1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Przyporządkuj nazwy organizacji do odpowiednich kategorii.

RDMTk0tFxZUR9
Typ działalności

Terroryzm islamski Możliwe odpowiedzi: 1. Czerwone Brygady, 2. Japońska Armia Czerwona, 3. Al-Kaida, 4. Partia Pracujących Kurdystanu, 5. ETA, 6. Świetlisty Szlak, 7. Hamas, 8. Czarny Wrzesień, 9. Tamilskie Tygrysy Terroryzm narodowowyzwoleńczy Możliwe odpowiedzi: 1. Czerwone Brygady, 2. Japońska Armia Czerwona, 3. Al-Kaida, 4. Partia Pracujących Kurdystanu, 5. ETA, 6. Świetlisty Szlak, 7. Hamas, 8. Czarny Wrzesień, 9. Tamilskie Tygrysy Terroryzm lewacki Możliwe odpowiedzi: 1. Czerwone Brygady, 2. Japońska Armia Czerwona, 3. Al-Kaida, 4. Partia Pracujących Kurdystanu, 5. ETA, 6. Świetlisty Szlak, 7. Hamas, 8. Czarny Wrzesień, 9. Tamilskie Tygrysy
11
Ćwiczenie 2

Dopasuj nazwy organizacji terrorystycznej do odpowiednich logo.

RXNrKQciKzAFQ
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RtiiPk965XJDd
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 3

Przeczytaj stwierdzenia dotyczące ilustracji z poprzedniego ćwiczenia i rozstrzygnij, które z ich są prawdziwe, a które fałszywe.

R1YCB5SYEMLLT
Łączenie par. . Większość organizacji odwołuje się w swojej symbolice do motywów militarnych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Co najmniej trzy organizacje odwołują się w swojej symbolice do elementów symboliki narodowej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zaledwie jedna organizacja odwołuje się do symboliki ruchów lewicowych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W dwóch przypadkach pojawia się symbolika związana z Islamem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zaledwie jedna z organizacji zdołała w pełni zrealizować swoje polityczne cele.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RgyJ5e2xmba2l
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z poniższym tekstem i wykonaj polecenie.

1

Katastrofa [nad Lockerbie] wstrząsnęła światem zachodnim. Zdjęcia fragmentów wraku trafiły na okładki wszystkich gazet. Powtarzało się pytanie: co się stało?
Śledczy odpowiedzieli na nie bardzo szybko. W ciągu tygodnia ustalono, że na pokładzie B747 doszło do eksplozji bomby. Jednoznacznie wskazywała na to wstępna analiza szczątków, które zbierano metodycznie z całej okolicy Lockerbie. […]

Następne było pytanie: kto i dlaczego? Odpowiedź na nie okazała się znacznie trudniejsza. […] Wśród szczątków śledczy szybko zidentyfikowali resztki walizki, która nosiła ślady rozerwania od wewnątrz przez eksplozję. Przeanalizowano obecne na niej ślady materiału wybuchowego i resztki jej zawartości. Znaleziono ślady semtexu wyprodukowanego w Czechosłowacji, ubrania z Malty i fragmenty magnetofonu Toshiba oraz szwajcarskiej części elektronicznej, która mogła być elementem zapalnika.

Pierwsze podejrzenia padły na palestyńskich terrorystów, którzy mieli długą historię zamachów na samoloty, a w kryjówce jednego z nich na terenie RFN znaleziono identyczny magnetofon Toshiba z bombą w środku. Z czasem śledczy nabrali jednak przekonania, że winni są Libijczycy. W 1990 roku demokratyczny rząd Czechosłowacji ujawnił, że za rządów komunistów dostarczano duże partie semtexu do Libii. Szwajcarska część elektroniczna też miała zostać sprzedana do Libii […]. Zlokalizowano też sklep na Malcie, z którego pochodziły ubrania. Jego właściciel twierdził, że sprzedał je dwa tygodnie przed zamachem „mężczyźnie o libijskim wyglądzie”.
Po trzech latach śledztwa oficjalnie oskarżono o zamach oficera libijskiego wywiadu Abdelbaseta al‑Megrahiego i Lamina Khalifaha Fhimaha, szefa przedstawicielstwa libijskich linii lotniczych na Malcie. Dzięki sankcjom i presji dyplomatycznej na Libię, jej dyktator, Muammar Kaddafi, wydał obu w 1999 roku. W 2001 roku szkocki sąd skazał al‑Megrahiego na dożywocie i uniewinnił Fhimaha. […]
Al‑Megrahi nigdy nie przyznał się. Zrobił to jednak w 2003 roku Kaddafi […]. Wziął odpowiedzialność za zamach i wypłacił rekompensaty rodzinom ofiar. Nie padło jednak słowo przepraszam, nie było skruchy, nie było wyjaśnień.

