1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Połącz cytaty z książki Adolfa Hitlera Mein Kampf (pol. Moja walka, pierwsze wyd. 1925) z pojęciami, które najlepiej odzwierciedlają ich wymowę.

RLiWlL3aGR4zJ
Jeżeli podzielimy ludzki gatunek na trzy kategorie: twórców, obrońców i niszczycieli – Aryjska Rasa może być uważana za reprezentującą tę pierwszą kategorię. Możliwe odpowiedzi: 1. rasizm, 2. kolonializm, 3. antysemityzm Ta koncepcja nie miała miejsca w przypadku Żyda, on nigdy nie był nomadem, był pasożytem na ciele innych narodów. Zdarzało się, że opuszczał dotychczasową sferę swego życia, nie dla własnych zamiarów, ale w konsekwencji wydalenia go przez narody, których gościnności nadużywał. Jego rozmnożenie na całym świecie jest typowe dla pasożytów! On zawsze poszukuje nowych żerowisk dla swojej rasy. Możliwe odpowiedzi: 1. rasizm, 2. kolonializm, 3. antysemityzm Dlatego jedyna nadzieja Niemiec na przeprowadzenie zdrowej polityki terytorialnej leży w zdobywaniu nowych ziem w Europie. [...] Dla takiej polityki jest możliwy tylko jeden sojusznik w Europie – Wielka Brytania. Jest ona jedynym mocarstwem, które mogłoby zabezpieczyć nasze tyły w wypadku rozpoczęcia nowej germańskiej ekspansji (Germanenzug). Mamy takie samo prawo do tego, jakie mieli nasi przodkowie. Możliwe odpowiedzi: 1. rasizm, 2. kolonializm, 3. antysemityzm
Źródła cytatów: domena publiczna, wikiquote.org.
11
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z materiałem źródłowym, a następnie zaznacz odpowiednie miejsca w tabeli, w zależności od tego, których źródeł dotyczą stwierdzenia.

Uwaga! Stwierdzenia mogą dotyczyć kilku źródeł.

A. Hasła‑tematy lekcji dla szkół niemieckich stopnia średniego z roku 1937

1

1. Twoje życie jest walką! Tylko idiota i słabeusz mogą się łudzić nadzieją wiecznego pokoju na ziemi. […]

15. Między narodami nie ma równości, lecz hierarchiczny porządek. W porządku tym niemiecki Volk [naród] stoi w pierwszej linii. […]

24. Czystość rasy to najwyższe dobro Volku.

25. Żydzi są naszym nieszczęściem.

B. Przemówienie Adolfa Hitlera w Reichstagu z 30 stycznia 1939 r.

1

Przez wiele stuleci Niemcy wykazywały się dobrocią, przyjmując te elementy [Żydów], mimo że nie mieli nic oprócz zakaźnych idei politycznych i chorób. To, czym dysponują dzisiaj, w ogromnym stopniu zdobyli kosztem mniej przenikliwego narodu niemieckiego, za pomocą najbardziej haniebnych manipulacji. […]

Dziś pragnę powiedzieć jedno, co być może zapadnie w pamięć nie tylko nam − Niemcom: wiele razy byłem prorokiem i zazwyczaj mnie wyśmiewano. W czasie mej walki o władzę naród żydowski zareagował śmiechem na moje proroctwa, iż pewnego dnia stanę na czele państwa i całego narodu, oraz że rozwiążę między innymi problem żydowski. Sądzę, że od tamtego dnia ów odrażający śmiech Żydów niemieckich uwiązł im w gardle. Dziś pragnę znów być prorokiem: jeśli międzynarodowa finansjera Żydowska, zarówno w Europie, jak i poza nią, jeszcze raz pogrąży narody w wojnie, nie skończy się to bolszewizacją ziemi, a przez to zwycięstwem żydostwa, lecz zagładą rasy żydowskiej w Europie!

A Źródło: Wybór źródeł do nauczania o zagładzie Żydów na okupowanych ziemiach polskich, oprac. R. Szuchta, J. Leociak, A. Skibińska, B. Engelking, D. Libionka, B. Jędruszczak, W. Młynarczyk, J. Petelewicz, Warszawa 2012, s. 35−36.

