi: P, N. Przypisują Najwyższemu córki, chwała Jemu! A nie chcieliby mieć je sami. Gdy się z nich który dowie o urodzeniu się córki, smutek zachmurza jego czoło. Kryje się przed ludem z powodu tej smutnej nowiny. Czyż powinien zachować to potomstwo, czy też je o śmierć przyprawić? Te ich mniemania niesąż świętokradzkie? (16:59-61). Możliwe odpowiedzi: P, N. Żony powinny być posłuszne, zachowywać tajemnice mężów swoich, gdyż pod ich straż niebo je oddało; mężowie doznający ich nieposłuszeństwa, mogą je karać, zostawić w osobnych lożach, a nawet bić je; uległość niewiast powinna dla nich być ochroną od złego z niemi obchodzenia się (4:34). Możliwe odpowiedzi: P, N. Wierni obojej płci, którzy strzegą pobożności i sprawiedliwości, są cierpliwi i pokorni, którzy dają, jałmużnę, zachowują posty i żyjąc w powściągliwości, myślą o Panu, przyjemni są niebu, chwalebne nagrody otrzymają za swe cnoty (33:35). Możliwe odpowiedzi: P, N. Powiedz wierzącym kobietom, żeby spuszczały skromnie swoje spojrzenia i strzegły swojej czystości; i żeby pokazywały jedynie te ozdoby, które są widoczne na zewnątrz; i żeby narzucały zasłony na piersi i pokazywały swoje ozdoby jedynie swoim mężom lub ojcom, albo ojcom swoich mężów, albo swoim synom lub synom swoich mężów, albo swoim braciom, albo synom braci, lub synom swoich sióstr; lub ich żonom, lub tym, którymi zawładnęły ich prawice; albo swoim służącym spośród mężczyzn, którzy nie są owładnięci pożądaniem cielesnym; albo też chłopcom, którzy nie poznali nagości kobiet (24:31). Możliwe odpowiedzi: P, N. Wasze żony są to wasze pola, uprawiajcie je, ilekroć wam podobać się będzie (2:223). Możliwe odpowiedzi: P, N. Bóg ci zaleca; abyś podzielając majątek swój między swe dzieci, synom dwa razy tyle dawał, co dajesz córkom (4:12). Możliwe odpowiedzi: P, N. Niech wezmą dwóch ludzi za świadków, albo w niedostatku jednego lub dwie niewiasty, wybrane według waszej woli; jeżeli by jedna z nich pomyliła się przez zapomnienie, druga jej przypomni prawdę (2:282).. Możliwe odpowiedzi: P, N
Cytat
P
N
Śmiertelni! bójcie się Pana, który was wszystkich z jednego wyprowadził człowieka, dla którego utworzył niewiastę i okrył ich potomstwem ziemię (4:1)
□
□
[…] niewiasty postępować powinny ze wszelką przystojnością, a mężowie tak samo z niemi, ale mężowie mają stopień wyżej nad niewiastami (2:228)
□
□
Stworzenie waszych żon ze krwi waszej, iżbyście mieszkali z niemi; miłość i pobożność które położył w wasze serca, głoszą Jego dobrodziejstwa w oczach tych którzy wierzą (30:20)
□
□
Mężczyźni mają pierwszeństwo nad kobietami, ponieważ Bóg dał im wyższość nad niemi i wyposaża je przez mężczyzn (4:38)
□
□
Przypisują Najwyższemu córki, chwała Jemu! A nie chcieliby mieć je sami. Gdy się z nich który dowie o urodzeniu się córki, smutek zachmurza jego czoło. Kryje się przed ludem z powodu tej smutnej nowiny. Czyż powinien zachować to potomstwo, czy też je o śmierć przyprawić? Te ich mniemania niesąż świętokradzkie? (16:59-61)
□
□
Żony powinny być posłuszne, zachowywać tajemnice mężów swoich, gdyż pod ich straż niebo je oddało; mężowie doznający ich nieposłuszeństwa, mogą je karać, zostawić w osobnych lożach, a nawet bić je; uległość niewiast powinna dla nich być ochroną od złego z niemi obchodzenia się (4:34)
□
□
Wierni obojej płci, którzy strzegą pobożności i sprawiedliwości, są cierpliwi i pokorni, którzy dają, jałmużnę, zachowują posty i żyjąc w powściągliwości, myślą o Panu, przyjemni są niebu, chwalebne nagrody otrzymają za swe cnoty (33:35)
□
□
