Przyporządkuj nazwy organizacji do odpowiednich kategorii.
RDMTk0tFxZUR9
Typ działalności
Terroryzm islamski Możliwe odpowiedzi: 1. Czerwone Brygady, 2. Japońska Armia Czerwona, 3. Al-Kaida, 4. Partia Pracujących Kurdystanu, 5. ETA, 6. Świetlisty Szlak, 7. Hamas, 8. Czarny Wrzesień, 9. Tamilskie Tygrysy Terroryzm narodowowyzwoleńczy Możliwe odpowiedzi: 1. Czerwone Brygady, 2. Japońska Armia Czerwona, 3. Al-Kaida, 4. Partia Pracujących Kurdystanu, 5. ETA, 6. Świetlisty Szlak, 7. Hamas, 8. Czarny Wrzesień, 9. Tamilskie Tygrysy Terroryzm lewacki Możliwe odpowiedzi: 1. Czerwone Brygady, 2. Japońska Armia Czerwona, 3. Al-Kaida, 4. Partia Pracujących Kurdystanu, 5. ETA, 6. Świetlisty Szlak, 7. Hamas, 8. Czarny Wrzesień, 9. Tamilskie Tygrysy
Typ działalności
Terroryzm islamski Możliwe odpowiedzi: 1. Czerwone Brygady, 2. Japońska Armia Czerwona, 3. Al-Kaida, 4. Partia Pracujących Kurdystanu, 5. ETA, 6. Świetlisty Szlak, 7. Hamas, 8. Czarny Wrzesień, 9. Tamilskie Tygrysy Terroryzm narodowowyzwoleńczy Możliwe odpowiedzi: 1. Czerwone Brygady, 2. Japońska Armia Czerwona, 3. Al-Kaida, 4. Partia Pracujących Kurdystanu, 5. ETA, 6. Świetlisty Szlak, 7. Hamas, 8. Czarny Wrzesień, 9. Tamilskie Tygrysy Terroryzm lewacki Możliwe odpowiedzi: 1. Czerwone Brygady, 2. Japońska Armia Czerwona, 3. Al-Kaida, 4. Partia Pracujących Kurdystanu, 5. ETA, 6. Świetlisty Szlak, 7. Hamas, 8. Czarny Wrzesień, 9. Tamilskie Tygrysy
Czerwone Brygady, Partia Pracujących Kurdystanu, Czarny Wrzesień, Tamilskie Tygrysy, Hamas, Japońska Armia Czerwona, Świetlisty Szlak, Al-Kaida, ETA
Typ działalności
Terroryzm islamski
Terroryzm narodowowyzwoleńczy
Terroryzm lewacki
11
Ćwiczenie 2
Dopasuj nazwy organizacji terrorystycznej do odpowiednich logo.
RXNrKQciKzAFQ
RtiiPk965XJDd
1
Ćwiczenie 3
Przeczytaj stwierdzenia dotyczące ilustracji z poprzedniego ćwiczenia i rozstrzygnij, które z ich są prawdziwe, a które fałszywe.
R1YCB5SYEMLLT
Łączenie par. . Większość organizacji odwołuje się w swojej symbolice do motywów militarnych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Co najmniej trzy organizacje odwołują się w swojej symbolice do elementów symboliki narodowej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zaledwie jedna organizacja odwołuje się do symboliki ruchów lewicowych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W dwóch przypadkach pojawia się symbolika związana z Islamem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zaledwie jedna z organizacji zdołała w pełni zrealizować swoje polityczne cele.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. . Większość organizacji odwołuje się w swojej symbolice do motywów militarnych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Co najmniej trzy organizacje odwołują się w swojej symbolice do elementów symboliki narodowej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zaledwie jedna organizacja odwołuje się do symboliki ruchów lewicowych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W dwóch przypadkach pojawia się symbolika związana z Islamem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zaledwie jedna z organizacji zdołała w pełni zrealizować swoje polityczne cele.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Stwierdzenie
Prawda
Fałsz
Większość organizacji odwołuje się w swojej symbolice do motywów militarnych.
□
□
Co najmniej trzy organizacje odwołują się w swojej symbolice do elementów symboliki narodowej.
□
□
Zaledwie jedna organizacja odwołuje się do symboliki ruchów lewicowych.
□
□
W dwóch przypadkach pojawia się symbolika związana z islamem.
□
□
Zaledwie jedna z organizacji zdołała w pełni zrealizować swoje cele polityczne.
