Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
RsosaRwRr277l1Sprawdź swoją wiedzę na temat św. Augustyna, biorąc udział w grze.165100Gratulacje!Sprawdź, które odpowiedzi są nieprawidłowe i spróbuj jeszcze raz.
Test

Sprawdź swoją wiedzę na temat św. Augustyna, biorąc udział w grze.

Liczba pytań:
6
Limit czasu:
5 min
Twój ostatni wynik:
-
1
11
Ćwiczenie 2

Jakie podobieństwa i różnice o człowieku można dostrzec między poglądami współczesnych a Augustyna? Przedstawcie swoje przemyślenia w formie dialogu.

RWRQj8j6OyC1Q1
1
Ćwiczenie 2
ROQ4E5d09MvWj
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Na czym polega dzisiejsze znaczenie poszukiwań filozoficznych Augustyna?

RwrMo2y1MS4wo
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Uzupełnij mapę myśli. Dodaj swoje skojarzenia związane ze św. Augustynem. Posłuż się wyszukanymi cytatami.

RjVczwf2PsbSS
(Uzupełnij).
R1CDOfyuGuSsA1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: św. Augustyn
    • Elementy należące do kategorii św. Augustyn
    • Nazwa kategorii: chrześcijański platonizm
    • Nazwa kategorii: Bóg jako byt [br]wieczny i niezmienny, [br]źródło szczęścia ludzkiego [br] i cel poznania (teocentryzm)
    • Nazwa kategorii: świat stworzony [br] z niczego (kreacjonizm) [br] na podstawie wiecznych [br] idei boskich
    • Nazwa kategorii: poznanie możliwe [br] dzięki oświeceniu duszy [br] człowieka przez Boga [br](iluminizm)
    • Nazwa kategorii: wolna wola człowieka [br] wspierana działaniem [br] łaski Bożej
    • Nazwa kategorii: dualizm duszy i ciała
    • Nazwa kategorii: koncepcja zła [br] jako braku dobra
    • Nazwa kategorii: koncepcja państwa Bożego [br] stopniowo odnoszącego [br] zwycięstwo nad [br] państwem ziemskim
    • Koniec elementów należących do kategorii św. Augustyn

Ćwiczenia do tekstu źródłowego

21
Ćwiczenie 5

Jednym z najbardziej znanych symbolicznych przedstawień ludzkiego życia jest topos homo viator, czyli człowiek wędrowiec. Przypomnij sobie opowieść Homera o Odyseuszu, biblijną opowieść o Abrahamie oraz opowieść Dantego w Boskiej Komedii. W czym są podobne i czym się różnią od wizji Augustyna?

RXSUUSlPGNmqZ
Nagranie dźwiękowe nawiązujące do tematu lekcji Święty Augustyn, Życie ludzkie pielgrzymką przez świat do wiecznej i duchowej ojczyzny.
Źródło: św. Augustyn, Życie ludzkie pielgrzymką przez świat do wiecznej i duchowej ojczyzny, [w:] tegoż, O nauce chrześcijańskiej.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R19PnZpUYc2s6
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

Co oznacza, że powinniśmy korzystać ze świata zamiast się nim cieszyć? Wybierz poprawne odpowiedzi.

R4Taqjz7nHUWe
Możliwe odpowiedzi: 1. Bóg stworzył świat, mając na celu samego człowieka i jego szczęście, które płynie z jego użytkowania lub posiadania., 2. Należy wykorzystać świat, żeby osiągnąć jakąś inną korzyść., 3. Wola człowieka nakierowuje się na byt, który ma wartość sam w sobie, a pozostawanie w relacji do niego jest źródłem szczęścia., 4. Jeśli nie mielibyśmy świata, odczuwalibyśmy jego brak.
31
Ćwiczenie 7

Jakie znaczenie przypisuje motywowi życia jako wędrówki św. Augustyn?

ROtmFCVSxPo8G
(Uzupełnij).

Praca domowa

3
Ćwiczenie 8

Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Augustyna: Oddajmy siebie w całości, nie jako równowartość, ale po prostu dlatego, że nie mamy nic więcej.

RPKRkQxz6gfmx
(Uzupełnij).