C. Nazistowski plakat propagandowy z czasów II wojny światowej

R68LuXSlHgcfB
Napis na plakacie: To on jest winny wojnie!.
Źródło: Zombie Inc. Wholesale Zombies , dostępny w internecie: search.creativecommons.org, licencja: CC BY-NC-SA 2.0.
R1WXeqsNV2Z71
Łączenie par. . Kształtowanie postaw antyżydowskich w III Rzeszy następowało odgórnie.. Możliwe odpowiedzi: A, B, C. Politycy III Rzeszy doskonale zdawali sobie sprawę, że istnieją lepsze środki propagandy niż słowo.. Możliwe odpowiedzi: A, B, C. Niemcy zapoznawali się z ideologią narodowosocjalistyczną w młodym wieku.. Możliwe odpowiedzi: A, B, C. Źródło może być postrzegane jako zapowiedź eksterminacji narodu żydowskiego.. Możliwe odpowiedzi: A, B, C. Nazistowska propaganda miała na celu wykluczenie Żydów z życia społecznego i usprawiedliwienie antyżydowskiej polityki państwa.. Możliwe odpowiedzi: A, B, C
2
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z tekstem źródłowym, a następnie zaznacz zdania prawdziwe.

Treść rozporządzenia o utworzeniu dzielnicy żydowskiej w Warszawie

1. Na podstawie rozporządzenia o ograniczeniach pobytu w Generalnym Gubernatorstwie z dnia 13 września 1940 r. […] tworzy się w mieście Warszawie dzielnicę żydowską, w której mają zamieszkać Żydzi, mieszkający w Warszawie lub przesiedlający się do niej. Następujące ulice odgradzają dzielnicę żydowską od pozostałego obszaru miasta: […] 2. Polacy zamieszkujący w dzielnicy żydowskiej mają przenieść się do dnia 31 X 1940 r. do pozostałego obszaru miasta. Urząd mieszkaniowy polskiego zarządu miejskiego dokonuje przydziału mieszkań. […] Polakom nie wolno się osiedlać w dzielnicy niemieckiej. 3. Żydzi mieszkający poza dzielnicą żydowską mają przesiedlić się do dzielnicy żydowskiej do dnia 31 X 1940 r. Wolno im zabrać ze sobą tylko pakunek uchodźczy i pościel. Przydziału mieszkań dokonuje starszy Rady Żydowskiej.

B Źródło: Treść rozporządzenia o utworzeniu dzielnicy żydowskiej w Warszawie. Cytat za: Robert Szuchta, Piotr Trojański, Zrozumieć Holokaust. Książka pomocnicza do nauczania o zagładzie Żydów, Warszawa 2012, s. 174.
R3mYiHYALZ2Sx
Możliwe odpowiedzi: 1. W tekście źródłowym mowa o utworzeniu getta żydowskiego w Warszawie., 2. Utworzenie dzielnicy żydowskiej w Warszawie miało na celu odizolowanie Żydów od ludności aryjskiej., 3. Decyzja o zamieszkaniu w dzielnicy żydowskiej była dobrowolna., 4. Rozporządzenie, o którym mowa w tekście źródłowym dotyczyło wyłącznie Żydów.
21
Ćwiczenie 4

Na podstawie fotografii wypisz działania, w których przejawiał się antysemityzm III Rzeszy.

R1aJd3XFkykzA
(Uzupełnij).
RXqmlWGQZcp8y1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z poniższą ilustracją, a następnie wykonaj polecenia.

RDAAMSHzIAQFC
Napis na plakacie: Śmierć żydowsko‑bolszewickiej zarazie mordowania!.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
ROZ6O2iWUXd7V
Możliwe odpowiedzi: 1. 1933, 2. 1939, 3. 1940, 4. 1941, 5. 1943
RMFDSTJRSZaaq
Uzasadnienie: (Uzupełnij).
R1T3LfPjnRU0K
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6

Rozstrzygnij, czy nakreślony w tekście źródłowym plan eksterminacji Żydów został zrealizowany. Uzasadnij odpowiedź.

