Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z wierszami: Barwy Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej oraz *** [Kolor wiosny jest zielony] Haliny Poświatowskiej, następnie podaj sformułowania najlepiej oddające funkcję pojawiających się w obu utworach barw.

Barwy

Oto jest fiolet – drzewa cień idący żwirem,
fiolet łączący miłość czerwieni z szafirem. –
Tam brzóz różowa kora i zieleń wesoła,
a w jej ruchliwej sukni nieb błękitne koła.
A we mnie biało, biało, cicho, jednostajnie –
bo noszę w sobie wszystkich barw skupioną tajnię. –
O, jakże się w białości mojej bieli męczę –
chcę barwą być - a któż mnie rozbije na tęczę

1 Źródło: Barwy, [w:] Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Poezje, t. 1, oprac. M. Wiśniewska, Warszawa 1974, s. 52.
*[Kolor wiosny jest zielony]

kolor wiosny jest zielony
a kolor bólu - ciemny

krew zakrzepła w jeziorze świeci
strugą słów wezbrany księżyc
wiosny kolor jest złoty
jak kwiat co pod obłokiem mieszka
kolor bólu – jest ciemny
jak rozgryziona gałąź świerka
kolor miłości – czerwony
a kolor miłości co przeszła
w najgłębszym miejscu jezioro
na wylot chłodem przeszył
ważka mnie wzięła na skrzydła
ponad wodą pociemniałą leci
kolor miłości jest złoty
jak w słońcu kolor rzeki

2 Źródło: *[Kolor wiosny jest zielony], [w:] Halina Poświatowska, Wiersze wybrane, oprac. Jan Zych, Kraków 1995, s. 310.
R1cDMtgO37WGt
Możliwe odpowiedzi: 1. Podkreślenie smutku podmiotu lirycznego., 2. Oddanie stanu ducha podmiotu lirycznego., 3. Unaocznienie cierpienia podmiotu lirycznego., 4. Podkreślenie zmienności stanów emocjonalnych podmiotu lirycznego., 5. Ukazanie kontrastu pomiędzy różnymi stanami emocjonalnymi przeżywanymi przez człowieka., 6. Budowanie nastroju wiersza., 7. Podkreślenie ulotności ludzkiego życia., 8. Podkreślenie niestabilności emocjonalnej podmiotu lirycznego., 9. Opis przeżyć wewnętrznych podmiotu lirycznego.
21
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z wierszem Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej Ofelia, następnie utworem Jestem Julią napisanym przez Halinę Poświatowską. Wyjaśnij, w jaki sposób korespondują ze sobą wskazane w tabeli elementy tych wierszy.

Maria Pawlikowska-Jasnorzewska Starość

Ofelia

Ach, długo jeszcze poleżę
w szklanej wodzie, w sieci wodorostów,
zanim nareszcie uwierzę,
że mnie nie kochano po prostu.

ktpp4 Źródło: Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Starość, [w:] tejże, Poezje, Warszawa 2017, s. 213.
***[Jestem Julią]

mam lat 23
dotknęłam kiedyś miłości
miała smak gorzki
jak filiżanka ciemnej kawy
wzmogła
rytm serca
rozdrażniła
mój żywy organizm

ktpp6 Źródło: ***[Jestem Julią], [w:] Halina Poświatowska, Wiersze wybrane, oprac. Jan Zych, Kraków 1995, s. 6.
RaJbTIgmlhBVW
Tytuł (Uzupełnij). Tematyka (Uzupełnij). Budowa, środki artystycznego wyrazu (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z dwiema lirycznymi miniaturami Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej. Wyjaśnij, w jaki sposób zostały w tych utworach zintensyfikowane przeżycia psychiczne podmiotu lirycznego.

Miłość

Nie widziałam cię już od miesiąca.
I nic. Jestem może bledsza,
trochę śpiąca, trochę bardziej milcząca,
lecz widać można żyć bez powietrza!

3 Źródło: Miłość, [w:] Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Pocałunki, Warszawa 2011, s. 5.
Fotografia

Gdy się miało szczęście, które się nie trafia:
czyjeś ciało i ziemię całą,
a zostanie tylko fotografia,
to – to jest bardzo mało….

4 Źródło: Fotografia, [w:] Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Pocałunki, Warszawa 2011, s. 5.
R1RjxetUROSZP
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z wierszem Haliny Poświatowskiej Czym jest miłość. Wyjaśnij, w jaki sposób oraz za pomocą jakich środków artystycznego wyrazu zostało w utworze przedstawione tytułowe uczucie.

Czym jest miłość

Płomieniem który posiadł drewnianą chatę – pijanym
pocałunkiem wgryzł się w głąb strzechy.
Piorunem – który kocha wysokie drzewa – wodą
uwięzioną płasko – wyzwalaną przez niesyty wolności wiatr.
Włosami sosny – gładzonymi jego ręką – włosami
rozśpiewanymi w szaloną wdzięczną pieśń.
Ciemną głową topielicy – która palce rozsnuła
w poprzek fali – a uśmiech dała nieżywemu słońcu.
Wyciągnięta na brzeg – płakała długo i nie wyschła
aż dotąd póki smutni ludzie nie zakopali jej w ziemi.
Płomieniem.

5 Źródło: Czym jest miłość, [w:] Halina Poświatowska, Wiersze wybrane, oprac. Jan Zych, Kraków 1995, s. 112.
R1UCuNGhhUMyL
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Podaj jedno podobieństwo oraz jedną różnicę w sposobie przedstawiania motywu przemijania w utworze Koniugacja Haliny Poświatowskiej oraz wierszu Starość Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej.