Powiedz wierzącym kobietom, żeby spuszczały skromnie swoje spojrzenia i strzegły swojej czystości; i żeby pokazywały jedynie te ozdoby, które są widoczne na zewnątrz; i żeby narzucały zasłony na piersi i pokazywały swoje ozdoby jedynie swoim mężom lub ojcom, albo ojcom swoich mężów, albo swoim synom lub synom swoich mężów, albo swoim braciom, albo synom braci, lub synom swoich sióstr; lub ich żonom, lub tym, którymi zawładnęły ich prawice; albo swoim służącym spośród mężczyzn, którzy nie są owładnięci pożądaniem cielesnym; albo też chłopcom, którzy nie poznali nagości kobiet (24:31)
□
□
Wasze żony są to wasze pola, uprawiajcie je, ilekroć wam podobać się będzie (2:223)
□
□
Bóg ci zaleca; abyś podzielając majątek swój między swe dzieci, synom dwa razy tyle dawał, co dajesz córkom (4:12)
□
□
Niech wezmą dwóch ludzi za świadków, albo w niedostatku jednego lub dwie niewiasty, wybrane według waszej woli; jeżeli by jedna z nich pomyliła się przez zapomnienie, druga jej przypomni prawdę (2:282)
□
□
Źródło: Fragmenty Koranu przetłumaczone przez Jana Murzę Tarak Buczackiego za: pl.wikipedia.org.
21
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z fragmentem opracowania i wymień dwie konsekwencje zachowań francuskich polityków.
1
W 2010 roku sieć fast foodówQuick postanowiła wprowadzić ofertę halal* w swoich restauracjach na terenie Francji. Klientom proponowano hamburgery z wołowiny halal i indyka zamiast wieprzowiny. Oferta podyktowana rachunkiem ekonomicznym, z myślą o poszerzeniu rynku, została uznana przez przeciwników halal jako za symbol „przymusowej islamizacji” Francji. Tak jak w przypadku sporu wokół modlitwy na ulicy ton nadała Marine Le Pen, kobieca twarz populizmu. Potraktowała ofertę halal jako pretekst do walki politycznej, określiła ją mianem „wypaczenia komunitaryzmu”, „dyktatu” narzuconego obywatelom francuskim, i zadeklarowała swoje przywiązanie do zasad republikańskich, odcinając się od starszej generacji skrajnej prawicy. W ofensywie przeciwko halal odwróciła sytuację i relację większość‑mniejszość, mówiąc o Francuzach jako o grupie zagrożonej wykluczeniem i dyskryminacją, „pogardzanej we własnym kraju”. W 2012 roku podczas kampanii prezydenckiej oświadczyła, że wielu Francuzów nieświadomie żywi się mięsem halal, ponieważ w Île‑de‑France tylko takie znajduje się w dystrybucji, co oczywiście nie jest prawdą. Do polemiki włączyły się inne osobistości polityczne, zarówno z prawicy, jak i lewicy, żeby potępić ofertę halal jako niezgodną z zasadami republikańskimi.
Indeks dolny * halal − w islamie określenie wszystkiego, co jest dozwolone w świetle muzułmańskiego prawa (szariatu). Przeciwieństwo haram – czynów zabronionych. Słowo to stosuje się zazwyczaj w odniesieniu do muzułmańskiej diety. Indeks dolny koniec* halal − w islamie określenie wszystkiego, co jest dozwolone w świetle muzułmańskiego prawa (szariatu). Przeciwieństwo haram – czynów zabronionych. Słowo to stosuje się zazwyczaj w odniesieniu do muzułmańskiej diety.
A
R1GsWq4zG4C4b
(Uzupełnij).
W jakim celu Marine Le Pen odwoływała się do kwestii żywności halal? Jak na wypowiedzi jej i innych polityków mogli zareagować odbiorcy komunikatów − zarówno przedstawiciele większości, jak i mniejszości?
Przedstawienie rytualnego uboju mięsa praktykowanego przez mniejszość jako zagrożenie dla kultury większości było zabiegiem populistycznym ze strony Marine Le Pen i pociągnęło za sobą falę reakcji różnych środowisk, które poczuły się wywołane do tablicy w związku z toczącą się kampanią wyborczą. Tego typu zachowania mogą mieć negatywne konsekwencje społeczne: antagonizują społeczności, które żyją w ramach jednego społeczeństwa, polaryzują je, wzmacniają ksenofobię, wprowadzają poczucie lęku i nieufności, wyolbrzymiają problemy o drugorzędnym znaczeniu, utrudniają prowadzenie rzeczowej debaty.