A Źródło: Maciej Kucharczyk, Ciała ludzi spadały z nieba wraz ze szczątkami. 30 lat temu bomba zniszczyła boeinga linii Pan Am, tekst dostępny online: wiadomosci.gazeta.pl.
RmK77T0fbso2r
Punkt pierwszy (Uzupełnij). Punkt drugi (Uzupełnij). Punkt trzeci (Uzupełnij). Punkt czwarty (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Przeczytaj teksty dotyczące dramatycznych wydarzeń z 11 września 2001 roku. Dopasuj opisy do odpowiednich fragmentów.

Zapoznaj się z tekstami dotyczącymi dramatycznych wydarzeń z 11 września 2001 roku. Dopasuj opisy do odpowiednich fragmentów.

RmKm2kdcEp5r0
(tu wybierz) 1. Relacja księdza prof. Józefa Budniaka, 2. Relacja naocznego świadka zamachu na WTC, 3. Wisława Szymborska, wiersz Fotografia z 11 września, 4. Fragment przemówienia prezydenta USA George’a Busha, 5. Artykuł prasowy dotyczący wydarzeń z 11 września 2001 r., 6. Relacja Berna Riegerta, dziennikarza z Waszyngtonu
11 września, a także następujące po nim dni i tygodnie były dla mnie nieprzerwanym dniem pracy z minimum snu. Moi amerykańscy koledzy, sąsiedzi, przyjaciele byli początkowo wytrąceni z równowagi. Zamach na Amerykę stanowił dla nich wyraźną cezurę. Kiedy musiałem opisywać sytuację: ludzi skaczących z wież prosto w ramiona śmierci, mój głos odmówił mi po raz pierwszy posłuszeństwa w trakcie transmisji na żywo. Ciurkiem płynęły łzy. To nie przytrafiło mi się nigdy przedtem. Ten dzień przeszedł do historii, również w mojej działalności reporterskiej.
Źródło: tekst dostępny online: dw.com.

(tu wybierz) 1. Relacja księdza prof. Józefa Budniaka, 2. Relacja naocznego świadka zamachu na WTC, 3. Wisława Szymborska, wiersz Fotografia z 11 września, 4. Fragment przemówienia prezydenta USA George’a Busha, 5. Artykuł prasowy dotyczący wydarzeń z 11 września 2001 r., 6. Relacja Berna Riegerta, dziennikarza z Waszyngtonu
To było coś zupełnie nieprzewidywalnego. Stałem przy głównym wejściu do wieży południowej, czyli dokładnie pod ścianą, w którą uderzył samolot. Zorientowałem się, że coś się dzieje, zaledwie na 2–3 sekundy przed uderzeniem. Usłyszałem bardzo głośny dźwięk nadlatującego samolotu. Kiedy spojrzałem w górę, zauważyłem odrzutowiec znikający we wnętrzu wieżowca. Po chwili usłyszałem potężną eksplozję. Z góry spadały różne szczątki, prawdopodobnie budynku i samolotu, ale trudno mi było to w pierwszej chwili stwierdzić. Kiedy teraz oglądam scenę sfilmowaną z daleka, moment, gdy drugi samolot uderza w wieżę, i widzę tę wielką chmurę wybuchu, to trudno mi uwierzyć, że ktoś tam na dole może stać i to przeżyć. Mnie się udało.
Źródło: tekst dostępny online: wiadomosci.wp.pl.

(tu wybierz) 1. Relacja księdza prof. Józefa Budniaka, 2. Relacja naocznego świadka zamachu na WTC, 3. Wisława Szymborska, wiersz Fotografia z 11 września, 4. Fragment przemówienia prezydenta USA George’a Busha, 5. Artykuł prasowy dotyczący wydarzeń z 11 września 2001 r., 6. Relacja Berna Riegerta, dziennikarza z Waszyngtonu
11 września 2001 roku byłem w sklepie elektronicznym, gdzie tłumy ludzi stały przed telewizorami i oglądały bezpośrednią transmisję z tego wydarzenia. Zatrzymałem się i z wielkim przerażeniem odebrałem, to co się tam stało. Pierwszą reakcją było zaskoczenie, przerażenie i niedowierzanie. Pierwsze myśli: światowy dramat, który dotknął nie tylko tych, którzy zginęli, ale ich rodziny i nas wszystkich. Refleksje? Cztery samoloty zmieniły Amerykę i cały świat. Po 11 września zagrożeniem nie są klęski żywiołowe, lecz pojawienie się terroryzmu oraz coraz częściej występująca przemoc i agresja. Co robić, żeby temu się przeciwstawić? Moją i wszystkich chrześcijan powinnością i zadaniem jest indywidualna i wspólna modlitwa o pokój i pojednanie. Wszystkich ludzi na świecie winna łączyć taka modlitwa.
Źródło: tekst dostępny online: gazetacodzienna.pl.