Maria Pawlikowska-Jasnorzewska Starość

Leszczyna się stroi w fioletową morę,
a lipa w atłas zielony najgładszy...
Ja się już nie przebiorę,
na mnie nikt nie popatrzy.

Bywają dziwacy,
którzy z pokrzyw i mleczów składają bukiety,
lecz gdzież są tacy,
którzy by całowali włosy starej kobiety?

Jestem sama,
Babcia mi na imię –
czuję się jako czarna plama
na tęczowym świata kilimie…

ktpp4 Źródło: Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Starość, [w:] tejże, Poezje, Warszawa 2017, s. 213.
Koniugacja

ja minę
ty miniesz
on minie
mijamy
mijajmy

woda liście umyła olszynie
nad wodą
olszyna
czerwona
zmarzła moknie
mijam
mijasz
mija
a zawsze tak samotnie

minąłeś
minęłam
już nas nie ma
a ten szum wyżej
to wiatr
on tak będzie jeszcze wieczność wiał

nad nami
nad wodą
nad ziemią

6 Źródło: Koniugacja, [w:] Halina Poświatowska, Wiersze wybrane, Kraków 1995, s. 116.
RaJbTIgmlhBVW
Tytuł (Uzupełnij). Tematyka (Uzupełnij). Budowa, środki artystycznego wyrazu (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Uzupełnij poniższy schemat.

RkFcGMvGssBLM
Przyroda pojawiająca się w Koniugacji Haliny Poświatowskiej oraz Starości Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej zostaje zestawiona z ludzkim życiem na zasadzie: Możliwe odpowiedzi: 1. kontrastu, 2. paraleli
RtNxsTb8fS89F
Zabieg ten ma podkreślić w obu utworach: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z wypowiedzią poety Stanisława Grochowiaka dotyczącą twórczości poetyckiej Haliny Poświatowskiej, następnie, odnosząc się do konkretnych elementów jej wiersza *** [Moje ciało jest jak bezpański pies], uzasadnij słuszność twierdzeń Grochowiaka. Nie cytuj.

Stanisław Grochowiak Ciało

[...] wszystkie polskie pisarki erotyków nosiły na sobie mundurki z pensji imienia Emilii Plater. [...] Poświatowska - pierwsza u nas chyba - wyzbyta jest zupełnie z elementów wstydu, wstydząc się co najmniej kokieterii. Cała jej poezja to czujne, aż bolesne w swej intensywności skupienie na fenomenie własnego ciała.

ktpp8 Źródło: Stanisław Grochowiak, Ciało, „Współczesność 1959”, nr 5, s. 6–7.
Halina Poświatowska *[Moje ciało jest jak bezpański pies]

moje ciało jest jak bezpański pies
jeśli skradnie kość pieszczoty to chyba słońcu
ludzie potem mówią – liryka miłosna
a to włókna czerwone samotności

śmietniki uczuć – nawet tym zazdrości
prostytutkę z żołnierzem ominie na palcach
uśmiechnie się do płotem przemykającej kotki
szepnie dobranoc ptakom przywarłym do muru

i tak błądząc doczeka wysokiego świtu
bezpańskie – coraz bardziej sobie niepotrzebne
coraz mniej umiejące i rozumiejące
coraz bardziej zdumione…

ktpp9 Źródło: Halina Poświatowska, *[Moje ciało jest jak bezpański pies], [w:] Wiersze wybrane, oprac. Jan Zych, Kraków 1995, s. 126.
Rdp7C7emp5HIa
Argument 1 (Uzupełnij) Argument 2 (Uzupełnij).
R9zuFvE7Wg8MC11
Ćwiczenie 8
Przypomnij sobie wszystkie utwory Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej oraz Haliny Poświatowskiej poznane w toku wykonywanych ćwiczeń. Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz P, jeśli zdania jest prawdziwe, lub F - jeśli jest fałszywe. Twórczość Haliny Poświatowskiej należy uznać za epigońską w stosunku do twórczości Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nastrój w wierszach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej buduje skomplikowana metaforyka. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wiersze Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej kończy zwykle zaskakująca pointa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Motywem dominującym w twórczości Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej jest przeświadczenie o zbliżającej się śmierci, świadomość przemijalności ludzkiego życia. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W wierszach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i Haliny Poświatowskiej dostrzegalne jest „urzeczenie przyrodą”, wyczulenie na jej piękno.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Prostota kompozycyjna wierszy obu poetek służy skupieniu uwagi czytelnika na ich treści. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Istotnym motywem pojawiającym się w twórczości obu artystek są barwy korespondujące często z nastrojem, stanem ducha podmiotu lirycznego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W twórczości obu poetek dominuje typ liryki bezpośredniej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Praca domowa
  1. Podaj współczesną artystkę – pisarkę, poetkę, muzyczkę, malarkę, w której twórczości dostrzegasz echa poetyckiego obrazowania Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej i Haliny Poświatowskiej. Uzasadnij swój wybór.

  2. Zastanów się, czy określenie twórczości Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej i Haliny Poświatowskiej mianem „kobiecej” wpływa na zawężenie sposobu interpretacji ich tekstów, czy też stanowi istotną wskazówkę interpretacyjną. Uzasadnij swoje zdanie na ten temat.