Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
R98CLQA0UlOzO1
Ćwiczenie 1
Wybierz prawdziwe stwierdzenie: Możliwe odpowiedzi: 1. Im wyższa jest temperatura, tym mniejsza długość ciała., 2. Im wyższa jest temperatura, tym większa objętość ciała., 3. Zmiany długości ciał pod wpływem temperatury nie zależą od rodzaju substancji, z której wykonane jest ciało.
RcmZnmtJiRdrl1
Ćwiczenie 2
Wybierz prawdziwe stwierdzenie: Możliwe odpowiedzi: 1. Współczynnik rozszerzalności objętościowej α jest równy stosunkowi przyrostu objętości Δ V do przyrostu temperatury Δ t., 2. Współczynnik rozszerzalności objętościowej α jest równy stosunkowi względnego przyrostu objętości Δ VV0 do przyrostu temperatury Δ t.
11
Ćwiczenie 3

W żelazku z termoregulatorem stosuje się bimetal, czyli układ składający się z dwóch połączonych ze sobą elementów metalowych różniących się wartością współczynnika rozszerzalności cieplnej. Na rysunku pokazany jest bimetal w temperaturze T0 i w temperaturze większej niż T0 (T>T0). Odpowiedz, który element metalowy: zaznaczony na zielono, czy niebiesko, ma większą wartość współczynnika rozszerzalności liniowej? W którą stronę wygnie się bimetal, gdy jego temperatura będzie niższa niż T0?

RoAxOE8PYT9MT
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
uzupełnij treść
21
Ćwiczenie 4

Wlanie wrzątku do szklanki, która przeznaczona jest do zimnych napojów, często kończy się jej pęknięciem. Wyjaśnij, czym to jest spowodowane.

R1QbYtNa0NXMy
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/pl/photos/retro-zwi%c4%85zek-radziecki-herbata-3723631/ [dostęp 31.05.2022], domena publiczna.
uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 5
R1N77VfswUiBk
Drut miedziany o długości 2 m po ogrzaniu go od 20°C do 70°C wydłużył się o 1,8 mm. Oblicz współczynnika rozszerzalności cieplnej miedzi. Odpowiedź: λ = Tu uzupełnij K-1 = Tu uzupełnij · 10-6 K-1
1
Ćwiczenie 6
R12VBmxlLpM1X
Stalowa belka, z której zbudowane jest przęsło mostu, ma długość l0 = 50 m w temperaturze 0°C. Jak szeroką należy zaprojektować szczelinę dylatacyjną, aby zapewnić konstrukcji bezpieczeństwo? Zakładamy, że latem, na słońcu przęsło może się nawet rozgrzać do temperatury t = 80°C? Współczynnik rozszerzalności liniowej stali wynosi λ = 1,1 · 10−5 K-1. Odpowiedź: Szerokość szczeliny dylatacyjnej powinnam być, co najmniej równa Tu uzupełnij mm.
31
Ćwiczenie 7

Ile razy zmaleje gęstość kawałka aluminium, gdy jego temperatura wzrośnie od 0°C do 100°C? Współczynnik rozszerzalności objętościowej aluminium wynosi α = 75 · 10Indeks górny −6 KIndeks górny -1. Porównaj swoje rozwiązanie tego ćwiczenia z umieszczonym poniżej rozwiązaniem wzorcowym.

uzupełnij treść
Animacja 3D do ćwiczeń 8 i 9
R1DO4eA1oSTLX
Na początku animacji, na czarnym tle pojawia się kilkanaście małych sześcianów, które łączą się w jeden duży sześcian. Sześcian następnie kurczy się i staje się kwadratem. Na prawo od kwadratu pojawia się tytuł "Na czym polega zjawisko rozszerzalności cieplnej ciał stałych". Pojawia się nowa plansza, na której widoczny jest błyszczący prostopadłościan w kolorze jasnobrązowym – reprezentuje on pręt wykonany z miedzi. Pręt zaczyna powiększać się na ekranie i obracać w taki sposób, że ostatecznie widzimy jeden z jego końców, który wypełnia lewą część ekranu. Pręt staje się półprzezroczysty, a w środku pojawiają się czerwone drgające punkty, które odpowiadają atomom. W prawej części ekranu pojawia się linijka i termometr. Zero linijki wypada dokładnie na końcu pręta, termometr pokazuje temperaturę minus 20 stopni Celsjusza. Gdy temperatura na termometrze zaczyna rosnąć, pręt zaczyna się wydłużać tak, że w temperaturze 30 stopni Celsjusza koniec pręta sięga wskazania jeden milimetr na linijce. Następnie zachodzi proces odwrotny – temperatura spada do minus 20 stopni Celsjusza, a pręt zmniejsza swoje wymiary do wartości początkowej, która odpowiadała zeru linijki dla końca pręta. Na końcu animacji pojawia się biała plansza z logo projektu „Fizyka 950 kapsułek”. Najbardziej na lewo znajduje się logo Wydziału Fizyki Politechniki Warszawskiej. Środkowe logo to logo Funduszy Europejskich. Najbardziej po prawej stronie znajduje się logo Unii Europejskiej.
2
Ćwiczenie 8
R14SYuRhxswBB
Zamieszczona powyżej animacja 3D w obrazowy sposób pokazuje proces rozszerzalności cieplnej miedzianego pręta. Skorzystaj z przyrządów pomiarowych przedstawionych na animacji i wyznacz współczynnik rozszerzalności cieplnej miedzi. Załóż, że początkowa długość pręta wynosi 2 m. Odp.: λ=Tu uzupełnij
RKJN2k6sn6QJE2
Ćwiczenie 8
Ćwiczenie alternatywne. Zmierzono długość metalowego pręta w temperaturze 20 °C i otrzymano pewną wartość l0. Następnie wykonano pomiar, gdy temperatura pręta wynosiła odpowiednio 40 °C i 60 °C. Jak zmieniło się wydłużenie pręta przy zmianie temperatury między 40 stopni Celsjusza a 60 stopni Celsjusza? Możliwe odpowiedzi: 1. wzrosło trzy razy, 2. zmalało trzy razy, 3. wzrosło dwa razy, 4. zmalało dwa razy
3
Ćwiczenie 9
Rwsfb4IfXcjCg
Drut miedziany o długości 2 m po ogrzaniu go od 20°C do 70°C wydłużył się o 1,8 mm. Obliczony na podstawie wykonanych pomiarów bezpośrednich, początkowej i końcowej długości drutu, liniowy współczynnik rozszerzalności cieplnej miedzi wynosi: λ=18 · 10-6 K-1. Jaka jest niepewność standardowa wykonanego pomiaru pośredniego u(λ)? Przyjmij, że pomiar temperatury nie był obarczony niepewnością pomiarową, a pomiary początkowej i końcowej długości pręta zostały wykonane przyrządem o niepewności granicznej równej 0,1 mm.