(tu wybierz) 1. Relacja księdza prof. Józefa Budniaka, 2. Relacja naocznego świadka zamachu na WTC, 3. Wisława Szymborska, wiersz Fotografia z 11 września, 4. Fragment przemówienia prezydenta USA George’a Busha, 5. Artykuł prasowy dotyczący wydarzeń z 11 września 2001 r., 6. Relacja Berna Riegerta, dziennikarza z Waszyngtonu
Około dziesiątej czasu nowojorskiego w miejskim sztabie antykryzysowym dopiero sobie uświadamiano, co się naprawdę stało. W siedzibie burmistrza Giulianiego odtwarzano zapis wideo, na którym było widać, jak samolot przechyla się na lewe skrzydło, wbija się w południową wieżę i wręcz przecina budynek. W tym czasie stacje telewizyjne donosiły o ataku innego samolotu na Pentagon. „Kazali nam się zgromadzić w tyle samolotu. Są uzbrojeni w noże do przecinania kartonów. Boję się, kochanie…” – to ostatnie słowa wypowiedziane przez Barbarę Olson, dziennikarkę CNN, pasażerkę boeinga, który spadł na Pentagon. To była jej pożegnalna rozmowa z mężem. Potem w słuchawce zaległa cisza.
Źródło: tekst dostępny online: wprost.pl.

(tu wybierz) 1. Relacja księdza prof. Józefa Budniaka, 2. Relacja naocznego świadka zamachu na WTC, 3. Wisława Szymborska, wiersz Fotografia z 11 września, 4. Fragment przemówienia prezydenta USA George’a Busha, 5. Artykuł prasowy dotyczący wydarzeń z 11 września 2001 r., 6. Relacja Berna Riegerta, dziennikarza z Waszyngtonu
Wśród obywateli Stanów Zjednoczonych są miliony muzułmanów. Ich wkład dla naszego kraju jest nieoceniony. Muzułmanie są lekarzami, prawnikami, przedsiębiorcami, matkami i ojcami. I potrzebują, by byli traktowani z szacunkiem. W naszej złości i emocjach Amerykanie muszą odnosić się do siebie z szacunkiem. Muzułmanie w tym kraju muszą czuć się spokojnie, nie mogą być zastraszani. To nie jest Ameryka, którą znam i którą cenię.
Źródło: tekst dostępny online: researchgate.net.

(tu wybierz) 1. Relacja księdza prof. Józefa Budniaka, 2. Relacja naocznego świadka zamachu na WTC, 3. Wisława Szymborska, wiersz Fotografia z 11 września, 4. Fragment przemówienia prezydenta USA George’a Busha, 5. Artykuł prasowy dotyczący wydarzeń z 11 września 2001 r., 6. Relacja Berna Riegerta, dziennikarza z Waszyngtonu
Skoczyli z płonących pięter w dół / – jeden, dwóch, jeszcze kilku / wyżej, niżej. / Fotografia powstrzymała ich przy życiu, / a teraz przechowuje / nad ziemią ku ziemi. / Każdy to jeszcze całość / z osobistą twarzą / i krwią dobrze ukrytą. / Jest dosyć czasu, / żeby rozwiały się włosy, / a z kieszeni wypadły / klucze, drobne pieniądze. / Są ciągle jeszcze w zasięgu powietrza, / w obrębie miejsc, / które się właśnie otwarły. / Tylko dwie rzeczy mogę dla nich zrobić / – opisać ten lot / i nie dodawać ostatniego zdania.
Źródło: tekst dostępny online: wiersze.bfcior.pl.
31
Ćwiczenie 6

Postaw się w roli prezydenta USA George’a W. Busha. 11 września 2001 r. doszło do bezprecedensowego zamachu na bezpieczeństwo Amerykanów. Uważasz, że sprawcy zamachu na WTC i Pentagon powinni ponieść karę. Rozważasz rozpoczęcie wojny przeciwko terroryzmowi. Przedstaw mocne i słabe strony swojej decyzji. Wskaż szanse związane z takim konfliktem. Przedstaw możliwe zagrożenia. Wykorzystaj jako pomoc schemat analizy SWOT.

R1cQc6RB3DHBU
Mocne strony (Uzupełnij). Słabe strony (Uzupełnij). Szanse (Uzupełnij). Zagrożenia (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Przedstaw cztery argumenty uzasadniające stanowisko, że terroryzm jest jednym z największych zagrożeń współczesnego świata.

ReKGbmAWImlwQ
Argument 1 (Uzupełnij). Argument 2 (Uzupełnij). Argument 3 (Uzupełnij). Argument 4 (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wyobraź sobie, że masz możliwość wystąpienia na forum Zgromadzenia Ogólnego ONZ. Sesja poświęcona jest zagrożeniom związanym z terroryzmem. Opracuj konspekt przemówienia. Przedstaw cztery propozycje, które mogłyby pomóc rozwiązać problem terroryzmu na świecie. Wykorzystaj schemat konspektu.

R1BGcfWoh6YNa
Główna teza (Uzupełnij). Rozwiązania (Uzupełnij). Podsumowanie przemówienia (Uzupełnij). Apel do społeczności międzynarodowej (Uzupełnij).