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z fragmentem opracowania i na jego podstawie podważ tezę o nieprzystawalności nauk islamu do realiów współczesności.
1
Wystarczy powiedzieć, że mimo dającego się zidentyfikować i wyróżnić znaczenia tradycji muzułmańskiej w niektórych sprawach, większość z tego, co uchodzi za islam i związane z nim zbiory zasad i tradycji, to konkretne, współczesne i arbitralnie sformułowane poglądy lub też lokalne tradycje przedstawiane jako ucieleśnienie „muzułmańskiego” autorytetu. Dobrymi przykładami tych ostatnich są tradycje honoru „plemiennego” w Afganistanie i Pakistanie oraz klitoridektomia (obrzezanie kobiet) praktykowane w niektórych częściach Afryki i państw arabskich. Ani jedno, ani drugie nie ma nic wspólnego z doktryną islamu, a przymiotnik „muzułmański” stosuje się do nich tylko na oznaczenie tego, że są częściami ustanowionego (zdominowanego przez mężczyzn) sposobu życia. […]
Jedynymi świętymi tradycyjnymi tekstami islamu są teksty koraniczne, o których mówi się, że są to słowa Boga, oraz skodyfikowane później hadisy, czyli opowieści o zachowaniach proroka Mahometa. Z 6 tysięcy wierszy Koranu jedynie 80 dotyczy zagadnień prawnych, zaś większość z nich małżeństwa, dziedziczenia i kar. Termin szari’at, dosłownie „ścieżka”, „droga” (rdzeń jest ten sam, co w zwykłym arabskim słowie oznaczającym ulicę), początkowo wcale nie oznaczał kodeksu prawnego. Interpretacja wspomnianego materiału cechującego się sankcją boską oraz jego opracowanie, którego wynikiem jest obejmujący wszelkie dziedziny życia kodeks, znany jest jako fikh (dosłownie „zrozumienie”, stąd jurysprudencja). I ten właśnie przetworzony przez ludzi i ujęty w różne zbiory materiał prawny rozpowszechnił się w społeczeństwie muzułmańskim pod źle zastosowaną nazwą szari’atu.
B
RiGStFqCUprHa
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na fakt, że to ludzie (elity) interpretują Koran i często robią to w sposób, który służy ich celom i interesom.
Przykładowa odpowiedź:
Duży wpływ na to, w jaki sposób islam jest praktykowany, mają przywódcy muzułmańscy (polityczni i duchowi) oraz grupy wpływu, którzy interpretują Koran w sposób mający służyć ich interesom. Często obowiązujące normy nie wynikają wprost z doktryny islamu, a jedynie są przedstawiane jako „muzułmańskie” w celu zakonserwowania tradycji i patriarchalnych struktur. Również muzułmańskie prawo szariat jest tworem ludzkim, zbiorem interpretacji. Można zatem sądzić, że zmiana optyki, próba dostosowania spisanych tysiące lat temu wytycznych do obecnych realiów, bardziej naruszyłaby korzystny dla pewnej grupy układ, niż uderzyłaby w podstawy wiary. Innymi słowy, to nie sam islam nie przystaje do realiów współczesności, tylko jednostki i grupy, które mają wpływ na jego kształt, tkwią w niegdyś ustalonym porządku.
311
Ćwiczenie 8
7 stycznia 2015 r. w Paryżu 12 pracowników magazynu satyrycznego „Charlie Hebdo” (znanego z publikowania zjadliwych karykatur, w tym prześmiewczych wizerunków Mahometa) zginęło w zamachu terrorystycznym. Pięć lat później nauczyciel podparyskiego gimnazjum Samuel Paty pokazał na lekcji dotyczącej wolności słowa karykatury proroka z „Charlie Hebdo”, czym uraził ojca jednego z uczniów. W mediach społecznościowych rozpoczęła się nagonka na nauczyciela. 16 października 2020 r. Paty zginął z rąk islamskiego terrorysty, 18‑letniego Abdoullakha Anzorova − obywatela Rosji czeczeńskiego pochodzenia, który do Francji przybył jako dziecko i miał status uchodźcy.