□
□
RgyJ5e2xmba2l
211
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z poniższym tekstem i wykonaj polecenie.
1
Katastrofa [nad Lockerbie] wstrząsnęła światem zachodnim. Zdjęcia fragmentów wraku trafiły na okładki wszystkich gazet. Powtarzało się pytanie: co się stało? Śledczy odpowiedzieli na nie bardzo szybko. W ciągu tygodnia ustalono, że na pokładzie B747 doszło do eksplozji bomby. Jednoznacznie wskazywała na to wstępna analiza szczątków, które zbierano metodycznie z całej okolicy Lockerbie. […]
Następne było pytanie: kto i dlaczego? Odpowiedź na nie okazała się znacznie trudniejsza. […] Wśród szczątków śledczy szybko zidentyfikowali resztki walizki, która nosiła ślady rozerwania od wewnątrz przez eksplozję. Przeanalizowano obecne na niej ślady materiału wybuchowego i resztki jej zawartości. Znaleziono ślady semtexu wyprodukowanego w Czechosłowacji, ubrania z Malty i fragmenty magnetofonu Toshiba oraz szwajcarskiej części elektronicznej, która mogła być elementem zapalnika.
Pierwsze podejrzenia padły na palestyńskich terrorystów, którzy mieli długą historię zamachów na samoloty, a w kryjówce jednego z nich na terenie RFN znaleziono identyczny magnetofon Toshiba z bombą w środku. Z czasem śledczy nabrali jednak przekonania, że winni są Libijczycy. W 1990 roku demokratyczny rząd Czechosłowacji ujawnił, że za rządów komunistów dostarczano duże partie semtexu do Libii. Szwajcarska część elektroniczna też miała zostać sprzedana do Libii […]. Zlokalizowano też sklep na Malcie, z którego pochodziły ubrania. Jego właściciel twierdził, że sprzedał je dwa tygodnie przed zamachem „mężczyźnie o libijskim wyglądzie”. Po trzech latach śledztwa oficjalnie oskarżono o zamach oficera libijskiego wywiadu Abdelbaseta al‑Megrahiego i Lamina Khalifaha Fhimaha, szefa przedstawicielstwa libijskich linii lotniczych na Malcie. Dzięki sankcjom i presji dyplomatycznej na Libię, jej dyktator, Muammar Kaddafi, wydał obu w 1999 roku. W 2001 roku szkocki sąd skazał al‑Megrahiego na dożywocie i uniewinnił Fhimaha. […] Al‑Megrahi nigdy nie przyznał się. Zrobił to jednak w 2003 roku Kaddafi […]. Wziął odpowiedzialność za zamach i wypłacił rekompensaty rodzinom ofiar. Nie padło jednak słowo przepraszam, nie było skruchy, nie było wyjaśnień.
A Źródło: Maciej Kucharczyk, Ciała ludzi spadały z nieba wraz ze szczątkami. 30 lat temu bomba zniszczyła boeinga linii Pan Am, tekst dostępny online: wiadomosci.gazeta.pl.
RmK77T0fbso2r
Przeanalizuj tekst pod kątem przeprowadzania kolejnych etapów śledztwa.
Analiza szczątków samolotu.
Ustalenie przyczyn katastrofy: eksplozja bomby na pokładzie samolotu.
Identyfikacja materiału dowodowego: walizki i jej zawartości, materiału wybuchowego, fragmentów magnetofonu.
Pierwsze podejrzenia wobec palestyńskich terrorystów.
Oskarżenie o zamach Libijczyków.
21
Ćwiczenie 5
Przeczytaj teksty dotyczące dramatycznych wydarzeń z 11 września 2001 roku. Dopasuj opisy do odpowiednich fragmentów.
Zapoznaj się z tekstami dotyczącymi dramatycznych wydarzeń z 11 września 2001 roku. Dopasuj opisy do odpowiednich fragmentów.
RmKm2kdcEp5r0
31
Ćwiczenie 6
Postaw się w roli prezydenta USA George’a W. Busha. 11 września 2001 r. doszło do bezprecedensowego zamachu na bezpieczeństwo Amerykanów. Uważasz, że sprawcy zamachu na WTC i Pentagon powinni ponieść karę. Rozważasz rozpoczęcie wojny przeciwko terroryzmowi. Przedstaw mocne i słabe strony swojej decyzji. Wskaż szanse związane z takim konfliktem. Przedstaw możliwe zagrożenia. Wykorzystaj jako pomoc schemat analizy SWOT.