1

W toku realizacji ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej należy użyć Żydów do pracy na Wschodzie pod odpowiednim kierownictwem i w odpowiedni sposób. Ujęci w duże kolumny robocze z uwzględnieniem separacji obu płci, zdolni do pracy Żydzi zostaną skierowani na te terytoria w celu budowy dróg; oczywiście przez naturalną eliminację duża ich część przy tym odpadnie.

Nieuniknionych pozostałych, gdyż będzie to bezsprzecznie najbardziej odporna część, wyselekcjonowana na naturalnej drodze, należy poddać odpowiedniemu traktowaniu; w razie uwolnienia należałoby ją uważać za zalążek nowego żydowskiego odrodzenia. (Czego nas uczy historia).

W trakcie praktycznej realizacji ostatecznego rozwiązania Europa zostanie przeczesana z zachodu na wschód. Najpierw musi się to dokonać na terytoriach Rzeszy z Protektoratem Czech i Moraw włącznie − chociażby ze względu na kwestię mieszkaniową i inne konieczności społeczno‑polityczne.

Ewakuowani Żydzi będą stopniowo umieszczani w tzw. gettach przejściowych, skąd następnie przetransportuje się ich na Wschód.

C Źródło: Protokół narady dotyczącej ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej odbytej 20 stycznia 1942 r. w podberlińskim Wannsee, s. 7–8. Cytat za: Peter Longerich, Konferencja w Wannsee. Droga do „ostatecznego rozwiązania”, Warszawa 2018, s. 111, 114.
Rh7HyKXykoU5h
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: Tak, Nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z danymi statystycznymi i mapą. Na ich podstawie wymień dwa powody, dla których Niemcy zdecydowali się ulokować obozy zagłady na terenie okupowanej Polski.

Źródło A

Zestawienie ukazujące liczbę Żydów w poszczególnych krajach europejskich, których miał objąć program „ostatecznego rozwiązania”

Kraj

Liczba

Stara Rzesza

131 800

Marchia Wschodnia

43 700

Terytoria wschodnie

420 000

Generalne Gubernatorstwo

2 284 000

Białystok

400 000

Protektorat Czech i Moraw

74 200

Estonia

wolna od Żydów

Łotwa

3 500

Litwa

34 000

Belgia

43 000

Dania

5 600

Francja − okupowane terytoria

165 000

Francja − nieokupowane terytoria

700 000

Grecja

69 600

Holandia

160 800

Norwegia

1 300

Bułgaria

48 000

Anglia

330 000

Finlandia

2 300

Irlandia

4 000

Włochy z Sardynią włącznie

58 000

Albania

200

Kroacja (Chorwacja)

40 000

Portugalia

3000

Rumunia z Besarabią włącznie

342 000

Szwecja

8 000

Szwajcaria

18 000

Serbia

10 000

Słowacja

88 000

Hiszpania

6 000

Turcja (część europejska)

55 500

Węgry

742 800

ZSRR

5 000 000

Ukraina

2 994 684

Białoruś (z wyłącz. Białegostoku)

446 484

Razem ponad

11 000 000

Indeks dolny Źródło: fragment protokołu z konferencji w Wannsee, s. 6, cyt. za: Robert Szuchta, Piotr Trojański, Zrozumieć Holokaust. Książka pomocnicza do nauczania o zagładzie Żydów, Warszawa 2012, s. 106. Indeks dolny koniec

Źródło B

R1q4ukV56KjdD
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY 3.0.
R151y8RdAWdBa
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Rozstrzygnij, czy prawdziwa jest poniższa teza historyka Michaela R. Marrusa:

Antysemityzm w Niemczech mógł być niezbędnym warunkiem dla Holokaustu, ale nie był warunkiem dostatecznym. Zdecydował o tym Hitler i jego determinacja przy realizacji swych antysemickich fantazji.

Indeks górny Źródło: Piotr Trojański, Robert Szuchta, Holokaust. Zrozumieć dlaczego, Warszawa 2003, s. 112. Indeks górny koniec

RbQCA0xXxPdzu
(Uzupełnij).