Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1Vtn2uRXABha1
Ćwiczenie 1
Grecki termin areté dotyczy... Możliwe odpowiedzi: 1. wewnętrznego demona., 2. duszy ludzkiej., 3. trucizny., 4. cnoty.
Rlm0XTb2mtnOu1
Ćwiczenie 2
Sokrates Ateńczyk został oskarżony o: Możliwe odpowiedzi: 1. Zdefraudowanie publicznych pieniędzy., 2. Deprawowanie młodzieży., 3. Wymyślanie nowych bogów., 4. Obrażanie przechodniów.
R1OqWAxjmyOBR1
Ćwiczenie 3
Julian Tuwim Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates tańczący, 2. Pan Cogito o cnocie, 3. kiedy Sokrates truciznę pił, 4. Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie. Cyprian Kamil Norwid Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates tańczący, 2. Pan Cogito o cnocie, 3. kiedy Sokrates truciznę pił, 4. Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie. Halina Poświatowska Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates tańczący, 2. Pan Cogito o cnocie, 3. kiedy Sokrates truciznę pił, 4. Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie. Zbigniew Herbert Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates tańczący, 2. Pan Cogito o cnocie, 3. kiedy Sokrates truciznę pił, 4. Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie.
1
Ćwiczenie 4

Wskaż, które równoważniki zdania poprawnie odnoszą się do treści poniższego fragmentu.

Cyprian Kamil Norwid Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie

Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie,
Że ci ze złota statuę lud niesie,
Otruwszy pierwej?

cw4 Źródło: Cyprian Kamil Norwid, Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie, 1856.
RepsObY5hK348
Możliwe odpowiedzi: 1. Kara za domniemane wyśmiewanie przechodniów., 2. Buta i duma oskarżonego filozofa., 3. Rehabilitacja filozofa po śmierci., 4. Niewinność skazanego myśliciela.
2
Ćwiczenie 5

Wskaż zdanie, które poprawnie odnosi się do treści fragmentu wiersza umieszczonej poniżej.

Zbigniew Herbert Pan Cogito o cnocie

Nic dziwnego
że nie jest oblubienicą
prawdziwych mężczyzn

generałów
atletów władzy
despotów

przez wieki idzie za nimi
ta płaczliwa stara panna
w okropnym kapeluszu Armii Zbawienia
napomina

wyciąga z lamusa
portret Sokratem
krzyżyk ulepiony z chleba
stare słowa

– a wokół huczy wspaniałe życie
rumiane jak rzeźnia o poranku

prawie ją można pochować
w srebrnej szkatułce
niewinnych pamiątek

jest coraz mniejsza
jak włos w gardle
jak brzęczenia w uchu

cw5 Źródło: Zbigniew Herbert, Pan Cogito o cnocie, [w:] tegoż, 89 wierszy, Kraków 1998, s. 129.
R1A7VnxO3jR3T
Możliwe odpowiedzi: 1. Herbert ukazuje fakt, że jedyną osobą, która rozumiała sens cnoty, był Sokrates, a po nim już nikt nie rozumiał poprawnie tego pojęcia., 2. Herbert wyśmiewa postawę osób, które gardzą cnotą, i ukazuje, do jak potwornych skutków prowadzi pogardzanie nią., 3. Herbert ukazuje, że cnota jest przymiotem prawdziwych mężczyzn, zwłaszcza tych, którzy kierują państwami i są gotowi ich bronić za wszelką cenę., 4. Herbert w zasadzie wyśmiewa pojęcie cnoty, bardzo zgrabnie ukrywając swoją zjadliwą krytykę tego pojęcia za pięknymi stwierdzeniami, m.in. o Sokratesie.
R14e7yAAHKKyO2
Ćwiczenie 6
Wskaż poprawne odpowiedzi w poniższym tekście. W różnych literackich opisach osoby Sokratesa można znaleźć wiele cech wspólnych. Pierwszą jest bez wątpienia ukazywanie go jako ucieleśnienia patrioty/nauczyciela/mędrca. Może to być związane z faktem, że główny i najpopularniejszy opis jego życia pochodzi od jego ucznia Kritona/Platona/Fedona, który bez wątpienia idealizował postawę mistrza. Zdarzają się też utwory, które próbują odbrązowić postać filozofa, zwracając uwagę, że był przecież także zwykłym człowiekiem. Widać to chociażby w wierszu Poświatowskiej/Tuwima/Norwida.
31
Ćwiczenie 7

Własnymi słowami opisz, na czym polega idea „wielkiego nieobecnego”.

RirfLsNLq2Jmr
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Własnymi słowami opisz, czym dla antycznych Greków było pojęcie psyche.

R1JP41jC1yDMS
(Uzupełnij).