Te i im podobne wydarzenia nasilają antagonizmy między światem Zachodu i islamu. Przedstaw pomysły, których wdrożenie pozwoliłoby zmniejszać wzajemną niechęć i budować relacje oparte na zaufaniu. Wybierz dwa, które twoim zdaniem byłyby najskuteczniejsze. Uzasadnij swój wybór.
R1QstSEvvv42G
(Uzupełnij).
Zastanów się, co można zrobić na poziomie instytucji, formalnych i nieformalnych stowarzyszeń oraz grup. Czy jednostki też mogą w jakiś sposób działać?
Przykładowe pomysły:
Państwa i instytucje (szkoły, uczelnie, organizacje pozarządowe, stowarzyszenia):
Nawiązywanie dialogu i współpracy międzynarodowej. Częste spotkania przywódców konkretnych państw europejskich i muzułmańskich, w zależności od tego, jakiej narodowości są żyjące na emigracji osoby (np. przywódcy Niemiec i Turcji, Francji i krajów Maghrebu, Wielkiej Brytanii i Pakistanu).
Więcej konferencji/spotkań roboczych, w ramach których społeczność międzynarodowa poruszałaby tematy ważne dla całej ludzkości, np. klimatu, biedy, przeludnienia, kurczących się zasobów.
Unikanie wojen − stosowanie wszelkich możliwych środków pokojowych w celu rozwiązywania konfliktów, np. mediacja państw europejskich w konfliktach arabsko‑izraelskich.
Rozwijanie współpracy gospodarczej i naukowej (wspólne projekty, ułatwianie prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorcom i współpracy na poziomie szkół i uczelni wyższych).
Tworzenie miejsc, w których mogą się spotykać przedstawiciele różnych kultur (np. budowa mieszkań socjalnych dla muzułmanów z różnych krajów w dzielnicach, w których dominuje ludność kraju przyjmującego; mieszanie uczniów w klasach, tworzenie centrów kultury, wystaw i muzeów tematycznych).
Edukacja nastawiona na rozwijanie analitycznego i krytycznego myślenia. Pozwoli to młodym osobom odróżnić ziarna od plew, bronić się przed manipulacją ze strony radykalnych organizacji; obowiązkowe lekcje dotyczące religii i kultur, z którymi uczniowie mają/mogą mieć styczność na co dzień.
Wspieranie inicjatyw działaczy społecznych, edukatorów i artystów promujących dialog międzykulturowy, prawa człowieka, tolerancję.
Dementowanie fake newsów i innych działań dezinformacyjnych w sieci.
Unikanie mowy nienawiści w debacie publicznej, zaprzestanie przez polityków wykorzystywania mitu rywalizacji cywilizacji/starcia kultur oraz ludzkich lęków do pozyskiwania poparcia społecznego.
Regulacje prawne pobudzające aktywizację zawodową mniejszości i grup marginalizowanych (nie tylko muzułmanów), zapewnienie im wsparcia w procesie integracji (pracownik pomocy społecznej, mediator międzykulturowy).
Stworzenie grup dyskusyjnych, w których muzułmanie, wyznawcy innych religii i niewierzący będą mogli się podzielić swoimi przemyśleniami na temat ważnych kwestii społecznych (w tym doniesień medialnych o atakach terrorystycznych), przedstawić swoją opinię na temat tego, czy wolność słowa powinna mieć granice, a jeśli tak, to gdzie je postawić.
Wzmożona czujność służb na kwestię radykalizacji młodych.
Tworzenie filmów dokumentalnych na temat różnych kultur i religii, które mogłyby być później emitowane w publicznej/prywatnej telewizji.
Inicjatywy indywidualne:
Reagowanie na rasizm, mowę nienawiści, islamofobię, przejawy dyskryminacji.
Otwartość na świat i (roztropne) nawiązywanie kontaktów.
Ciekawość świata, innych kultur i religii.
Podróżowanie.
Ignorowanie komunikatów antyislamskich w mediach społecznościowych (ich udostępnianie i lajkowanie wzmacnia ich zasięg).
Zgłaszanie nauczycielowi/przełożonemu/służbom wszelkich niepokojących zachowań znajomych i współpracowników, mogących świadczyć o ich radykalizacji.
Branie udziału w festiwalach, spotkaniach i innych inicjatywach promujących dialog międzykulturowy.
Czerpanie informacji z różnych źródeł, autorstwa osób o różnych światopoglądach, sprawdzanie wiarygodności źródeł.