Sprawdź się
Sprawdź swoją wiedzę na temat św. Augustyna, biorąc udział w grze.
Jakie podobieństwa i różnice o człowieku można dostrzec między poglądami współczesnych a Augustyna? Przedstawcie swoje przemyślenia w formie dialogu.
Na czym polega dzisiejsze znaczenie poszukiwań filozoficznych Augustyna?
Uzupełnij mapę myśli. Dodaj swoje skojarzenia związane ze św. Augustynem. Posłuż się wyszukanymi cytatami.
- Nazwa kategorii: św. Augustyn
- Nazwa kategorii: chrześcijański platonizm
- Nazwa kategorii: Bóg jako byt [br]wieczny i niezmienny, [br]źródło szczęścia ludzkiego [br] i cel poznania (teocentryzm)
- Nazwa kategorii: świat stworzony [br] z niczego (kreacjonizm) [br] na podstawie wiecznych [br] idei boskich
- Nazwa kategorii: poznanie możliwe [br] dzięki oświeceniu duszy [br] człowieka przez Boga [br](iluminizm)
- Nazwa kategorii: wolna wola człowieka [br] wspierana działaniem [br] łaski Bożej
- Nazwa kategorii: dualizm duszy i ciała
- Nazwa kategorii: koncepcja zła [br] jako braku dobra
- Nazwa kategorii: koncepcja państwa Bożego [br] stopniowo odnoszącego [br] zwycięstwo nad [br] państwem ziemskim Koniec elementów należących do kategorii św. Augustyn
- Elementy należące do kategorii św. Augustyn
-
św. Augustyn
-
chrześcijański platonizm
-
Bóg jako byt [br]wieczny i niezmienny, [br]źródło szczęścia ludzkiego [br] i cel poznania (teocentryzm)
-
świat stworzony [br] z niczego (kreacjonizm) [br] na podstawie wiecznych [br] idei boskich
-
poznanie możliwe [br] dzięki oświeceniu duszy [br] człowieka przez Boga [br](iluminizm)
-
wolna wola człowieka [br] wspierana działaniem [br] łaski Bożej
-
dualizm duszy i ciała
-
koncepcja zła [br] jako braku dobra
-
koncepcja państwa Bożego [br] stopniowo odnoszącego [br] zwycięstwo nad [br] państwem ziemskim
-
Ćwiczenia do tekstu źródłowego
Jednym z najbardziej znanych symbolicznych przedstawień ludzkiego życia jest topos homo viator, czyli człowiek wędrowiec. Przypomnij sobie opowieść Homera o Odyseuszu, biblijną opowieść o Abrahamie oraz opowieść Dantego w Boskiej Komedii. W czym są podobne i czym się różnią od wizji Augustyna?
św. Augustyn
Życie ludzkie pielgrzymką przez świat do wiecznej i duchowej ojczyzny
I tak załóżmy, że jesteśmy wędrowcami, którzy szczęśliwi mogą być wyłącznie w ojczyźnie. Czując się zatem nieszczęśliwymi ze względu na nasze podróżowanie, chcemy położyć kres swojej niedoli przez powrót do domu. Będą nam w tym celu potrzebne środki transportu, czy to naziemnego czy morskiego, z których musimy skorzystać, aby dostać się do tej ojczyzny, jaką powinniśmy się radować. Otóż jeśliby powaby drogi czy sama podróż pojazdem, czy okrętem tak się nam spodobały, że nie spiesząc się z ukończeniem podróży zaczęlibyśmy radować się tym, z czego powinniśmy tylko korzystać, to uwikłani niewłaściwą przyjemnością oddalalibyśmy się od ojczyzny, której słodycz mogłaby uczynić nas szczęśliwymi. Tak to podróżując do Pana w tym życiu śmiertelnym, jeśli pragniemy powrócić do ojczyzny, gdzie możemy być szczęśliwi, to powinniśmy korzystać z tego świata, a nie radować się nim. Chodzi o to, by niewidzialne przymioty Boże stały się widzialne dla umysłu poprzez Jego dzieła, to znaczy, byśmy na podstawie rzeczy cielesnych i doczesnych rozumieli wieczne i duchowe.
Co oznacza, że powinniśmy korzystać ze świata zamiast się nim cieszyć? Wybierz poprawne odpowiedzi.
- Bóg stworzył świat, mając na celu samego człowieka i jego szczęście, które płynie z jego użytkowania lub posiadania.
- Należy wykorzystać świat, żeby osiągnąć jakąś inną korzyść.
- Wola człowieka nakierowuje się na byt, który ma wartość sam w sobie, a pozostawanie w relacji do niego jest źródłem szczęścia.
- Jeśli nie mielibyśmy świata, odczuwalibyśmy jego brak.
Jakie znaczenie przypisuje motywowi życia jako wędrówki św. Augustyn?
Praca domowa
Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Augustyna: Oddajmy siebie w całości, nie jako równowartość, ale po prostu dlatego, że nie mamy nic więcej.