R1cQc6RB3DHBU
Uwzględnij różne aspekty: politykę międzynarodową, ale też skutki gospodarcze i społeczne.
Mocne strony: potencjał militarny USA daje szansę powodzenia; przewaga ekonomiczna i technologiczna; solidarność świata Zachodu z Amerykanami, możliwość wykorzystania wsparcia NATO.
Słabe strony: nikt wcześniej nie prowadził wojny przeciwko organizacji; nie wiadomo, jakie metody i środki się sprawdzą w takiej walce; przeciwnik się ukrywa, trudno go wytropić i namierzyć; sympatycy Al‑Kaidy mieszkają w wielu krajach.
Szanse: poprawa bezpieczeństwa kraju i świata; ukaranie winnych zamachu; pokazanie determinacji USA w walce z globalnymi zagrożeniami; demonstracja siły; nie można dać się zastraszyć, bo o to m.in. chodzi terrorystom.
Zagrożenia: terroryści zdołają się ukryć; kolejne ataki w USA i innych krajach Zachodu; możliwość wplątania się w długotrwałe wojny z krajami wspierającymi terrorystów; operacje będą niezwykle kosztowne.
31
Ćwiczenie 7
Przedstaw cztery argumenty uzasadniające stanowisko, że terroryzm jest jednym z największych zagrożeń współczesnego świata.
ReKGbmAWImlwQ
Uwzględnij zmiany, jakim podlegał terroryzm, szczególnie na Bliskim Wschodzie. Rozważ konsekwencje tych zmian dla współczesnego świata.
Współczesny terroryzm ma charakter globalny. Dlatego organizacje terrorystyczne mogą stanowić zagrożenie dla wszystkich krajów na świecie. Przykładem mogą być zamachy ISIS w Europie.
Terroryści potrafią zadawać ogromne straty, tak jak w przypadku ataku Al- Kaidy na World Trade Center i Pentagon w 2001 r.
Trudno przewidzieć ataki terrorystyczne i im zapobiegać, tak jak to się stało w przypadku ataku bojowników organizacji Czarny Wrzesień na izraelskich sportowców podczas letniej olimpiady w Monachium.
Terroryści korzystają ze wsparcia takich krajów jak Iran czy, niegdyś, Irak i Libia, dzięki czemu dysponują ogromnymi środkami materialnymi i nowoczesnym sprzętem.
Zwolennicy skrajnych ideologii z różnych krajów mogą stosować metody terrorystyczne, tak jak ugrupowania lewackie: Czerwone Brygady we Włoszech, Frakcja Czerwonej Armii w RFN czy prawicowi terroryści, np. Anders Breivik.
31
Ćwiczenie 8
Wyobraź sobie, że masz możliwość wystąpienia na forum Zgromadzenia Ogólnego ONZ. Sesja poświęcona jest zagrożeniom związanym z terroryzmem. Opracuj konspekt przemówienia. Przedstaw cztery propozycje, które mogłyby pomóc rozwiązać problem terroryzmu na świecie. Wykorzystaj schemat konspektu.
R1BGcfWoh6YNa
Rozważ różnorodne przyczyny terroryzmu: polityczne, gospodarcze, społeczne i kulturowe.
Główna teza Liczne przypadki aktów terroru na świecie dowodzą, że terroryzm stał się jednym z najpoważniejszych zagrożeń współczesnego świata. Społeczność międzynarodowa powinna rozwijać wszechstronną współpracę, aby mu skutecznie przeciwdziałać.
Rozwiązania Przykłady:
Wymiana informacji na temat groźnych grup terrorystycznych.
Wymiana doświadczeń odnośnie do metod zapobiegania i zwalczania terroryzmu.
Ograniczenie ubóstwa na świecie, gdyż często bieda powoduje, że ludzie stają się podatni na hasła ekstremistów.
Budowanie pozytywnych relacji z mniejszościami religijnymi, narodowymi i etnicznymi.
Ustanawianie skutecznych sankcji przeciwko krajom, które wspierają terrorystów.
Ukierunkowanie oświaty na zwalczanie fundamentalizmów oraz zapobieganie rozpowszechnianiu skrajnych ideologii politycznych nawołujących do przemocy.
Podsumowanie przemówienia Skuteczna walka z terroryzmem wymaga od nas wszechstronnych działań: politycznych, kulturalnych, oświatowych, gospodarczych.
Apel do społeczności międzynarodowej Tylko wspólne i zdecydowane działanie może nas uchronić od globalnego zagrożenia ze strony terrorystów!